Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Flemming Kjærrumgaard Madsen
|
Hold
|
2024 me_c (me_c)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Gyseren som genre
Et forløb om gyseren og dens undergenrer (23 ns). Vi så på genrens undergenrer, dens grundfølelser og de genrebestemte virkemidler, fx brug af lys og farve.
Til perspektivering til selvvalgt kontekst for gyseren:
Produktions- og receptionskontekst: hver periode (hvert 10-år) har sine kilder til frygt, og dermed sine foretrukne temaer i periodens gysere ("cultural fear").
INDHOLD
Gyserens undergenrer:
- Dobbeltgængeren
- Seriemorderen
- Gengangeren
- Survival of the fittest
- Splatterfilm.
- Mockumentary
Gyserens grundfølelser (Hanich)
-direkte horror
-Antydet horror
-Cinematisk chok
-Cinematisk skræk
-Cinematisk terror
Historisk perspektiv på gyseren - hvordan hver periode (fx årti) har sine kilder til frygt, som gyseren tager op i en symbolsk form, fx:
- monstret som krigsinvalid efter 1. verdenskrig
- monstret som kæmpedyr (KingKong) efter 2. verdenskrigs destruktive diktatorer
- tab af kontrol over egen bevidsthed i 1950ernes kommunistskræk (Bodysnatchers)
- 1980ernes (nykonservative) angst for frisindede teenagere i splatter-/slasher-gyseren
- angsten for naturens hævn i den senmoderne øko-gyser
Se liste her, baseret på "Mareridt på film": https://docs.google.com/document/d/18-0jNpuQ-668eqylKLi6QzDlaXCf9cygy9FM1cMqgq4/edit?usp=sharing
MATERIALE:
Rikke Schubart: “Gys er mange følelser” (Om Hanich’ teori) https://videnskab.dk/kultur-samfund/gys-er-mange-foelelser/ (2)
Erling Sørensen: “Horror”, i: Genrefilm og filmgenrer, https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=125 (20,8)
"Mareridt på film" - dokumentar om den amerikanske gysers historie, - se CFU: https://mitcfu.dk/mm/
Lærermateriale:
Lys og farve i gyseren: https://docs.google.com/document/d/1IQl2iYh9SNoL0glpiwctCf8r1N_hwDhojs1ZH3pzovA/edit (1 ns)
Set spillefilm: Arnby: “Når dyrene drømmer” (2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentaren
Et forløb om dokumentaren og dens undergenrer (25 ns)
Til perspektivering til selvvalgt kontekst for dokumentaren
Recpetionskontekst: seerkontrakten: modsat andre faktaformater (fx nyhedsindslag) er dokumentarer hyppigt iscenesat - og omvendt kan fiktion ligefrem lege med seerens opfattelse af et indhold som fakta (fx mockumentary om havfruer).
FAGLIGT INDHOLD:
- Den autoritative dokumentar
- Den observerende dokumentar
- Den deltagende dokumentar
- Den refleksive dokumentar
- Den poetiske dokumentar
- Den performative dokumentar
- Mocumentary
- Autenticitetsmarkører
- Begreberne faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt
MATERIALE
Granild & Wolfhagen: Dox. Forløb i medier, s. 33-44 + 53-63 (25 ns)
Grundbogen i mediefag: Dahl o.a.: Levende billeder, Systime, 2020, afsnittet “Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt” https://levendebilleder.systime.dk/?id=157&L=10 (4)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Science fiction
Et forløb om sci-fi filmen og dens undergenrer (20 ns)
Til perspektivering til selvvalgt kontekst for science fiction:
Produktions- og receptionskontekst: at tiden i dag (præget af store omvæltninger, der inddrager teknologi) 'kalder på' science fiction' som genre.
Vi så filmen "Upgrade" (Whannell, 2018) som værk - om hvordan en kunstig intelligens gradvist tager kontrol over et menneskes krop og liv - efter at have sørget for at mandens krop er blevet ødelagt. - Med elementer fra forskellige sci-fi undergenrer.
Sci-fi undergenrer
- transhumanisme/robot
- fordrejet virkelighed
- postapokalypse og dystopi
- rumvæsen
- tidsrejse
- rumopera
Erling Sørensen: “Science fiction”, i: Genrefilm og filmgenrer, https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=126&L=10 (ca 20 ns)
Til perspektiv til kontekst: Rebecca Allouche: “I en dystopisk virkelighed føles science iction som realisme”, Kristeligt Dagblad Lørdag 23. oktober 2021 (2 ns)
Spillefilm: Whannell: "Upgrade" (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kortfilm
Et forløb om kortfilmen, dens undergenrer og virkemidler (13 ns)
Til perspektivering til selvvalgt kontekst for kortfilm:
Produktionskontekst: de seneste år er organisationer (fx anti-alkohol foreningen TUBA) og virksomheder (fx Ford) også begyndt at bruge kortfilm som en slags kampagnefilm på andre platforme end TV. - En slags "content marketing". Kortfilmen er dermed ikke kun et kunstnerisk, men også et markedsføringsmæssigt medieprodukt.
LÆRINGSINDHOLD
- De tre typer af kortfilm
- Raskins 7 parametre til at beskrive/vurdere kortfilm
- Kortfilmens DNA
- filmiske virkemidler
- brug af kortfilm i kommerciel kontekst som content marketing
TEORI
Wolfhagen & Granild: Shorts”, Systime 2022, disse afsnit:
- Tre typer kortfilm: https://shorts.systime.dk/?id=140 (0,9)
- Klassisk fortællende kortfilm: https://shorts.systime.dk/?id=141 (1,9)
- Slice of life kortfilmen: https://shorts.systime.dk/?id=142 (2,2)
- Eksperimentende kortfilm: https://shorts.systime.dk/?id=143 (1,2)
- Kortfilmens DNA: https://shorts.systime.dk/?id=136&L=0 (4,7)
Raskins 7 parametre (Pdf uden kilde) (2 ns)
Til konteksten: Knudsen og Sørensen: “Autenticitet er motoren”, i Markedsføring, (1,5 ns)
FILM
Slice of life: "Black Hole"
Eksperimenterende: "The end of time"
Klassisk fortællende: “Natsværmer” - Anders Walther (intst):, TUBA (prod.)
Kommerciel: Ford: “Familien” (afsnit 1 af 3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensfilmen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177710481",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177710481",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177710481"
}