Holdet 2024 re/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Dina Tougård Skøtt
Hold 2024 re/e (3e re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - Religion i det senmoderne samfund
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Outro - religion i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro - Religion i det senmoderne samfund

Religion i det senmoderne samfund er udgangspunktet for elevernes introduktion til religionsfaget. Til sidst på året vendes der tilbage til dette emne, en slags cirkelslutning på arbejdet med religion.

Faget religion præsenteres vha. en kort gennemgang af verdensreligionernes globale perspektiv og udbredelse (Juergenmeyers 3 aspekter, statistikker, tabeller og kort). Derefter vil eleverne arbejde med at forstå deres egen religion i forhold til andres med fokus på religion i det senmoderne samfund. Derefter ser vi på, hvad religion er, og hvordan religion undersøges.
Vi vil arbejde med religionsdefinitioner (fx Durkheims) og religiøs terminologi (en gennemgang af religiøse grundbegreber med udgangspunkt i religion i den senmoderne verden). Der skelnes mellem religionssociologi og religionsfænomenologi, essentialisme og socialkonstruktivisme, indre og ydre synsvinkel, m.m). Vi vil derefter arbejde med relevante begreber og modeller, herunder anvendes Ninian Smarts model, Bruce Lincolns maksimalisme og minimalisme, Jan Hjärpes modeller, fx sekularisme vs. fundamentalisme/teokrati og traditionalist vs. modernist. Disse modeller og begreber bringes i spil i forhold til fx islam og kristendom i de kommende forløb.

Vi arbejder ud fra kapitel 9 og 1 samt værktøjskassen i "Grundbogen til Religion C" (i-Bog) af Lene Madsen et al., Systime, 2022.

Kapitel 9:
- "Øjenåbner: Hvad er verdensreligioner?"
- "Religionernes udbredelse"
- "Forståelse af egen religion i relation til andres"

Kapitel 1:
- "Religion i det senmoderne samfund"
- "Fakta om religion i det senmoderne samfund"
- "Hvad er religion?"
- "Hvordan undersøger man religion?"
- "Hvad kan man bruge faget religion til?"
- "Anvendelse af religionsfaglige begreber"

Værktøjskassen:
- Grundbegreberne indefra/udefra synsvinkel og mainstream vs. elite
- Maksimalisme og minimalisme (Bruce Lincoln)
- Jan Hjärpe: Indhold, funktion og engagement
- Holdning til omverdenen: os vs. dem, essentialisme, inklusiv vs. eksklusiv
- Konversion (Lewis Rambos syv stadier)
- Ninian Smarts syv dimensioner
- kvalitativ vs. kvantitativ

Supplerende materiale:

Artikler:
- Sådan forandrer verdens religiøse landskab sig, Mads Boel Bendix, Kristeligt Dagblad, 22. januar 2018
- Hadefulde ytringer på Facebook, Institut for menneskerettigheder, https://menneskeret.dk/udgivelser/hadefulde-ytringer-paa-facebook,16. februar 2017
- "Kan man tælle religion?" af Lene Kühle, 25. februar 2020, religion.dk
Artiklerne indeholder statistisk materiale.

Yderligere statistisk materiale fra:
- Institut for menneskerettigheders rapport om hadefulde ytringer i den offentlige online debat, 2. oplag 2017, pdf, https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/udgivelser/ligebehandling_2017/rapport_om_hadefulde_ytringer_2._oplag_2017.pdf med fokus på s.7-9 og s.74
- The Changing Global Religious Landscape, Pew Research Center, report, april  5, 2017
- Religion i Danmark - 2020, udgivet af Center for Samtidsreligion i 2021, https://tidsskrift.dk/rid/issue/view/9016/1368.pdf
- Religion - Danmarks Statistik (overblik): Her skulle eleverne undersøge ting som:
- hvorledes antallet af tilhængere er fordelt i Danmark sammenlignet med på verdensplan.
- Hvor mange tilhængere har de østlige religioner, og hvor mange har de semitiske?
- Hvordan den geografiske fordeling er. Hvor finder man de forskellige religioner? Og hvorfor?

Tidslinjen over semitiske religioner samt hinduisme og buddhisme samt pgn.filen kaldet "Semitiske religioner", som også indeholder en tidslinje, er elevkreerede dokumenter.

