Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Finansiering C
|
Lærer(e)
|
Lasse Vestergaard
|
Hold
|
2024 fn/vh (fn)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pengeinstitutter og lån
Kap 1 til og med kap 5
Dækker:
- Centralbankerne
- Pengeinstitutterne og deres produkter
Faglige måle dækkes via alm undervisning og opgaver, men særdeleshed arbejder eleverne med alle de faglige mål i deres PBL-opgave
̶ afgøre hvilke forhold, der har betydning for kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til kapitalanskaffelse og finansielle investeringer
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde - PBL opgave
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Køb af bolig
Kap 6 + 7
Dækker særligt kernestoffet om Realkreditinstitutioner og deres produkter, men også om obligationer som relateres til kernestoffet om finansielle markeder
Faglige måle dækkes via alm undervisning og opgaver, men særdeleshed arbejder eleverne med alle de faglige mål i deres PBL-opgave
̶ afgøre hvilke forhold, der har betydning for kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til kapitalanskaffelse og finansielle investeringer
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde - PBL
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Finansielle investeringer + Eksamen
Kap 8, 9, 10, og 11
Dækker kernestoffet finansielle markeder samt fondsbørser og deres produkter
Faglige måle dækkes via alm undervisning og opgaver, men særdeleshed arbejder eleverne med alle de faglige mål i deres PBL-opgave
̶ afgøre hvilke forhold, der har betydning for kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til kapitalanskaffelse og finansielle investeringer
̶ anvende simple finansielle modeller
̶ ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶ indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
̶ fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶ anvende simple matematiske og digitale redskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65215075602",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65215075602",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65215075602"
}