Struer Statsgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Struer Statsgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/vh2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Struer Statsgymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Jeanette Garde Kongsgaard
Hold
2023 Ty/vh2 (
12 Ty
,
22 Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Generation Selfie
Titel 2
Krimi (EKSAMEN)
Titel 3
Erwartungen (EKSAMEN)
Titel 4
Berlin + Werbungen
Titel 5
Die DDR (EKSAMEN)
Titel 6
Märchen (EKSAMEN)
Titel 7
Repetition
Titel 8
Forløb#2
Titel 9
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Generation Selfie
"Generation Selfie" fra iBogen: "Auf uns".
https://aufuns.systime.dk/?id=131
Einstieg:
https://aufuns.systime.dk/?id=141
Tim Bendzko: Programmiert:
https://aufuns.systime.dk/?id=142
Kira Brück: Gefällt mit. So geht Social Media:
https://aufuns.systime.dk/?id=144
Generation Selfie. Ein Trend seit 1484:
https://aufuns.systime.dk/?id=214
Wolf Wondratscheck: Mittagspause:
https://aufuns.systime.dk/?id=145
OK Kid: Mehr mehr:
https://aufuns.systime.dk/?id=146
Nachricht von Ella:
https://www.youtube.com/watch?v=bu-fR8nrwjs
Grammatik: De 4 hovedtider, modalverber, adjektiver (ikke gradbøjning)
Indhold
Kernestof:
Einstieg
Lav opgaven "wahr oder falsch" (nr. 7) Tim Bendzko: Programmiert
Tim Bendzko: Programmiert
6. Hvordan beskriver jeg personer og adjektiver?
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media
Lav lektien på MinLæring om de regelmæssige verbers bøjning færdig.
Man muss ein atypisches Selfie uploaden (Elevfeedback) und mündlich beschreiben können, warum es atypisch ist.
Adjektiver: skriv herunder vigtige adjektiverAfsnit
Weihnachtskalender: www.frohlicheweihnachten.nu
Generation Selfie - ein Trend seit 1484
Redemittel 3: Ein Bild/Foto beschreiben
Quizlet adjektiver
Nachricht von Ella | Without Consent
Deutsch-im-Alltag-Challenge.docx
Tschick S. 33-37.pptx
Wolf Wondratschek: Mittagspause
Essen und Getränke kaufen.docx
10. Hvordan ændrer jeg betydningen af sætninger? Modalverber
OK KID: Mehr Mehr
Besvar opg. 4 + 5 til "Mehr mehr" OK KID: Mehr Mehr
Schreib Wörter/Vokabeln zu dem Thema "Generation Selfie" + zu den Texten (se i iBogen hvad vi har læst). Sæt dem ind under elevfeedback. Vi bruger dem til en konkurrence.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Krimi (EKSAMEN)
I har et kompendium:
- Krimimerkmale
- "Letzte Pizza" - Milena Moser
- "Der Haarschnitt" - Milena Moser
- "Sonnebrand" - Milena Moser
- "Anatomie" - Ferdinand von Schirach
- "Faszination True Crime" (Artikel)
Indhold
Kernestof:
Wunderark tysk grammatik, latin.pdf
Begriffskarte Krimi
Bitte von den Merkmalen des Krimis lesen (Seite 3-5 in dem Kompendium oder via Link). Merkmale des Krimis
Macht bitte Aufgabe 2, 3, 4 Seite 7+8 im Kompendium.
Krimi 2024.pdf
Kig på punktoversigterne s. 3 i krimikompendiet. Slå substantiverne efter punkterne op og skriv den bestemte artikel, der hører til (der, die, das). Markér (med en farve), om substantivets køn følger reglerne.
Letzte Pizza
Letzte Pizza Læs novellen "Letzte Pizza" eller nøjes med at lytte til min indtaling og vejledning til forståelse via linket. Så kan man gå en tur imens. Den tager 14 min.
12. Hvordan bruger jeg substantiver?
Bonusopgave: 4.2 Genitiv
Letzte Pizza. Aufgaben.docx
Læs den første side (2 spalter) af "Der Haarschnitt". Find præpositioner (der altid styrer akkusativ eller altid styrer dativ i tekststykket. Forklar med præcis 20 ord, hvad der sker i dette tekststykke.
Lies "Der Haarschnitt" bis Seite 97, Zeile 20. Schreibe kleine Überschriften zum Inhalt des Textes (z.B. "Es klingelt an der Tür").
Læs "Der Haarschnitt" frem til S. 98, Zeile 17 (Edith was ist passiert") + Mache Überschriften zum Inhalt.
Minlæring
Leo schneidet Gretas HaarGreta geht die Treppe hoch, um ihre Haare zu fönen.Die Beschreibung von Leos AussehenGreta hört ein Heulen als sie Fern siehtGreta will Leo in einem Teppich wickeln und zum Sperrmüll stellenEs klingelt an der Tür
Leo schneidet Gretas HaarGreta geht die Treppe hoch, um ihre Haare zu fönen.Die Beschreibung von Leos AussehenGreta hört ein Heulen als sie Fern siehtGreta will Leo in einem Teppich wickeln und zum Sperrmüll stellenEs klingelt an der TürGreta und Edi
Vi laver afleveringen på klassen, og den skrives i hånden. Den handler om at skrive nogle kendetegn for krimigenren og at kunne fortælle om "Letzte Pizza" og "Der Haarschnitt". Det er tilladt at medbringe grammatikarket og teksterne.
Øv dig i gloserne til "Sonnenbrand" på Quizlet, ca. 15 min. Sonnenbrand
I skal til i dag have læst og i store træk forstået teksten "Sonnenbrand".
Sonnenbrand, Spiel.pptx
Vi laver opgaver til "Anatomie" på klassen. Brug gerne lige 5 min. hjemmefra som lektie på at skimme teksten igen, så du kan huske den.
I kan bruge timerne til at skrive afleveringen. Jeg er desværre syg i dag. Afleveringen består i at besvare de angivne spørgsmål/opgaver, som står i forbindelse med "Anatomie"-teksten. De er i kompendiet. Det handler bl.a. om at skulle begrunde, hvor
Faszination True Crime.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Erwartungen (EKSAMEN)
Lindner offline
Zahl oder Adler
Einhüten
Das Lehrerzimmer (film)
Denkpause
Kompendium med tekster (+ emne i "Auf uns")
https://aufuns.systime.dk/?id=160
Indhold
Kernestof:
Ich freue mich darauf, euch wieder zu sehen! Hoffentlich habt ihr in den Ferien viel Deutsch gesprochen :)
Erwartungen
Liselotte Rauner: Denkpause
Bitte die Vokabeln auswendig lernen:
Adjektivet foran et substantiv
Bundesländer
Lav opg. 1 til adjektivernes bøjning (den som I fik udleveret på papir. Tag papirerne med. Opgaver til adjektiver
Virtuelt arbejde:
Brug 20 min. på at lave opg. 3 til adjektivernes bøjning (den stærke bøjning) på arket, som I har fået udleveret. (kan også ses på linket)
Erwartungen. Kompendium 2024.pdf
Wimmelbild
Lindner offline - Quizlet
Vi gennemgår adjektivernes bøjning-opgaverne (fra mandag) og det virtuelle arbejde fra mandag. Brug et par minutter på at skimme dine virtuelle besvarelser igennem, så du får indholdet genopfrisket.
Husk at medbringe "Erwartungen"-kompendiet i papirform
Mache zu Hause Aufgabe 1 + 2.1 zu dem Text "Lindner offline". S. 27 im Kompendium.
Martin Suter: Lindner offline
Lies die Wörter in der Wortwolke, und übersetze, wenn du sie nicht kennst. (Opgaven er også i jeres kompendium, hvis I vil skrive oversættelsen dér. I klassen laver vi den mundtlige øvelse med at beskrive ordene uden at sige dem.)
Skærmbillede 2024-09-03 kl. 09.11.25.png
Øv bøjningen af 13 stærke verber, der tilhører gruppe 1
Gruppe 1 flashcards
Øv bøjningen af gruppe 2 verber ie - ie - o - o via quizlet. Det skal være sådan, at du ved kun at se det danske ord selv kan sige både oversættelsen og "remsen" med de fire bøjninger (infinitiv, præsens, præteritum og perfektum). Derudover ligger de
Gruppe 2 stærke verber
Minlæring gruppe 2
Klaus Kordon: Zahl oder Adler
Lær disse gloser udenad:
Der er 8 minutters opgave til gruppe 4 stærke verber på Min Læring, som skal laves som lektie. Det er f.eks. verber som "sprechen", "essen", "geben" og "lesen". Vær opmærksom på, at vokalændringen i præsens kun er for "du" og "er" (2. og 3. pers. sin
Der ligger 8 minutters opgaver på Min Læring til den sidste gruppe stærke verber som lektie. Vær opmærksom på, at der kan være en Umlaut på "du" og "er" i præsens.
