Holdet 2024 de_c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Margit Donslund
Hold 2024 de_c (de_c)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til design
Titel 2 Kommunikation (Grafisk design)
Titel 3 Produktdesign
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Intro til design

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til design

Kort introduktion til fagets 3 hovedemner:
1. Kommunikation (Grafisk design) + præsentation af mulige projekter
2. Produktdesign + præsentation af mulige projekter
3. Arkitektur + præsentation af mulige projekter.

Kernestof
Designgrundbogen Systime: Design thinking

Arbejde med målgruppe ud fra manden i midten.

Opgave:
Eleverne arbejder i grupper, hvor de skal lave hver deres tegning af en brudekjole. Dernæst skal de kombinere deres tegninger og lave en model til en bestemt målgruppe, som de vil arbejde med.
Sidste benspænd er, at de får udleveret Papirdug, stanniol og bobleplast som de skal lave en mockup af på en mannequin.

Formål:
At arbejde med designprocessen
Fokus på ideudvikling og visualisering
Visuelt og mundtligt formidle en designløsning
At kunne løse en opgave i forhold til en bestemt målgruppe
Gruppearbejde/ praktisk (projekt)arbejde/fremlæggelse/eksperimentelt arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kommunikation (Grafisk design)



Kernestof:
Kim Pedersen & Henrik Birkvig.: Grundbog i grafisk design, eksp.  Grafisk Litteratur: side 8- 59.
Immaterielt design: "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017, s. 67 - 70.
Analysemodel til kommunikationsdesign side 147-149 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.
Designgrundbogen Systime kap. 3: Designparametre

Supplerende stof:
Rikke S. Kristensen m.fl.: Designbogen

Læreroplæg:
Læreroplæg omkring Ittens farvelære
Læreroplæg omkring komposition og farve
Læreroplæg om Immaterielt design


Opgaver:
1. Forårs/sommer-arrangement på SSG
2. Øl-etikette

Formål:
At arbejde med designprocessen
Fokus på ideudvikling og visualisering
At analysere/vurdere grafisk design
At arbejde med farver, komposition og typografi
Visuelt og mundtligt formidle en designløsning
At kunne løse en opgave i forhold til en bestemt målgruppe
Klasseundervisning / praktisk (projekt)arbejde / skriftligt arbejde / fremlæggelse/eksperimentelt arbejde



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Immateriel og materiel designopgave 28-09-2023
Øletikette 23-10-2023
Pokemon 10-09-2024
Pokemon. 10-09-2024
Plakat SSG 29-09-2024
Plakat SSG.. 29-09-2024
Øletikette 27-10-2024
Øletikette. 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Produktdesign

PRODUKTDESIGN.
Beklædning og Mode

Kernestof:
Gertrud Lehnert: "Modens historie i det 20. århundrede" s. 6 - 111,  2000 Kønemann Verlagsgesellschaft mbH

Hjemmesider:
Mode, journalist Louise Juncker, iBureauet/Dagbladet Information. 2004. Opdateret af journalist og cand.comm. Anne Anthon Andersen, november 2017: https://faktalink.dk/titelliste/mode

Nicholas Nybro: ”Kejserens nye klæder med nosser”: https://designetc.dk/kejserens-nye-klaeder-nosser/

Ghita Nørby til fest hos dronningen; Blodrød kjole af Nicholas Nybro https://www.dr.dk/nyheder/kultur/manden-bag-ghita-noerbys-kjole-i-orden-sammenligne-den-med-en-moderkage

Marco Evarissti: design til dødsdømte ”Pink State Man” https://kunsten.nu/journal/united-colors-of-evaristti/

Tilde Bay Kristoffersen (Eksperimenter): https://designetc.dk/glimmerlort-andre-eksperimenter/

Bæredygtigt design: https://vuggetilvugge.dk/viden-om/cradle-to-cradle/


Film:
"Fremtidens mode" https://www.dr.dk/tv/se/dream-the-future-s-10-eps-1-10/fremtidens/fremtidens-mode

Når tøj kan tænke – 2010 (Horisont 25 min): https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?
mode=2&page=1&pageSize=6&search=emneord:%20intelligent%20t%C3%B8j&orderby=title&SearchID=f0337781-95d4-451c-8e93-9ba5fbb602ff&index=2

Hussein Chalayan Spring/summer 2007: https://www.youtube.com/watch?v=Ae81FcczsI8

Vugge til vugge: https://www.youtube.com/watch?v=sNrPPCyzKNI


Klassegennemgang:
Fælles gennemgang af læst materiale
Klasseundervisning
praktisk (eksperimentelt)arbejde  - vi laver kjoler på mannequin af bobleplast, papir og stanniol
mundtlig præsentation


Praktisk bunden opgave:
Alternativ mode, hvor der er tale om:
Bæredygtig mode
Intelligent design
eller en bevidst iscenesættelse

Formål:
At få indblik i designhistorien
At eksperimentere
At arbejde med Kritisk tænkning
At arbejde med idéudvikling
At arbejde med designanalyse (produktdesign)







Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Alternativ mode 19-01-2025
Alternativ mode. 19-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur


Arkitektur og fysiske omgivelser

Kernestof::
Jan Gympel: Arkitekturens historie, Könemann: side 80 -111
Analysemodel til arkitektur s. 153 - 155 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.
Analysemodel til byrum s. 156 – 158 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.
Den formanalytiske metode, Dansk Arkitektur Center (5 siders folder)
Byrum, kvalitet til hverdagslivet, Dansk Byplanlaboratorium (2 siders folder)
Jan Gehl: https://www.db.dk/files/Mini%C3%B8velser intro_DB_12Kvalitetskriterier_bbs_GA_Aarhus - 2x.pdf

Læreroplæg:
Fokus på udvalgte byplaner og bygninger. Nedslag i arkitekturhistorien fra antikken frem til i dag.
Arkitektur plagiat (power point)
Plan, snit og opstalt

Øvelser:
Perspektivtegning
Vandring på skolen – oplevelse af fysiske omgivelser
Modelarbejde med Kappa-line (skumpap).
Elevfremlæggelser af selvvalgt arkitekt

Opgaver:
En fritidsbolig

Fremlæggelse af arkitektur og fysiske omgivelser:
Eleverne fremlægger deres re-design af skolegården på SSG, der skal indeholde: præsentation af opgaven, gennemgang af hele designprocessen samt perspektivering til Jan Gehl. Opgaven laves enkeltvis eller i mindre grupper.

Formål:
At arbejde stedspecifikt (registrering og analyse af et sted)
At arbejde med designprocessen
At arbejde og reflektere omkring begreberne fællesskab og offentlige /sociale rum
At arbejde med (by)rum
At lave formeksperimenter
At arbejde praktisk med idégenerering, skitser og model
At få kendskab til forskellige arkitekter og bygninger
Fokus på idégenerering og visuel formidling (præsentation)
Fokus på selvstændig informationssøgning
Klasseundervisning/ praktisk (eksperimentelt)arbejde/ informationssøgning / fremlæggelse (skriftlig og mundtlig)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
unik sommerbolig 13-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Intro til design

Kort introduktion til fagets 3 hovedemner:
1. Kommunikation (Grafisk design) + præsentation af mulige projekter
2. Produktdesign + præsentation af mulige projekter
3. Arkitektur + præsentation af mulige projekter.

Kernestof
Designgrundbogen Systime: Design thinking

Arbejde med målgruppe ud fra manden i midten.

Opgave:
Eleverne arbejder i grupper, hvor de skal lave hver deres tegning af en brudekjole. Dernæst skal de kombinere deres tegninger og lave en model til en bestemt målgruppe, som de vil arbejde med.
Sidste benspænd er, at de får udleveret Papirdug, stanniol og bobleplast som de skal lave en mockup af på en mannequin.

Formål:
At arbejde med designprocessen
Fokus på ideudvikling og visualisering
Visuelt og mundtligt formidle en designløsning
At kunne løse en opgave i forhold til en bestemt målgruppe
Gruppearbejde/ praktisk (projekt)arbejde/fremlæggelse/eksperimentelt arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer