Holdet 2023 Hi 1h1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Jakob Hanghøj
Hold 2023 Hi 1h1 (1h1 Hi, 2h1 Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmark i1800-tallet
Titel 2 Danmark i 1800-tallet
Titel 3 Stormagtsimperialismen
Titel 4 1 verdenskrig og verdenskrisen
Titel 5 Nazityskland og Holocaust
Titel 6 Den kolde krig
Titel 7 Velstand, velfærd og ungdomsoprør
Titel 8 Islamisme og krigen mod terror
Titel 9 Europa i front ca. 1500-1800

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Danmark i 1800-tallet

Forstå baggrunden for det store opbrud som Danmark oplevede ved indgangen til dette århundrede med udgangspunkt i den industrielle revolution især i England og den franske revolution.
Analysere årsagerne til overgangen fra feudalisme til begyndende kapitalisme til dens voldsomt ulighedsskabende virkninger i slutningen af århundredet.  Den danske erhvervsudvikling i sammenhæng hermed, herunder danmarks placering i den internationale arbejdsdeling.
Dansk landbrugs gyldne periode og heraf følgende sociale, kulturelle og politiske udvikling.
Udviklingen af en ny dansk erhvervsstruktur og den demografiske udviklings betydning for urbanisering og arbejdsforhold på landet og i byerne. Social differentiering, kvinders vilkår, klassesamfundet, demokratisk og politisk udvikling, herunder partier, arbejderbevægelse og velfærdsspirer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Stormagtsimperialismen

Forstå imperialismens forskellige former og kendetegn i forskellige perioder?
Udpege de mangfoldige drivkræfter bag stormagtsimperialismen og diskutere deres betydning for denne.
Udfoldelsen af forskellige former for imperialistisk styring og mål med denne.
Identificere forskellige syn på denne i samtiden – for og imod.
Diskutere følger af denne på kort og lang sigt, altså forskellige syn på denne i nutiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1 verdenskrig og verdenskrisen

Forstå omfanget af 1. verdenskrigs katastrofe og dens vidtrækkende følger på europæisk og globalt plan. Ideologiernes kamp. Kommunismen og den russiske revolution, facismens gennembrud og (amerikansk) kapitalisme. De brølende 20’ere og verdensøkonomiens kollaps. Forskellige krisesvar både i demokratisk og markedsøkonomiske rammer m. vægt på USA og Danmark - og anti-demokratiske svar.
Hvorfor 30’erne blev den ”stærke mands årti”.
Følger af 1. verdenskrig og verdenskrise: tysk/nazistisk revanchisme, ny verdenskrig (eller var det 1. verdenskrig, part II?), velfærdsspirer, blandingsøkonomi, samarbejdende demokrati og en spæd start på internationalt samarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nazityskland og Holocaust

Hitlers vej til magten, herunder de historiske, sociale, politiske og økonomiske omstændigheder i Tyskland, der ledte op til Hitlers magtovertagelse i 1933. Magtovertagelsens metode med både demokratiske og udemokratiske redskaber er undersøgt.
Der er desuden arbejdet med "hvad var nazismen", som sammensat af mange forskellige elementer. Og hvordan propaganda, hjernevask og forfølgelse af regimets modstandere bidrog til den nazistiske ensretning af det tyske folk. Hvordan følelsesmæssig påvirkning skabte opbakning om de forbryderiske handlinger, som førte til krig og fatale konsekvenser for den jødiske befolkning (og andre "undermennesker" i den nazistiske raceideologi) i forfølgelsen og udryddelsen heraf.
I arbejdet med holocaust undersøgtes den historiske baggrund for jødeforfølgelsen og den stigende forfølgelse og brutalitet i forskellige faser. Baggrunden for selve holocaust og udryddelsens skiftende metoder er undersøgt og diskuteret både ift. et individ- og et strukturperspektiv og "hvordan kunne det  ske, og komme så vidt"?
Læren af nazismen og holocaust er diskuteret - og hvad det siger om mennesket?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den kolde krig

