Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jakob Thorgård
|
Hold
|
2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning og rytme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Softball
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate
Praktiske fokuspunkter:
- Baghåndskast og forhåndskast
- Pivotering
- Finte forhånd - kaste baghånd + finte baghånd kaste forhånd
- Korrekt gribeteknik a) over skulderhøjde, b) mellem skulder- og hoftehøjde, c) under hoftehøjde
- Cut (hurtig retningsskift med efterfølgende modtagning af frisbee)
- Kast til en løbende medspiller
Teoretiske fokuspunkter:
Med udgangspunkt i ultimate er der blevet arbejdet med teamsamarbejde herunder begreberne: synergieffekt, procesgevinst og procestab, kohæsion og målsætning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Muskeltræning
Fokuspunkter:
- at udføre øvelserne på en korrekt måde både fysisk & teknisk.
- at løfte relativt tunge belastninger i styrkeøvelser
- at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante
øvelser i forhold til den stillede opgave.
- at reflektere over eget og andres andres programmer mht. opbygning, formål, svagheder & styrker.
Teoretiske fokuspunkter: Maksimal styrke, eksplosiv styrke og muskeludholdenhed, herunder hvordan disse praktisk trænes. Superkompensation og restitution i forhold til muskeltræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gymnastik
Primært fokus på simple rytmiske serier (gang, hop og sving) med fokus på:
- at bevæge sig i takt til musikken
- bevægelseskvaliteter (svingende, førte, markerede)
Andre sekundære gymnastiske elementer:
- Håndstand, hovedstand, hovedspring (lavt overslag) og basal akrobatik
Teoretiske fokuspunkter: Grundlæggende teori om opvarmningens formål og effekt, samt viden om opvarmningsprogrammernes indhold og progressive opbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold
Praktiske fokuspunkter: Eleverne skal opnå grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder, herunder:
- Indersideaflevering
- Halvtliggende vristspark
- Driblinger med inderside og yderside, herunder boldkontrol og tempo
- Tæmninger – herunder retningsbestemte tæmninger
- Spilbarhed og placering i forhold til boldholderen
- Forsvarsspil og placering i forhold til angriberen
Teoretiske fokuspunkter:
- Aerobe og anaerobe energiprocesser og samspillet mellem disse. Energiforbrug og iltoptagelse samt energiomsætning ved intenst arbejde og ved langvarigt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pickleball
Fokus på:
Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Teknisk fokus: Med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling særligt i serven, men også generelt.
Taktisk fokus: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. I rimelig grad at kunne beherske simple slagserier.
Teoretisk fokus: Pickelballs oprindelse, regler og taktik samt superkompensationsprincippet og restitution.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Les Lancier og squaredance
Les Lancier
Tur 1-5
Fokuspunkter: Håndfatning og dansefatning og skift mellem disse, forlæns chassétrin, baglæns chassétrin, sidechassé.
Squaredance:
Danse: Uptown, og Dosido and dip and dive
Fokuspunkter: kreds, dosido, allemande, kæde, promenade, 2-håndsrundt, port
Generelle fokuspunkter:
at begynde på den rigtige tælling i musikken og være i stand til at følge rytmen.
at udføre føddernes bevægelse i isolerede grundtrin og variationer.
at udføre de øvrige tekniske elementer ved dansen såsom håndfatning, holdning, hoftens bevægelser samt at føre og at blive ført.
at følge en bestemt dans/rutine med sikkerhed i bevægelserne.
Teoretiske fokuspunkter:
Indblik i og forståelse for udviklingen i børn og voksne danskeres idrætsdeltagelse med særligt fokus på dansens placering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523958049",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523958049",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523958049"
}