Holdet 2022 AF 1h1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Karina Hyldal Nissen, Lasse Vestergaard
Hold 2022 AF 1h1 (1h1 AF, 2h1 AF, 3h1 AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den Interne Situation
Titel 2 Den eksterne situation I
Titel 3 Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
Titel 4 Marketing mix b-niveau
Titel 5 Segmentering, målgruppevalg og positionering
Titel 6 Strategi
Titel 7 Repetition af 1. og 2.h
Titel 8 Internationalisering
Titel 9 Strategi og segmentering
Titel 10 Parametermix Internationalt
Titel 11 Case og repetitioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den Interne Situation

Målet med forløbet er at give eleverne en forståelse for virksomhedens interne forhold, herunder at de bl.a. kan
- redegøre for begreber og modeller i tilknytning til emnet
- udarbejde en karakteristik af en virksomhed
- udvælge og anvende begreber og modeller i forbindelse med en beskrivelse/analyse af virksomhedens interne forhold
- analyse, vurdere og diskutere en forretningsmodel
- mm

Nøglebegreber:
– Værdikæder
– Forretningsmodeller

Materiale: Marketing - en grundbog kap. 2 (ibog) fra Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Interne forhold - gruppearbejde 25-11-2022
Upload fremlæggelse + noter 06-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Den eksterne situation I

Målet med forløbet er at give eleverne en forståelse for virksomhedenseksterne forhold, herunder at de bl.a. kan
- redegøre for begreber og modeller i tilknytning til emnet
- udvælge og anvende begreber og modeller i forbindelse med en analyse af virksomhedens eksterne forhold
- mm

Nøglebegreber:
– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-business, business-to-consumer

Materiale: Marketing - en grundbog kap. 3, 4, 5 og 6 (ibog) fra Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl 1 - Interne forhold 19-12-2022
Afl 2 - Eksterne forhold 07-02-2023
Afl 3 - Brancheforhold - ÆNDRET!! 22-02-2023
Selv-Evaluering - Afsætning 07-03-2023
Afl 3a - Brancheanalyse - del 2 08-03-2023
Afl 4 - Købsadfærd 28-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse

Målet med forløbet er at give eleverne en forståelse for virksomheden samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse, herunder at de bl.a. kan
- redegøre for begreber og modeller i tilknytning til emnet
- udvælge og anvende begreber og modeller i forbindelse med en markedsanalyse
- forstå og anvende begreber i relation til metode.

Nøglebegreber:
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne

Materiale: Marketing - en grundbog kap. 1 (ibog) fra Systime
Teorigennemgang i matrixgrupper
Tværfagligt casearbejde med matematik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppeaflevering - Købsadfærd B2B 16-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Strategi

Kap 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition af 1. og 2.h

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Internationalisering

Kap 9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Strategi og segmentering

Kap 10 + kap 12 + kap 13
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer