Holdet 2022 SA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jakob Thorgård, Stine Fabian Lund
Hold 2022 SA/f (1f SA, 2f SA, 3f SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet
Titel 2 Politiske systemer 1: Danmark demokrati
Titel 3 Den offentlige sektor under pres
Titel 4 Kulturmøde
Titel 5 Kulturmøder 2
Titel 6 Ideologier
Titel 7 Hvem kan løse klimakrisen?
Titel 8 Forskelle og ulighed
Titel 9 Skal vi arbejde mere?
Titel 10 EU`s fremtid
Titel 11 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 12 Politiske systemer 2: partier, vælger og medier
Titel 13 Fremtidens verdensorden? 1
Titel 14 Danmark, globalisering og arbejdsmarked
Titel 15 Fremtidens verdensorden? 2 Danmarks rolle i verden
Titel 16 Skriftlig samfundsfag
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet

Forløbet har fokus på  kriminalitet - herunder bandekriminalitet - i Danmark. Vi ser på omfanget af kriminalitet og bandekriminalitet, forklaringer på kriminalitet, hvorfor man bliver bandemedlem, modborgerskab, retssystemet, recidiv, og syn på straf og resocialisering - herunder Kant og utilitarismen. Der er blevet arbejdet med partiernes syn på straf.  
Der inddrages teorier af Bourdieu, Honneth, Goffman, Czikzentmihailyi, Maffesoli, Sutherland, Merton, Hirschi, Cohen, Bloch/Niederhoffer og Aydin Soei.
I forbindelse med forløbet har holdet overværet en retssag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politiske systemer 1: Danmark demokrati


Forløbet har haft fokus på det politiske system i Danmark på nationalt niveau. Der har været fokus på Eastons model, magtbegreber, teorier om politisk magt, demokratiformer, demokratiopfattelser, borgerforslag, politisk kultur, medborgerskab, køn og repræsentation, den parlamentariske styringskæde, politiske indflydelseskanaler, lovgivningsprocessen i Danmark.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kulturmøde

I forløbet er der fokus på følgende:

Kulturmøder i Danmark, dobbeltsocialisering, vi-kultur/jeg-kultur, identitet og identitetsstrategier, integrationsformer, push- og pull-faktorer, kriterier for integration, parallelsamfund, social kontrol, fordomme og sterotyper, Honneths teori om anerkendelse samt Aydin Soeis teori om modborgerskab.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hvem kan løse klimakrisen?

I forløbet arbejdes med: klima og ulighed, Branko Milanovic elefantkurven, økonomiske instrumenter til at bekæmpe klimaforandringer og markedsfejl, elasticitet, afgifter på landbruget, kollektivt handlingsproblem, free-ridere, vækst/BNP, relativ afkobling absolut afkobling, grøn vækst, vækstens dilemma, IPAT-ligningen, Den miljømæssige Kuznet-kurve  

ca.  sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forskelle og ulighed

forløbet har vi arbejdet med ulighed i Danmark og Storbritannien. Vi har arbejdet med teorier om klasser, Bourdieu, Giddens, Ulighed i Storbritannien og Danmark, social arv og social mobilitet samt Rawls og Nozicks syn på ulighed, det danske skatte- og afgiftsystem og struktur- og aktør diskussionen. Desuden har vi set på ulighed i verden.
Som en del af forløbet har der været et samarbejde med engelsk og dansk, hvor eleverne har skrevet SRO.

Omfang: Ca.

Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstrer
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skal vi arbejde mere?

Vi arbejder med den aktuelle debat om, om vi skal arbejde mere.
Vi arbejde med: økonomiske mål, konjunktursvingninger og stød til økonomien, multiplikatoreffekten, automatisk budgetreduktion, finanspolitik, økonomiske skoler,

Forløbet afsluttes med at eleverne laver en synopsis om den klemte velfærdsstat, hvor vi repeterer begreber fra forløbet om den klemte velfærdsstat i 1.g
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EU`s fremtid

Vi arbejder med EU´s institutioner, lovgivningsproces, formel og reel suverænitet, integration i dybden og i breden samt EU´s formål bl.a. fri bevægelighed, fred  og fælles værdier, diskuterer om medlemslande må trodse EU´s værdigrundlag, skal EU udvides og  set på partiernes syn på EU og valget til EP.
I 3.g har vi arbejdet med teorier om europæisk integration og diskuteret forskellige scenarier for EU´s fremtid

Ca.  sider plus artikler mm

Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Identitet i det senmoderne samfund

Fokus er på individet i det senmoderne samfund.
Som en del af forløbet har vi arbejdet med mediernes betydning for identitetsdannelse og forholdet mellem struktur og aktør.
Repetition af sociologer: Giddens, Maffesoli, Honneth, Bourdieu, Goffman. Nye sociologer Butler, Rossa Ziehe og Reckwitz
Som en del af forløbet har vi arbejdet med metode i samfundsfag

Sidertal ca. sider

Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Politiske systemer 2: partier, vælger og medier

Vi har arbejdet med partityper, partiadfærd, vælgeradfærd, deliberativt demokrati, tillid, mediernes betydning i et demokrati, spin, diskursanalyse og populisme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Fremtidens verdensorden? 1

Vi har i forløbet arbejdet med fremtidens verdensorden med fokus på USA og Kinas rolle i verden

Fokus: Magt, liberalisme, realisme og konstruktivisme, polaritet, Neys teori om blød magt, Kina som international aktør, USA og Kinas rolle i verden og diskuteret fremtidens verdensorden.
ca.  sider

Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Danmark, globalisering og arbejdsmarked

Der arbejdes i dette forløb med, at eleverne får en viden om globaliseringens betydning for Danmark generelt og for det danske arbejdsmarked mere specifikt.
Der arbejdes med, hvad er globalisering, økonomisk globalisering, hvorfor lande handler med hinanden, protektionisme og Danmark og globaliseringen. Derudover arbejdes der med Hartmut Rosas teori, Baumann turisten og vagabonden, prekariatet, arbejdsmarkedspolitik, den danske model, flexicurity og konkurrencestaten.


Ca.   sider

Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Fremtidens verdensorden? 2 Danmarks rolle i verden

Fokus har været på Danmarks muligheder, mål, midler og instrumenter. Vi har arbejdet med dansk udenrigspolitik efter den kolde krig og i fremtiden, sikkerlighedsgørelse, trusler og Danmarks rolle i fremtidens verdensorden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Repetition

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer