Holdet 2022 FR/vh - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Christelle Vinther Nikolajsen, Hanne Søllingwraae Fjord, Lo Torun Samuelsson
Hold 2022 FR/vh (11 FR, 21 FR, 31 FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderfransk - Franskportal
Titel 2 La vie des jeunes - EKSAMEN
Titel 3 SRO Jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig
Titel 4 La vie des jeunes - EKSAMEN
Titel 5 Paris - ses monuments et ses habitants - EKSAMEN
Titel 6 La francophonie - EKSAMEN
Titel 7 Le Petit Prince

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderfransk - Franskportal

Eleverne introduceres til basal grammatik og udtaleregler og stifter i løbet af det introducerende forløb bekendtskab med centrale dele af fransk kultur i et samspil med læsning af diverse tekster på begynderniveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 117,00 moduler
Dækker over: 157 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 La vie des jeunes - EKSAMEN

Med udgangspunkt i udvalgte tekster fra "Quatre amis" og fra filmen
"La Famille Bélier", med fokus på læsning af scene 1-5, introduceres eleverne til ungdomslivet i Frankrig, med fokus på en en sammenligning af livet hos unge i Danmark, og med fokus på bærende og centrale tematikker som venskab, forældre/barn-relation, skole, fritid, fremtid og identitet.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 SRO Jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig

Dette forløb dannede baggrund for SRO-opgaven for nogle af de elever, der har fransk som studieretningsfag.
Materiale:
Kompendium - minus filmen "Au revoir les enfants"
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 La vie des jeunes - EKSAMEN

Forløbet er tænkt i relation til det tidligere forløb omkring ungdomslivet i Frankrig og Danmark med udgangspunkt i yderligere tekster fra "Quatre Amis" og øvrige udvalgte tekster inden for rammen af de samme tematikker, som blev anvendt i det forrige forløb i form af kærlighed, venskab, forældre-relation, skole, fremtid og identitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Paris - ses monuments et ses habitants - EKSAMEN

Forløbets indhold omhandler primært Paris struktur i arrondissementer, de store monumenter som Notre Dame og Eiffeltårnet, om sociale problemer med hjemløse og ulighed samt problemer med overturisme (surtourisme).

Centrale problemstillinger.
- Hvorfor er Paris opdelt i arrondissementer og hvad er forskellen mellem dem?
- Hvilke problemer har man i Paris med hjemløshed og ulighed?
- Hvilke bygninger er Paris især kendt for?
- Hvordan takler byen de problemer der er med overturisme?
Faglige mål
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, -formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere -den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof
De grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
- Vi har løbende talt om opbygningen af sproget og dets struktur. Både hvordan orden er struktureret (morfologi) og hvordan sætninger konstrueres (syntaks) på fransk. Blandt andet har vi fokuseret på sætningsanalys og på placeringen af subjekt, verbal og objekter, men også på hvordan fransk og dansk adskiller sig fra hinanden for eksempel i forhold til adjektivernes placering.
- Grammatisk har vi fokuseret på:
o Passé composé
o Bundne possessive pronominer
o Personlige pronominer som direkte og indirekte objekt
o Brugen af infinitiv

Et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- Vi har arbejdet med det ordforråd der knytter sig til de tekster vi har læst (se neden)

De grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- Dette har løbende været i fokus i forbindelse med de tekster vi har læst.

Mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- Hassing, Maria, Paris la grande ville, Systime, https://paris.systime.dk/?id=130#c427
o Introduction
o Decrire une image – La Place Sainte-Opportune
- Les arrondissements de Paris - Karambolage – ARTE, https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI
- Géraldine Houdayer, "Opération de communication", "ça montre les inégalités" : les dons des grandes fortunes pour Notre-Dame font polémique, France Bleu, Jeudi 18 avril 2019 à 11:25 accessible sur ligne à : https://www.francebleu.fr/infos/economie-social/incendie-de-notre-dame-les-dons-des-grandes-fortunes-et-des-entreprises-suscitent-la-polemique-1555576654
- Mathilde Desgranges, Paris : Le nombre de sans-abri en hausse de 16 % par rapport à l’année précédente, 20minutes.fr, Publié le 09/02/2023 à 11h21 • Mis à jour le 09/02/2023 à 11h23, accessible sur ligne à. https://www.20minutes.fr/paris/4022695-20230209-paris-nombre-abri-hausse-16-rapport-annee-precedente-nombre-mineurs-preoccupant
- Khalil Rajehi, Paris : quel est le site le plus touché par le surtourisme, selon les Français ?, CNEWS.fr, Publié le 19/02/2024, accessible sur ligne à : https://www.cnews.fr/france/2024-02-19/paris-quel-est-le-site-le-plus-touche-par-le-surtourisme-selon-les-francais

Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- Vi har talt om de historiske årsager til hvor forskellige samfundsklasser bor i Paris, samt om de kulturelle grupper der er typiske for de forskellige arrondissementer.

Aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- Vi har talt om hjemløshed, overturisme samt ulighed i Frankrig.

Centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder.
- Ibid

Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
- Ordbogen.com
- Le Robert Dico en ligne, https://dictionnaire.lerobert.com/fr/
- Pixigrammatik
Anvendt materiale.
Kernestof:
- Hassing, Maria, Paris la grande ville, Systime, https://paris.systime.dk/?id=130#c427
o Introduction 1 normalside
o Decrire une image – La Place Sainte-Opportune, 1 normalside
- Les arrondissements de Paris - Karambolage – ARTE, https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI, 2 normalsider
- Géraldine Houdayer, "Opération de communication", "ça montre les inégalités" : les dons des grandes fortunes pour Notre-Dame font polémique, France Bleu, Jeudi 18 avril 2019 à 11:25 accessible sur ligne à : https://www.francebleu.fr/infos/economie-social/incendie-de-notre-dame-les-dons-des-grandes-fortunes-et-des-entreprises-suscitent-la-polemique-1555576654, 2 normalsider
- Mathilde Desgranges, Paris : Le nombre de sans-abri en hausse de 16 % par rapport à l’année précédente, 20minutes.fr, Publié le 09/02/2023 à 11h21 • Mis à jour le 09/02/2023 à 11h23, accessible sur ligne à. https://www.20minutes.fr/paris/4022695-20230209-paris-nombre-abri-hausse-16-rapport-annee-precedente-nombre-mineurs-preoccupant, 1 normalside
- Khalil Rajehi, Paris : quel est le site le plus touché par le surtourisme, selon les Français ?, CNEWS.fr, Publié le 19/02/2024, accessible sur ligne à : https://www.cnews.fr/france/2024-02-19/paris-quel-est-le-site-le-plus-touche-par-le-surtourisme-selon-les-francais, 2 normalsider
Supplerende stof :
- Min læring om passé composé, pronominer som direkte og indirekte objekt, infinitivs anvendelse og possessive pronominer. Normalsider skøn: 5
- Fra eksamenssæt, tirsdag den 4. juni 2024
o Où vivre après le bac ?, 1 normalside
o Le program maison, video, 1 normalside
o Logement étudiant : la colocation solidaire séduit de plus en plus, 1 normalside
o Texte D, billedmateriale, 1 normalsider
- Fra eksamenssæt mandag den 3. juni 2024
o Le naturisme en France, 1 normalside
o L’histoire du Néerlandais Robin et sa fille (vidéo) 2 normalsider
o Geneviève Comby, La douche à l'école ? En slip1 - ou pas du tout, 21 oct. 2019, 1 normalside
o Texte D, billedmateriale, 1 normalsider
- Selvvalgt materiale til gruppearbejde om monumenter i Paris, 1-2 normalsider

Arbejdsformer Klasseundervisning,
Virtuelle arbejdsformer – min læring,
Projektarbejdsform – gruppearbejde om et selvvalgt monument i Paris
Skriftligt arbejde – 2 eksamenssæt både delprøve 1 og 2







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 La francophonie - EKSAMEN

Forløbets indhold og fokus er generelt set de fransktalende områder i verdenen og deres sprog og historie inklusive forskelle i udtale og kulturelle forhold, med særlig fokus på dels Marokko og dels Canada.

Faglige mål
-forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, -formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere -den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof
De grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
- Vi har løbende talt om opbygningen af sproget og dets struktur. Både hvordan orden er struktureret (morfologi) og hvordan sætninger konstrueres (syntaks) på fransk. Blandt andet har vi fokuseret på sætningsanalyse og på placeringen af subjekt, verbal og objekter, men også på hvordan fransk og dansk adskiller sig fra hinanden for eksempel i forhold til adjektivernes og objektpronominernes placering. Vi har også haft fokus på ordforråd i dette forløb, inklusive synonymer og antonymer.
- Grammatisk har vi fokuseret på:
o Bundne possessive pronominer
o Personlige pronominer som direkte og indirekte objekt
o Præpositioner ved billedbeskrivelser og ved lande og byer
o Delingsartikel
o Infinitivmærke
o Bøjning af verber (1,2, 3 gruppe samt uregelmæssige verber)
o Ubundne personlige pronominer
o Tempus: présent, passé composé og futur (proche og simple)

Et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- Vi har arbejdet med det ordforråd der knytter sig til de tekster vi har læst (se neden)

De grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- Dette har løbende været i fokus i forbindelse med de tekster vi har læst.

Mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- Fra : Laidi Chabaud, Monique og Kristensen, Anna Elisabeth, Le Maroc au Cœur, Systime
• La rencontre avec le Maroc moderne, https://lemaroc.systime.dk/?id=137
• Jemaa el-Fna, la place fabuleuse à Marrakech, https://lemaroc.systime.dk/?id=138
• Un séjour en famille à Meknès, https://lemaroc.systime.dk/?id=141
- Fra: Kronborg Leth, Cathrine, Québec, Systime

• Le Canada et le Québec, https://quebec.systime.dk/?id=133
• Poème : Paul Morin : À ceux de mon pays, https://quebec.systime.dk/?id=147
• Le début du Canada https://quebec.systime.dk/?id=151
• La nouvelle France første halvdel https://quebec.systime.dk/?id=151
- Liliane Charrier, La francophonie : c'est quoi ? Tv 5 Monde, 15 nov. 2016, https://information.tv5monde.com/international/la-francophonie-cest-quoi-25633?xtor=SEC-7-GOO-[INFO_SE]-[119843614474]-S-[]&gad_source=5&gclid=EAIaIQobChMI2OOQoOS6iQMV0YZoCR1vnBtZEAAYASAAEgLkbfD_BwE
- Un Français comprend-il une Québécoise ?, Innerfrench,
https://www.youtube.com/watch?v=usFCMuL5FJA

Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- Vi har talt om de historiske og kulturelle årsager til at der tales fransk i andre dele af verden samt de gnidninger den koloniale historie stadig giver anledning til i dag. Vi har også talt om forholdet mellem Frankrig som metropol og de andre fransksprogede områder

Centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder.
- Vi har fokuseret på sproglige og statusmæssige forskelle mellem Frankrig og de frankofone områder, samt samfundsmæssige og familiære forhold i Marokko.
- Vi har også læst recept til og bagt en bûche de Noël.

Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
- Ordbogen.com
- Le Robert Dico en ligne, https://dictionnaire.lerobert.com/fr/
- Pixigrammatik
Anvendt materiale.
Kernestof:
- Fra : Laidi Chabaud, Monique og Kristensen, Anna Elisabeth, Le Maroc au Cœur, Systime
• La rencontre avec le Maroc moderne, https://lemaroc.systime.dk/?id=137, 1,5 normalside
• Jemaa el-Fna, la place fabuleuse à Marrakech, https://lemaroc.systime.dk/?id=138, 2 normalsider
• Un séjour en famille à Meknès, https://lemaroc.systime.dk/?id=141, 2 normalsider

- Fra: Kronborg Leth, Cathrine, Québec, Systime,

• Le Canada et le Québec, https://quebec.systime.dk/?id=133, 1 normalside
• Poème : Paul Morin : À ceux de mon pays, https://quebec.systime.dk/?id=147, 1 normalside
• Le début du Canada https://quebec.systime.dk/?id=151, 1 normalside
• La nouvelle France første halvdel https://quebec.systime.dk/?id=151, 1 normalside
- Liliane Charrier, La francophonie : c'est quoi ? Tv 5 Monde, 15 nov. 2016, https://information.tv5monde.com/international/la-francophonie-cest-quoi-25633?xtor=SEC-7-GOO-[INFO_SE]-[119843614474]-S-[]&gad_source=5&gclid=EAIaIQobChMI2OOQoOS6iQMV0YZoCR1vnBtZEAAYASAAEgLkbfD_BwE, 2 normalsider
- Un Français comprend-il une Québécoise ?, Innerfrench,
https://www.youtube.com/watch?v=usFCMuL5FJA, 2 normalsider

Supplerende stof :
- Billedbeskrivelse : Village du Mont et lac Tremblant, Québec, Le Québec : https://quebec.systime.dk/?id=133, 1 normalside
- Opskrift, Büche de Noël : https://www.ricardocuisine.com/recettes/3195-buche-de-noel-au-chocolat, 2 normalsider
- Skriftlig eksamen: tirsdag den 31. maj 2022
o Texte A: Voyager après le Covid-19, 1 normalside
o Texte B : Video, 1 normalside
o Texte C : C’est grâce à mon année sabbatique
que j’ai trouvé ma voie professionnelle, 1 normalside
o Texte D : Billedmateriale 1 normalside
- Skriftlig eksamen :
o Texte A : Des lycéennes s'habillent comme elles veulent, 1 normalside
o Texte B : Vidéo : Tenues correctes exigées : Qu’en pensent les lycéens?, 1 normalside
o Texte C. Jean-Michel Blanquer demande aux jeunes de s’habiller « de façon républicaine» à l’école, 1 normalside
o Texte D : Billedmateriale, 1 normalside
Arbejdsformer Klasseundervisning,
Oversættelse
Vokabulærspil
Virtuelle arbejdsformer – quizlet, jeopardy, min læring etc.
Skriftligt arbejde – 2 skriftlige eksamener delprøve 1 og 2.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Le Petit Prince

Eleverne præsenteres indledningsvist til værket som helhed, værkets tidramme og til forfatteren som legende og mysterium, og der nærlæses herefter udvalgte kapitler (chapitres 1-4 og chapitre 8) fra værket med fokus nærlæsning og tekstfortolkning.
Forløbet afrundes med afsluttende referencer til værket som helhed og til en diskussion omkring værkets aktualitet og relevans for den nutidige læser med særlig fokus på værkets livsvisdom og livsfilosofi.
Forløbets tænkes yderligere i forlængelse af forløbet omkring "La vie des jeunes", især i forhold til ungdomsverden/barneverden versus voksenverden.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde