Holdet 2024 ol/bf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rikke Verner Todbjerg Larsen
Hold 2024 ol/bf (2bf ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Antigone
Titel 2 Forløb 2 - Hvad er oldtidskundskab?
Titel 3 Forløb 3 - Marcus Aurelius + Seneca STOICISME
Titel 4 Forløb 4 - Arkitektur
Titel 5 Forløb 5 - Iliaden
Titel 6 Rep. af årets pensum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Antigone

1. søjle - tragedien Antigone (Otto Steen Due) + uddrag af Ødipus (Kreonfigur - siderne 35 - 41)

Ved at læse hele tragedien ønsker jeg at give eleverne en dybere introduktion til faget oldtidskundskab. Jeg mener, at de oldfaglige metoder (analyse, fortolkning, diskussion, kildekritik etc.) kan komme godt i spil her, og jeg ønsker at give dem muligheden for at læse en tragedie i sin fulde længde (dog er korsangene læst kursorisk). Desuden behandles de typiske græske temaer, som f.eks. ære, mande- og kvinderoller, det græske samfund, de evige love skabt af guderne sat over for de menneskeskabte love (fysis vs. nomos), hybris/nemesis og sofrosyne (mådehold)

Når jeg har valgt at krydre tragedieforløbet med siderne 35 - 41 af Ødipus, hænger det sammen med, at jeg gerne vil lægge fokus på Kreon-figuren i begge tragedier, da den er meget forskellig og også grundet den tanke, at eleverne vil have godt af (for at kunne forstå Antigone) at have så nogenlunde styr på Ødipus-tragedien i store træk.


Som perspektiverende tekst har klassen læst denne artikel:
https://www.kulturkapellet.dk/teateranmeldelse.php?id=371


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Hvad er oldtidskundskab?

I dette introducerende forløb til undervisningen i oldtidskundskab har klassen fået en generel indføring i faget: dets genstandsområde og dets metode. På baggrund af iBogen En europæisk verdenshistorie har eleverne i grupper sat sig ind i forskellige aspekter ved det antikke Grækenland. Eleverne har efterfølgende fremlagt deres nye viden for hinanden i matrixgrupper. Forløbet er til sidst sat ind i en større sammenhæng via en kobling til græsk religion generelt - herunder det apollinske og det dionysiske livssyn.

Supplerende stof:
* En europæisk verdenshistorie: Det klassiske Grækenland 750-350 f.v.t.
* En europæisk verdenshistorie: Tidlige kulturer i Grækenland
* En europæisk verdenshistorie: Hvorfor begynde med antikkens Grækenland?
* En europæisk verdenshistorie: Den antikke økonomi
* En europæisk verdenshistorie: Slavearbejdskraften
* En europæisk verdenshistorie: Polis - den græske bystat
* En europæisk verdenshistorie: Styreformer i bystaterne
* En europæisk verdenshistorie: Demokratiet i Athen
* En europæisk verdenshistorie: Den klassiske periode - den permanente krigstilstand
* En europæisk verdenshistorie: Alexander den Store og hellenismen
* Erik Lund, Mogens Pihl & Johannes Sløk: De europæiske ideers historie, Gyldendals Bogklubber, 1994, side 29-35
* Inger Yde m.fl.: Livet i det klassiske Athen, Systime, 1990, side 188-194
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Marcus Aurelius + Seneca STOICISME

Når man ser på Svend Brinkmanns tekster i 2025, så kan man ikke komme uden om den filosofiske retning: STOICISME.
Jeg har valgt at give eleverne fragmenter/uddrag af den romerske kejsers skrivelser til sig selv under de uendelige krige mod bland andet Germanerne.

Vi behandler emner som: fornuft, ro, accept, tilgivelse, frygt ikke døden, natur og ligevægt. Derudover taler vi også om "stoisk ro"

BASISTEKST:
Tanker til sig selv af Marcus Aurelius:

Siderne 71 - 74: Naturens gang - herunder fragmenterne: "Imod naturen", "At have et mål", "Det sande mål", "Arbejde og hvile", "Den virkelige værdi ved arbejdet", "At gøre min pligt", "At se rigdom som det, det er" & "At møde udfordringer" & "Den stilfærdige kamp"




Siderne 127 - 130: Accept af døden: "At se døden i øjnene", "Forstandens øje", "Det dyrebare øjeblik", "Berømmelsens forfængelighed" og "Rede til at drage bort" samt "Indefra og ud"

og på siderne 132 - 133: "At leve i nuet", "Dødens testamente" & "Det levende liv"

Derudover har vi også læst følgende breve af SENECAs "Moralske breve til Lucilius, brev 41, 47 & 107.

Som perspektiverende tekst læser vi:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/brinkmann-genopliver-den-romerske-stoicisme


Desuden har klassen set de første ca. 25 - 28 minutter af filmen, Gladiator, hvor netop Marcus Aurelius spiller en rolle, og hvor det stoiske præg kommer frem.

I alt 5,5 siders basistekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - Arkitektur

Kunstforløbet har primært fokus på græsk tempelarkitektur i arkaisk tid, klassisk tid og romersk tid. Læsning og gennemgang tager sigte på, at eleverne trænes i terminologien med det formål at kunne beskrive, analysere og fortolke monumenter - antikke som efterantikke. De skal kunne kende forskel på de forskellige stilarter, som de skal kunne perspektivere til og genkende i senere perioders monumenter fra renæssancen og nyklassicismen.

Antik arkitektur:
* Hera-tempel I og II i Pæstum
* Aphaia-templet, Aigina
* Hephaistostempel i Athen
* Erechtheion på Akropolis
* Parthenon, Athens Akropolis
* Nike-templet, Athens Akropolis
* Olympieion i Athen

* Maison Carée, Nimes i Frankrig
* Konstantinbuen, Rom
* Colosseum, Rom

Efterantik perspektiverende arkitektur:
* Eksempler på arkitektur fra hhv. renæssancen og nyklassicismen

Supplerende stof:
* Kristina Bonde: Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden, Meloni, 2017, side 4-5 + 19-63
* Lærerproduceret materiale:
     - ppt. om den antikke tempelarkitekturs udvikling + eftertidens arkitektur
     - analysemodel
     - opsamlingsdokument til forløbet

Skønnet omfang af gennemgåede antikke monumenter: 10 sider

NB: 2bf eksamineres i UKENDT antik arkitektur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 - Iliaden

Homers Iliade

Jeg ønsker med denne søjle at vise det kanoniske værks betydning for senere europæisk litteratur, hvilket også ses i perspektivteksten. Eleverne skal blandt andet trænes i at se de episke virkemidler og få en fornemmelse for det at læse Homer med "græske øjne". Temaet "konflikt" bliver det overordnede tema - derfor er blandt andet sangene I. og III. valgt. Naturligvis er andre temaer også relevante som f.eks. antropomorfisme, hybris/nemesis/magt etc. Jeg mener dog, at temaerne, konflikt eller vrede, er højst relevante i vores moderne verden, og selve temaet konflikt findes i mange andre genre, som f.eks. eventyr, sagn, fortællinger etc. Dog har jeg også fokuseret på de to fjenders familiære baggrund, hvorfor jeg har især har læst lidt af III.sang, hvor vi kommer ind bag trojanernes mure


BASISTEKST: Homer: Iliaden,
I.sang, v. 1 - 261
III.sang, v. 1 - 94
XXII, v. 79 - 325
XXIV, v. 469 - 620




PERSPEKTIVTEKST: "Kunsten at løse konflikter" fra Center for Konfliktløsning - København 2000

Skønnet antal basistekstsider: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Rep. af årets pensum

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer