Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Michael Skjoldborg
|
Hold
|
2023 Ty 1h1 (1h1 Ty, 2h1 Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion i faget - opsamling
Indhold og fokus:
Det indledende HHX‑forløb lægger et grammatisk og kommunikativt fundament, der er tilpasset til erhvervsgymnasiet. Eleverne arbejder systematisk med sætningsanalyse via Word‑materialet “Hvordan analyserer man en sætning?” og de interaktive opgaver i TyskTrainer for at kunne afkode og producere præcise hoved‑ og ledsætninger – en forudsætning for professionel e‑mail‑ og rapportskrivning senere på uddannelsen.
Startscreeningen i MinLæring kortlægger elevernes niveau og danner basis for differentieret træning med Wunderark‑grammatikarkene samt målrettet repetition af de 1‑500 hyppigste ord gennem Quizlet‑sæt.
Undervejs introduceres læreplan, vejledning og bedømmelseskriterier for mundtlig B‑eksamen, så eleverne forstår, hvordan deres sproglige progression kobles til konkrete kompetencemål som præsentation, argumentation og interkulturel bevidsthed.
Centrale problemstillinger:
Forløbet rejser spørgsmålene: Hvorfor kan fx små ordstillingsfejl få store betydningsmæssige konsekvenser? Hvilke metoder er mest effektive, når elever hurtigt skal opbygge et aktivt basisordforråd, der dækker både hverdag og handel? Hvordan kan digitale værktøjer som screening og adaptiv grammatiktræning understøtte individuelle læringsstrategier?
Endelig diskuteres, hvilke mundtlige delkompetencer (klar struktur, sikre retningslinjer for udtale, situationstilpasset kommunikation) bedømmes ved HHX‑eksamen, og hvordan de kan trænes løbende gennem ”rollespil” og mini‑præsentationer med erhvervsfaglig vinkel.
Målet er grammatisk sikre elever, der fra starten ser tydelige forbindelser mellem klassens sprogarbejde og de kommunikative krav, de møder i tyskundervisningen, virksomhedscase‑arbejde, studieture til Tyskland, praktik og fremtidig karriere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Landeskunde
Indhold og fokus:
Landeskunde-forløbet giver HHX‑eleverne et helhedsbillede af det moderne Tyskland med både kulturel dybde og erhvervsrelevans. Forløbet begynder med elevoplægget Ein Leben in Deutschland, hvor eleverne – fra barselsregler og uddannelsessystem til pension – analyserer de strukturer, som former den tyske arbejdsstyrke og forbrugeradfærd. Næste modul zoomer ind på Hamborg som økonomisk motor og brandet “Tor zur Welt”: tysksprogede beskrivelser af byens seværdigheder omsættes til pitch‑præsentationer, der bruges før en HHX‑studietur.
Historiske nedslag leveres af filmene „Ballon“ (koldkrigstid, entreprenørånd og risikovillighed) og „Das Wunder von Bern“ (efterkrigstidens Wirtschaftswunder), mens Rammsteins musikvideo „Deutschland“ og elevoplæg om Typisch Deutsch og ny tysk popmusik forbinder identitet, kulturforbrug og eksport af “Made in Germany”.
Undervejs træner eleverne grammatik med Wunderark og TyskTrainer, og Quizlet‑sættene Vokabeln/Redemittel Landeskunde sikrer, at de kan formidle fakta og holdninger på et præcist handelssprog. Samtidig arbejdes med SPIEGELs dataartikler om AfD/SPD og Bundestagsvalget 2025 for at koble kulturindsigt til aktuelt politisk og økonomisk klima.
Centrale problemstillinger:
Forløbet undersøger først, hvordan det tyske velfærds‑ og uddannelsessystem påvirker arbejdsmarkedet, købekraft og forbrugsmønstre – afgørende viden for fremtidige handelsrelationer. Dernæst spørger vi, hvordan en metropol som Hamborg positionerer sig globalt gennem storytelling og oplevelsesøkonomi, og hvilke interkulturelle kompetencer der kræves for at agere som dansk virksomhed eller turismeaktør i byen. Eleverne diskuterer, hvordan historiske vendepunkter – flugthistorier over muren eller det fodbold verdensmesterskabet i 1954 – bliver til national kapital, der kan omsættes til brands.
