Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rikke Verner Todbjerg Larsen
Hold 2024 ol/y (2y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Antigone
Titel 2 Forløb 2 - Hvad er oldtidskundskab?
Titel 3 Forløb 3 - Græsk mytologi
Titel 4 Forløb 4 Homer Odysseen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Antigone

1. søjle - tragedien Antigone (Otto Steen Due) + uddrag af Ødipus (Kreonfigur - siderne 35 - 41)

Ved at læse hele tragedien ønsker jeg at give eleverne en dybere introduktion til faget oldtidskundskab. Jeg mener, at de oldfaglige metoder (analyse, fortolkning, diskussion, kildekritik etc.) kan komme godt i spil her, og jeg ønsker at give dem muligheden for at læse en tragedie i sin fulde længde (dog er korsangene læst kursorisk). Desuden behandles de typiske græske temaer, som f.eks. ære, mande- og kvinderoller, det græske samfund, de evige love skabt af guderne sat over for de menneskeskabte love (fysis vs. nomos), hybris/nemesis og sofrosyne (mådehold)

Når jeg har valgt at krydre tragedieforløbet med siderne 35 - 41 af Ødipus, hænger det sammen med, at jeg gerne vil lægge fokus på Kreon-figuren i begge tragedier, da den er meget forskellig og også grundet den tanke, at eleverne vil have godt af (for at kunne forstå Antigone) at have så nogenlunde styr på Ødipus-tragedien i store træk.


Som perspektiverende tekst har klassen læst denne artikel:
https://www.kulturkapellet.dk/teateranmeldelse.php?id=371


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Hvad er oldtidskundskab?

I dette introducerende forløb til undervisningen i oldtidskundskab har klassen fået en generel indføring i faget: dets genstandsområde og dets metode. På baggrund af iBogen En europæisk verdenshistorie har eleverne i grupper sat sig ind i forskellige aspekter ved det antikke Grækenland. Eleverne har efterfølgende fremlagt deres nye viden for hinanden i matrixgrupper. Forløbet er til sidst sat ind i en større sammenhæng via en kobling til græsk religion generelt - herunder det apollinske og det dionysiske livssyn.

Supplerende stof:
* En europæisk verdenshistorie: Det klassiske Grækenland 750-350 f.v.t.
* En europæisk verdenshistorie: Tidlige kulturer i Grækenland
* En europæisk verdenshistorie: Hvorfor begynde med antikkens Grækenland?
* En europæisk verdenshistorie: Den antikke økonomi
* En europæisk verdenshistorie: Slavearbejdskraften
* En europæisk verdenshistorie: Polis - den græske bystat
* En europæisk verdenshistorie: Styreformer i bystaterne
* En europæisk verdenshistorie: Demokratiet i Athen
* En europæisk verdenshistorie: Den klassiske periode - den permanente krigstilstand
* En europæisk verdenshistorie: Alexander den Store og hellenismen
* Erik Lund, Mogens Pihl & Johannes Sløk: De europæiske ideers historie, Gyldendals Bogklubber, 1994, side 29-35
* Inger Yde m.fl.: Livet i det klassiske Athen, Systime, 1990, side 188-194
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Græsk mytologi

Formål:
Overordnet læringsmål: Evne til at læse, analysere og fortolke antikke græske og romerske mytologiske tekster fra Hesiod og Ovid under inddragelse af relevante begreber og viden om periode, genre og teksternes oprindelse.
Delmål: Kendskab til de 12 olympiske guder, deres virkeområde, attributter samt vigtigste karakteristika, da vi kommer til at støde på disse i senere forløb. Kendskab til myters funktion, karakteristika og forandring hos forskellige forfattere. Vi vil læse myterne der knytter sig til Prometheus og Pandora og. Både græsk og romersk litteratur vil indgå.

Kernetekster:
• Hesiod: “Værker og Dage” v. 1-10 + 42-201
* Ovids Metamorfoser, "Verdensaldermyten" I. Sang. Vers 1-150 • Ovid: “Metamorfoser”, Ekko og Narcissus, 3. Sang v. 341-510

Perspektiverende materiale:
• Magtens Korridorer: “Pandora”

Supplerende materiale:
• Udvalgte kapitler fra Prometheus Myten - Græske myter fra antikken til det 21. århundrede, Systime. 2011. s. 165-172
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer