Holdet 2023 De/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Design B
Lærer(e) Margit Donslund
Hold 2023 De/x (2x De, 3x De)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1,  2
Titel 2 Forløb 3 Produktdesign
Titel 3 Forløb 4 Arkitektur og fysiske omgivelser
Titel 4 Forløb 5 Designparametre
Titel 5 Forløb 6
Titel 6 Forløb 7 og 8 Lyddesign
Titel 7 Forløb 9 Velfærdsarkitektur - Asiatisk Arkitektur
Titel 8 Forløb 10 Mars Habitat
Titel 9 Forløb 10 Eksamensplanlægning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1, 2

Kort introduktion til fagets 3 hovedemner:
1. Kommunikation (Grafisk design) + præsentation af mulige projekter
2. Produktdesign + præsentation af mulige projekter
3. Arkitektur + præsentation af mulige projekter.

Kernestof:
Kim Pedersen & Henrik Birkvig.: Grundbog i grafisk design, eksp.  Grafisk Litteratur: side 8- 59.
Immaterielt design: "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017, s. 67 - 70.
Analysemodel til kommunikationsdesign side 147-149 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.

Supplerende stof:
Rikke S. Kristensen m.fl.: Designbogen

Læreroplæg:
Læreroplæg omkring Ittens farvelære
Læreroplæg omkring komposition og farve
Læreroplæg om Immaterielt design


Opgaver:
1. Forårs/sommer-arrangement på SSG
2. Øl-etikette

Formål:
At arbejde med designprocessen
Fokus på ideudvikling og visualisering
At analysere/vurdere grafisk design
At arbejde med farver, komposition og typografi
Visuelt og mundtligt formidle en designløsning
At kunne løse en opgave i forhold til en bestemt målgruppe
Klasseundervisning / praktisk (projekt)arbejde / skriftligt arbejde / fremlæggelse/eksperimentelt arbejde



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skoleevent design 20-09-2023
Øletikette Trolden Bryghus 23-10-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 3 Produktdesign

PRODUKTDESIGN.




Bæredygtigt design: https://vuggetilvugge.dk/viden-om/cradle-to-cradle/

Vugge til vugge: https://www.youtube.com/watch?v=sNrPPCyzKNI


Klassegennemgang:
Fælles gennemgang af læst materiale
Klasseundervisning

mundtlig præsentation


Praktisk bunden opgave:


Formål:
At få indblik i designhistorien
At eksperimentere
At arbejde med Kritisk tænkning
At arbejde med idéudvikling
At arbejde med designanalyse (produktdesign)












Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Møbeldesign 19-12-2023
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 4 Arkitektur og fysiske omgivelser


Arkitektur og fysiske omgivelser

Kernestof::
Jan Gympel: Arkitekturens historie, Könemann: side 80 -111
Analysemodel til arkitektur s. 153 - 155 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.
Analysemodel til byrum s. 156 – 158 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.
Den formanalytiske metode, Dansk Arkitektur Center (5 siders folder)
Byrum, kvalitet til hverdagslivet, Dansk Byplanlaboratorium (2 siders folder)
Jan Gehl: https://www.db.dk/files/Mini%C3%B8velser intro_DB_12Kvalitetskriterier_bbs_GA_Aarhus - 2x.pdf

Læreroplæg:
Fokus på udvalgte byplaner og bygninger. Nedslag i arkitekturhistorien fra antikken frem til i dag.
Arkitektur plagiat (power point)
Plan, snit og opstalt

Øvelser:
Perspektivtegning
Vandring på skolen – oplevelse af fysiske omgivelser
Modelarbejde med Kappa-line (skumpap).
Elevfremlæggelser af selvvalgt arkitekt

Opgaver:
En fritidsbolig

Fremlæggelse af arkitektur og fysiske omgivelser:

Formål:
At arbejde stedspecifikt (registrering og analyse af et sted)
At arbejde med designprocessen
At lave formeksperimenter
At arbejde praktisk med idégenerering, skitser og model
At få kendskab til forskellige arkitekter og bygninger

Fokus på idégenerering og visuel formidling (præsentation)
Fokus på selvstændig informationssøgning

Klasseundervisning/ praktisk (eksperimentelt)arbejde/ informationssøgning / fremlæggelse (skriftlig og mundtlig)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 5 Designparametre

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 6

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 9 Velfærdsarkitektur - Asiatisk Arkitektur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 10 Mars Habitat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 10 Eksamensplanlægning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer