Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Jens Koefoed-Nielsen
|
Hold
|
2024 bk_c (bk_c)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1) Billedets virkemidler
Gennemgang af komposition, rum, flade og form, linje, lys og skygge, farve og maleteknik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1) Komposition: Dynamisk/åben
|
10-09-2024
|
2) Komposition: Statisk/lukket
|
17-09-2024
|
3) Komposition: Det gyldne snit
|
24-09-2024
|
4) Komposition: Hierarkisk
|
01-10-2024
|
5) Komposition: Additiv/seriel (ikke-hierarkisk)
|
08-10-2024
|
6) Foto-opgave om rumdannelse
|
29-10-2024
|
7) Tegning med fokus på flade (2D) og form (3D)
|
05-11-2024
|
8) Foto-opgave om farvekontraster
|
12-11-2024
|
9) Farveperspektiv
|
19-11-2024
|
10) Pointillistisk tegning
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
2) Billedanalyse
Gennemgang af den formalanalytiske, den socialanalytiske og den betydningsanalytiske synsvinkel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
3) Bk-eksamensprojekt og Gengivelsesstrategier
Gennemgang af:
1) Bk-eksamensprojekt: Parafraser.
2) Gengivelsesstrategier: "Øjet" (det visuelt sansede og oplevede), "Følelsen" (den indre psykologiske virkelighed) og "Tanken" (filosofi, fornuft, etik).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
portrætter2.ppt
-
Elevfoto:
-
Fotorealistisk tegning:
-
Ekspressionistisk maleri (som parafrase over tegningen):
-
Parafraser.pdf
-
Parafrase-eksempler (jkn 190218).pptx
-
6. Ekspressionisme (s. 84-97) (OHP).doc
-
14. Ny-realisme (s. 199-215).docx
-
Tidstavle___Timeline_POP_ART
-
Tidstavle___Timeline_EXPRESSIONISM
-
Ansigtets proportioner (fra Tegnebordet).pdf
-
5 Proportions of the Face to Know
-
Æggehoveder - Hæfte 00 02 SKÆRM - Opslag.pdf
-
Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: Billedkunst - Metode kronologi og tema, Systime; sider: 225-235
-
En appelsin kan gengives på et utal af måder. Nedenfor er 6 forskellige gengivelser af den samme appelsin. Men hvad er egentlig forskellen på de 6 gengivelsesstrategier? (Det snakker vi om i løbet af timen):
-
Appelsin på 6 måder. Beskriv forskellene!:
-
Thomas_Kluge-Dr Margrethe1.jpg
-
201.jpg
-
226b.jpg
-
Jean-Auguste-Dominique Ingres: La Baigneuse (Den badende):
-
Heidi1-fotorealistisk portrættegning-1pbk-17-18.jpg
-
Sophia1-fotorealistisk portrættegning-bkc1-17-18.jpg
-
21-22 Oliwia-1vw-SP1.jpg
-
16-17 Sophia-bkc1.jpg
-
085.jpg
-
093.jpg
-
095.jpg
-
021b.jpg
-
059.jpg
-
067.jpg
-
050.jpg
-
Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: Billedkunst - Metode kronologi og tema, Systime: side 236-241
-
Hvad har alle nedenstående billeder til fælles?
-
Marcel_Duchamp,_1917,_Fountain,_photograph_by_Alfred_Stieglitz.jpg
-
Piero_Manzoni_-_Merda_D'artista_(1961)_-_panoramio.jpg
-
Picasso_ Les Demoiselles d'Avignon.jpg
-
072.jpg
-
148.jpg
-
151.jpg
-
153.jpg
-
188.jpg
-
189.jpg
-
191.jpg
-
Fiona Brosbøl Bossen1.jpg
-
Fiona Brosbøl Bossen2.JPG
-
Introduktion til maleri4.pptx
-
SKULPTUR introduktion.ppt
-
Skulpturer bk metode s.187-191.ppt
-
KUNSTENS MATERIALER.pptx
-
Intro skulptur formelle elementer.pptx
-
Skulpturanalyse(jkn).ppt
-
Hvad er en skulptur? Hvad er definitionen?