Rammstein‑videoen og musikoplæggene sætter spot på, hvordan kulturindustrien iscenesætter Tysklands selv‑ og udlandsbillede, mens valganalyserne rejser spørgsmålet: Hvilke regionale forskelle, værdier og spændinger skal man forstå, når man vil forhandle eller markedsføre på det tyske marked?
Gennem hele forløbet arbejder eleverne med at omsætte denne indsigt til professionel, situationstilpasset kommunikation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
41,00 moduler
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Deutsche Firmen und Firmenkommunikation
Indhold og fokus:
Forløbet giver HHX‑eleverne et praksisnært overblik over det tyske erhvervslandskab med Aldi som klassisk familieejet discountgigant og Shop4Tesla/2befair som bæredygtig e‑commerce‑startup fra Hamborg. Fra det store kort og listen over Tysklands 5.000 største virksomheder zoomer klassen hurtigt ind på brancheklynger og ejerformer, ser dokumentaren om Aldi‑brødrene som case på lederskab og ekspansionsstrategi og besøger derefter Shop4Tesla for at opleve innovations‑ og community‑branding i praksis.
På sprogsiden træner eleverne den fulde korrespondancekæde – fra Anfrage til Reklamation – via Systimes ”Im Unternehmen”‑moduler, løfter grammatikken med Wunderark/TyskTrainer og bygger et handelsspecifikt ordforråd gennem Quizlet. Forløbet munder ud i, at grupper udarbejder en realistisk mail‑dialog med Shop4Tesla.
Centrale problemstillinger:
Eleverne undersøger, hvordan ejerstruktur og kultur – familie‑GmbH, Mittelstand eller startup – former beslutningsveje, risikovillighed og brandidentitet, samt hvornår det høflige ”Sie” bør fastholdes, og hvornår man taktisk går over til du. De diskuterer desuden, hvordan medarbejderdrevet innovation og bæredygtighed kommunikeres til kunder og partnere, hvad det betyder, når discountkæder bliver bolig‑ og byudviklere, og hvilke kulturelle koder danske virksomheder skal afkode for at forhandle effektivt i Tyskland. Målet er, at eleverne kan omsætte disse indsigter til klar, korrekt og situationstilpasset tysk forretningskommunikation.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2. Teil von "Das Wunder von Bern"
-
Das Wunder von Bern - wir sehen den Rest des Films
-
Pga. sygdom er dagens lektioner virtuel. Se resten af filmen "Das Wunder von Bern" på filmstriben. Dertil skal du bruge din bibliotekskode. Har du ikke den, skaffer du den eller ser filmen sammen med en kammerat, der har. Skriv et lille resume af fil
-
Miraklet i Bern
-
Abschluss "Das Wunder von Bern"
-
Deutsch Firmen
-
Deutsche Unternehmen
-
Deutsche Firmen
-
Grammatik: Zusammengesetzte Verben
-
Sammensatte udsagnsord
-
Firmenprotraits
-
Aufgaben zur Sendung Deutschlands große Clans - Die Aldi-Story.docx
-
Die Aldi-Story
-
Die Aldi-Brüder
-
Aldi-brødrene
-
Wie sehen den Rest des Films "Die Aldi-Brüder"
-
Projektarbeit "Deutsche Firmen"
-
Vorträge über deutsche, österreichische, und schweizerische Unternehmen.
-
Firmen-Vorträge
-
Bedømmelsesark for mundtligt oplæg om.docx
-
Innovationsprozess: Wie die Rafi GmbH Mitarbeiter motiviert, neue Produkte vorzuschlagen
-
Firmenvorträge
-
KI trainiert dich
-
Deutsch im Unternehmen - Kultur
-
Im Unternehmen
-
Kultur
-
Im Unternehmen - Brief und Email
-
Im Unternehmen - brief und Email
-
2befair - Firmenbesuchvorbereitung
-
shop4tesla - Firmenbesuchvorbereitung
-
In Woche 17. besuchen wir die Firma 2befair und shop4tesla.Schreibe ein kurzes Firmenportait der beiden Firmen. Womit handeln sie, was ist das besondere an den Firmen, was ist ihre Mission, usw.? Finde ausserdem mindestens 8 Fragen, die wir dem Firme
-
shop4tesla und 2befair
-
Korrespondenz
-
Tourist in Struer und Umgebung
-
Opgaveformulering.docx
-
Projektarbeit
-
Präsentation der Filmpläne
-
Film-Projekt - Abschluss!
-
Film-Projekt - Präsentationen
-
DENKE AN EINE POWERPOINT-PRÄSENTAITON, WO DU KURZ ÜBER DIE ENTSTEHUNG DES FILMS ERZÄHLST, Z.B. WAHL DER ZIELGRUPPE, AUSWAHL DER ATTRAKTIONEN, SPRACHE UND DESIGN.
-
Landkarte mit deutschen Firmen
-
Liste der 5.000 größten Unternehmen Deutschland [2024 Update]
-
9. Sachliteratur
-
Deutsche Arbeitskultur: Privates und Beruf gehören getrennt - Employland-Blog
-
Die deutsche Arbeitskultur | www.business-nemski.com
-
Die deutsche Arbeitskultu - YouTuber
-
Die Arbeitskultur: Deutschland und Dänemark im Vergleich
-
Sachliteratur und Unternehmenskultur
-
Husk: "Aflevering" af materialet i lectio - præsentation i morgen i sidste tysklektion.
-
Vorbereitung der Fragen an den deutschen Unternehmer
-
2befair.docx
-
Abschluss shop4tsla, 2befair und shp4ev
-
2befair – shop4tesla – shop4ev: Ein Vergleich
-
-- opgave Deutsche Firmen - Wirtschaftsdeutsch Innovation.docx
-
"Mundtlig eksamen"
-
Abschluss Deutsche Firmen - Zusammenfassungen
-
Abschluss der Firmenzusammenfassungen
-
Die Volkswagen Story - Deutschlands große Clans - Doku HD - Menschen Unternehmen Portrait
-
Grammatik - was du wissen musst über die Analyse von Sätzen!
-
Test Präpositionen
-
Analyse der dänischen Sporttexte
-
Sport und Grammatik
-
So viel Miete will Aldi für die eigenen Wohnungen nehmen
-
3000 Wohnungen und eine Schule - Lidl will eine ganze Stadt bauen
-
Aldi, Lidl und Tengelmann am Wohnungsmarkt: Wenn Supermärkte zu Vermietern werden
-
Discounter und Wohnungsbau.docx
-
Wir arbeiten weiter mit den drei Texten übe rAldi, Lidl und Tengelmann.
-
Abschluss Deutsche Firmen - Start Krimi
-
Anatomie (Krimi - Film)
-
Anatomie
|
Omfang
|
Estimeret:
71,00 moduler
Dækker over:
71 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Krimi
Indhold og fokus:
Krimiforløbet fører eleverne fra retsmedicinsk thrillergys til psykologiske kortkrimier og ”actionfilm”. Vi begynder med Ferdinand von Schirachs novelle og filmatiseringen ”Anatomie”, hvor eleverne lærer at identificere fortællegreb som ”unzuverlässiger Erzähler” og moralsk ambivalens. Sideløbende læses Schirachs Einsam og korte krimier af Moser, Noll, Flieger og ”Mord im Hotel”, så klassen kan sammenligne plotstruktur, cliffhangers og kriminalteknisk ordforråd.
”Lola rennt” og ”Tschick” udvider genren til coming-of-age-road-movie, mens begrebskortene Krimi og Film sikrer fælles fagsprog.
Afslutningsvis skriver en egen krimi.