2.6 Underlige historier - Uregelmæssige verber i nutid
Einhüten Aufgaben.docx
Der ligger 12 minutters øvelse på Min Læring som lektie. Der er lidt repetition af stærke verber, og så er der nogen, der falder lidt uden for mønstrene. Minlæring
Brug 15 min. på at øve dig på gloserne i quizlet, som er vigtige i teksten "Einhüten". Einhüten Quizlet
Slide 1: Foto (+evt. gloser til hjælp) Slide 2: Die Beschreibung mit einem Satz
Die SchülerInnen, die Nicht im Unterricht am Montag waren, müssen Seite 34 bis Zeile 34 im Kompendium lesen ("Einhüten" von Fanny Müller). Die SchülerInnen, die schon die erste Seite gelesen haben, vorbereiten sich darauf, den Inhalt auf der ersten S
Minlæring
Opgaver til sammensatte verber
Vi arbejder med løst sammensatte verber på Min Læring i timen i dag :)
Tag opgaverne på papir med, som jeg gav jer i biografen.
das-lehrerzimmer-nach-dem-film.pdf
Jeg er til begravelse, og timerne er derfor virtuelle.
Den virtuelle opgave består i, at I skal øve jer i at tale tysk og sende mig resultatet. I skal besvare spørgsmålene:
1.2.4 Berlin | Aus aktuellem Anlass
sQuiz: Siden er låst
Emilio - Berlin An Der Spree | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
BVG Werbungen
Info om Berlin - valg af aktiviteter
Studietur til Berlin med 2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Berlin + Werbungen
Om Berlin (Landeskunde forud for studietur)
BVG- Werbungen
Indhold
Kernestof:
1.2.4 Berlin | Aus aktuellem Anlass
sQuiz: Siden er låst
Emilio - Berlin An Der Spree | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
BVG Werbungen
Info om Berlin - valg af aktiviteter
Studietur til Berlin med 2
Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Die DDR (EKSAMEN)
Das schweigende Klassenzimmer (film)
Baggrundsstof om DDR:
https://tyskbogen.systime.dk/?id=137
https://tyskbogen.systime.dk/?id=137#c867
https://tyskbogen.systime.dk/?id=206
Om Aufstand des 17. Juni 1953
Egne oplæg om historiske steder i Berlin, DDR
Test the west: Klaus Kordon
https://tyskbogen.systime.dk/?id=198
Bettina Wagner: Kinder
"Unterwegs ausgebürgert" - Wolf Biermann + "Stasi-Ballade"
https://tyskbogen.systime.dk/?id=200#c771
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Quiz til timen:
Kapitel 6: Die DDR | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A
Medbring venligst det laminerede grammatikark.
Vokabularium_-_Kinder.docx
Timen er virtuel, og jeg har vedhæftet opgaven. Du skal læse og høre en sang, som blev skrevet og udgivet i DDR. Det var ikke tilladt at kritisere den østtyske stat, så nogle kunstnere gjorde det i stedet mellem linjerne for ikke at blive smidt ud af
Du skal i dag have besluttet, om du vil til Champions League-kamp (håndbold) onsdag aften i Berlin på vores tur. Det er Füchse Berlin med bl.a. Mathias Gidsel, der spiller, og det koster ca. 150kr. I så fald skal du senest i dag skrive til MSK og JGN
Når I er færdige i klassen, skal I se en video om Wolf Biermann og svare på spørgsmålene dertil. Rul ned til overskriften "Unterwegs ausgebürgert": 6.1.3 Videos und Songs | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A
Bitte von der DDR lesen (følg linket og læs begge afsnit) Kapitel 6: Die DDR | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A.
Medbring grammatikark (eller bog). De er de eneste tilladte hjælpemidler til afleveringen.
Vi gennemgår Wolf Biermann-interviewet. Hvis du ikke nåede det på klassen, skal du se interviewet hjemme og besvare spørgsmålene dertil.
biermann stasi ballade.pdf
Aufstand des 17 Juni 1953.pptx
Du skal kunne fortælle frit (ud fra dine Vokabeln) om begivenheden i Berlin d. 17. Juni 1953.
Historiske steder DDR.docx
Studietur til Berlin med 2
Du skal have taget stilling til, om du vil se Eisbären Berlin (Ishockey) til 22€ fredag i Berlin.
Du skal have styr på, hvilke aktiviteter du gerne vil deltage i i Berlin. + VIGTIGT: medbring jeres pasnummer, passets udløbsdato, fødested (place of birth), telefonnummer
HUSK OPLYSNINGER FRA PAS!
berlin sightseeing.docx
Kære mor og far.doc
Minlæring
6.1.1 Literatur und Artikel | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A
LR_2-3_Weihnachten.pdf
Quizlet
Læs afsnit 1-14 i Teil 1 af "Test the West", så du forstår hovedessensen af teksten.
Bitte Teil 2 von "Test the West" lesen. Wir machen im Unterricht fragen dazu.
Wir treffen uns im Kino und werden einen Weihnachtsfilm schauen.
Bitte Teil 3 von "Test the west" lesen und verstehen. 6.1.1 Literatur und Artikel | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A
Wie sieht es im berühmten, goldenen Westen aus?Wo sehen sie zum ersten Mal den Slogan “Test the West”?Was ändert in dieser Situation die Bedeutung des Slogans?Wie kommen sie zum Kudamm, und warum müssen sie kein Fahrgeld zahlen?Worüber unterhalten si
Bitte Teil 4 von "Test the west" lesen und verstehen. 6.1.1 Literatur und Artikel | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A
Besuch beim Psychologen. Test the west.docx
Få overblik over handlingen i Test the west - hele historien (Teil 1-4). Skriv 20 tyske gloser(ikke sætninger), som du synes, er vigtige for at beskrive hele handlingen, og skriv dem i et dokument, som du lægger på elevfeedback FØR timens start. Tænk
Medbring din laminerede grammatik.
Das schweigende Klassenzimmer vor dem Film.docx
Brug 15 min. på at træne gloser til filmen. Så vil du kunne lægge mærke til, når de bruges, og du vil selv kunne bruge dem til at fortælle om filmen.Quizlet
Wir treffen uns im Kino.
Jeg er desværre syg i dag, så I må arbejde selv. Derfor har jeg lagt den næste aflevering ud, som I kan arbejde på- den handler om filmen. Læs opgaven igennem, før du begynder at besvare den. Jeg tror ikke, I har brug for at kunne tilgå hele filmen f
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
Souffleurdialog Das schweigende Klassenzimmer.docx
6.4 Ausstieg | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Märchen (EKSAMEN)
- Märchenmerkmale:
https://gattungen.systime.dk/?id=153
https://gattungen.systime.dk/?id=154
https://gattungen.systime.dk/?id=155
- Die Bienenkönigin
- Die Bremer Stadtmusikanten
- Das Märlein vom roten Apfel
- Der Schimmel (prøveeksamensteksten)
- Die Brüder Grimm
- Wish (Film)
Supplerende:
- Rotkäppchen
https://www.youtube.com/watch?v=W5cvBsuj3Qo
Indhold
Kernestof:
Begriffskarte Märchen | Gattungen
Besvar som lektie opgaverne på Min Læring om parataktiske konjunktioner.
Besvar opg. 4+5 til Die Bienenkönigin som lektie (hvis du ikke blev færdig)
Lies den ersten Teil von "Die Bremer Stadtmusikanten" - fra starten til "...sie gangen alle zusammen fort". (de første to afsnit). Du skal kunne fortælle kort på tysk, hvad der sker i det læste stykke.
Die Bremer Stadtmusikanten.pdf
Remedierung von Die Bremer Stadtmusikanten.docx
Ihr arbeitet mit euren Remedierungen im Unterricht.
WISH. Märchen.docx
Ihr zeigt eure Arbeit mit der Remedierung (muss auf Elevfeedback hochgeladen werden).
Vi laver næste aflevering i disse timer: Det handler om "Die Bremer Stadtmusikanten". Tag teksten med og øv dig hjemmefra på at kunne fortælle om handlingen med egne ord. I har ikke andre hjælpemidler end teksten til afleveringen.
Quizlet: Das Märlein vom roten Apfel
Lies bitte von den Gebrüdern Grimm. Stelle auf Elevfeedback drei Fragen zu dem Text (die du selbst beantworten kannst).
Gebrüder Grimm.pdf
Hvilke strategier hjælper mig, når jeg mundtligt mangler ord? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Lies bitte den Rest des Märchens und schreibe Märchenmerkmale auf, die in dem Märchen vorkommen.
DAS MÄRLEIN VOM ROTEN APFEL.docx
Hvordan forbereder jeg en ukendt tekst på 60 minutter? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Vi laver en prøveeksamen på klassen (Hab keine Angst). Det er bare for at I kan prøve at forberede jer under eksamenslignende forhold med en tekst, der ligner en eksamenstekst, så I kan se, hvor meget tid I har. I kan forberede jer ved at have styr p
Österreichisches Märchen: Der Schimmel, 1884 (1,4 ns) | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Das schweigende Klassenzimmer
20-02-2025
Die Bremer Stadtmusikanten
27-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Repetition
Indhold
Kernestof:
1.4 Schweiz und Bern | Aus aktuellem Anlass
1.3 Österreich und Wien | Aus aktuellem Anlass
Sara und das Monopol.docx
I får opgaver tilbage og får tid til at rette dem selv efter min feedback
Hvordan læser jeg op til mundtlig eksamen? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Hvilke Redemittel bør jeg kende? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Quizlet: Zusammenfassung eines Textes
I disse timer taler jeg med jer alle. I fortæller mindst to min. om temaet "Erwartungen" - mindst én tekst fra temaet og evt. om selve temaet.
Oversigt over digitale hjælpemidler til Tysk B.docx (MSK's kodning til AI-hjælper)
Applai Chat
Dig
De sidste af jer fortæller mig om en tekst i dag
Um 9:15 Uhr besuchen wir Herrn Skjoldborg
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58987953833", "T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58987953833", "H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58987953833" }