-
149a.jpg
-
149b.jpg
-
Skulpturanalyse - Oversigt.docx
-
Skulptur.pptx
-
FORÅRSFESTIVAL 9/4 2025 🎵 🎨💃🕺🧮🍝🎸🎹🎙️
-
Link til elevfeedbackopgave:
-
Croquis01.jpg
-
Croquis03.jpg
-
Croquis04b.jpg
-
Croquis06.jpg
-
Croquis07a.jpg
-
Croquis07d.jpg
-
Croquis07e.jpg
-
Michelangelo: David (ca. 4 m. høj marmorskulptur)+Elevtegning af denne skulptur
-
Flere elevtegninger af David-skulpturen
-
croquis-intro-reduceret-jkn.ppt
-
Michelangelo: 'David' (1501-3), marmor, 4,13 m. høj:
-
"Gættekonkurrence"
-
220331 Portrætter på opslagstavler.jpg
-
2022 Assessed EXH5.jpg
-
Er "moderne" arkitektur blot kejserens nye klæder?
-
Parcelhus
-
Patriciervilla over for gymnasiet.jpg
-
Patriciervilla
-
Funkisvilla i Bremdal.jpg
-
Funkisvilla i Bremdal (2).jpg
-
Funktionalisme (arkitektur)
-
Turning-Torso1.jpg
-
Turning-Torso2.JPG
-
Turning Torso
-
Eiffel-tårnet.jpg
-
Eiffeltårnet
-
Det skæve hus i Polen.jpg
-
dekonstruktivistisk arkitektur.ppt
-
dekonstruktivisme | lex.dk – Den Store Danske
-
De 10 mærkeligste bygninger i verden
-
Top 33 World’s Strangest Buildings (sorted by 4.520 visitors votes)
-
om dekonstruktivisme
-
om dekonstruktivisme og andre moderne stilarter inden for arkitektur
-
Dekonstruktion,_handout.pdf
-
Tavlenoter om forskellen på traditionelle bygninger og dekonstruktivistisk arkitektur:
-
Videolinks:
-
Eksempler på Dekonstruktivistisk Arkitekturtegning:
-
Links om begrebet 'propaganda':
-
Hvilke ligheder og forskelle er der på de to billeder nedenfor?
-
1024px-Claude_Monet,_Impression,_soleil_levant.jpg
-
Claude Monet - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Impressionisme (red jkn 170430).pptx
-
Impressionisme (red jkn 190506).ppt
-
Impressionismen (fra Restudy - red jkn 170430).pptx
-
3. Impressionisme (s. 39-57) (OHP).doc
-
Loving Vincent - official trailer
-
Vincent van Gogh - the making
-
Vincent van Gogh:'Selfportrait with bandaged ear' (January 1889)
-
Self-Portrait with Bandaged Ear - Wikipedia
-
Vincent van Gogh: Self-Portrait (August 1889)
-
Portraits of Vincent van Gogh - Wikipedia
-
Link til filmanmeldelse:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EKSAMENSPROJEKT: Upload af portrætfoto
|
10-12-2024
|
EKSAMENSPROJEKT: Definition af fotorealisme
|
14-01-2025
|
EKSAMENSPROJEKT: Foto-realistisk tegning
|
28-01-2025
|
EKSAMENSPROJEKT: Definition af ekspressionisme
|
28-01-2025
|
EKSAMENSPROJEKT: Maleri-parafrase
|
18-03-2025
|
EKSAMENSPROJEKT: POWERPOINT
|
23-04-2025
|
13) (Friv.) G-strat: Tanken-Simultanperspektiv
|
20-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
4) Skulptur og croquis-tegning
Gennemgang af skulptur fra ungrenæssancen, højrenæssancen og barokken med udgangspunkt i David-skulpturerne af Donatello, Michelangelo og Bernini samt modernistiske retninger.
Praktisk arbejde med croquis-tegning.
Sideløbende arbejdes der med eksamensprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
10) Skulptur: Croquis-tegning
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
5) Arkitektur: Dekonstruktivisme
Der arbejdes både teoretisk og praktisk med dekonstruktivisme.
I den praktiske del har eleverne fået en opgave, hvor de skal tegne en dekonstruktivistisk facade og redegøre for bygningens funktion, materialer og placering.
Sideløbende arbejdes der med eksamensprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
11) Spørgsmål til dekonstruktivisme
|
22-04-2025
|
12) Dekonstruktivistisk arkitekturtegning
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
6) Propagandabilleder
Der arbejdes med dæmoniserende og glorificerende billeder og opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
14) (Friv.) Foto-opgave om propagandabilleder
|
20-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
7) Stilarter inden for malerkunst
Herunder gennemgang af impressionisme, ekspressionisme og nyrealisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177702134",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177702134",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177702134"
}