Holdet 2022 TY/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Tina Semrau
Hold 2022 TY/b (2b TY, 3b TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Krimi und True Crime
Titel 2 Deutsche Erfindungen und Berühmtheiten
Titel 3 Antisemitismus und Zweiter Weltkrieg
Titel 4 Deutsche Erfindungen II
Titel 5 Märchen (Literatur vor 1945)
Titel 6 Deutsche Wunder/Nachkriegszeit
Titel 7 Berlin - eine Weltstadt
Titel 8 RAF/Deutscher Herbst
Titel 9 Liebe auf Deutsch
Titel 10 Macht und Unterdrückung/Das Experiment

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Krimi und True Crime

Vi læser forskellige fiktive krimihistorier og forsøger at løse mordgåderne. Det fiktive univers kobles på trume Crime-universet i form af sagerne omkring Natascha Kampusch og Josef Fritzl. Slutteligt ser vi en filmatisering af Ferdinand von Schirachs krimi "Anatomie"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Antisemitismus und Zweiter Weltkrieg

Som optakt til SRO arbejdes med dette historiske forløb med fokus på antisemitismen, bl.a. ved at læse uddrag af "Mein Kampf" og se på forskellige forordninger og love, som trådte i kraft op til 2. verdenskrig, fx Blutschutzgesetz. Vi læser også uddrag af en selvbiografisk roman "Salomon - Der Hitlerjunge".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen (Literatur vor 1945)

Vi arbejder med ældre folkeeventyr indsamlet og nedskrevet af brødrene Grimm. Eventyret som genre belyses med fokus på typiske eventyrtræk.

I fællesskab tager vi udgangspunkt i de kendte Dornröschen und Rotkäppchen. Dernæst arbejder eleverne selvstændigt med remediering af forskellige Grimm-eventyr. Remedieringerne munder ud i nye genrer og bearbejdning af det ældre til mere moderne udtryk, fx genskabes "Das tapfere Schneiderlein" som en film, "Die Bremer Stadtmusikanten" laves med voice over til en børnefilm med fokus på formidling til voksne, eller "Hänsel und Gretel" formidles som en stop-motion-film eller "Der Froschkönig" som en moderne podcast. Disse produkter ser og oplever vi som finale på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Deutsche Wunder/Nachkriegszeit

Vi ser på tiden efter 1945 og bliver fortrolige med Wirtschaftswunder og Stunde Null. Den tyske identitet og nationalfølelse efter tabet af 2. verdenskrig studeres nærmere og i forløbet indgår arbejdet med filmen "Das Wunder von Bern". Således knyttes tråde tilbage til Dassler-brødrene og opfindelsen af Adidas-støvlen, hvor vi på 1. år så filmen/miniserien "Die Dasslers" og læste om Adidas under forløbet "Deutschsprachige Berühmheiten und Erfindungen".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Berlin - eine Weltstadt

Vi arbejder med diverse tekster og aspekter af Berlin, såvel historisk, kulturelt som eksistentialistisk. Undervejs studietur til Berlin med elevoplæg i byen :-) Vi afslutter forløbet med filmen "Das Wunder von Berlin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 RAF/Deutscher Herbst

Med fokus på Baader Meinhof-gruppen og 1. generation arbejdes med en skelsættende periode i tysk historie og samfundskultur. Vi afslutter forløbet med filmen "Der Baader Meinhof Komplex"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Liebe auf Deutsch

Vi arbejder med kærlighed som tema og betragter den ud fra et moderne perspektiv såvel som et ældre perspektiv. Vi går helt tilbage til Sturm und Drang med Goethe og Heine og op til idag via Özdogans tekster foruden den ironiske kortfilm "Meine Eltern"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Macht und Unterdrückung/Das Experiment

Vi læser filmbogen og filmen "Das Experiment". og arbejder således med et psykologisk emne omkring magt og undertrykkelse, hvor vi ser på de gruppe- contra individpsykologiske aspekter.
Filmen Das Experiment af Oliver Hirscbiegel  er inspireret af Mario Giordanos bog "Das Experiment Black Box", som bygger på Philip Zimbardos fængselseksperiment Stanford Prison-Experiment (fra 1971).
Vi trækker desuden tråde til andre psykologiske eksperimenter, fx Stanley Milgrams forsøg om lydighed i forhold til en autoritet og Aschs' forsøg omkring konformitet og gruppepres, men også virkelige hændelser af nyere eller historisk karakter som fx amerikanernes overgreb i Abu Ghraib-fængslet i 2004, nationalsocialisternes overgreb og undertrykkelse af især jøderne under anden verdenskrig foruden aktuelle konflikter i verden (Putin contra Ukraine, Israel contra Palæstina).
I 2. G har eleverne (i historie) også set filmen "Zone of Interest", som bl.a. omhandler lagerkommandant Rudolf Höss, som styrede Auschwitz-Birkenau og boede klods op ad lejren med sin kone og familie. Filmen afspejler mekanismerne ved moralsk frakobling som fx umenneskeliggørelse og fraskrivning af ansvar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer