Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Hoffmann Pedersen
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Værk 1 - Forvandlingen (2017)
Vi har arbejdet med Kafkas "Forvandlingen" som grafisk roman i Søren Jessens udgave fra 2017.
Eleverne er blevet introduceret til og har arbejdet med med: redegørelse, komposition, og billedanalyse (perspektiv, billedbeskæring, lag og linjer). Hvad er med til at skabe stemningen i en tekst7billede?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værk 2 - Hvor der er fugle (2017)
Vi har i arbejdet med Marne Uthaugs roman "Hvor der er fugle" (2017) særligt haft fokus på
- personkarakteristikker
- fortælleforhold
- miljø
Arbejdet med romanen har dannet grundlag for det første skriftlighedsprojekt, hvor eleverne har skrevet hver deres del af en SSO lignende opgave. En del af projektet var at læse 2 hf'ernes produkt og give dem respons.
Vi var på ekskursion til Aalborg
På KUNSTEN blev eleverne præsenteret for en måde at tilgå værker:
- Betragt værket i stilhed
- Hvad ser du?
- Hvad er det, der får dig til at se det?
- Hvad ser du mere?
Desværre AFLYSNING af forestillingen "Hvor der er fugle"!!!!!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lars Emil Folder
Mulitkunstner Lars Emil Foder afholder et skrivekursus for eleverne krydret med fortælling, musik og oplæsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Aktiv dødshjælp
Vi arbejder tematisk med Aktiv dødshjælp.
Vi har specielt fokus på argumentation: påstand, belæg, styrkemarkør, gendrivelse og rygdækning.
Vi har læst artikler der argumenterer for og imod aktiv dødshjælp. Vi har set dele af dokumentaren "På tirsdag skal jeg dø" og dens argumentation for aktiv dødshjælp.
Vi har set filmen "Stille hjerte", men ikke arbejdet med den.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Taler
Vi har i starten af forløbet læst forskellige lejlighedstaler med udgangspunkt i Ciceros pentagram (afsender, modtager, situation, emne, sprog) .
Holdet blev efterfølgende tilmeldt Nordisk Talefest og er blevet klædt på til at skrive deres egen tale om drømme.
Lær at skrive en tale med fokus på:
- Hvad vil du opnå med talen?
- Sprog
- Argumentation
- Disposition
- Stilfigurer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud
Del af dansk-historie forløb.
Fokus på Georg Brandes opfordring om at "sætte problemer under debat", og hvordan det blev gjort i samtidens litteratur i forhold til køn, klasse og til dels kirke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Journalistisk formidling
Nyhedskriterierne (hvem, hvad, hvor, hvornår, hvordan og hvorfor).
Hvad er vigtigst at få formidlet i rubrikken, underrubrikken og manchetten?
Vinkel
Fokus på reportagen og dens særlige kendetegn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lyrik, litt. virkemidler og kompositionsprincipper
Kendskab til forskellige litterære virkemidler
Læs lyrik med udgangspunkt i kompositionsprincipper (indre og ydre komposition, gentagelser/brud på gentagelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Overgange
Det er almen menneskeligt i livet at stå over for nye faser. Litteraturen er til alle tider fyldt med beskrivelser af erfaring med disse livsovergange.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Værk 3 - Flugt
Vi har i vores tredje værk haft fokus på en analyse og fortolkning af den animerede dokumentar "Flugt". Dokumentaren er bl.a. valgt på baggrund af vores ekskursion til og besøg på FLUGT museet i Oksbøl
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Folkevisen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kingo & Brorson
Vi har arbejdet med et punktnedslag i litteraturhistorien i form af salmer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Værk 4 - Holbergs Jeppe på Bjerget (1722)
Vi har haft fokus på 'at læse et værk'. Arbejdet med at forstå genren, dramaets handling, dets personer og Holbergs humor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Anmelderiet
Dette skriftlige forløb har haft fokus på den gode anmeldelse i såvel, klassisk som moderne format.
Vi har arbejdet med hvordan man skriver en anmeldelse, vi har læst anmeldelser og lavet skriveøvelser.
Vi har i forbindelse med forløbet set Christian Lollikes forestilling "Jeppe på Bjerget" (vores 5. værk ) skrevet anmeldelser af forestillingen i både det klassiske og et moderne format.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Værk 5 - Chr. Lollikes Jeppe på Bjerget (2025)
Vi tog til Aarhus teater og så Christian Lollikes forestilling "Jeppe på Bjerget".. Lige inden forestillingen deltog vi i deres teaterworkshop, hvor vi arbejdede kropsligt og kreativt med forestillingen. Hjemme igen bearbejde vi forestillingen såvel mundtligt som skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Krimi
Vi har haf fokus på krimien som genre med afsæt i Kriminalromanens 10 bud.
Vi har arbejdet med komposition og det karakteristiske for hovedpersonen. Stemningen og hvad der skaber den i forbindelse med en filmtrailer. I forbindelse med sidstnævnte repeterede vi filmiske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Litteraturhistorie fra Oplysningstiden til i dag
Vi har i dette forløb arbejdet med at få et karakteristiks kenskab til markante litterære perioder og primært deres kanonforfattere.
Vi startede ud med romantikken, nævnte kort det moderne gennembrud, som vi tidligere havde arbejdet med, fordybede os i realisme og modernisme med visuelt udgangspunkt i værkerne "Boy" og "Concrétion".
Vi afsluttede med et enkelt tekstnedslag i 1990'ernes minimalisme og 2020s eksperimenterende realisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kanonforfattere.PNG
-
Litteraturhistorien – på langs | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Litteraturhistoriens perioder.PNG
-
Staffelts Indvielsen.pdf
-
Dagens litteraturhistoriske fokus (1).PNG
-
5. 1800-1870: Romantikken | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
H.C. Andersen: Skrubtudsen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Romantikken og H C Andersen
-
Skrubtudsen Citat (1).PNG
-
Skrubtudsen Citat (2).PNG
-
Hvad er lyrik? | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Brugslyrik Centrallyrik.png
-
Bunden Ubunden form.png
-
Ron Mueck Boy 1999.pdf
-
Johs V Jensen Paa Memphis Station.pdf
-
Robert Jacobsen Concrétion 1953.pdf
-
Tekster til modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
4.2 Sproglige billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
4.3 Sproglige figurer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
4.6 Rim og rytme | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Tom kristensen Rio de Janeiro.pdf
-
Tom Kristensen: Rio de Janeiro
-
Tom Kristensen Rio de Janeiro.pdf
-
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Eksistentialisme
-
CFU-login
-
Livets veje fra Den afrikanske farm Karen Blixen.pdf
-
Efterkrigstiden Eftertanke og eksistentialisme.docx
-
Peter Seeberg: Patienten | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Peter Seeberg Patienten.pdf
-
Helle Helle Film.pdf
-
Analysevejledninger | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Helle Helle: Film | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Det 21. århundrede | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Stine Askov: Katalog over katastrofer | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Værk 6 Det værste og det Bedste
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968562864",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968562864",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968562864"
}