Kort om 2. verdenskrig med vægt på dens afslutning i Europa, som baggrund for blokdeling og jerntæppe. USA - fra isolationisme til aktivisme i form af ny udenrigs- og forsvarspolitik (inddæmning). Indførelsen og udfoldelsen af inddæmningspolitikken og følger.
Ny verdensorden med bipolaritet, Europa delt og svækket, og den tredie verden/ulande. Analysere udviklingen i styrkeforholdet mellem blokkene årsager til dette og følger heraf.
Forhold og begivenheder der gjorde den kolde krig koldere, herunder ”varme krige” i den kolde krigs rammer.
Kriser og forsøg på samarbejde/sameksistens.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Velstand, velfærd og ungdomsoprør

De vestlige industrisamfund efter 1945.
Gennembruddet af velfærdsstaten med vægt på Danmark. Forstå dens baggrund i krige og krise/depression og økonomisk opsving/boom. Europæisk samling, heling og politisk og økonomisk samarbejde
Amerikanisering, materialisme/forbrugerssamfund, kernefamilie. Offentlig sektor i vækst med udviklingsoptimisme, fremskridtstro, social ingenørkunst o.s.v. altså indretningen af denne ”trygheds-model”.
Kulturrevolutionen/ungdomsoprørets spirer/udspring og årsager. Oprørets forskellige grene og indhold – forskelle og fællesindhold. Mål og midler.
Kulturrevolutionens følger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Islamisme og krigen mod terror

Forstå islamismens oprindelse, dens idemæssige indhold og mål.
Analysere udviklingen i den hellige krigs udvikling og årsager hertil, herunder betydningen af skiftet i verdensordenen, som følge af den kolde krigs afslutning.
Udviklingen i midlerne i den hellige krig som følge af moderne kommunikationsmidler og medier og den øgede brug af terror. Modstandernes, især USA/Vestens, svar og diskussion af muligheden for at vinde i kampen mod islamisternes terror.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Europa i front ca. 1500-1800

Europas Historie 1500-1800 er en periode præget af dybtgående forandringer, opdagelser og revolutioner, der har formet det moderne Europa. Dette forløb vil tage os på en rejse gennem en tid, hvor kontinentet oplevede store politiske, sociale, økonomiske og kulturelle transformationer.
Renæssancen, som begyndte i Italien i det 14. århundrede og spredte sig til resten af Europa, var en genopblomstring af interesse for kunst, videnskab og litteratur baseret på klassiske antikke modeller. Kunstnere som Leonardo da Vinci og Michelangelo satte nye standarder for kunst og videnskabelige opdagelser.
Reformationen, ledet af Martin Luther i 1517, førte til en opdeling af den kristne kirke i katolikker og protestanter, hvilket medførte store religiøse og politiske omvæltninger.
Denne periode så også begyndelsen af den europæiske kolonialisme, hvor nationer som Spanien og Portugal etablerede kolonier i Amerika, Afrika og Asien. Der har her været fokus på conquistadorernes behandling af den oprindelige befolkning i Amerika
Opdagelserne ændrede verdensøkonomien og skabte globale handelsnetværk, og medvirkede til udviklingen af trekantshandlen, herunder den transatlantiske slavehandel, og slaveriet i Amerika.
Oplysningstiden, var karakteriseret ved en vækst i videnskabelig viden, filosofisk tænkning, en stigende tro på menneskelig fornuft og individets frihed. Tænkere som John Locke og Montesquieu udfordrede traditionelle magtstrukturer og lagde grundlaget for moderne demokratisk tænkning. Oplysningstidens ideer inspirerede revolutionære bevægelser og førte til væsentlige politiske forandringer, mest bemærkelsesværdigt den Amerikanske Revolution (1775-1783) og den Franske Revolution (1789-1799).
I denne periode skete der også betydelige sociale og økonomiske ændringer. Feudalismen svækkedes, og nye økonomiske systemer baseret på handel og kapitalisme begyndte at dominere. Dette var også tiden for de første skridt mod industrialisering, som senere ville transformere Europas økonomi og samfund fuldstændigt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer