Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
Jakob Hanghøj
|
Hold
|
2023 Ih/x (2x Ih, 3x Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget og dets tre ben
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Idéhistorie som fag
-
1.1 Idéhistoriens genstandsfelt
-
1.2 Definitioner af teknologi
-
1.3 Teknologisk dannelse
-
2.1 Metodiske tilgange
-
Almen historie
-
Analysestrategier i historiefaget
-
1. Introduktion - Hvad er teknologi?
-
1.1. Og hvad er Teknologihistorie?
-
1.2 Teknologi og samfund
-
Teknologi faser.docx
-
1.10.1. Ilden
-
1.10.6. Skriften
-
Idéhistorie
-
Guns Germs And Steel part 1
-
Guns Germs And Steel Part 2
-
Guns Germs And Steel part 3
-
3. Dyb historie
-
3.1 Mennesket - et af de teknologibrugende dyr
-
3.2 Menneskets dybe teknologiske historie
-
3.3 Mennesket er en kok
-
3.4 Den dybe historie i idéhistorisk perspektiv
-
1. Teknologifilosofiens historie
-
1.1 Antikken
-
1.1.1 Platon (427-347 f.Kr)
-
En højere virkelighed
-
Idéerne og fænomenerne
-
Sjælen og dens hylster
-
Det Gode, det Sande og det Skønne
-
(Primærtekst) Platon: Staten, ca. 375 f.Kr.
-
Den åndelige føde: fagene
-
Teoretisk indsigt og praktisk nytte
-
1.1.2 Aristoteles (384-322 f.Kr.)
-
Aristoteles" fysik
-
The Antikythera Mechanism - 2D
-
Socrates vs Plato vs Aristotle
-
National Geographic Guns Germs And Steel 2 of 3 - Documentary Film Official
-
Årsagerne
-
Gud, den ubevægede bevæger
-
Mennesket og den guddommelige fornuft
-
Aristotle's Theory of knowledge
-
CFU-login
-
Europa begynder at tænke
-
1.3 Renæssancen
-
1.3.1 Francis Bacon (1561-1626)
-
Francis Bacon: The Father of Modern Science | Highlights Ep.44
-
(Primærtekst) Francis Bacon: Om den gamle videnskab – og den nye, af Novum Organum, 1620
-
(Primærtekst) Francis Bacon: Om det nye redskab – induktionen, af Novum Organum (1620)
-
Edderkopper og bier
-
Fokus: Naturvidenskab og industri
-
The Flaming Lips - Race For The Prize [Official Music Video]
-
1.4 Oplysningstiden
-
Fra natur til kultur
-
Cartesian Skepticism - Neo, Meet Rene: Crash Course Philosophy #5
-
Age of Enlightenment: The Age of Reason Explained
-
1.4.2 Auguste Comte (1798-1860)
-
Videnskabens historiske udvikling
-
Samfundets historiske udvikling
-
1.5 Moderne tid
-
What is Positivism?
-
Locke, Berkeley, & Empiricism: Crash Course Philosophy #6
-
Theory of Evolution: How did Darwin come up with it? - BBC News
-
1.5.1 Karl Marx (1818-1883)
-
Det fremmedgjorte menneske
-
(Primærtekst) Karl Marx: Om arbejderen og maskinen, af Det kommunistiske manifest, 1848
-
POLITICAL THEORY - Karl Marx
-
Europas historie: Fællesskab og splittelse
-
En materialistisk historieopfattelse: basis og overbygning
-
1.5.2 Hannah Arendt (1906-1975)
-
Det teoretiske og det praktiske liv
-
Arbejdende dyr og skabende mennesker
-
Det frie, handlende menneske
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klima og bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Krig (m fokus på 1 verdenskrig)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vidensskabsteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Demokrati i krise?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Alsluttende eksamensopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968800792",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968800792",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58968800792"
}