Titel
3
|
USA - Values and Beliefs
Forløbet omhandler amerikansk historie, kultur og samfundsforhold, herunder bl.a. USA som immigrationsnation, den amerikanske drøm og det amerikanske præsidentvalg, både set fra et historisk perspektiv, men også i lyset af det forestående valg.
Metoder:
Sagprosaanalyse
Billedanalyse
Retorisk analyse
Materiale:
Berntzen, Jorunn, m.fl.: Targets, Gyldendal, 2001: "Looking at the USA - A historical Overview" (6 s.)
Berntzen, Jorunn, m.fl.: Targets, Gyldendal, 2001: "Understanding Americans" (4 s.)
Berntzen, Jorunn, m.fl.: Targets, Gyldendal, 2001: “The American People) (2 s.)
Birk, Helle: “The Election of the American President” (3 s.)
Springsteen, Bruce: “The promised land” (song) (1 s.)
Kamala Harris, acceptance speech (watched 30 mins = 10 s.)
"Pleasantville" (film, Gary Ross, 1998) (41 s)
http://www.cnn.com/2007/POLITICS/12/21/obama.trans.americandream/:
Barack Obama: "Speech on the American Dream", 7 Nov. 2007 (6 s.)
Holm, Rene: "Trailer bitch" fra billedserien "White trailer trash" (1 s.)
Klip fra den første præsidentdebat og vicepræsidentdebatten. Disse blev brugt til mundtlig eksamensforberedelse i form af retorisk analyse og oplæg i par.
Klip fra valgdagen.
Sider i alt: 74
Supplerende:
US elections: how do they work: https://www.youtube.com/watch?v=uRu_JcarCDY
Electing a US president in plain English: https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I
Spil ”Win the white house”: https://www.icivics.org/?fbclid=IwAR2nZ1FNhcMa0QsUA9Jks49DxMjmweCHXeJlmsvOKz_5smMPJ21UIQBiOto
https://www.pbslearningmedia.org/collection/debate-toolkits/
Grammatik:
Kongruens
Artikler
Adverbier/Adjektiver
Personlige, demonstrative og relative pronominer
Faglige mål:
perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Antal sider læst: 65
|