Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Flemming Nielsen, Frank Lam Ter Beek, Stine Risum Jensen
|
Hold
|
2022 id/y (1y id, 2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning, rytmisk gymnastik og akrobatik
Praktiske fokuspunkter: Udarbejde, fremvise og evaluere et opvarmningsprogram til musik i grupper. Herunder udvælge relevante øvelser og musik med progression i intensitet.
Simple rytmiske serier (gang, hop og sving) med fokus på:
- at bevæge sig i takt til musikken
- bevægelseskvaliteter (svingende, førte, markerede)
- bevægelser i ryggens bevægelsesplaner (frem/tilbage, side/side og rotation)
Herudover grundlæggende kropsbasis med øvelser på madrasser (forlæns og baglæns rul, hovedstand, håndstand) og akrobatik i mindre grupper.
Teoretiske fokuspunkter: Grundlæggende teori om opvarmningens formål og effekt, samt viden om opvarmningsprogrammernes indhold og progressive opbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ketsjersport og sundhed
Praktiske fokuspunkter: eleverne har arbejdet med grundlæggende færdigheder inden for badminton og skumtennis, med fokus på, at kunne se forskelle og ligheder ved de to net-væg spil.
Badminton:
- Benarbejde, forskelle og ligheder på benarbejde i badminton og skumtennis
- Spilcentrum i hhv. badminton og skumtennis
- Svingsløjfe med fokus på clearslaget i badminton, samt forhånd og baghånd i skumtennis
- Reaktionstid gennem øvelser
- Kendskab til progressionstrappen
Desuden arbejdes der med et grundlæggende kendskab til spillets regler, herunder banestørrelse, servefelter og point, når der spilles single.
Teoretiske fokuspunkter:
- Sundhedsdefinition (WHO)
- Sundhedsmæssige faktorer (biologiske, levevilkår og livsstil)
- Betydningen af fysisk inaktivitet
- Sundhedsstyrelsens anbefalinger ift. motion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate og team (del 1)
OBS (del 1) Kun fire moduler! Forløbet fortsættes efter ferien.
Praktiske fokuspunkter:
- Baghåndskast og forhåndskast
- Pivotering
- Korrekt gribeteknik a) over skulderhøjde, b) mellem skulder- og hoftehøjde, c) under hoftehøjde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Praktiske fokuspunkter:
Spydkast: Tilløb afsluttes med fem skridt, der påbegyndes med venstre ben, hvis højrehåndet, og omvendt hvis venstrehåndet. 1-2 krydsskridt og et stemskridt som afslutning på tilløbet, høj kastearm og spyddet peger lige frem i en vinkel på ca. 40° inden afleveringen. I kastet skal kastearmens hånd arbejde direkte frem i spydspidsens retning. Modsatte arm peger i kastets retning.
Hækkeløb: Flad passage over hækken med strakt svingben i hækpassage, rytme med 4 el. 6 skridt mellem hækkene. Bevægelsen ledes af forreste knæ, hvorefter knæet strækkes. Bageste ben og fod bøjes og holdes tæt ind til kroppen, men ud til siden, under hækpassage. Arme bevæges kun frem og tilbage og krydser ikke over på modsatte side af kroppen.
Højdespring: I tilløbet løbes først lige og derefter buet, i afsættet sættes kraftigt af på benet længst fra stangen (dvs. højre ben, hvis du buer til højre, og venstre ben hvis du buer til venstre), imens der trækkes med begge arme. I svævet svajes i hele kroppen imens hovedet føres ned og hoften op. Herefter lukkes eksplosivt sammen i hoften, og der landes i madrassen på det øverste af ryggen.
Teoretiske fokuspunkter: Med udgangspunkt i atletik: maksimal styrke, eksplosiv styrke og muskeludholdenhed, herunder hvordan disse praktisk trænes. Superkompensation og restitution i forhold til muskeltræning.
Neurale faktorer: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=259
Styrketræning i praksis: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=260
Maksimal muskelstyrke: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=261
Eksplosiv styrke: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=262
Spændstighedstræning: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=263
Muskeludholdenhed: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=264
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop og breakdance
Igennem forløbet introduceres med oldschool hiphop trin i en sammensat koreografi, og herefter har eleverne lært hiphopbevægelser med særligt fokus på de tre elementer i breakdance, som er toprock, footwork og freezes.
Forløbet har følgende læringsmål:
- Generel groove og feeling i musikken og bevægelserne
- Lave bevægelser med lavt tyngdepunkt og I takt til musikken.
Oldschool hiphop:
- Gang, gadedrengeløb, bounces, slides, grapevines m.m. til stående koreografi
Toprock:
- Cross step, salsa step og Indian step m.m
Footwork:
- CC, Zulu spin, one step og three step.
Freezes:
- Baby freeze, shoulder freeze, basic freeze, elbow freeze og headstand
I undervisningen har vi arbejdet med vi med at udøve og kombinere toprock og footwork til musikkens rytme ved hjælp af go downs samt afslutte breakdancekombinationer med freezes og poses.
Teori:
Hiphoppens historie (Yubio s. 1270 – 1273)
Labans bevægelseslære BESS(R) – Body, effort, shap, space & relation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volleyball
Eleverne har lært grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i volleyball.
- Fingerslag
- Baggerslag
- Smash
- Underhåndsserv
- Blokader
- Formationer og placeringer på banen ved angreb, forsvar og servemodtagning
Der har været fokus på så vidt muligt at anvende tre berøringer og spille højre bolde til sit hold.
Der har også været fokus på reglerne i spillet, herunder pointtælling, rotationer, berøring med nettet og overtrådt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold of træningsfysiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523968907",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523968907",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523968907"
}