Holdet 2023 Ty 1h1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Michael Skjoldborg
Hold 2023 Ty 1h1 (1h1 Ty, 2h1 Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion i faget - opsamling
Titel 2 Forløb#2 Landeskunde
Titel 3 Forløb#3 Deutsche Firmen und Firmenkommunikation
Titel 4 Forløb#4 Krimi
Titel 5 Forløb#5 Märchen und Werbung
Titel 6 Forløb#6 Internet, soziale Medien und KI
Titel 7 Forløb#7 DDR, Mauerfall und Wiedervereinigung
Titel 8 Forløb#8 Wiederholung und Examensvorbereitung

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion i faget - opsamling

Indhold og fokus:
Det indledende HHX‑forløb lægger et grammatisk og kommunikativt fundament, der er tilpasset til erhvervsgymnasiet. Eleverne arbejder systematisk med sætningsanalyse via Word‑materialet “Hvordan analyserer man en sætning?” og de interaktive opgaver i TyskTrainer for at kunne afkode og producere præcise hoved‑ og ledsætninger – en forudsætning for professionel e‑mail‑ og rapportskrivning senere på uddannelsen.
Startscreeningen i MinLæring kortlægger elevernes niveau og danner basis for differentieret træning med Wunderark‑grammatikarkene samt målrettet repetition af de 1‑500 hyppigste ord gennem Quizlet‑sæt.
Undervejs introduceres læreplan, vejledning og bedømmelseskriterier for mundtlig B‑eksamen, så eleverne forstår, hvordan deres sproglige progression kobles til konkrete kompetence­mål som præsentation, argumentation og interkulturel bevidsthed.

Centrale problemstillinger:
Forløbet rejser spørgsmålene: Hvorfor kan fx små ordstillings­fejl få store betydnings­mæssige konsekvenser? Hvilke metoder er mest effektive, når elever hurtigt skal opbygge et aktivt basis­ordforråd, der dækker både hverdag og handel? Hvordan kan digitale værktøjer som screening og adaptiv grammatiktræning understøtte individuelle lærings­strategier?
Endelig diskuteres, hvilke mundtlige delkompetencer (klar struktur, sikre retningslinjer for udtale, situations­tilpasset kommunikation) bedømmes ved HHX‑eksamen, og hvordan de kan trænes løbende gennem ”rollespil” og mini‑præsentationer med erhvervsfaglig vinkel.
Målet er grammatisk sikre elever, der fra starten ser tydelige forbindelser mellem klassens sprogarbejde og de kommunikative krav, de møder i tyskundervisningen, virksomheds­case‑arbejde, studieture til Tyskland, praktik og fremtidig karriere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Landeskunde

Indhold og fokus:
Landeskunde-forløbet giver HHX‑eleverne et helhedsbillede af det moderne Tyskland med både kulturel dybde og erhvervsrelevans. Forløbet begynder med elevoplægget Ein Leben in Deutschland, hvor eleverne – fra barselsregler og uddannelsessystem til pension – analyserer de strukturer, som former den tyske arbejdsstyrke og forbrugeradfærd. Næste modul zoomer ind på Hamborg som økonomisk motor og brandet “Tor zur Welt”: tysksprogede beskrivelser af byens seværdigheder omsættes til pitch‑præsentationer, der bruges før en HHX‑studietur.
Historiske nedslag leveres af filmene „Ballon“ (koldkrigstid, entreprenørånd og risikovillighed) og „Das Wunder von Bern“ (efterkrigstidens Wirtschaftswunder), mens Rammsteins musikvideo „Deutschland“ og elevoplæg om Typisch Deutsch og ny tysk popmusik forbinder identitet, kulturforbrug og eksport af “Made in Germany”.
Undervejs træner eleverne grammatik med Wunderark og TyskTrainer, og Quizlet‑sættene Vokabeln/Redemittel Landeskunde sikrer, at de kan formidle fakta og holdninger på et præcist handelssprog. Samtidig arbejdes med SPIEGELs dataartikler om AfD/SPD og Bundestagsvalget 2025 for at koble kulturindsigt til aktuelt politisk og økonomisk klima.

Centrale problemstillinger:
Forløbet undersøger først, hvordan det tyske velfærds‑ og uddannelsessystem påvirker arbejdsmarkedet, købekraft og forbrugsmønstre – afgørende viden for fremtidige handelsrelationer. Dernæst spørger vi, hvordan en metropol som Hamborg positionerer sig globalt gennem storytelling og oplevelsesøkonomi, og hvilke interkulturelle kompetencer der kræves for at agere som dansk virksomhed eller turismeaktør i byen. Eleverne diskuterer, hvordan historiske vendepunkter – flugthistorier over muren eller det fodbold verdensmesterskabet i 1954 – bliver til national kapital, der kan omsættes til brands.
Rammstein‑videoen og musikoplæggene sætter spot på, hvordan kulturindustrien iscenesætter Tysklands selv‑ og udlandsbillede, mens valganalyserne rejser spørgsmålet: Hvilke regionale forskelle, værdier og spændinger skal man forstå, når man vil forhandle eller markedsføre på det tyske marked?
Gennem hele forløbet arbejder eleverne med at omsætte denne indsigt til professionel, situations­tilpasset kommunikation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 41,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Deutsche Firmen und Firmenkommunikation

Indhold og fokus:
Forløbet giver HHX‑eleverne et praksisnært overblik over det tyske erhvervslandskab med Aldi som klassisk familieejet discountgigant og Shop4Tesla/2befair som bæredygtig e‑commerce‑startup fra Hamborg. Fra det store kort og listen over Tysklands 5.000 største virksomheder zoomer klassen hurtigt ind på brancheklynger og ejerformer, ser dokumentaren om Aldi‑brødrene som case på lederskab og ekspansionsstrategi og besøger derefter Shop4Tesla for at opleve innovations‑ og community‑branding i praksis.
På sprogsiden træner eleverne den fulde korrespondancekæde – fra Anfrage til Reklamation – via Systimes ”Im Unternehmen”‑moduler, løfter grammatikken med Wunderark/TyskTrainer og bygger et handelsspecifikt ordforråd gennem Quizlet. Forløbet munder ud i, at grupper udarbejder en realistisk mail‑dialog med Shop4Tesla.

Centrale problemstillinger:
Eleverne undersøger, hvordan ejerstruktur og kultur – familie‑GmbH, Mittelstand eller startup – former beslutningsveje, risikovillighed og brandidentitet, samt hvornår det høflige ”Sie” bør fastholdes, og hvornår man taktisk går over til du. De diskuterer desuden, hvordan medarbejderdrevet innovation og bæredygtighed kommunikeres til kunder og partnere, hvad det betyder, når discountkæder bliver bolig‑ og byudviklere, og hvilke kulturelle koder danske virksomheder skal afkode for at forhandle effektivt i Tyskland. Målet er, at eleverne kan omsætte disse indsigter til klar, korrekt og situations­tilpasset tysk forretningskommunikation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 71,00 moduler
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Krimi

Indhold og fokus:
Krimiforløbet fører eleverne fra retsmedicinsk thrillergys til psykologiske kortkrimier og ”actionfilm”. Vi begynder med Ferdinand von Schirachs novelle og filmatiseringen ”Anatomie”, hvor eleverne lærer at identificere fortællegreb som ”unzuverlässiger Erzähler” og moralsk ambivalens. Sideløbende læses Schirachs Einsam og korte krimier af Moser, Noll, Flieger og ”Mord im Hotel”, så klassen kan sammenligne plot­struktur, cliffhangers og kriminalteknisk ordforråd.
”Lola rennt” og ”Tschick” udvider genren til coming-of-age-road-movie, mens begrebs­kortene Krimi og Film sikrer fælles fagsprog.
Afslutningsvis skriver en egen krimi.

Centrale problemstillinger:
Eleverne undersøger, hvorfor forbrydelse fascinerer, og hvordan tyske krimier spejler samfundets syn på skyld, straf og retfærdighed. De diskuterer gråzonen mellem gerningsmand og offer hos von Schirach, ser på suspense­opbygning gennem tids­pres i Lola rennt og analyserer, hvordan miljø- og systemkritik sniger sig ind i kortkrimiernes hverdagsscenarier. Forløbet rejser også etiske spørgsmål om voyeurisme og true-crime-kultur: Hvornår bliver underholdning eksploiterende? Endelig trænes eleverne i at anvende genre­konventioner, så de kan formidle analyser og selv konstruere kriminalfortællinger med præcis, situations­tilpasset tysk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Märchen und Werbung

Indhold og fokus:
I forløbet “Märchen og reklame” læser eleverne udvalgte Grimm-eventyr – Snehvide, Hans og Grete, Rødhætte, Askepot og De tre brødre – og pinpointer med begrebskortet de faste motiver, figurer og fortællestrukturer. Derefter gransker de tyske tv-spots fra bl.a. Red Bull, Prinzenrolle, Ajax og Kaufland/Crazy Wolf ved hjælp af værktøjet Textanalyse – Werbung for at se, hvordan eventyrmotiver oversættes til moderne branding. Quizlet-sæt udbygger ordforråd om både eventyr og markedsføring. Forløbet afrundes med et prøveeksamenssæt om “Prinsesse Musehud” og ChatGPT-træning, så eleverne kobler analyserne direkte til eksamensformatet.

Centrale problemstillinger:
Eleverne diskuterer, hvorfor eventyr med tydelige værdier og arketyper egner sig så godt til reklame, og hvordan moralen målrettet drejes – fx når Rødhætte leverer energidrik i stedet for kage, eller Askepot promoverer Minijob-portalen. De overvejer, hvor grænsen går mellem kreativ kulturarv og kommerciel udnyttelse, om nutidige spots bekræfter eller udfordrer traditionelle kønsbilleder, og hvilke fortælle- og sproglige strategier der skaber tillid, nostalgi og købslyst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Internet, soziale Medien und KI

Indhold og fokus:
Forløbet “Internet, sociale medier og KI” tager afsæt i spillefilmen Lena Love og tilhørende arbejdsark, som giver et dramatisk indblik i likes-økonomi, cybermobning og identitetssøgning. Herfra beskæftiger eleverne sig med teksten ”Liebe auf den ersten Klick” og SPIEGEL-artiklen om den kontroversielle YouTuber ”Drachenlord”, hvor de via EMU-modulet ”Teori og metode” lærer at lave kildekritiske analyser af online-fænomener.
Elevoplæg om TikTok, Snapchat m.fl. forbinder teori med aktuel brugeradfærd, mens ZDF-dokumentaren ”Wir hör’n uns, wenn ich tot bin” og artiklen om FOMO sætter fokus på psykologiske konsekvenser af konstant tilgængelighed og KI.
I KI-delen tester klassen, hvordan generative værktøjer – fx ChatGPT og den viste YouTube-guide – kan øge produktiviteten i fremtidige jobscenarier. Undervejs styrkes ordforråd og ”Redemittel” gennem Quizlet-sæt.

Centrale problemstillinger:
Eleverne undersøger, hvordan algoritmer påvirker selvbillede, sociale relationer og demokratisk dialog, og diskuterer grænsen mellem ytringsfrihed og digital chikane i lyset af Drachenlord-sagen. De overvejer, hvilke mekanismer – dopaminbelønning, FOMO, social kapital – der fastholder unge på platformene, og hvordan det afspejles i sprog, billedvalg og app-design. Forløbet rejser også etiske spørgsmål om dataprivatliv, når KI-værktøjer integreres i arbejds- og privatlivet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 DDR, Mauerfall und Wiedervereinigung

Indhold og fokus:
I forløbet “DDR, Mauerfall und Wiedervereinigung” bevæger eleverne sig fra dramatiske flugtberetninger til nutidige Øst-/Vest-skel. Vi læser SPIEGEL-reportager om kreative, livsfarlige flugtforsøg og ser DW-dokumentaren ”Eingemauert!” for at forstå grænsens struktur og økonomiske årsager til masseudvandring.
Filmen ”Das Leben der Anderen” giver et indblik i Stasi-overvågning og danner baggrund for analyser af kontrol kontra individualitet. Derefter arbejder vi med tekster, hvor østtyskere i dag reflekterer over tabte arbejdspladser, identitet og nye muligheder, og vi kobler det til ZEIT-artiklen om Volkskammervalget 1990 som skæringspunkt for markedsøkonomi.
Quizlet-sæt med nøgleord og ”Redemittel” samt ChatGPT-eksamenstræning sikrer, at eleverne mestrer relevant vokabular.

Centrale problemstillinger:
Eleverne undersøger, hvorfor et europæisk land byggede en mur omkring sin egen befolkning, og hvilke økonomiske og psykologiske mekanismer der drev mennesker til at risikere livet for at “gå vestpå”. De diskuterer, hvordan murens fald ændrede markedsforhold: fra planøkonomi til kapitalisme med privatisering, arbejdsløshed og “Ostalgie” som følgevirkninger. Artiklen Die Mauer ist noch immer nicht weg rejser spørgsmålet, om sociale og økonomiske skel mellem øst og vest stadig udgør en “usynlig mur”, mens personportrætter som ”Das Einheitskind” giver indblik i, hvordan tredje generation oplever identitet i et forenet Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer