Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Charlotte Hoffmann Pedersen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værk 1 - Forvandlingen (2017)
Titel 2 Værk 2 - Hvor der er fugle (2017)
Titel 3 Lars Emil Folder
Titel 4 Aktiv dødshjælp
Titel 5 Taler
Titel 6 Det moderne gennembrud
Titel 7 Journalistisk formidling
Titel 8 Lyrik, litt. virkemidler og kompositionsprincipper
Titel 9 Overgange
Titel 10 Værk 3 - Flugt
Titel 11 Folkevisen
Titel 12 Kingo & Brorson
Titel 13 Værk 4 - Holbergs Jeppe på Bjerget (1722)
Titel 14 Anmelderiet
Titel 15 Værk 5  - Chr. Lollikes Jeppe på Bjerget (2025)
Titel 16 Krimi
Titel 17 Litteraturhistorie fra Oplysningstiden til i dag
Titel 18 Værk 6 Det værste og det Bedste

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værk 1 - Forvandlingen (2017)

Vi har arbejdet med Kafkas "Forvandlingen" som grafisk roman i Søren Jessens udgave fra 2017.
Eleverne er blevet introduceret til og har arbejdet med med: redegørelse, komposition, og billedanalyse (perspektiv, billedbeskæring, lag og linjer). Hvad er med til at skabe stemningen i en tekst7billede?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Værk 2 - Hvor der er fugle (2017)

Vi har i arbejdet med Marne Uthaugs roman "Hvor der er fugle" (2017) særligt haft fokus på
- personkarakteristikker
- fortælleforhold
- miljø
Arbejdet med romanen har dannet grundlag for det første skriftlighedsprojekt, hvor eleverne har skrevet hver deres del af en SSO lignende opgave. En del af projektet var at læse 2 hf'ernes produkt og give dem respons.

Vi var på ekskursion til Aalborg
På KUNSTEN blev eleverne præsenteret for en måde at tilgå værker:
- Betragt værket i stilhed
- Hvad ser du?
- Hvad er det, der får dig til at se det?
- Hvad ser du mere?

Desværre AFLYSNING af forestillingen "Hvor der er fugle"!!!!!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lars Emil Folder

Mulitkunstner Lars Emil Foder afholder et skrivekursus for eleverne krydret med fortælling, musik og oplæsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Aktiv dødshjælp

Vi arbejder tematisk med Aktiv dødshjælp.
Vi har specielt fokus på argumentation: påstand, belæg, styrkemarkør, gendrivelse og rygdækning.
Vi har læst artikler der argumenterer for og imod aktiv dødshjælp. Vi har set dele af dokumentaren "På tirsdag skal jeg dø" og dens argumentation for aktiv dødshjælp.
Vi har set filmen "Stille hjerte", men ikke arbejdet med den.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Taler

Vi har i starten af forløbet læst forskellige lejlighedstaler med udgangspunkt i Ciceros pentagram (afsender, modtager, situation, emne, sprog) .
Holdet blev efterfølgende tilmeldt Nordisk Talefest og er blevet klædt på til at skrive deres egen tale om drømme.
Lær at skrive en tale med fokus på:
- Hvad vil du opnå med talen?
- Sprog
- Argumentation
- Disposition
- Stilfigurer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det moderne gennembrud

Del af dansk-historie forløb.
Fokus på Georg Brandes opfordring om at "sætte problemer under debat", og hvordan det blev gjort i samtidens litteratur i forhold til køn, klasse og til dels kirke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Journalistisk formidling

Nyhedskriterierne (hvem, hvad, hvor, hvornår, hvordan og hvorfor).
Hvad er vigtigst at få formidlet i rubrikken, underrubrikken og manchetten?
Vinkel
Fokus på reportagen og dens særlige kendetegn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lyrik, litt. virkemidler og kompositionsprincipper

Kendskab til forskellige litterære virkemidler
Læs lyrik med udgangspunkt i kompositionsprincipper (indre og ydre komposition, gentagelser/brud på gentagelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Værk 3 - Flugt

Vi har i vores tredje værk haft fokus på en analyse og fortolkning af den animerede dokumentar "Flugt". Dokumentaren er bl.a. valgt på baggrund af vores ekskursion til og besøg på FLUGT museet i Oksbøl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kingo & Brorson

Vi har arbejdet med et punktnedslag i litteraturhistorien i form af salmer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Anmelderiet

Dette skriftlige forløb har haft fokus på den gode anmeldelse i såvel, klassisk som moderne format.
Vi har arbejdet med hvordan man skriver en anmeldelse, vi har læst anmeldelser og lavet skriveøvelser.
Vi har i forbindelse med forløbet set Christian Lollikes forestilling "Jeppe på Bjerget" (vores 5. værk ) skrevet anmeldelser af forestillingen i både det klassiske og et moderne format.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Værk 5 - Chr. Lollikes Jeppe på Bjerget (2025)

Vi tog til Aarhus teater og så Christian Lollikes forestilling "Jeppe på Bjerget".. Lige inden forestillingen deltog vi i deres teaterworkshop, hvor vi arbejdede kropsligt og kreativt med forestillingen. Hjemme igen bearbejde vi forestillingen såvel mundtligt som skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Krimi

Vi har haf fokus på krimien som genre med afsæt i Kriminalromanens 10 bud.
Vi har arbejdet med komposition og det karakteristiske for hovedpersonen. Stemningen og hvad der skaber den i forbindelse med en filmtrailer. I forbindelse med sidstnævnte repeterede vi filmiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Litteraturhistorie fra Oplysningstiden til i dag

Vi har i dette forløb arbejdet med at få et karakteristiks kenskab til markante litterære perioder og primært deres kanonforfattere.
Vi startede ud med romantikken, nævnte kort det moderne gennembrud, som vi tidligere havde arbejdet med, fordybede os i realisme og modernisme med visuelt udgangspunkt i værkerne "Boy" og "Concrétion".
Vi afsluttede med et enkelt tekstnedslag i 1990'ernes minimalisme og 2020s eksperimenterende realisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Værk 6 Det værste og det Bedste

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer