Holdet 2022 id/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jakob Thorgård
Hold 2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning og rytme
Titel 2 Badminton
Titel 3 Basketball
Titel 4 Softball
Titel 5 Atletik
Titel 6 Ultimate
Titel 7 Muskeltræning
Titel 8 Gymnastik
Titel 9 Fodbold
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 Pickleball
Titel 12 Les Lancier og squaredance
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning og rytme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Softball

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atletik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ultimate

Praktiske fokuspunkter:
- Baghåndskast og forhåndskast
- Pivotering
- Finte forhånd - kaste baghånd + finte baghånd kaste forhånd
- Korrekt gribeteknik a) over skulderhøjde, b) mellem skulder- og hoftehøjde, c) under hoftehøjde
- Cut (hurtig retningsskift med efterfølgende modtagning af frisbee)
- Kast til en løbende medspiller

Teoretiske fokuspunkter:
Med udgangspunkt i ultimate er der blevet arbejdet med teamsamarbejde herunder begreberne: synergieffekt, procesgevinst og procestab, kohæsion og målsætning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Muskeltræning

Fokuspunkter:
- at udføre øvelserne på en korrekt måde både fysisk & teknisk.
- at løfte relativt tunge belastninger i styrkeøvelser
- at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante
øvelser i forhold til den stillede opgave.
- at reflektere over eget og andres andres programmer mht. opbygning, formål, svagheder & styrker.


Teoretiske fokuspunkter: Maksimal styrke, eksplosiv styrke og muskeludholdenhed, herunder hvordan disse praktisk trænes. Superkompensation og restitution i forhold til muskeltræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Gymnastik

Primært fokus på simple rytmiske serier (gang, hop og sving) med fokus på:
- at bevæge sig i takt til musikken
- bevægelseskvaliteter (svingende, førte, markerede)

Andre sekundære gymnastiske elementer:
- Håndstand, hovedstand, hovedspring (lavt overslag) og basal akrobatik

Teoretiske fokuspunkter: Grundlæggende teori om opvarmningens formål og effekt, samt viden om opvarmningsprogrammernes indhold og progressive opbygning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fodbold

Praktiske fokuspunkter: Eleverne skal opnå grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder, herunder:
- Indersideaflevering
- Halvtliggende vristspark
- Driblinger med inderside og yderside, herunder boldkontrol og tempo
- Tæmninger – herunder retningsbestemte tæmninger
- Spilbarhed og placering i forhold til boldholderen
- Forsvarsspil og placering i forhold til angriberen

Teoretiske fokuspunkter:
- Aerobe og anaerobe energiprocesser og samspillet mellem disse. Energiforbrug og iltoptagelse samt energiomsætning ved intenst arbejde og ved langvarigt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Pickleball

Fokus på:
Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Teknisk fokus: Med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling særligt i serven, men også generelt.
Taktisk fokus: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. I rimelig grad at kunne beherske simple slagserier.

Teoretisk fokus: Pickelballs oprindelse, regler og taktik samt superkompensationsprincippet og restitution.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Les Lancier og squaredance

Les Lancier
Tur 1-5
Fokuspunkter: Håndfatning og dansefatning og skift mellem disse, forlæns chassétrin, baglæns chassétrin, sidechassé.

Squaredance:
Danse: Uptown, og Dosido and dip and dive
Fokuspunkter: kreds, dosido, allemande, kæde, promenade, 2-håndsrundt, port

Generelle fokuspunkter:
at begynde på den rigtige tælling i musikken og være i stand til at følge rytmen.
at udføre føddernes bevægelse i isolerede grundtrin og variationer.
at udføre de øvrige tekniske elementer ved dansen såsom håndfatning, holdning, hoftens bevægelser samt at føre og at blive ført.
at følge en bestemt dans/rutine med sikkerhed i bevægelserne.

Teoretiske fokuspunkter:
Indblik i og forståelse for udviklingen i børn og voksne danskeres idrætsdeltagelse med særligt fokus på dansens placering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer