Holdet 2024 fn/vh - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Finansiering C
Lærer(e) Lasse Vestergaard
Hold 2024 fn/vh (fn)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pengeinstitutter og lån
Titel 2 Køb af bolig
Titel 3 Finansielle investeringer + Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pengeinstitutter og lån

Kap 1 til og med kap 5
Dækker:
- Centralbankerne
- Pengeinstitutterne og deres produkter

Faglige måle dækkes via alm undervisning og opgaver, men særdeleshed arbejder eleverne med alle de faglige mål i deres PBL-opgave
̶  afgøre hvilke forhold, der har betydning for kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶  identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til kapitalanskaffelse og finansielle investeringer
̶  anvende simple finansielle modeller
̶  ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶  indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
̶  fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶  anvende simple matematiske og digitale redskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde - PBL opgave
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Køb af bolig

Kap 6 + 7
Dækker særligt kernestoffet om Realkreditinstitutioner og deres produkter, men også om obligationer som relateres til kernestoffet om finansielle markeder

Faglige måle dækkes via alm undervisning og opgaver, men særdeleshed arbejder eleverne med alle de faglige mål i deres PBL-opgave
̶  afgøre hvilke forhold, der har betydning for kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶  identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til kapitalanskaffelse og finansielle investeringer
̶  anvende simple finansielle modeller
̶  ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶  indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
̶  fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶  anvende simple matematiske og digitale redskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde - PBL
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Finansielle investeringer + Eksamen

Kap 8, 9, 10, og 11
Dækker kernestoffet finansielle markeder samt fondsbørser og deres produkter

Faglige måle dækkes via alm undervisning og opgaver, men særdeleshed arbejder eleverne med alle de faglige mål i deres PBL-opgave
̶  afgøre hvilke forhold, der har betydning for kapitalanskaffelse og finansielle investeringer, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶  identificere, formulere og løse afgrænsede problemer, der knytter sig til kapitalanskaffelse og finansielle investeringer
̶  anvende simple finansielle modeller
̶  ræsonnere med anvendelse af fagets teori
̶  indsamle, bearbejde og præsentere informationer om finansielle forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
̶  fortolke og formidle informationer om finansielle forhold bredt og i samspil med andre fag
̶  anvende simple matematiske og digitale redskaber.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning