Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Christina Wisbech Liebum, Line Mikkelsen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fantasy
Titel 2 South Africa
Titel 3 USA - Values and Beliefs
Titel 4 Great Britain - past and present
Titel 5 Crime
Titel 6 Identity in a globalised world & Lingua Franca
Titel 7 Repetition & Exam practise
Titel 8 UK: The Victorian Era and Charles Dickens

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fantasy

FANTASY:
I forløbet arbejdes med genren fantasy.
Metodisk vil der være fokus på strukturalistisk analysemetode samt filmanalyse

KERNESTOF:

The Narnia Chronicles: “The Lion, the Witch and the Wardrobe”, chapter: “Lucy looks into a wardrobe” (C.S Lewis, 1949). 7,1 ns.
“Harry Potter and the Philosopher's Stone", chp. 2. 11,2 ns.
“Alice in Wonderland”, excerpt (Carroll, 1865) 4,7 ns.

Background info:
- What is Fantasy? (from Systime’s 'Entering the world of Fantasy)
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=215 - 4,7 ns.
The real purpose of fantasy. Article from The Guardian, 2007:
https://www.theguardian.com/books/booksblog/2007/apr/23/bridgingthegapswhyweneed 1,5 ns.


Film:
Episode 1 of Game of Thrones (2011) 18,3 ns.


Podcast episode:
https://open.spotify.com/episode/5M7lPR162H63fk78zQS6Vs?si=cCQ0M1dMR1me_IbcICX54Q&nd=1&dlsi=dbb73cc9477e4893BFpqdn2CHaSd38M85M&nd=1&dlsi=6e21431282224cd9 (Juvenile and Fantasy Fiction: Fantasy Literature - 15,3 s

Sider i alt: 62,8 s


SUPPLERENDE STOF:
Trailer from “The Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore”: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=215 as well as "The Lion, The Witch and The Wardrobe": https://www.youtube.com/watch?v=usEkWtuNn-w


GRAMMATIK:
kongruens
Ejefald
Verber (start)
Do

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 South Africa

I forløbet er der fokus Sydafrikas historie, de menneskelige konsekvenser af Apartheid og prisen for at opponere mod systemet. Endvidere fokuseres på Sydafrika i dag, ikke mindst set i lyset af Nelson Mandelas død i 2013.

KERNESTOF:
'Azikwelwa' by James Matthews (short story) 5.9 s
'Obituary: Nelson Mandela', BBC News 5.12.13 http://www.bbc.com/news/world-africa-22892784 (article) 3,2 s
‘Mandela – long walk to freedom’ (film, 2013) 48.7 s
'It had been 26 years since I'd seen South Africa. How it changed - and how it hadn't', The Washington Post 02/01/14: http://www.washingtonpost.com/opinions/it-had-been-26-years-since-id-seen-south-africa-how-it-changed--and-how-it-hadnt/2014/01/02/204269aa-6f2b-11e3-b405-7e360f7e9fd2_story.html (article). 4,8 s
'Biko', Peter Gabriel (lyrics, 1980) , 1 s

sider i alt: 63,6

SUPPLERENDE STOF:
http://www.infoplease.com/encyclopedia/history/apartheid.html
https://www.youtube.com/watch?v=WfdKqrPazlo (short history of Apartheid)
https://www.youtube.com/watch?v=2f2k6iDFCL4 (short history of Apartheid)'
https://www.youtube.com/watch?v=yjYm78K6aNI (The story of Nelson Mandela BBC News)
https://www.youtube.com/watch?v=wKbpqv-4Ku0 (Nelson Mandela – portrait just after his death)

GRAMMATIK:
Genitiv
Artikler
Pronomener
Engram + supplerende materiale fra forskellige grammatikbøger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 USA - Values and Beliefs

Forløbet omhandler amerikansk historie, kultur og samfundsforhold, herunder bl.a. USA som immigrationsnation, den amerikanske drøm og det amerikanske præsidentvalg, både set fra et historisk perspektiv, men også i lyset af det forestående valg.

