Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Johnny Ewan Østergaard Nielsen
|
Hold
|
2024 re/y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
Præsentation af faget religion; en kort gennemgang af verdensreligionerne og deres indbyrdes forbindelseslinjer; religiøse grundbegreber.
Antal sider i alt: 14
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Islam
Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
Grundlæggelsen, tro og praksis, hellig krig, kvindens stilling, islam i Danmark, euroislam.
Antal sider i alt: 59
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Buddhisme
Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
Buddhas liv, hinayana, mahayana, tibetansk buddhisme, buddhisme i Danmark.
Antal sider i alt: 62
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Kristendom
Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
Messiasforventninger, grundlæggelsen, Jesu budskab og virke, reformationen, Indre Mission.
Endvidere: begrebet "etik".
Antal sider i alt: 74
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Religion og kultur s. 124 og s. 156-158.pdf
-
A. Poulsen m.fl.: Religion og kultur - en grundbog (Systime 2005); sider: 124, 156-158
-
1. Mosebog; sider: 1-3
-
2. Mosebog; sider: 19-20
-
P. B. Nielsen (red.): Religionshåndbogen (Gad 1997); sider: 188-189, 289-290, 294
-
Esajas's bog; sider: 11, 53
-
L. Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C (Systime 2012); sider: 52-65, 67-80, 82-83, 86
-
Paulus's brev til romerne; sider: 3
-
Paulus's første brev til korinterne; sider: 14
-
Paulus's første brev til tessalonikerne; sider: 4
-
A. Sørensen: Om Kristendommen (Gyldendal 1995); sider: 20-21
-
Om Kristendommen - 20-21.pdf
-
J. Forman: De kristnes religion (Systime 2008); sider: 61, 149-150
-
De kristnes religion - 61.pdf
-
Mattæus-evangeliet; sider: 5-6, 8, 22, 28
-
T. Krogh m.fl.: Bibelen - indhold og historie (Gad 1978); sider: 191-193, 227-228, 240-241
-
J. Thiedecke: Ordet og Jorden (Pantheon 1995); sider: 14-15, 56, 81-83
-
Lukas-evangeliet; sider: 3, 12, 19, 24
-
Mennesket under behandling 11-12.pdf
-
M. Böss: Mennesket under behandling (Systime 1983); sider: 11-12
-
Religionshåndbogen - 289-290 og 294.pdf
-
... og tog bolig iblandt os 146-147.pdf
-
De kristnes religion 149-150.pdf
-
J. Forman: ... og tog bolig iblandt os (Musagetes 1988); sider: 146-147
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Freuds religionskritik
Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
Freuds personlighedsmodeller, forsvarsmekanismer, Freuds religionskritik, drabet på urfaderen, Ødipuskomplekset.
Endvidere: repetition og eksamensforberedelse.
Antal sider i alt: 23
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65184998425",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65184998425",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65184998425"
}