Faglige mål (for både intro og outro):
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra- perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Antal læste sider: 34
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kristendom

I emnet Kristendom arbejdes der med de kristne forestillinger med fokus på trosindhold, menneskesyn og kristen etik. I den forbindelse arbejdes der med begrebet myte i forhold til skabelses- og syndefaldsmyte, og der læses om den retskafne Job. Der arbejdes komparativt i forhold til skabelsesmyte ved at se på Cheyenne-folkets skabelsesmyte.

Fokus skiftes så til at arbejde med den mytiske og historiske Jesus, hvor der ses på den kristne grundfortællings struktur, GT-profetier og begrebet Messias, Jesu dåb og liv, Max Webers begreber: karisma og rutinisering af karisma i forhold til Jesus og Johannes Sløks syn på Jesus, og Jesu budskab

Herefter arbejdes der med kristendommens udvikling med fokus på Paulus og Martin Luther samt Luthers påvirkning på samfundet, herunder det danske. I forhold til Danmark ses der også på kristendom og klimakamp, kvindelige præster, kristen etik og velgørenhed og nyere tolkning inden for kristendommen med fokus på P.G. Lindhardt og Thorkild Grosbøll.

Til sidst arbejdes der med Pinsebevægelsen (Gruppefremlæggelse om: Holstebro pinsekirke, Apostolsk kirke og Hillsong), Folkekirkens tre fløje med fokus på Indre Mission i DK og kristendom i det senmoderne samfund. Elevfremlæggelse af teksten "Kampagne mod vielse af homoseksuelle".

I dette forløb arbejdes der med kristendommen ud fra kapitel 3 fra Grundbogen til Religion C af Lene Madsen et al., Systime, 2022 samt supplerende tekster og materiale.

Fra kapital 3 er der arbejdet med:
- "Øjenåbner: Eat-n-Meet Jesus"
- "Hvad tror kristne på?"
- "Menneskesyn i kristendom"
- "Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion"
- "Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus"
- "Paulus: Kristendom selvstændiggøres fra jødedom"
- "Romerriget som ideel missionsmark: Kristendommens udbredelse"

Tekster fra "Kristendom i nutid" af Allan Poulsen et al, Gyldendal:
Tekst 17: Verdens skabelse (1 Mos 1-2, 4a)
Tekst 5: Adam og Eva
Tekst 27: Menneskesønnen (Dan 7, 13-15)
Tekst 28: Herrens lidende tjener (Es 52,13- 53,12)
Tekst 22: Johannes Sløk: Det absurde i Jesu forkyndelse
Tekst 35: Jesu ankomst til Jerusalem (Mark 1-11.15-18)
Tekst 36: Jesu død og opstandelse (Mark 14, 1-2; 14,10 - 16,20)
Tekst 38: Åbenbaringen på Sinai (2 Mos 19,1-6; 20,1-17)
Tekst 44: Det største bud i loven (Matt 22,34-40)
Tekst 46: Den barmhjertige samaritaner (Luk 10,25-37)
Tekst 74: Den første pinse (ApG 1,3-8; 2, 1-24)
Tekst 21: Adam og Jesus (Rom 5,12-18)
Tekst 78: Menneskers løgnagtighed og uretfærdighed (Rom 3,5-12.19-30)
Tekst 80: Samtale med P.G. Lindhardt

Fra Biblen:
Jobs bog 1-2,7 - Den retskafne Job sættes på prøve
Lukas 3, 1-22 - Johannes Døber i ørkenen
Lukas 4 - Jesu fristelse i ørkenen
Matt 5-7 Bjergprædikenen
Luk 15, 11-24 Den fortabte søn

Supplerende materiale ift. Jesu dåb og begrebet ritual - To YouTube videoer og én hjemmeside:
- Kongelig dåb: Isabella Henrietta Ingrid Margrethe, 1. juli 2007, https://www.youtube.com/watch?v=_UixNyO-KIc
- Navngivningsfest, august 2009, https://www.youtube.com/watch?v=uBqW85_mrPQ
- Humanistisk samfunds hjemmeside om ceremonier, https://www.humanistisksamfund.dk/ceremonier/

Materiale til kristen etik og velgørenhed:
- "KS-bogen" af Maria Madsen et al., Columbus, 2015; sider: 207-212

Materiale med fokus på Luther:
- Martin Luther - Fortalen til Romerbrevet, 1522; sider: 1-2
- Martin Luther: Troen” s.20-21 fra “Om Kristendommen” af A. Sørensen, 1995
- "Hverdagens fingeraftryk fra Luther" af Leif Kiil Sørensen, Kristeligt Dagblad, 11. oktober 2004, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hverdagens-fingeraftryk-fra-luther-0
- Supplerende: "Luthers liv i 7 billeder" af Morten Mikkelsen, Kristeligt Dagblad, 24. oktober 2016, https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/luther

Materiale til kristendommens udvikling med fokus på DK:
- "Kirkeorganisationer og klimainstitut: 10 gode grunde til at tænke kirken ind i klimakampen" af Esben Lunde Larsen, Katja Gunnertoft Bojsen og Henrik Sonne Petersen, Altinget, 9. juni 2022
- "Præsten Meghan flygtede fra kirke i Gudhjem efter kønsdiskrimination", af Nynne Hein Møller et al, dr.dk, 22. august 2022
- "Filip bliver væk, hvis præsten er kvinde. Han skal være så velkommen" af Peter Simonsen, Nordjyske, 30 august 2022
- Uddrag fra DRTVs "Tæt på sandheden med Jonatan Spang: Dan Jørgensen to X" - en kirkelig jobsamtale, https://www.facebook.com/dr2tv/videos/t%C3%A6t-p%C3%A5-sandheden-kirkelig-jobsamtale-dr2/635430724716036/
- Præsten tror ikke på Gud, Weekendavisen, d. 23. maj 2003
- Tekst 80 "Interview med P.G. Lindhardt" fra "Kristendom i nutid f Allan Poulsen et al, Gyldendal

Materiale til pinsebevægelsen:
- ”Pinsekirken har ændret kristendommen”, Kristeligt dagblad, d.11. august 2006: side 1-2
Supplerende materiale til pinsebevægelsen:
- Video: Mission and miracles; EVANGELIST MINISTRIES INTERNATIONAL, https://evangelistministries.international/tag/miracles/
- Video: Haderslev husmenighed - de fik hjælp - healingaften, https://healing-aften.dk/de%20fik%20hj%C3%A6lp.html
- Video: Pinsekirken Nyt Håb, https://www.facebook.com/watch/?v=1660127320765356
Hertil gruppearbejde om Holstebro pinsekirke, Hillsong og Apostolsk kirke.

Materiale til Folkekirkens tre fløje og IM:
- Peter Boile Nielsen: Religionshåndbogen, Gad; sider: 214, 218
- J. Forman: "... og tog bolig iblandt os", 1988; sider: 146-147
- "Kampagne mod vielse af homoseksuelle", Kristeligt Dagblad, 24.9.2004; sider: 1
Supplerende materiale:
- Indre Mission - en bevægelse i bevægelse // Fra 2010, https://www.youtube.com/watch?v=HBDSkdRsL5M
- IM 150 år: Anders Lund Madsen og Indre Mission,

Materiale til kristendom i det senmoderne samfund:
- "Mig og Gud - og Mig", Ud og Se, Oktober, 2004; sider: 30-36
Supplerende materiale:
- Kristendom i nutid s.125 Undersøgelsen Danske værdier 1981-1999.pdf
- Medlemmer af folkekirken 2007-2022, https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/folkekirke/medlemmer-af-folkekirken
- Kirkelige handlinger 2006-2022, https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/folkekirke/kirkelige-handlinger

Selvlavede dokumenter:
- Nyere teologi og tolkning inden for kristendommen.docx
- Den kristne grundfortællings struktur.doc
- GT - Fra urtid til senjødedom - visualisering.doc
- Tidslinje - NT.docx
- Kort om myter og ritualer.pdf
- Genrekatalog for religion C .docx
- Parafrase - en del af tekstlæsningen.docx
- Messianologi.docx
- De jødiske sekter på Jesu tid.doc
- Jesus vs. farisæerne og saddukæerne - spørgsmål-svar.docx
- Jesu undere og opgør med jøderne.doc
- Analysemodeller i religion c.docx
- Eksempel på eksamensgennemgang - samaritaner.doc
- Katolicismen - Protestantismen.doc
- Religion - fagets metoder.pptx
- Mulige emner - religion i forskellige fagkombinationer.docx

Vi har også haft besøg af KFS (indefra-synsvinkel).

Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i
europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Antal læste sider: 91
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Islam

I dette forløb arbejdes der indledningsvis med øjenåbneren fra "Grundbogen til religion C", hvor eleverne arbejder med kendte begreber som maksimalist, minimalist, modernist, traditionalist og fundamentalist samt Ninian Smarts model (7 dimensioner) i forhold til unge muslimer. Herefter ses der på islams historiske udvikling og profeten Muhammed.

Herefter arbejdes der med religiøs praksis (ibadat - især de 5 søjler i islam) og helligsteder (vigtige lokationer samt moskeen). Der arbejdes med udvalgte primærtekster i forbindelse med den religiøse praksis.

Derefter arbejdes der med de islamiske forestillinger (iman), herunder de 6 trosartikler, og det islamiske samfundssyn. Der arbejdes med udvalgte primærtekster i forbindelse med troen.

Der arbejdes også med problemstillingen: Kan man være muslim i det danske samfund? Der ses på antallet af muslimer i DK, Sharia i forbindelse med styreformer, forskellige muslimske grupper (Hizb ut-Tahrir, Dansk Islamisk Trossamfund, Wakf og Munida (Wakfs ungdomsgren) og organisationer i DK og deres holdninger til Sharia og styreformer. Her ses også på Jihad og Euroislam.

Til sidst arbejdes der i grupper (med fremlæggelse for øje) med følgende emner:
- Kønsroller, feminisme og tørklædet
- Religiøs terrorisme,
- Islam som modkultur, radikalisering og den senmoderne identitet (Ziehes tre reaktionsmønstre)

Der arbejdes ud fra kapitel 4 fra "Grundbogen til Religion C" (iBog) af Lene Madsen et al., Systime, 2022 samt supplerende materiale.

Fra kapitel 4 er der arbejdet med:
- Øjenåbner: Hvorfor være muslim?
- "Fakta om islam"
- "Islams historiske udvikling"
- "Religiøs praksis"
- "Hellige steder"
- "Islamiske forestillinger - Hvad tror muslimer på?"
- "Islamiske forestillinger - Det islamiske samfundssyn"
- "Religionen i spil: Muslimer i Danmark"

Radioklip og videoer om islam med fokus på Muhammed:
- "Islams ansigter - Gud er større" (1:25), dr.dk, https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/islams-ansiger-gud-er-stoerre-125 (Vi lytter fra 2:14-5:50.)
- "Muhammad var Guds sendebud" med Naser Khader fra dr.dk, https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/muhammad-var-guds-sendebud

Supplerende videoer ift. islam og Muhammed:
- THE LIFE OF MUHAMMAD, BBC Documentary, https://www.youtube.com/watch?v=EBx-RYW1FjE (Vi ser indtil 1:33.)
- History Channel: Biography of Muhammad The Prophet, https://www.youtube.com/watch?v=orEErYSZ2mw (Vi ser indtil 2:59)
- BBC DOCUMENTARY on The life of The last Prophet Muhammad PBUH, https://www.youtube.com/watch?v=NcICBm928B8 (Vi ser indtil 4:00)

Suraer fra Koranen taget fra "Fremmede religioner i nutiden" af Svend Aage Bay, 1983, s. 206-212:
- Sura 1
- Sura 112
- Sura 5, 6-9; Sura 5, 92-93
- Sura 2, 139; Sura 2, 186-189; Sura 2, 172; Sura 2, 163, 167-168
- Sura 9, 60
Brugt til at belyse den muslimske tro og praksis

Dertil er følgende læst i forhold til muslimsk praksis:
- "Muezzinens kaldelse til bøn" fra E.W. Nielsen, "De store verdensreligioner", 1960, s.70
- Tekst 62 og 62 om pilgrimsrejsen fra "Islam" af Edward Wulff Pedersen, 1980; sider: 115-118

Hadith-tekst fra ""Fremmede religioner i nutiden" af Svend Aage Bay, 1983, s. 214-216:
- "Profetens himmelfart"

Videoer ift. islam i Danmark:
- Dansk imam: Der er plads til homoseksuelle i islam, https://www.dr.dk/nyheder/indland/dansk-imam-der-er-plads-til-homoseksuelle-i-islam#!/
- Interview med Sherin Khankan - Go' aften Danmark, https://www.facebook.com/watch/?v=532297343960753

Artikel om euro-islam i forhold til islam i en europæisk og dansk kontekst:
- Lenti, Camilla, "Hvad er euro-islam?", http:\\www.religion.dk/artikel/321698:Guide--Hvad-er-euro-islam; sider: 1-2

Fra "Klassisk og modern islam - en grundbog til islam" af Deniz Kitir, Systime, 2010 med fokus på kvindens rolle og det muslimske kvindesyn:
- Tekst 27 - Tariq Ramadans råd til samarbejde i Danmark, s.137
- "Feminisme, kønsroller og tørklæde". s.110-113
- Tekst 35: Kvindekamp er tørklædekamp. s. 150-151
- Tekst 37: Sådan lærte jeg at elske sløret s. 153-154
- Tekst 39: Tørklædet har styrket min identitet, s. 156-157

Artikler i forhold til det muslimske kvindesyn:
- "Koranens kvindesyn" af Aminah Tønnsen, http://aminahtonnsen.dk/?page_id=1032; sider: 1-2
- "Kvinder, uddannelse og karriere" af Aminah Tønnsen, http://islamstudie.dk/?page_id=1260; sider: 1-2

Materiale om religiøs terrorisme fra "Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfaggruppen på HF" af Sofie Reimick et. al., Systime, 2009: side 66-70 og side 72-73:
- Tekst 1: Hvad er terrorisme?
- Tekst 2: Terrorisme har en historie
- Tekst 3: Kort over international terrorisme med forbindelse til al-Qaeda
- Tekst 6: Amerikanske muslimser udsteder fatwa mod terror
- Tekst 7: Osama Bin Ladens krigserklæring

Materiale om islam i det senmoderne samfund fra "Klassisk og moderne" islam - en grundbog til islam" af Deniz Kitir, Systime, 2010: side 237-250:
- "Islams som modkultur"
- "islamisme og den senmoderne identitet"
- "Hvor meget betyder religion for radikalisering?"
- Primærteksten "Længslen efter den rene stat"

Selvlavede dokumenter:
- Mindmap over Muhammeds liv
- Islam, demokrati og sharia.pptx
- Tabel - sekularister, modernister, traditionalister, fundamentalister.docx

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Antal læste sider: 59
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Buddhisme

I dette forløb om buddhismen arbejdes der først med, hvordan man definerer en buddhist, hvordan man ser på buddhismen i dag, alt efter om man er i øst eller i vest.

Derefter arbejdes der med fakta om buddhismen og buddhismens historiske udvikling. Der arbejdes med den klassiske buddhisme (Theravada/Hinayana) med inddragelse af "Buddha-legenden" og "Benares-talen". Derefter arbejdes der med Mahayana - og Vajrayanabuddhismen med inddragelse af primærtekster. Begreberne arhat og boddhisattva anvendes, når der arbejdes med Theravada og Mahayana. Der ses også på de moralske forskrifter for munke og lægfolk samt etik generelt set.

Til sidst ses der på buddhismen i Danmark, herunder etniske buddhister og konvertitbuddhister. Der arbejdes også med karma i praksis samt buddhismen og krig.

Under arbejdet med buddhismen ses der på de tre praksistyper i forhold til den religiøse praksis. Praksistyperne er: nirvanisk, karmisk og apotropæisk.

I dette forløb arbejdes der med buddhismen ud fra kapitel 6 fra Grundbogen til Religion C samt supplerende tekster og materiale.

Fra kapitel 6 arbejdes der med:
- "Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest"
- "Fakta om buddhisme"
- "Buddhismens historiske udvikling"
- "Religiøs praksis i buddhismen"
- "Den klassiske buddhisme"
- "Mahayanabuddhismen"
- "Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen)"
- "Buddhisme i Danmark"
- "Religionen i spil: Karma i praksis"
- "Religionen i spil: Buddhisme og krig"

Følgende primærtekster er læst i forhold til den klassiske buddhisme:
- "Buddhalegenden" fra "Fremmede religioner i nutiden" af Svend Aage Bay, 1983: side 168-176
- "Benarestalen" fra "Fremmede religioner i nutiden" af Svend Aage Bay, 1983: side 177-178

Følgende tekster er læst i forhold Mahayana:
- "Intet væsen", "Bodhisattvas kendetegn" og "Buddhanaturen i alle væsener" fra "Mennesket og magterne - en tekstsamling til religion" af Esben Andreasen et. al., Gyldendal, 1992: side 182-185

Følgende tekster er læst i forhold til Vajrayana:
- ”Lamaen ler” fra Weekendavisen, 11. maj 1997: side 1-2
- ”En lama uden frygt” fra Kristeligt Dagblad, 11. marts 2005: side 1-2
- ”Religion hjælper mod travlhed” fra Kristeligt Dagblad, 13. juli 2006: side 1-2

Materiale om riter og stupaen:
- "Religion og kultur - en grundbog" af Esben Andreasen et al., Systime, 2005: side 72-74
- "Det buddhistiske helligsted: Stupaen" - en bygningsbeskrivelse fra "Religion - en grundbog i livsanskuelser" af Jens Thodberg Bertelsen, Gyldendal, 1985: side 99

Følgende tekster er brugt til eksamenstræning:
- "Buddhas død" fra "Fremmede religioner i nutiden" af Svend Aage Bay, 1983: side 182-184
- "Om genfødsel og karma" fra "Fremmede religioner i nutiden" af Svend Aage Bay, 1983: side 179-181
- Tekst 21: Dalai Lamas religiøse praksis fra "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme" af Lene Højholt, Munksgaard: side 104-105

Selvlavet supplerende materiale:
- Religiøs praksis i buddhismen - de tre praksistyper.pptx
- Den klassiske buddhisme.pptx
- Mahayana og Vajrayana.pptx
- Theravada vs. Mahayana og buddhistisk etik
- Buddhisme og etik - og vold eller krig.pptx

Endelig havde vi besøg af en buddhist, som gav eleverne et indefra-perspektiv på buddhismen i Danmark.

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Antal læste sider: 45
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Outro - religion i det senmoderne samfund

Med outroen til religion i det senmoderne samfund laves der en cirkelslutning. Eleverne skal forholde sig til religion i det senmoderne samfund igen, men med fokus på forholdet mellem religion og politik, Peter Bergers begreber, "Google-buddhisme", sekulær etik og religionskritik.

Materiale til forholdet mellem religion og pollitk:
- "KS-bogen" af Maria Madsen et al., Columbus, 2015; sider: 163-166, 176-178
- Rasmussen, Anders Fogh, "Hold religionen indendørs", Politiken, 20.05.2006; sider: 1-2
- Sheikh, Mona, "Jeg anfægter ideen om at adskille politik og religion", Information, 06.01.2001; sider: 2
- "Afskaf Folketingets åbningsgudstjeneste" af Jens-André Herbener, Politiken, 02.10.2012; sider: 1-3

Materiale til religion i det senmoderne samfund med fokus på Peter Bergers begreber og begrebet "Google-buddhisme:
- "KS-bogen" af Maria Madsen et al., Columbus, 2015; sider: 44-46, 52-56

Materiale til sekulær etik: nytteetik, pligtetik og situationsetik:
- "KS-bogen" af Maria Madsen et al., Columbus, 2015; sider: 213-218

Materiale til religionskritik:
- "KS-bogen" af Maria Madsen et al., Columbus, 2015; sider: 219- 220
- Karl Marx, "Religion er folkets opium" taget fra "Religionskritik og teologi. Tekster" af Jes Nysten, 1984, s.69-70.
- Karsten Viholm, ”Har mennesket brug for religion?”, religion.dk,  29. juni 2009, http://www.religion.dk/artikel/326072:Guide--Har-mennesket-brug-for-religion, 24.marts 2011; sider: 1-3

Selvlavede dokumenter:
- Religion i det senmoderne samfund - Velfærdsstaten som et religiøst projekt - forhold mellem religion og politik.pptx
- Eksamensforberedelse - alle fire emner.docx
Opsamling på emnerne Kristendom og islam.docx

Antal læste sider: 21
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde