Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Søren Dybdal Andersen, Tina Just Madsen
|
Hold
|
2022 SP/vh (11 SP, 21 SP, 31 SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderforløb - Caminando
I begynderundervisningen på første år indlæres basale lytte- og læsefærdigheder samt grundlæggende mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed. Der tages udgangspunkt i begyndersystemet Caminando som i-bog (I. M. Clausen et. al., Gyldendal, 2013), hvilket giver en gradvis progression i ordforråd og emnemæssigt og grammatisk indhold og træner forskellige områder af elevernes sprogfærdighed, inklusiv udtale- og trykregler. Dette varieres undervejs med selvtilrettelagte øvelser, ligesom billedbeskrivelse introduceres.
Følgende kapitler ('Unidades') læses: 1A-D, 2A-C, 3A-C, 4A-C, 5A-C, Repaso 1
Grammatik:
Substantiver og artikler (køn, tal)
Adjektiver (køn, tal, placering, gradbøjning)
Genitiv
Udtryk med 'tener'/'hacer' + substantiv ('tener prisa' etc.)
Verber i præsens og perfektum, inkl. uregelmæssigheder og diftongering
Nøgleverber: Ser, estar, hay, ir, tener, querer, saber, poder
Pronominale verber: Gustar, encantar, interesar etc.
Verbalperifraser: ir a + inf., tener que + inf., estar + gerundium
Upersonlige verber med 'se'
Præpositioner, inkl. retninger
Alment ordforråd: Beklædning, farver, vejret, geografi, tal, klokken etc.
Sidst på året ses og bearbejdes Pedro Almodóvar-filmen Todo sobre mi madre (1999) som supplerende materiale.
Omfang: 87,75 s. (1 side = 60 min undervisning)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
117 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro og repetition 2.g
I de første uger af året er formålet at genaktivere elevernes spanskkundskaber efter sommerferien, gennem repetition af tekstlæsning og grammatik. Der tages udgangspunkt i tekster fra begyndersystemer og bygges gradvist op til den egentlige emnelæsning. Desuden indgår billedbeskrivelse og friere mundtlige øvelser som en naturlig del af forløbet.
Der læses tekster fra U. Håkanson et. al: Buena Idea 1+2 (L&R Udannelse 2006/2009) med tilhørende øvelser, samtidigt med at udvalgte grammatikemner repeteres.
Tekster fra Buena Idea 1:
20: "¿Qué película echan?"
21: "El cine español"
Fra Buena Idea 2:
2: "¡Cuánto tiempo sin verte!"
Grammatik:
Verber i præsens og perfektum
Adjektiver
Tal og årstal
Verbalperifraser (Ir a + inf., tener que + inf., estar + gerundium)
Muy/mucho
Omfang: 9 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Una chica española.jpg
-
2g intro - repetition af verber.docx
-
Buena Idea 20-24 - libro de trabajo.pdf
-
Ulla Håkanson m.fl.: Buena Idea 1, tekstbog + CD (BLÅ), L&R Uddannelse; sider: 50, 52-53
-
Cap. 20 Qué película echan.mp3
-
Buena Idea 20-24 - libro de textos.pdf
-
Buena Idea cap. 20-24 - gloser.pdf
-
Min Læring - repetition af verber i præsens og perfektum
-
Ulla Håkanson m.fl.: Buena Idea Arbejdsbog (ORANGE), L&R Uddannelse; sider: 104-105, 107-108
-
60 Cap. 21 El cine español.mp3
-
Min Læring - Repetition af adjektiver
-
Tal.pdf
-
Cuánto tiempo sin verte - tekst, gloser, opgaver.pdf
-
Håkanson et.al.: Buena Idea 2 (L&R 2009), tekstbog; sider: 10
-
Repetition af grammatik - genitiv, muy/mucho, verbalperifraser
-
Øvelser til "Cuánto tiempo sin verte"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gente y cultura de Andalucía
(Emnet indgår ikke i den mundtlige eksamen)
I dette forløb introduceres eleverne til regionen Andalusien og dens kulturelle karakteristika. Formålet er, at de får kendskab til et område af Spanien, som ofte er ude af fokus i forhold til fx Madrid og Catalonien, men som indeholder oprindelsen til centrale elementer af spansk kultur (fx flamenco).
Der læses kortere tekster fra E. Waldenström et.al: Caminando for fortsættere (i-bog, Gyldendal, 2018) og S. Bascuñan et.al: Viva la vida (Lindhardt & Ringhof 2017). Der arbejdes med tekstforståelse og oversættelse, kendteog nye grammatikemner samt træning af mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, herunder dialogøvelser og billedbeskrivelse.
Tekster fra Caminando:
"¿Sabes qué? Andalusien" (introtekst på dansk)
"Un poco sobre Sevilla"
Unidad 1a: "Un día en Sevilla"
Unidad 1b: "Sonsoles y su Andalucía"
Tekster fra Viva la Vida:
"Adoro ir de compras"
"Sevilla"
"La Feria de Abril"
"Paco de Lucía - el mejor gutarrista flamenco del mundo"
"El poeta más leído de todos los tiempos" (Federico García Lorca)
Øvrigt materiale:
"¿Es esto robar un estilo?" (El Sol, jan-feb 2019)
"Mediterranean Journey - Andalusia" (DW Documentary, 2022)
Grammatik (nye emner):
Gradbøjning af adjektiver
Demonstrative pronominer
Objektspronominer
Omfang: 26,25 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fiestas y tradiciones
(Eksamensemne 1)
I dette forløb arbejdes med fester og traditioner i Mexico og Spanien. Der bygges dermed videre på det kulturelle aspekt i emnelæsningen, og særligt i forhold til Spanien sammenlignes der med de danske højtider. Sprogligt styrkes elevernes sprogfærdigheder ved introduktion af ny, sværere grammatik, som inddrages i både det mundtlige og skriftlige arbejde.
Der læses tekster om Mexico fra Viva la Vida (se forrige forløb) samt om Spanien fra G. Abildgaard Christensen, L. Madsen: Fiestas (Systime 2007). Teksterne bearbejdes ud fra øvelserne i bøgerne samt selvtilrettelagte øvelser.
Sidst i forløbet arbejdes koncentreret med introduktion af de to datider, inkl. uregelmæssige verber.
Følgende emneområder dækkes: Día de los Muertos, Quinceañeras, la Navidad y el Año Nuevo og la Semana Santa.
Tekstarbejdet afveksles med billedbeskrivelse, dialogøvelser, quiz & byt og lignende, der fokuserer på udvikling af friere mundtlige færdigheder hos eleverne.
Tekster fra Viva la Vida:
"El mexicano ama las fiestas"
"Quinceañeras"
"Día de muertos"
Tekster fra Fiestas:
"La Navidad de Marina" (inkl. dansk introduktion)
"La Semana Santa de Marina" (inkl. dansk introduktion)
"La Semana Santa de Diana"
Øvrigt materiale:
"¿Qué es un altar de muertos?" (¿Qué Tal?, nov-dec 2019)
Maná: "Pobre Juan" (til datider)
Grammatik:
Objektspronominer
Demonstrative pronominer
Refleksive verber (upersonlig og passiv betydning)
Datider
Omfang: 27,75 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Aspectos de la Cuba moderna
(Eksamensemne 2)
I dette forløb er formålet at give eleverne kendskab til aspekter af det moderne Cuba, fra Sovjetunionens opløsning i 1991 og frem. Emnematerialet beskæftiger sig med forskellige persontyper og sociale relationer i det cubanske samfund samt de forandringer, som den økonomiske situation i landet de senere år har skabt, herunder problemerne med udvandring til USA.
Der læses tekster fra R. López & B. Frederiksen: Cuba en cambio (Gyldendal 2016), som hovedsageligt bearbejdes gennem bogens øvelser. Da en del af disse knytter an til den skriftlige delprøve 1, bruges de som afsæt til at introducere denne.
Desuden ses og bearbejdes filmen Habana Blues (Benito Zambrano, 2005) samt et par sange fra den. Der fokuseres på personkarakteristik og temaer som musik, karriere og familie. Filmens temaer søges forbundet med den generelle udvikling i det moderne Cuba.
Grammatisk arbejdes der med allerede introducerede emner, med fokus på træning af datiderne.
Tekster fra Cuba en cambio:
"El período especial"
"Personajes de la crisis económica: Macetas, jineteras y mantenidas"
"La Generación Y"
Sange fra Habana Blues:
"Cansado"
"Solos tú y yo"
Forløbet afbrydes undervejs af et kortere arbejde med dokumentarfilmen "El silencio de otros" (Almudena Carracedo/Robert Bahar, 2018), som beskæftiger sig med de senere års retsopgør med det spanske diktatur. Filmen indgår som supplerende stof til forløbet om la Memoria Histórica.
Omfang: 30 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition af grammatik
Som slutning på året repeteres væsentlige grammatikemner som refleksive pronominer, objektspronominer og datider, såvel som basal bøjning af verber (inkl. perifraser) og adjektiver. Desuden introduceres futurum med både regelmæssige og uregelmæssige bøjninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Intro og repetition 3.g
I starten af året fokuseres der på at genaktivere mundtligt spansk samt repetere basale og mere avancerede grammatikemner. Der laves samtaleøvelser og billedbeskrivelse samt grammatikopgaver, der repeterer den grundlæggende grammatik, herunder objetkspronominer, datider og refleksive verber. Der læses hertil kortere tekster fra U. Håkanson et al.: Buena Idea 2 (L&R Uddannelse, 2009) med tilhørende øvelser:
Kap. 10: Un día en la vida de un enamorado" (Refleksive verber)
Kap. 12: "Todos los días" (Imperfektum)
Kap. 13: "Ayer Cristina se levantó tarde" (Præteritum)
Omfang: 10,5 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Madrid y la Memoria Histórica
(Eksamensemne 3)
Dette forløb afvikles i forbindelse med en sprog- og kulturrejse til Madrid i uge 40. Eleverne introduceres først til byens seværdigheder og kultur samt centrale begreber og begivenheder som la Movida Madrileña og terrorangrebet i 2004. Dette gøres ved læsning af en introtekst samt to personportrætter (Malene og Blanca). Derefter fokuseres på nutidens eftervirkninger af diktaturet og de senere års polemik omkring la Memoria Histórica. Her læses tekster om Francos status i dag samt udgravningen af massegravene fra Borgerkrigen, og Almodóvar-filmen Madres paralelas samt TV2-dokumentaren I diktaturets skygge ses og bearbejdes kort. I denne forbindelse arrangeres på rejsen en ekskursion til Valle de los Caídos.
