Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Christina Wisbech Liebum, Dina Tougård Skøtt, Line Mikkelsen
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Fantasy
FANTASY:
I forløbet arbejdes med genren fantasy.
Metodisk vil der være fokus på strukturalistisk analysemetode samt filmanalyse
KERNESTOF:
The Narnia Chronicles: “The Lion, the Witch and the Wardrobe”, chapter: “Lucy looks into a wardrobe” (C.S Lewis, 1949). 7,1 ns.
“Harry Potter and the Chamber of Secrets”, chapter 2 (J.K. Rowling, 1998). 6,1 ns.
“Alice in Wonderland”, excerpt (Carroll, 1865). 4,7 ns.
Background info:
- What is Fantasy? (from Systime’s 'Entering the world of Fantasy)
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=215 . 4,7 ns.
The real purpose of fantasy. Article from The Guardian, 2007:
https://www.theguardian.com/books/booksblog/2007/apr/23/bridgingthegapswhyweneed 1,5 ns.
Podcast episode:
https://open.spotify.com/episode/5M7lPR162H63fk78zQS6Vs?si=cCQ0M1dMR1me_IbcICX54Q&nd=1&dlsi=dbb73cc9477e4893BFpqdn2CHaSd38M85M&nd=1&dlsi=6e21431282224cd9 (Juvenile and Fantasy Fiction: Fantasy Literature - 46 min)
SUPPLERENDE STOF:
Trailer from “The Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore”: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=215 as well as "The Lion, The Witch and The Wardrobe": https://www.youtube.com/watch?v=usEkWtuNn-w
GRAMMATIK:
Kontinuerligt fokus på kongruens
Ejefald
Verber
Do
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gangs and Guns in the US
The topic "Gangs and Guns in the US" is primarily about gangs, but also the presence of guns in the US. The students will research gun laws in the US, focusing on the state of California because "Way Past Cool" and "Boyz in the Hood" are situated in that state in that country. They will also read about "pool pose"; a survival strategy which is closely linked with joining gangs, and they will look at rap as a genre connected to gangs and gangsters.
Mini-project:
The students must reveal in-depth knowledge: symbols, signs, colours, location(s), alliances and rivalries, practices, etc.
Each group must create a PowerPoint focusing on the structure: Presentation/Introduction, middel full of info and analysis of chosen material, conclusion.
The PowerPoint must contain statistics, pictures and video clips.
Each group must also create a manuscript or cue cards to be used at the oral presentation of the PowerPoint.
2.1. Faglige mål
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Antal læste sider inkl. filmiske materiale: 52
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Gangs", Gale Student Resources in Context, Gale, 2018
-
"Gang Violence", Gale Student Resources in Context, Gale, 2018
-
“School is Not cool – youth, color and opportunities” by Steen Fiil and Inger Lehmann, Klims Sprogserie Engelsk , 1996; sider: 58-74, 113-118, 121-137, 145-153
-
2pac, "If I Die Tonight", 1995, https://www.youtube.com/watch?v=wKg79ZinLaA
-
"Boyz N the Hood", Columbia Pictures, 1992
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignments 1-4
|
02-09-2024
|
Short Analytical Essay - Fiction
|
30-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Inequality in the UK
Is the UK a class-ridden society? This topic called "Inequality in the UK" will focus on the social class system in the UK. The students will look at the traditional class system: upper, middle and working class and compare this class system to the new one which was proposed on the basis of the BBC Great British Class Survey. The students will also incorporate the use of Bourdieu's three types of capital: economic, social and cultural. The students will look at texts from the Romantic and Victorian Age and compare them with modern texts. Charles Dickens' "A Christmas Carol" = skrevet værk.
2.1. Faglige mål
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Antal læste sider inkl. filmisk materiale: 140
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Devlin, "Community Outcast", 2010, https://genius.com/Devlin-community-outcast-lyrics; sider: 1-4
-
"Devlin is made in Dagenham", Evening Standard, 19th of November 2010; sider: 1-3
-
Grønlund, Anna Holm et al., "Studieretningsbogen - Samfundsfag og engelsk", Columbus, 2018; sider: 50-51, 83-95, 97-101
-
The Great British Class Survey launches on BBC One Show, https://www.youtube.com/watch?v=zInIRiBOp44
-
The BBC Great British Class Survey: Professor Mike Savage, LSE, https://www.youtube.com/watch?v=m1rSJedkoQ4
-
First ten minutes of the film "Oliver Twist" by Ben Kingsley, 2005, https://www.youtube.com/watch?v=qlTZAEC0iNM
-
Britain's Poorest Kids, Real Stories, A True Vision Productions LTD, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=i9aSp9bFmMg
-
Poverty Through The Eyes Of Children (BAFTA Award-Winning Documentary) | Our Life, 2001, https://www.youtube.com/watch?v=kda7qYk24yY
-
Have Working Class White Men Been Left Behind? a Real Stories full-length documentary by Stephen Manderson from 2018 shown on Channel 4
-
"A Christmas Carol" by Charles Dickens,, 1843, https://www.gutenberg.org/files/46/46-h/46-h.htm; sider: 1-62
-
British Library Video: Jane Austen: Class and marriage, https://www.youtube.com/watch?v=xlLts5IRmm4
-
"Pride and Prejudice" by Jane Austen, 1813, http://www.gutenberg.org/files/1342/1342-h/1342-h.htm (chapters 1, 8, 9, 19, 29, 34, and 46 - 23 pages read in total)
-
Pride and Prejudice (1995) - First Proposal, https://www.youtube.com/watch?v=IGr8QbWY19s
-
"Barbie in a Christmas Carol" directed by William Lau, 2008
-
"Pride and Prejudice" directed by Joe Wright, 2005
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary
|
04-11-2024
|
Short Analytical Essay - Non-fiction
|
20-01-2025
|
2nd Round of Assignments 1-4
|
03-02-2025
|
Mock Exam
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Social Media
This topic focuses on different aspects regarding the use of and communication on social media. In addition, we will talk about English as lingua franca.
Material on social media from the following two books:
- "From Where You Are 2. Engelsk grundbog"
- "Footprints - grundforløbet i engelsk"
Material from "From Where You Are 2. Engelsk grundbog":
- The video "Look Up" by Gary Turk, 2014
- The article "Cyberbullying: How anonymous attacks changed me for ever" by Charlotte Philby, 2014
- The YouTube video "Amanda Todd's story", 2012
- The article "Glendale district says social media monitoring is for student safety" by Stephen Caesar, 2013
- The article "Selfies are good for girls" by Rachel Simmons, 2013
- The interview "Interview with a troll" by Whitney Phillips, 2012
Material from - "Footprints - grundforløbet i engelsk":
- The poem "On a Tree Fallen Across the Road" by Robert Frost, 1924
- An excerpt called "Social Media: A distraction from education or a benefit" from the book "Parenting for the Digital Age" by Bill Ratner, 2014
- An extract from the novel "The Circle" by Dave Eggers, 2013
The material on Lingua Franca has been taken from "Worlds of English" (ibog), Systime. They have read or worked on the following:
1. English as Lingua Franca
2. Exercise - English as Lingua Franca
7. Global English
8. Everything Is Illuminated
Selvlavet materiale:
1. Powerpoint til modul om Lingua Franca.pptx
2. The "Pros and Cons of Social Media" document contains figures from the following sources:
- "Facebook Wasting Peoples' Life since 2004 - Pros and Cons" from https://infogram.com/pros-and-cons-of-social-networking-1gdk8pdqnzw42q0
"The Internet - a List of Pros and Cons" from https://www.linkedin.com/pulse/20140820150130-84984719-social-media-in-the-classroom-5-pros-and-cons-to-consider
- "Social Networking - Pros and Cons" from https://www.slideshare.net/slideshow/social-networking-project-20952898/20952898
- "The Pros and Cons of Social Media", https://www.click.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/Social-media-pros-cons.png
- "Social Media Platform Overview - pros and cons" from http://topimnews.wealthmagnate.com/pros-and-cons-of-social-media-infographic/.
- "Social Media - Pros and Cons" from https://www.dsim.in/blog/infographic-pros-cons-social-media/
3. The "Stats on Social Media" document contains statistics from the following sources:
- "Social Media Takes Time", https://i.pinimg.com/736x/02/d3/97/02d3972052f60687ead74e6416b427a8--social-media-site-social-media-marketing.jpg
"Social Media Behaviours: What Do People Do", http://media.mediapost.com/images/inline_image/2013/05/22/5-21-13.jpg
- Udvalgte fokuspunkter: Untruthfulness and insincerity, disconnetion, and poor behavioural controls fra http://wersm.com/do-social-media-change-our-behaviors/
- On Facebook, Parents are Friends with Their Teens fra Pew Research Center, 2014 Survey
Både i engelsk og i dansk arbejdes der med argumentationsanalyse og retoriske og sproglige virkemidler.
NB: 4 last lessons: exam preparation
Antal læste sider: 33
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler behandle problemstillinger
Antal læste sider inkl. filmisk materiale: ?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Look Up" by Gary Turk, 2014 (Official Video), https://www.youtube.com/watch?v=Z7dLU6fk9QY
-
2.8 Gary Turk: Look Up | From Where You Are 2. Engelsk grundbog
-
Gary Turk's "Look Up 2 - Ten Years Later", 2024, https://www.youtube.com/watch?v=GXc1RhE0gAs
-
6.8 Short Film | The English Handbook
-
Introduction text: Robert Frost: On a Tree Fallen Across the Road | Footprints - grundforløbet i engelsk
-
SoMe | Footprints - grundforløbet i engelsk
-
2.3 Charlotte Philby: Cyberbullying | From Where You Are 2. Engelsk grundbog
-
2.4 Amanda Todd"s story | From Where You Are 2. Engelsk grundbog
-
"The Story of Amanda Todd" by Michelle Dean, The New Yorker, October 18, 2012
-
2.5 Steven Caesar: Glendale district says social media monitoring is for student safety | From Where You Are 2. Engelsk grundbog
-
Social Media: A distraction from education or a benefit | Footprints - grundforløbet i engelsk
-
2.10 Rachel Simmons: Selfies are good for girls | From Where You Are 2. Engelsk grundbog
-
"Trolling or Cyberbullying? Or Both? Is trolling another form of cyberbullying?" by Raychelle Cassada Lohmann Ph.D., Psychology Today, January 28, 2014, https://www.psychologytoday.com/gb/blog/teen-angst/201401/trolling-or-cyberbullying-or-both
-
2.2 Whitney Phillips: Interview with a troll | From Where You Are 2. Engelsk grundbog
-
The Circle | Footprints - grundforløbet i engelsk
-
Power point til modul om Lingua Franca - med tilføjet eksempel fra P3.pptx
-
1. English as Lingua Franca - Info and Task.docx
-
2. Exercise - English as Lingua Franca.docx
-
7. Global English - Info.docx
-
8. Everything Is Illuminated - Task.docx
-
Engelsk-B-2019-Opgave-Engelsk-B-2019_v2.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58958131063",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58958131063",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58958131063"
}