Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Tina Semrau
|
Hold
|
2022 TY/b (2b TY, 3b TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Krimi und True Crime
Vi læser forskellige fiktive krimihistorier og forsøger at løse mordgåderne. Det fiktive univers kobles på trume Crime-universet i form af sagerne omkring Natascha Kampusch og Josef Fritzl. Slutteligt ser vi en filmatisering af Ferdinand von Schirachs krimi "Anatomie"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Der Krimi Erik Christophersen Text und Aufgabe.docx
-
Letzte Pizza, Milena Moser
-
Læs "Letzte Pizza" i: Krimi und True Crime.pdf
-
Afsnit
-
Suspense und Surprise.docx
-
Milena Moser Letzte Pizza 2023 Aufgabe 1-4.docx
-
Aufgabe Ein Krimi Schema.docx
-
How to Build Suspense
-
Lav som lektie opg. 1, s. 61 (modalverber)
-
Ein Krimi Schema TSE
-
Aufgabe: Sonnenbrand
-
Sonnenbrand, Milena Moser
-
Psycho - How Alfred Hitchcock Manipulates An Audience
-
Lav opgave 2, s. 62 i AiA (grønne) + øv bøjning af modalverberne i præsens og præteritum (se skema s. 60)
-
Aufgabe Krimi Liebfrauenmorgen 23
-
Liebfrauenmorgen, Jan Flieger
-
Minlæring: Igang med uregelmæssige verber :-)
-
lav opg. 6, s.63 og sætn. 1-3 i opg. 8, s. 64 i AiA
-
Opg. 1 og 2, s.70 + opg. 4, s.71 i AiA
-
Aufgabe Krimi Nasentropfen.docx
-
Nasentropfen, Ingrid Noll
-
Minlæring
-
Lav opg. 3, s.71 i AiA
-
3. Der Krimi
-
FOTOS - MEISE (official video)
-
Der Haarschnitt, Milena Moser
-
Verbetanz.docx
-
Øv som lektier de 6 grupper af verber i infinitiv, præsens, præteritum og perf.part. (se AiA s. 66 eller § 27 i den hvide)
-
Øv bøjningen af de 5-6 verber, som I har valgt, i de fire former (infinitiv, præsens, præteritum, perfektum part.) :-)
-
Verbetanz 2023.docx
-
Verließ von Natascha Kampusch
-
Natascha Kampusch - Erstes Interview nach der Entführung / First interview after abduction
-
Aufgabe Acht Jahre im Keller.docx
-
Acht Jahre im Keller, Spiegel 2006; sider: 1-3
-
Vokabeln zum Text:
-
Josef Fritzl Geschichte eines Monsters
-
Lektie: Analysér oversættelsen i afleveringsopgaven (Aufgabe 1)
-
Læs: Heute vor 10 Jahren kamen sie aus Fritzls Inzest-Hölle frei
-
Aufgabe Josef Fritzl Fall Heute vor 10 Jahren.docx
-
Arbejd på jeres aflevering :-)
-
Titel
-
Liste over uregelmæssige verber.pdf
-
Aufgabe: Verbrechen aufklären
-
Kapitel 7 - Verber 2
-
TickTack Zeitreise mit Lisa & Lena: Verbrechen aufklären | KiKA (24 Min.)
-
Aufgabe Anatomie.docx
-
Anatomie (2017), Filmatisierung frei nach Ferdinand von Schirachs Novelle
-
Quizlet Anatomie
-
ZDF 2x02: Info über die Filmatisierung "Anatomie"
-
Krimi und True Crime Schema .docx
-
Der Krimi Erik Christophersen.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deutsche Erfindungen und Berühmtheiten
Vi arbejder med diverse tyske opfindelser og brands som Haribo, Rittersport, Siemens og Adidas og ser på forskellige tysktalende personligheder inden for kultur, filosofi og videnskab. Som afslutning på forløbet arbejder vi intensivt med brødrene Dasslers opbygning af firmaerne Adidas og Puma og ser krøniken "Die Dasslers".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antisemitismus und Zweiter Weltkrieg
Som optakt til SRO arbejdes med dette historiske forløb med fokus på antisemitismen, bl.a. ved at læse uddrag af "Mein Kampf" og se på forskellige forordninger og love, som trådte i kraft op til 2. verdenskrig, fx Blutschutzgesetz. Vi læser også uddrag af en selvbiografisk roman "Salomon - Der Hitlerjunge".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deutsche Erfindungen II
Andel og sidste del af forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen (Literatur vor 1945)
Vi arbejder med ældre folkeeventyr indsamlet og nedskrevet af brødrene Grimm. Eventyret som genre belyses med fokus på typiske eventyrtræk.
I fællesskab tager vi udgangspunkt i de kendte Dornröschen und Rotkäppchen. Dernæst arbejder eleverne selvstændigt med remediering af forskellige Grimm-eventyr. Remedieringerne munder ud i nye genrer og bearbejdning af det ældre til mere moderne udtryk, fx genskabes "Das tapfere Schneiderlein" som en film, "Die Bremer Stadtmusikanten" laves med voice over til en børnefilm med fokus på formidling til voksne, eller "Hänsel und Gretel" formidles som en stop-motion-film eller "Der Froschkönig" som en moderne podcast. Disse produkter ser og oplever vi som finale på forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deutsche Wunder/Nachkriegszeit
Vi ser på tiden efter 1945 og bliver fortrolige med Wirtschaftswunder og Stunde Null. Den tyske identitet og nationalfølelse efter tabet af 2. verdenskrig studeres nærmere og i forløbet indgår arbejdet med filmen "Das Wunder von Bern". Således knyttes tråde tilbage til Dassler-brødrene og opfindelsen af Adidas-støvlen, hvor vi på 1. år så filmen/miniserien "Die Dasslers" og læste om Adidas under forløbet "Deutschsprachige Berühmheiten und Erfindungen".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Berlin - eine Weltstadt
Vi arbejder med diverse tekster og aspekter af Berlin, såvel historisk, kulturelt som eksistentialistisk. Undervejs studietur til Berlin med elevoplæg i byen :-) Vi afslutter forløbet med filmen "Das Wunder von Berlin.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
RAF/Deutscher Herbst
Med fokus på Baader Meinhof-gruppen og 1. generation arbejdes med en skelsættende periode i tysk historie og samfundskultur. Vi afslutter forløbet med filmen "Der Baader Meinhof Komplex"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Liebe auf Deutsch
Vi arbejder med kærlighed som tema og betragter den ud fra et moderne perspektiv såvel som et ældre perspektiv. Vi går helt tilbage til Sturm und Drang med Goethe og Heine og op til idag via Özdogans tekster foruden den ironiske kortfilm "Meine Eltern"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Macht und Unterdrückung/Das Experiment
Vi læser filmbogen og filmen "Das Experiment". og arbejder således med et psykologisk emne omkring magt og undertrykkelse, hvor vi ser på de gruppe- contra individpsykologiske aspekter.
Filmen Das Experiment af Oliver Hirscbiegel er inspireret af Mario Giordanos bog "Das Experiment Black Box", som bygger på Philip Zimbardos fængselseksperiment Stanford Prison-Experiment (fra 1971).
Vi trækker desuden tråde til andre psykologiske eksperimenter, fx Stanley Milgrams forsøg om lydighed i forhold til en autoritet og Aschs' forsøg omkring konformitet og gruppepres, men også virkelige hændelser af nyere eller historisk karakter som fx amerikanernes overgreb i Abu Ghraib-fængslet i 2004, nationalsocialisternes overgreb og undertrykkelse af især jøderne under anden verdenskrig foruden aktuelle konflikter i verden (Putin contra Ukraine, Israel contra Palæstina).
I 2. G har eleverne (i historie) også set filmen "Zone of Interest", som bl.a. omhandler lagerkommandant Rudolf Höss, som styrede Auschwitz-Birkenau og boede klods op ad lejren med sin kone og familie. Filmen afspejler mekanismerne ved moralsk frakobling som fx umenneskeliggørelse og fraskrivning af ansvar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966274954",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966274954",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966274954"
}