Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Marianne Damgaard Andersen, Niels Haahr
|
Hold
|
2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer og det periodiske system
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og salte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Molekyler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polære og upolære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kulbrinter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mængdeberegninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Koncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Surt og basisk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Metal og redoxreaktioner
Vi arbejder med:
Oxidation og reduktion
Spændingsrækken
Oxidationstal
Afstemning af redoxreaktioner
Eksperimentel arbejde:
Spændingsrækken
Mangans reaktioner
Nernst lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fedtstoffer
Vi har arbejdet med:
- Fedtstoffers opbygning og reaktioner
Forsøg:
- Forsæbningstal
- Iodtal(kun beregninger)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Farvede forbindelser
Vi har arbejdet med:
- Farvede organiske forbindelser
- Farver og komplementærfarver
- Lambert-Beers lov
Eksperimenter:
- Bestemmelse af farvestof i Slush-ice koncentrat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Organisk kemi
Vi har arbejdet med:
- Carbonhydridernes opbygning og navngivning
- Intermolekylærer bindinger
- Reaktionstyper
- Alkoholer
- Oxoforbindelser(aldehyder og ketoner)
- Carboxylsyrer
- Estre
- Strukturisomeri, herunder kædeisomeri, stillingsisomeri og funktionsisomeri
- Stereoisomeri , herunder geometrisk isomeri, spejlbilledisomeri(herunder optisk aktivitet) ogdiastereomerer
Eksperimentelt arbejde:
- Fremstilling af 2-chlor-2-methylpropan
- Identifikationsøvelse af oxygenholdige forbindelser
- Esterdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Reaktionskinetik
Vi har arbejdet med:
- Reaktionshastigheder
- Katalysator og inhibator
- Kemiske ligevægte, hvor nedenstående begreber er gennemgået
*Dynamisk ligevægt
*Homogene og heterogene ligevægte
*Ligevægtskonstant
*Le Chateliers Princip
Eksperimenter:
- Reaktion mellem thiosulfat og syre
- Indgreb i en ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Syrer og baser
Vi har arbejdet med:
- kendetegn for syrer og baser
- pH-beregninger for stærke syrer
- pH-beregninger for puffersystemer
- syrebrøk
- Bjerrumdiagrammer
- Polyhydrone syrer
- Aminer
- Aminosyrer
Eksperimentelt arbejde:
- Titrering af syrer/baser
- Puffersystemer
- Phosphorsyre i cola
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
SO - Bæredygtighed og plastik
Projektarbejde med fokus på
- Plasts opbygning
- Plasts egenskaber
- Genanvendelse af plast
Eksperimentelt arbejde:
- Plastbestemmelse vha. densitet, afbrænding og opsvulmning
- Dannelse af PLA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968708821",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968708821",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968708821"
}