Grammatisk arbejdes ud fra teksterne med repetition af datider og andet samt introduktion af flere verbalperifraser med infinitiv og gerundium.
Tekster:
"España" (S. Bascuñan et al.: Viva la vida, Lindhardt og Ringhof, 2017)
"Malene" (D. Albertsen, L. Paulsen: Gente que cuenta (L&R, 2009)
"Blanca de Madrid" (E. Rosenkilde: Mundo hispano, Gyldendal, 2015)
"Francisco Franco: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte"
"Entre cráneos y huesos: Lloro cuando encuentro juguetes"
(Alle fra K. Kloch, M. Tønner: España en la calle, i-bog, Gyldendal, 2019)
Film:
Madres paralelas (P. Almodóvar, 2022).
I diktaturets skygge (Ulla & Ingemann, TV2, 2023)
Omfang: 27 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
México - gente y cultura
(Eksamensemne 4)
I dette forløb arbejdes med forskellige aspekter af mexicansk kultur samt diversiteten i befolkningen. Der fokuseres på underemner som traditioner og religion, sprog, den indfødte befolkning, social og økonomisk ulighed samt den fremherskende 'machismo'. Der læses kortere tekster fra Viva la Vida (se tidligere emner) og K. Pilmark, R. Olsen: Mosaico mexicano (Systime 2016), og disse bearbejdes ud fra opgaver i bøgerne samt selvtilrettelagte øvelser. Der suppleres undervejs med videomateriale etc.
Sideløbende med forløbet arbejdes koncentreret med delprøve 1 og strategier til løsning af de forskellige opgavetyper.
Tekster:
"México" + "Ciudad de México" (Viva la vida)
"La Malinche ¿Heroína o traidora?" (Viva la vida)
"La cultura mexicana" (Mosaíco mexicano)
"Pueblos indígenas de Oaxaca" (Mosaíco mexicano)
"La desigualdad" (Cartolandia) (Mosaíco mexicano)
"El machismo" (Mosaíco mexicano)
Omfang: 24 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Delprøve 1 og grammatik
I dette forløb arbejdes mere koncentreret med de forskellige opgavetyper i delprøve 1, med fokus på dem, der har været mest udfordrende for eleverne i deres skriftlige arbejde, samt specifik træning af de frie formuleringsopgaver. Desuden repeteres og trænes grammatikemner, der er gennemgående fokuspunkter i delprøve 2, fx bøjning af verber, verbalperifraser, datider, adjektiv vs. adverbium etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
España - la Transición
(Emnet indgår ikke i den mundtlige eksamen)
I dette emne arbejdes med overgangsperioden i Spanien fra 1975-82 og de opbrud og modsætninger, der prægede samfundet. Der tages udgangspunkt i filmen "La Isla Mínima" (2014), hvor to kriminalbetjente opklarer en voldtægts- og mordsag i et marskområde i Andalusien. Dialoglisten til filmen læses, og den bearbejdes gennem de tilhørende opgaver samt selvtilrettelagte tekstspørgsmål. Der trænes handlingsreferat, personkarakteristikker og beskrivelser af samfund og miljø.
Indledningsvis læses et par introtekster, hvor de vigtigste aspekter af diktaturet og overgangsperioden samt den overordnede kronologi sættes på plads med henblik på at forstå konteksten omkring filmens handling og temaer, fx 'machismo', korruption, arbejdskamp og kønsroller.
Sidst i forløbet arbejdes med konjunktiv i ledsætninger (TØF-reglen samt 'sikre' konjunktiver (para que, como si etc.) som en mulighed for de elever, der kan overskue det. Andre fokuserer på repetition af andre verbalformer.
Hovedtekst:
G. Christensen, H. Dyrst: "La Isla Mínima" (Film, Alberto Rodríguez, 2014), scene 1-28 (Gyldendal 2016)
Introtekster:
"La época de Franco" (A. Holmgaard, S. Dafcik: Vamos a los temas (Forlaget EA, 2012))
"La Transición - una cronología" (fra La Isla Mínima)
Omfang: 26,25 s.
SAMLET OMFANG: 268,5 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensrepetition
Sidst på året repeteres nogle af teksterne fra de opgivne eksamensemner gennem gruppearbejde med efterfølgende fremlæggelser. Her fokuseres der på mundtlig fremstilling ud fra talepapir med stikord. Desuden trænes billedbeskrivelse med materiale, der lægger op til samtale om almene emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656212248",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656212248",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656212248"
}