Metoder:
Sagprosaanalyse
Billedanalyse
Retorisk analyse


Materiale:
Berntzen, Jorunn, m.fl.: Targets, Gyldendal, 2001: "Looking at the USA - A historical Overview" (6 s.)
Berntzen, Jorunn, m.fl.: Targets, Gyldendal, 2001: "Understanding Americans" (4 s.)
Berntzen, Jorunn, m.fl.: Targets, Gyldendal, 2001: “The American People) (2 s.)
Birk, Helle: “The Election of the American President” (3 s.)
Springsteen, Bruce: “The promised land” (song) (1 s.)
Kamala Harris, acceptance speech (watched 30 mins = 10 s.)
"Pleasantville" (film, Gary Ross, 1998) (41 s)

http://www.cnn.com/2007/POLITICS/12/21/obama.trans.americandream/:
Barack Obama: "Speech on the American Dream", 7 Nov. 2007 (6 s.)
Holm, Rene: "Trailer bitch" fra billedserien "White trailer trash" (1 s.)

Klip fra den første præsidentdebat og vicepræsidentdebatten. Disse blev brugt til mundtlig eksamensforberedelse i form af retorisk analyse og oplæg i par.
Klip fra valgdagen.

Sider i alt: 74

Supplerende:
US elections: how do they work: https://www.youtube.com/watch?v=uRu_JcarCDY
Electing a US president in plain English: https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I

Spil ”Win the white house”: https://www.icivics.org/?fbclid=IwAR2nZ1FNhcMa0QsUA9Jks49DxMjmweCHXeJlmsvOKz_5smMPJ21UIQBiOto


https://www.pbslearningmedia.org/collection/debate-toolkits/

Grammatik:
Kongruens
Artikler
Adverbier/Adjektiver
Personlige, demonstrative og relative pronominer

Faglige mål:
perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner


Antal sider læst: 65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Great Britain - past and present

I forløbet arbejdes med Great Britain i et historisk og kulturelt perspektiv. Eleverne udarbejder i grupper præsentationer af centrale historiske perioder og personer til fremlæggelse på klassen. Endvidere arbejdes med nyhedsmedier og arbejdsmarked.
Vi arbejder i december med en introduktion til Charles Dickens, hvor vi går i dybden med The Victorian Age, The Industrialisation og læser "A Christmas Carol" som værk.

KERNESTOF:
Fra "Targets", Berntzen, Jorun m.fl, Gyldendal 2001:

"Geographical Britain - A Fact file", side 106-107 - 2.2 s
"Britain - a sense of the past", side 126-131 - 7 s
"In Britain - Who are the British?", side 194-196 - 2.4 s
+
Charles Dickens: "A Christmas Carol"(1843). 99 s.

"Dickens' novels and the age that made them" (From "Discovering Charles Dickens and his world", Gyldendal, 1995 2.8 s.
"The Victorian Age" (From "A short history of literatur in English", Systime, 2011 5,2 s
The life of Charles Dickens: https://www.youtube.com/watch?v=unKuZ2wlNdw 1.5 s.
"The Origins of A Christmas Carol": https://www.youtube.com/watch?v=cTHAN3_P7uE  (The British LIbrary) 4.1 s
"Nobody's Story" (Dickens)¨6,1 s.
"Black Brit Across the Atlantic" (article) 2,6 s
"Long Nights, Low Pay and No play" (article) 2 s.
"Englishness" (poem, Forster) 1s

sider i alt: 135,9

HISTORISK OVERSIGT
The Norman Conquest:
http://www.bbc.co.uk/history/british/normans/1066_01.shtml
William the Conqueror:
http://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/william_i_king.shtml
The Elizabethan Era:
http://www.bbc.co.uk/history/british/tudors/elizabeth_i_01.shtml
Henry VIII:
http://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/henry_viii_king.shtml
The British  Empire
http://www.bbc.co.uk/history/british/empire_seapower/trade_empire_01.shtml
Queen Victoria:
http://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/victoria_queen.shtml
The Legacy of WWII:
http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwtwo/legacy_01.shtml
Winston Churchill:
http://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/churchill_winston.shtml
British Royalty
Margaret Thatcher:
http://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/thatcher_margaret.shtml

SUPPLERENDE:
The Difference between the United Kingdom, Great Britain and England Explained : https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10
The (secret city of London) 1: https://www.youtube.com/watch?v=LrObZ_HZZUc
The (secret city of London) 2: https://www.youtube.com/watch?v=z1ROpIKZe-c
Accents in UK: https://www.youtube.com/watch?v=FyyT2jmVPAk
How government works: https://www.youtube.com/watch?v=GbLTwQwXqWc

GRAMMATIK:
Kongruens og tid fortsat
Do-omskrivning
Præpositioner/sted & tid
Adjektiv og adverbier
Desuden fokus på differentieret grammatikundervisning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Crime


Vi går i dybden med krimigenren og læser både klassiske samt nyere noveller. Desuden er der fokus på podcast og tv-serie, hvor vi diskuterer forskellene på at få budskaber ud og diskuterer nye mediers anvendelighed i forhold til et analytisk perspektiv.

Materiale:
Podcast – Serial, episode 1 ( 15 s)
Lee Child: ”Safe enough” (short story) (8 s)
Arthur Conan Doyle: ”The adventure of the speckled band” (short story) (12 s)
Stephen King: "Shawshank Redemption" (novel and film - værklæsning) (90 s)

Sider i alt: 125

Sekundær litteratur:
'Crime Fiction' introduction fra Systimes 'Crime fiction'
Background information on Sir Arthur Conan Doyle


Faglige mål:
Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder ̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler



ANTAL SIDER LÆST: 135


Grammatik:
Udvidet tid/simpel tid
Aktiv/Passiv
Genitiv

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FULL written exam 21-02-2025
Terminsprøve 05-03-2025
Terminsprøve 2 elever 12-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Identity in a globalised world & Lingua Franca

KERNESTOF:
'Third Culture Kids', Lesley Lewis: http://wanjennifer.tripod.com/ (3 s)
'Colors', Whitni Thomas (poem) (1 s)
'Too many people', Pet Shop Boys (lyrics) (1 s)
'Britain - my new home', Artikel fra The Times, 23/4/13 (4 s)
'The red line', Charles Higson (short story) (13 s)
'Crash', Paul Haggis (film) (38 s)

Sider i alt: 60

SUPPLERENDE STOF:
Intro til Anthony Giddens: Modernity, Self-Identity and Globalisation


FAGLIGE MÅL:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge

ANTAL SIDER LÆST: 60


GRAMMATIK:
Præpositioner/præposition + that
Relative pronomener
Udvidet tid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 UK: The Victorian Era and Charles Dickens

Dette forløb vil fokusere på Industrialiseringen, Den Victorianske tid og Charles Dickens. Vi læser "A Christmas Carol" og ser Muppet Show-udgaven af filmen inden jul.

KERNESTOF:
“Dickens Novels and the Age that made them” fra "Discovering Charles Dickens and his world", Gyldendal, 1995
"The Victorian Age", fra "A Short History of English Literature in English", Systime, 2011
Charles Dickens: "A Christmas Carol", 1843

SUPPLERENDE MATERIALE:
Dokumentar om "A Christmas Carol" fra British Library: https://www.youtube.com/watch?v=cTHAN3_P7uE&t=3s
Tegnefilm om Dickens' liv: https://www.youtube.com/watch?v=unKuZ2wlNdw
"Can you survive Dickens' London"- online spil fra BBC: http://www.bbc.co.uk/arts/multimedia/dickens/
"Muppet's Christmas Carol", film, 1992
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer