Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Karina Hyldal Nissen, Lasse Vestergaard
|
Hold
|
2022 AF 1h1 (1h1 AF, 2h1 AF, 3h1 AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den Interne Situation
Målet med forløbet er at give eleverne en forståelse for virksomhedens interne forhold, herunder at de bl.a. kan
- redegøre for begreber og modeller i tilknytning til emnet
- udarbejde en karakteristik af en virksomhed
- udvælge og anvende begreber og modeller i forbindelse med en beskrivelse/analyse af virksomhedens interne forhold
- analyse, vurdere og diskutere en forretningsmodel
- mm
Nøglebegreber:
– Værdikæder
– Forretningsmodeller
Materiale: Marketing - en grundbog kap. 2 (ibog) fra Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Interne forhold - gruppearbejde
|
25-11-2022
|
Upload fremlæggelse + noter
|
06-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Den eksterne situation I
Målet med forløbet er at give eleverne en forståelse for virksomhedenseksterne forhold, herunder at de bl.a. kan
- redegøre for begreber og modeller i tilknytning til emnet
- udvælge og anvende begreber og modeller i forbindelse med en analyse af virksomhedens eksterne forhold
- mm
Nøglebegreber:
– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-business, business-to-consumer
Materiale: Marketing - en grundbog kap. 3, 4, 5 og 6 (ibog) fra Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 1 - Interne forhold
|
19-12-2022
|
Afl 2 - Eksterne forhold
|
07-02-2023
|
Afl 3 - Brancheforhold - ÆNDRET!!
|
22-02-2023
|
Selv-Evaluering - Afsætning
|
07-03-2023
|
Afl 3a - Brancheanalyse - del 2
|
08-03-2023
|
Afl 4 - Købsadfærd
|
28-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
Målet med forløbet er at give eleverne en forståelse for virksomheden samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse, herunder at de bl.a. kan
- redegøre for begreber og modeller i tilknytning til emnet
- udvælge og anvende begreber og modeller i forbindelse med en markedsanalyse
- forstå og anvende begreber i relation til metode.
Nøglebegreber:
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Materiale: Marketing - en grundbog kap. 1 (ibog) fra Systime
Teorigennemgang i matrixgrupper
Tværfagligt casearbejde med matematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppeaflevering - Købsadfærd B2B
|
16-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Marketing mix b-niveau
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
64 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Strategi
Kap 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition af 1. og 2.h
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Internationalisering
Kap 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Strategi og segmentering
Kap 10 + kap 12 + kap 13
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Parametermix Internationalt
Kap 17, 19, 21, 23, 24 og 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Case og repetitioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52613815038",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52613815038",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52613815038"
}