Struer Statsgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Struer Statsgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/1y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Struer Statsgymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Johan Tinus Hauge Enggrob, Johnny Ewan Østergaard Nielsen
Hold
2022 HI/1y (
1y HI
,
2y HI
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie
Titel 2
Danmark i vikingetiden
Titel 3
DHO-opgaveskrivning
Titel 4
Antikkens Grækenland
Titel 5
Opdagelse og kulturmøde
Titel 6
Oplysningstiden
Titel 7
Holocaust
Titel 8
Middelalderen i Danmark og Europa
Titel 9
Danmarks industrialisering
Titel 10
Ideologiernes kamp og murens fald
Titel 11
Globalisering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie
Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
Introduktion til faget historie (historisk metode, periodisering m.m.).
Indhold
Kernestof:
H. Larsen m.fl.: Introduktion til historie (Systime 2011); sider: 6-14, 23-24, 27, 29-30, 32-43, 50-57, 67-70
KILDETYPER.docx
Guide til kildekritik.docx
Kildekritik Rigsarkivet Guldbog 2015.pdf
Kort beretning om "Æ Skawmand"
Æ Skawmand Kilder.docx
De islandske sagaer - kildeværdi.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark i vikingetiden
Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
ringborgene, vikingernes ekspansion, trælle, klassestrukturen.
Indhold
Kernestof:
QogB-Veov19-22.docx
Stefan Emkjær m.fl.: Verdenshistorisk oversigt (Systime 2006); sider: 19-22
Verdenshistorisk oversigt 19-22.pdf
Torben P. Andersen: Historiens kernestof (Columbus 2006); sider: 20-21, 44-48
Danmark i vikingetiden 14-33.pdf
C. og E. Harding Sørensen: Danmark i vikingetiden (Gyldendal 1980); sider: 14-33, 52-54, 59-63, 90-91, 94, 98-101, 121, 149, 151-153
Danmark i vikingetiden 52-153 (uddrag).pdf
8.00: Afgang fra Struer med bus kl 8:00 (bygning B /hovedindgangen)
Feudalisme.docx
Måske blev Borgring aldrig bygget færdig.pdf
Vikingetiden genopstår ved Køge.docx
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie (Columbus 2023) - iBog; sider: 141
VoresDanmarkshistorie.systime.dk141.docx
Vores Danmarkshistorie s. 141
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO-opgaveskrivning
Indhold
Kernestof:
Odins mand i Vindelev - vejlemuseerne.dk
Metoder som kan benyttes i forbindelse med DHO, SRO og SRP.docx
H. Larsen m.fl.: Introduktion til historie (Systime 2011); sider: 71-84
Kommentarer til DHO.docx
APA-video
DHO - en skriveguide
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Antikkens Grækenland
Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
styreformer i antikkens Grækenland; Sparta og Athen; Makedonien; kvindens stilling.
Indhold
Kernestof:
Torben P. Andersen: Historiens kernestof (Columbus 2006); sider: 22-26
Ancient Greece in 18 minutes
Verden før 1914 - i dansk perspektiv - 9-34.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv (Systime 2016); sider: 9-34
Creed.docx
Assassin's Creed Valhalla - trailer
Hro er i lokalet og har låst op
Tilføje en fodnote i Word.docx
Guide til kildekritik.docx
APA-vejledningsvideo
DHO - en skriveguide
Kommentarer til DHO.docx
Kildekritik Rigsarkivet Guldbog 2015.pdf
Metoder som kan benyttes i forbindelse med DHO, SRO og SRP.docx
Forslag til disposition for din præsentation af din DHO.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Opdagelse og kulturmøde
Vi ser på perioden med de store opdagelser og de kulturmøder som følger deraf.
Historiefaglig arbejdsbog, 1.3.1. Historiebrugsformer
Fokus 2: Kap. 1, s. 9-17
Vores Verdenshistorie: Kap. 7, Aztekerne: Grundlæggelse og krige
Kilder:
41. Cortés om Tenochtitlan
42. Aguilar om menneskeofringer
Opdaget?:
Kap. 2: Det præcolumbianske Mesoamerika
Kap. 4: Erobringen af aztekerriget og Mesoamerika
Kap. 5 Hvorfor sejrede spanierne? Et spørgsmål om kulturelle forskelle og tilfældigheder
Kilder:
8. Sahagúns store værk om aztekerne (1578-1579)
10. Et aztekisk digt om erobringen (1528)
11. Mayaernes syn på spanierne (1600-1700-tallet)
Finn Madsen: Aztekerriget og den spanske erobring, Forlaget Lee 1997:
Kilder til Motecuzomas død
15: Diaz' beretning om Motecuzomas død
16: Cortez fortæller om Motecuzomas endeligt
Film: Mel Gibson: Apocalypto, 2006
Indhold
Kernestof:
Læs til og med "Den spanske erobring af Amerika"
Kapitel 1: Opdagelser, kulturmøder og eftertidens fremstillinger
Læs det hele og lav "Tjek på lektien"
1.3.1. Historiebrugsformer
Aztekerne: grundlæggelse og krige
Tårn af kranier dukker op ved berømt katedral: Mænd, kvinder og børn blev ofret til guderne
Læs hele kapitlet og hav svar til kilde 41 parat. Vi laver "Tjek på lektien" i timen.
Læs det understregede (se billede) og lav spørgsmål 1,2,3,8 og 9 i "Tjek på lektien".
Læs hele kapitlet og lav "Tjek på lektien" og lav en kildeanalyse af kilde 12.
Til i dag skal I have læst "Aztekerrigets opbygning" (vedhæftet). Vi gennemgår kilde 12 og "Tjek på lektien" til kap. 3
Aztekerrigets opbygning.pdf
Læs Kapitel 4: Erobringen af aztekerriget og Mesoamerika (cirka 1519-1540) til og med "Cortes' ekspedition og det første møde med aztekerne"
Vi mødes i biografen
Vi har set: "Apocalypto" 2006, instr. Mel Gibson
Vi gennemgår jeres spørgsmål til filmen. Hav (nedskrevne) svar parat.
We'll meet in the school cinema
Læs resten af kap. 4 og lav øvelsesopgaverne Cortes" tilbagetog og Moctezumas død
Interaktivt kort over Tenochtitlan
Til i dag, skal I have læst hele kapitel 5 og besvaret spørgsmålene i "Tjek på lektien":
I kan skrive jeres begreber og definitioner ind i dette dokument på google.doc. Så har vi dem samlet :)
Til i dag, skal I have læst: Kapitel 8: Arven og kampen for en indiansk identitet i dag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Oplysningstiden
Danmarkshistorien.dk
Enevælden:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/enevaelden
Kilde: 'Den franske menneskerettighedserklæring' i Kiøbenhavnske Tidender, 4. og 11. september 1789
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-franske-menneskerettighedserklaering-i-de-til-forsendelse-med-posten-allene-privilegerede-kioe
Adrians m.fl: "Fokus 2", Gyldendal 2016, kapitel 2: Oplysningstiden og kap. 3: Revolutioner
Kilder (alle i Fokus 2):
Voltaire - Tolerance
Holberg - Moralske tanker
Krarup - Virkelighed og utopi
Pedersen - Lys forude
Cahiers des doléance 1789
Burke - Tanker om den Franske Revolution
Rædselsherredømmet
Larsen og Smitt: "En europæisk verdenshistorie", Gyldendal 2019
Coffeehouses og saloner
The Enlightenment: Crash Course European History #18
Faktalink - to videoer om henholdsvis oplysningstid og den franske revolution (bedømmelse af formidlingen)
DR.dk
: kongelige eskapader/Struensee og Caroline Matilde:
https://www.dr.dk/drtv/se/kongelige-eskapader_-struensee-og-caroline-mathilde_52495
DR TV: Stormen på Bastillen:
https://www.dr.dk/drtv/se/stormen-paa-bastillen_322236
Indhold
Kernestof:
Oplysningstiden Vi har læst til og med "Menneske og samfund"
The Enlightenment: Crash Course European History #18
Præsentationer af jeres oplysningstidstænkere
The Palace and Gardens of Versailles - Earth Overview
Oplysningstid og reformpolitik i 1700-tallet
Straf og børneopdragelse
1. François Voltaire (1694-1778): Tolerance
Religion og oplysning
Vi gennemgår Voltaire "Tolerance" og vores spørgsmål til "Kongelige eskapader: Struensee og Caroline Mathilde". Husk at gemme sedlerne.
Videnskab og oplysning
Vi laver tidslinjer til oplysningstiden:
IMG_3819.HEIC
Præsentér jeres forskellige tidslinjer for klassen
COFFEEHOUSES OG SALONER
Læs Den oplyste enevælde til og med "Oplysningstiden i Danmark"
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
5. Ludvig Holberg: Moralske tanker (1744)
Vi mødes i bio og ser resten af afsnittet om oplysningstiden i Danmark
7. Søren Krarup m. fl.: Virkelighed og utopi (2005)
8. John Pedersen: Lys forude? Oplysningstanker fra Voltaire til Søren Krarup (2002)
Til næste gang skal I have præsentationer klar af de to kilder. Hvad står der i dem? Er bestemte holdninger udtrykt? Hvad fortæller de os om synet på oplysningstiden? Hvilke grunde kan de forskellige forfattere have til at mene, som de mener? Ved ana
Hav præsentationer af kilde 7 og 8 klar til i dag.
1. Cahiers des doléances 1789 - lav en analyse af kilden og hav den klar til timen
Læs fra toppen til og med "1789" Revolutioner
DRTV - Stormen på Bastillen
The French Revolution: Crash Course World History #29
I dag skal I have jeres allerbedste spørgsmål klar til dokumentaren om Bastillen (og evt. til Crash Course #29). I kan finde links til begge under timen i torsdags.
Revolutionen på arbejde Rædselsherredømme og borgerkrig
"Den franske menneskerettighedserklæring" i Kiøbenhavnske Tidender, 4. og 11. september 1789
2. Edmund Burke: Tanker om Den Franske Revolution
Til i dag skal I have læst: Tre forskellige tolkninger af Den Franske Revolution og Den Franske Revolutions betydning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Holocaust
Holocaust - vil vi undersøge forudsætningerne for, gennemførslen og konsekvenserne af, og eftertidens evaluering af Holocaust.
Materiale:
Peter Frederiksen: "Vores verdenshistorie" Columbus 2023, kap. 17: Tyskland: Nazisternes vej til magten
Jacob Halvas Bjerre: "Holocaust", Frydenlund 2022
Kap: 1-9
Kilder:
Tekst 4: Uddrag fra Martin Luther: Om jøderne og deres løgne, 1543
Tekst 17: Gestaporapport fra Bielefeld om ødelæggelserne fra Krystalnatten, 26. november 1938
Tekst 29: SS-bladet Das Schwarze Korps om jøder, 24. november 1938
Tekst 43: Brev fra Gestapo om beordringen af deportation af jøderne i Schwerin, 6. juli 1942
Tekst 44: Gestapo-rapport om det fransk-tyske samarbejde med deportation af jøder, 8. Juli 1942
Film:
Matti Geschonneck: "Wannsee-konferencen", 2022
Jonathan Glazer: "The zone of interest", 2023
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal I have læst kap. 2 og 3 i "Holocaust" Kapitel 2: Nazismens raceideologi Kapitel 3: Nazistpartiet – fra lokal kuriositet til europæisk magtfaktor
Tekst 4 - Uddrag fra Martin Luther: Om jøderne og deres løgne, 1543
Holocaustpræsentationer
Tekst 17 - Gestaporapport fra Bielefeld om ødelæggelserne fra Krystalnatten, 26. november 1938
I dag skal Malou, Apenayaa og Mikkel fremlægge
SS-bladet Das Schwarze Korps om jøder, 24. november 1938
Kilder til kapitel 7
The zone of interest
Kapitel 13: Udryddelseslejrene
13.5 Auschwitz
Tekst 54: Uddrag fra SS-lægen dr. Kremers dagbog, 1942
Til i dag skal I have læst denne tekst, som er en kort gennemgang af vores emne: Holocaust I skal IKKE læse kilderne eller lave opgaverne.
Vi har arbejdet med kilde 24 og 25: Holocaust
Læs Kapitel 14: Gerningsmænd til i dag
Skærmbillede 2024-02-02 kl. 13.18.44.png
Tekst 57 - Uddrag af Rudolf Höss’ selvbiografi Opstil to-tre problemstillinger og besvar dem selv. Upload i elevfeedback
Læs: Kapitel 16: Hvem havde kendskab til Holocaust?
Vi ser "Wannsee-konferencen" færdig i klassen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Middelalderen i Danmark og Europa
Danielsen m.fl: "Fokus 1. Fra antikken til europæisk ekspansion", Gyldendal 2019
- Europæisk middelalder
- Kristendom og islam - middelalderens kulturmøde
Carl-Johan Bryld: "Danmark - Tider og temaer", Systime 2013
- Kap. 2, fra toppen og til og med "Levevilkår"
DR.TV, Historien om Danmark
- Afsnit 4: Tidlig middelalder
- Afsnit 5: Sen middelalder
Bas Kanthavanam: "Pest", Systime 2022
- Kap. 1.5: Den Sorte Død og dens sociale følger
Ridley Scott: "Kingdom of Heaven", 2005
Jean-Jacques Annaud: "Rosens navn", 1987
Indhold
Kernestof:
Europæisk middelalder Læs til og med "Klostervæsenet og dets betydning". I grupper: lav 3-4 spørgsmål til hvert afsnit.
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder
Historien om Danmark 4, del 1.docx
Vi gennemgår svar til Historien om Danmark, del 1
Historien om Danmark 4, del 2.docx
Til i dag, skal I have læst til og med "Kirken og samfundet".
Læs fra: Kongemagtens udvikling og begrænsning til og med: Lovgivningen Besvar spørgsmålene til teksten.
Til i dag, skal I have læs frat: Kampe om kongemagten til og med "Levevilkår". Besvar spørgsmålene.
Læs også: Den store forandring 900-1100 til og med "Økonomisk vækst på land og i by"
I dag skal I se "Historien om Danmark" - Sen middelalder
DRTV - Historien om Danmark: Sen middelalder
Vi ser Ridley Scotts "Kingdom of heaven" (2005)
Kristendom og islam – middelalderens kulturmøde
Emner til undersøgelse af forholdet mellem Europa og islam.docx
Middelalderpræsentationer
Vi skal høre de sidste fremlæggelser i dag: Malou, Mia og Maja, Katrine og Josefine
The Crusades - Pilgrimage or Holy War?: Crash Course World History #15
Den store fremgang 1050-1340
Verdslig stat og paveligt monarki 1100-1250 Læs herfra til og med "Opgør med kirken og bondeoprør"
1.5 Den Sorte Død og dens sociale følger Læs og lav de fem arbejdsspørgsmål
Spørgsmål til Rosens navn.docx
Hav svar klar på spørgsmålene til "Rosens navn"
1. 1347: Den Sorte Død Nationalmuseet podcast: Verdens værste år
Hav fem undringsspørgsmål klar. Spørgsmålene skal tage udgangspunkt i podcasten fra i onsdags og/eller det som I har lært i vores middelalderforløb.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Danmarks industrialisering
Vi kigger på tiden op til Danmarks industrialisering og går i dybden med denne op til grundloven 1915.
Materiale:
Poul Steiner Jensen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg, Peter Frederiksen: "Grundbog til Danmarkshistorien", Systime 2022. Kap. 6-7
Kilder: Jens Nielsens galskab (1774), Udskiftning i Slagslunde (1772), Om udskiftning og velstand i Vollerslev (1773), En ufaglært kvindes erindringer (1932)
Billedanalyser af:
Carl Gustaf Pilo Frederik V i salvingsdragt, ca. 1750.
Wilhelm Bendz: Familien Waagepetersen, 1830
J.Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde, 1847
Constantin Hansen: Den grundlovgivende forsamling, 1860-64
Johan Thomas Lundbye En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843
David Monies Troppernes Hjemkomst 1849, 1850
Julius Exner Mor og barn, 1864
Inge Adriansen m.fl: "Fokus 2 – Fra oplysningstid til europæisk ekspansion", Gyldendal. 1. i-bogsudgave, 2019. Industrialisering.
Danmarks Radio: "Historien om Danmark" 2010, afsnit 7-8
Brage og Michelsen: "Et andet København 1870-1910" 1980
Carl-Johan Bryld: "Danmark - Tider og temaer", Systime 2013.
Kap 5. "Forskerne fortæller" Anne Løkke og Henning Grelle:
https://danmark.systime.dk/?id=662
- Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet (9 videoer)
- Henning Grelle om arbejderbevægelsen i 1800-tallets slutning (5 videoer)
- Om organisering af kvindelige arbejdere 1875
- Kvinderne - på vej mod frigørelse
Podcast:
Kongerækken Appendiks #9: Estrup og forfatningskampen
Kilde: Målet er fuldt (1872):
https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/10/2402140_kilde-1-2.pdf
Indhold
Kernestof:
I finder selv vej til hueopmåling i Festsalen.
Fremlæggelser om kap 6.docx
Til i dag skal I have læst hele kap. 6 i "Grundbog til Danmarkshistorien" 6. Den danske revolution, 1750-1866
Danmark i 1800-tallet vendespil.docx
6.2 Landbrugets omlægning – Fæstebønders syn på udskiftning og udflytning (1772-1774)
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Historien om Danmark afsn. 7.docx
Billedanalyse 1750-1866.dotx
Til i dag skal I have set: DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten og have besvaret de otte spørgsmål vedhæftet herunder.
Historien om Danmark afsn. 8.docx
Vi beundrer jeres præsentationer af de forskellige malerier
Grundbog til Danmarkshistorien, kap 7 spørgsmål.docx
Til i dag skal du have læst 7. Industrialisering og demokrati, 1866-1914 til og med Forfatningskampen Spørgsmål til afsnittene er i dokumentet oven over
Kongerækken Appendiks #9: Estrup og forfatningskampen
Læs følgende link: Slaget på Fælleden den 5. maj 1872 Industrialisering og arbejderbevægelse
Maalet er fuldt.pdf
Grundbog til Danmarkshistorien, kap 7.docx
Hav svar klar til i dag
7.3 Industrialisering – En ufaglært kvindes erindringer (1932)
Vi taler om "7.3 Industrialisering – En ufaglært kvindes erindringer" i dag
Gruppearbejde til videoer - industrialiseringen.docx
Forskerne fortæller - Nationalisme, demokrati og klassesamfund
Kvinderne - på vej mod frigørelse
*Om organisering af kvindelige arbejdere 1875
Gårdmændenes store tid
Styr på indholdet i kapitel 7
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ideologiernes kamp og murens fald
Frederiksen: "Vores Verdenshistorie", Columbus 2019
Kap. 16 - Fredens betingelser
Kap. 17 - Hele kapitlet undtagen de tre afsnit om USA. Kilder: 9 og 10
Kap. 18 - Fra "Anden Verdenskrigs afslutning" og resten af kapitlet. Kilder: 31 og 32
Kap. 19
Kap. 20
Kap. 21
Ohnesorge m.fl: "Den Kolde Krigs Verden", Systime 2022
Kap. 5
Kai Otto von Barner: "Den kolde krig", Systime 2012
Kap. 11
Dokumentarfilm:
Errol Morris: "The fog of war", Sony Pictures 2003
Anders Østergaard: "1989", Magic Hour Films 2014
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal I have læst i Vores verdenshistorie | VORES VERDENSHISTORIE Kap. 16 fra "Fredens betingelser" til og med kap. 17, "Rusland: Revolution"
Skærmbillede 2024-10-25 kl. 10.06.43.png
Læs Rusland: Revolution | VORES VERDENSHISTORIE og lav nedenstående opgave: Gr. 1-2: Skov, Gr. 3-4: Frederiksen, Gr. 5-6: Sørensen, Gr. 7-8: Gormsen
Vær klar til at forklare om hver jeres fremstilling af den russiske revolution fra sidste uge
Til i dag skal I have læst: Rusland: Proletariatets diktatur | VORES VERDENSHISTORIE og Rusland: Aspekter af det kommunistiske samfund | VORES VERDENSHISTORIE I skal ikke læse kilde 9 og 10.
Tyskland: Den tyske republik og konsekvenserne af Første Verdenskrig | VORES VERDENSHISTORIE
Tyskland: Nazisternes vej til magten | VORES VERDENSHISTORIE
I dag skal vi læse: Tyskland: Nazismens ideologi | VORES VERDENSHISTORIE og Tyskland: Føreren og folket | VORES VERDENSHISTORIE
Anden Verdenskrigs afslutning | VORES VERDENSHISTORIE
Skærmbillede 2024-11-06 kl. 14.21.54.png
Vi gennemgår kap. 19 i "Vores Verdenshistorie" - Koloniernes løsrivelse: Vinden vender
Vi mødes i skolens biograf. Til i dag skal I have læst kap. 19 og 20. Sørg for at have gode noter til kap. 20
Spørgsmål til The Fog of War.docx
Errol Morris: "The Fog of War", 2003
Vi taler om "The Fog of War" og går spørgsmålene igennem
Skærmbillede 2024-12-03 kl. 12.36.46.png
Kapitel 21: Europa under den kolde krig: Det delte Europa | VORES VERDENSHISTORIE
5. Kampen om hjerter og sind | Den Kolde Krigs Verden Læs til og med 5.3
DR sendte amerikansk propaganda
Vi skal arbejde videre med kildearbejde til kapitel 5: 5.7 Kilder og kildearbejde | Den Kolde Krigs Verden
Europa 2VK afslutning.pdf
Vi taler om jeres problemstillinger fra sidste uge
Læs: 11. Murens fald | Den kolde krig
Vi har set dokumentaren: "1989" (2014), instr. Anders Østergaard
Der vil være en lille opsamlingsprøve som afslutning på forløbet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Globalisering
Vi ser på globaliseringens udvikling - især de seneste 50 år - med vægt på USAs rolle i verden
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie", Columbus 2024
Kap. 9 - Vasco da Gama og Portugisernes handelsimperium, kilde 3
- Christopher Columbus, kilde 6
- Den tidlige globalisering
Kap. 23
Martin Husted: "Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre", Systime 2015
- Hvid Mands Byrde, Rudyard Kipling, 1899
- Introduktion: Er nutidens globalisering ny?
- 1. Storbritannien: Verdens centrum?
Information: "Kun 5,7 procent af verdens befolkning lever i fuldt ud demokratiske samfund", 25/1-2025
https://www.information.dk/udland/2020/01/kun-57-procent-verdens-befolkning-lever-fuldt-demokratiske-samfund
Charted: The Number of Democracies Globally
https://www.visualcapitalist.com/cp/number-democracies-globally/#google_vignette
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population:
https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E
Niall Ferguson - The six killer apps:
https://www.ted.com/talks/niall_ferguson_the_6_killer_apps_of_prosperity?language=da
Siripurapu & Berman: "The Dollar: The world's reserve currency", Council on Foreign Affairs 2023
https://www.cfr.org/backgrounder/dollar-worlds-reserve-currency
Indhold
Kernestof:
Lav en liste over hvad du fik at spise i går
Den tidlige globalisering.docx Alle der starter med A eller C skal have fundet en nyhedsartikel om globalisering (se opg. 2 i lektien til i dag).
Hvid Mands Byrde, Rudyard Kipling, 1899 | Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre
Introduktion: Er nutidens globalisering ny? | Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre
1. Storbritannien: Verdens centrum? | Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre
Hav svar klar til "Hvid mands byrde"
Vi har set og talt om: Niall Ferguson: The 6 killer apps of prosperity
Vi ser den glade svensker.
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population SD
Globalisering og Økonomiske Institutioner efter 1944.docx
Links til global økonomisk historie efter 2VK.docx
Vi har talt om dette og skimmet artiklen: The Dollar: The World’s Reserve Currency
Til i dag skal I have læst kap. 23 til og med "Den nye verdens uorden" Kapitel 23: Tiden efter den kolde krig: En verden i opbrud | VORES VERDENSHISTORIE
Kun 5,7 procent af verdens befolkning lever i fuldt ud demokratiske samfund
Til i dag, skal I have læst: "11. september 2001 og krigen mod terror" og "Demokratiets vilkår" i 11. september 2001 og krigen mod terror | VORES VERDENSHISTORIE
Number of democracies over time
Krige og Oprør - elever.docx
Vi gennemgår skemaet med krige og oprør siden 2001
Til i dag skal I have læst: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=318 og https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=360
Globalisering siden 1945 spørgsmål.docx
I får tid til at arbejde med jeres præsentationer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523916359", "T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523916359", "H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523916359" }