Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Margit Donslund
|
Hold
|
2024 de_c (de_c)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til design
Kort introduktion til fagets 3 hovedemner:
1. Kommunikation (Grafisk design) + præsentation af mulige projekter
2. Produktdesign + præsentation af mulige projekter
3. Arkitektur + præsentation af mulige projekter.
Kernestof
Designgrundbogen Systime: Design thinking
Arbejde med målgruppe ud fra manden i midten.
Opgave:
Eleverne arbejder i grupper, hvor de skal lave hver deres tegning af en brudekjole. Dernæst skal de kombinere deres tegninger og lave en model til en bestemt målgruppe, som de vil arbejde med.
Sidste benspænd er, at de får udleveret Papirdug, stanniol og bobleplast som de skal lave en mockup af på en mannequin.
Formål:
At arbejde med designprocessen
Fokus på ideudvikling og visualisering
Visuelt og mundtligt formidle en designløsning
At kunne løse en opgave i forhold til en bestemt målgruppe
Gruppearbejde/ praktisk (projekt)arbejde/fremlæggelse/eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikation (Grafisk design)
Kernestof:
Kim Pedersen & Henrik Birkvig.: Grundbog i grafisk design, eksp. Grafisk Litteratur: side 8- 59.
Immaterielt design: "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017, s. 67 - 70.
Analysemodel til kommunikationsdesign side 147-149 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.
Designgrundbogen Systime kap. 3: Designparametre
Supplerende stof:
Rikke S. Kristensen m.fl.: Designbogen
Læreroplæg:
Læreroplæg omkring Ittens farvelære
Læreroplæg omkring komposition og farve
Læreroplæg om Immaterielt design
Opgaver:
1. Forårs/sommer-arrangement på SSG
2. Øl-etikette
Formål:
At arbejde med designprocessen
Fokus på ideudvikling og visualisering
At analysere/vurdere grafisk design
At arbejde med farver, komposition og typografi
Visuelt og mundtligt formidle en designløsning
At kunne løse en opgave i forhold til en bestemt målgruppe
Klasseundervisning / praktisk (projekt)arbejde / skriftligt arbejde / fremlæggelse/eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Immateriel og materiel designopgave
|
28-09-2023
|
Øletikette
|
23-10-2023
|
Pokemon
|
10-09-2024
|
Pokemon.
|
10-09-2024
|
Plakat SSG
|
29-09-2024
|
Plakat SSG..
|
29-09-2024
|
Øletikette
|
27-10-2024
|
Øletikette.
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Arkitektur og fysiske omgivelser
Kernestof::
Jan Gympel: Arkitekturens historie, Könemann: side 80 -111
Analysemodel til arkitektur s. 153 - 155 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.
Analysemodel til byrum s. 156 – 158 i bogen "Design og Arkitektur" af Jesper Bek, Forlaget Lindthardt og Ringhof 2017.
Den formanalytiske metode, Dansk Arkitektur Center (5 siders folder)
Byrum, kvalitet til hverdagslivet, Dansk Byplanlaboratorium (2 siders folder)
Jan Gehl: https://www.db.dk/files/Mini%C3%B8velser intro_DB_12Kvalitetskriterier_bbs_GA_Aarhus - 2x.pdf
Læreroplæg:
Fokus på udvalgte byplaner og bygninger. Nedslag i arkitekturhistorien fra antikken frem til i dag.
Arkitektur plagiat (power point)
Plan, snit og opstalt
Øvelser:
Perspektivtegning
Vandring på skolen – oplevelse af fysiske omgivelser
Modelarbejde med Kappa-line (skumpap).
Elevfremlæggelser af selvvalgt arkitekt
Opgaver:
En fritidsbolig
Fremlæggelse af arkitektur og fysiske omgivelser:
Eleverne fremlægger deres re-design af skolegården på SSG, der skal indeholde: præsentation af opgaven, gennemgang af hele designprocessen samt perspektivering til Jan Gehl. Opgaven laves enkeltvis eller i mindre grupper.
Formål:
At arbejde stedspecifikt (registrering og analyse af et sted)
At arbejde med designprocessen
At arbejde og reflektere omkring begreberne fællesskab og offentlige /sociale rum
At arbejde med (by)rum
At lave formeksperimenter
At arbejde praktisk med idégenerering, skitser og model
At få kendskab til forskellige arkitekter og bygninger
Fokus på idégenerering og visuel formidling (præsentation)
Fokus på selvstændig informationssøgning
Klasseundervisning/ praktisk (eksperimentelt)arbejde/ informationssøgning / fremlæggelse (skriftlig og mundtlig)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
unik sommerbolig
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Intro til design
Kort introduktion til fagets 3 hovedemner:
1. Kommunikation (Grafisk design) + præsentation af mulige projekter
2. Produktdesign + præsentation af mulige projekter
3. Arkitektur + præsentation af mulige projekter.
Kernestof
Designgrundbogen Systime: Design thinking
Arbejde med målgruppe ud fra manden i midten.
Opgave:
Eleverne arbejder i grupper, hvor de skal lave hver deres tegning af en brudekjole. Dernæst skal de kombinere deres tegninger og lave en model til en bestemt målgruppe, som de vil arbejde med.
Sidste benspænd er, at de får udleveret Papirdug, stanniol og bobleplast som de skal lave en mockup af på en mannequin.
Formål:
At arbejde med designprocessen
Fokus på ideudvikling og visualisering
Visuelt og mundtligt formidle en designløsning
At kunne løse en opgave i forhold til en bestemt målgruppe
Gruppearbejde/ praktisk (projekt)arbejde/fremlæggelse/eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177718395",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177718395",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177718395"
}