Centrale problemstillinger:
Eleverne undersøger, hvorfor forbrydelse fascinerer, og hvordan tyske krimier spejler samfundets syn på skyld, straf og retfærdighed. De diskuterer gråzonen mellem gerningsmand og offer hos von Schirach, ser på suspenseopbygning gennem tidspres i Lola rennt og analyserer, hvordan miljø- og systemkritik sniger sig ind i kortkrimiernes hverdagsscenarier. Forløbet rejser også etiske spørgsmål om voyeurisme og true-crime-kultur: Hvornår bliver underholdning eksploiterende? Endelig trænes eleverne i at anvende genrekonventioner, så de kan formidle analyser og selv konstruere kriminalfortællinger med præcis, situationstilpasset tysk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Märchen und Werbung
Indhold og fokus:
I forløbet “Märchen og reklame” læser eleverne udvalgte Grimm-eventyr – Snehvide, Hans og Grete, Rødhætte, Askepot og De tre brødre – og pinpointer med begrebskortet de faste motiver, figurer og fortællestrukturer. Derefter gransker de tyske tv-spots fra bl.a. Red Bull, Prinzenrolle, Ajax og Kaufland/Crazy Wolf ved hjælp af værktøjet Textanalyse – Werbung for at se, hvordan eventyrmotiver oversættes til moderne branding. Quizlet-sæt udbygger ordforråd om både eventyr og markedsføring. Forløbet afrundes med et prøveeksamenssæt om “Prinsesse Musehud” og ChatGPT-træning, så eleverne kobler analyserne direkte til eksamensformatet.
Centrale problemstillinger:
Eleverne diskuterer, hvorfor eventyr med tydelige værdier og arketyper egner sig så godt til reklame, og hvordan moralen målrettet drejes – fx når Rødhætte leverer energidrik i stedet for kage, eller Askepot promoverer Minijob-portalen. De overvejer, hvor grænsen går mellem kreativ kulturarv og kommerciel udnyttelse, om nutidige spots bekræfter eller udfordrer traditionelle kønsbilleder, og hvilke fortælle- og sproglige strategier der skaber tillid, nostalgi og købslyst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Internet, soziale Medien und KI
Indhold og fokus:
Forløbet “Internet, sociale medier og KI” tager afsæt i spillefilmen Lena Love og tilhørende arbejdsark, som giver et dramatisk indblik i likes-økonomi, cybermobning og identitetssøgning. Herfra beskæftiger eleverne sig med teksten ”Liebe auf den ersten Klick” og SPIEGEL-artiklen om den kontroversielle YouTuber ”Drachenlord”, hvor de via EMU-modulet ”Teori og metode” lærer at lave kildekritiske analyser af online-fænomener.
Elevoplæg om TikTok, Snapchat m.fl. forbinder teori med aktuel brugeradfærd, mens ZDF-dokumentaren ”Wir hör’n uns, wenn ich tot bin” og artiklen om FOMO sætter fokus på psykologiske konsekvenser af konstant tilgængelighed og KI.
I KI-delen tester klassen, hvordan generative værktøjer – fx ChatGPT og den viste YouTube-guide – kan øge produktiviteten i fremtidige jobscenarier. Undervejs styrkes ordforråd og ”Redemittel” gennem Quizlet-sæt.
Centrale problemstillinger:
Eleverne undersøger, hvordan algoritmer påvirker selvbillede, sociale relationer og demokratisk dialog, og diskuterer grænsen mellem ytringsfrihed og digital chikane i lyset af Drachenlord-sagen. De overvejer, hvilke mekanismer – dopaminbelønning, FOMO, social kapital – der fastholder unge på platformene, og hvordan det afspejles i sprog, billedvalg og app-design. Forløbet rejser også etiske spørgsmål om dataprivatliv, når KI-værktøjer integreres i arbejds- og privatlivet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 DDR, Mauerfall und Wiedervereinigung
Indhold og fokus:
I forløbet “DDR, Mauerfall und Wiedervereinigung” bevæger eleverne sig fra dramatiske flugtberetninger til nutidige Øst-/Vest-skel. Vi læser SPIEGEL-reportager om kreative, livsfarlige flugtforsøg og ser DW-dokumentaren ”Eingemauert!” for at forstå grænsens struktur og økonomiske årsager til masseudvandring.
Filmen ”Das Leben der Anderen” giver et indblik i Stasi-overvågning og danner baggrund for analyser af kontrol kontra individualitet. Derefter arbejder vi med tekster, hvor østtyskere i dag reflekterer over tabte arbejdspladser, identitet og nye muligheder, og vi kobler det til ZEIT-artiklen om Volkskammervalget 1990 som skæringspunkt for markedsøkonomi.
Quizlet-sæt med nøgleord og ”Redemittel” samt ChatGPT-eksamenstræning sikrer, at eleverne mestrer relevant vokabular.
Centrale problemstillinger:
Eleverne undersøger, hvorfor et europæisk land byggede en mur omkring sin egen befolkning, og hvilke økonomiske og psykologiske mekanismer der drev mennesker til at risikere livet for at “gå vestpå”. De diskuterer, hvordan murens fald ændrede markedsforhold: fra planøkonomi til kapitalisme med privatisering, arbejdsløshed og “Ostalgie” som følgevirkninger. Artiklen Die Mauer ist noch immer nicht weg rejser spørgsmålet, om sociale og økonomiske skel mellem øst og vest stadig udgør en “usynlig mur”, mens personportrætter som ”Das Einheitskind” giver indblik i, hvordan tredje generation oplever identitet i et forenet Tyskland.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Probeexamen
-
Evaluering (link følger)
-
So setzt du KI sinnvoll in DEINEM JOB ein!
-
Zusammenfassung
-
Neues Thema: Die DDR und die Wiedervereinigung
-
Projektarbeit DDR, Mauer fall und Wiedervereinigung
-
Projektarbeit DDR, Mauerfall und Wiedervereinigung
-
Das grosse DDR-Quiz Fragen.docx
-
Fluchthilfe aus der DDR - Unter Brüdern - SPIEGEL ONLINE - einestages.pdf
-
Osten und Westen - Wir waren so frei -ZEIT ONLINE.pdf
-
Besprechung der beiden Texte von der letzten Stunde.
-
Besprechung der Texte vom 29.1.
-
Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch
-
Rückgabe der Hausarbeiten
-
Wahlergebnisse Bundestagswahl 2025: So hat Ihr Wahlkreis abgestimmt
-
Die DDR-Vorträge werden abgeschlossen
-
Komparativ und Superlativ
-
DDR-Flucht: Wie Hanns Martin Schleyer sich für Fluchthelfer einsetzte
-
Wir beginnen mit den Vorträgen zum Thema!
-
DDR-Vorträge
-
Die Wiedervereinigung
-
Das Leben der Anderen
-
De andres liv
-
1:21
-
Glemt dansk interview med Adolf Hitler: Hvis man ellers lyttede til ham og tog ham alvorligt, vidste man godt, hvad der ventede
-
Stasi-Mitarbeiter Interview.docx
-
ChatGPT - Examen: Stasi, DDR, Mauerfall, Wiedervereinigung
-
Wichtige Vokabeln zum Thema "Stasi, DDR, Mauerfall, Wiedervereinigung"
-
Redemittel zum Thema Stasi, DDR, Mauerfall, Wiedervereinigung
-
(S+) Arzthelferin Beate Schenderlein aus Brandenburg: »Es war für alle die erste Wiedervereinigung«
-
(S+) Unternehmer Andreas Thun: »Das Land ist verschwunden, der Betrieb ist verschwunden, nur ich bin geblieben«
-
(S+) Schwerin: Wie denkt die 15-jährige Enna Mathild Dobbert über das Ost-Gefühl?
-
(S+) Frank Schneider: Wie der ehemaliger DDR-Sportfunktionär aus Halberstadt heute sein Land erlebt
-
(S+) Geteiltes Deutschland: Die Mauer ist noch immer nicht weg - Grafiken im Überblick
-
Vorbereitung der Texte
-
Redemittel DDR, Mauerfall und Wiedervereinigung
-
Vokabeln DDR; Mauerfall und Wiedervereinigung
-
Textvorträge werden vorbereitet
-
Vorträge werden gehalten
-
Quizlet-registrering Jeg har samlet relevante gloselister in en klasseoversigt. Registrer dig venligst her, for at få fuld adgang til gloserne.
-
Abschluss DDR-Thema - Repetition und Examensvorbereitung
-
Vorbereitung Examen DDR, Mauerfall, Wiedervereinigung
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Wiederholung und Examensvorbereitung
Indhold og fokus:
• Eksamenstræning
Centrale problemstillinger:
• Overblik over pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920932715",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920932715",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920932715"
}