Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Anna Cristine Roy
|
Hold
|
2024 fi/vh (fi/vh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filosofi
ontologi og epistemologi (kosmologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den første filosofi
Hvordan startede filosofien: Førsokratikernes ontologi og epistemologi.
Platon som grundlag: sammenhæng imellem ontologi , epistemologi, politisk filosofi og etik hos Platon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab
Opfattelser af ondskab.
BEMÆRK: indlejret i forløbet er et mini-forløb om oplysningstiden, Kants tænkning og frihedsbegrebet. SE næste forløb!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad er oplysning?
Frihedsbegrebet filofihistorisk, Kant som oplysningstænker,
Har vi en fri vilje? (OBS: Kants syn på mennesket) Sapere Aude!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Politisk filosofi
Platon igen igen..
Naturretstænkningen: Hobbes og Locke. Kontekst: Britisk politisk historie (film: to kill a king).
Rawls:
Verdensborgeren som ideal?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mennesket. Hvad vil det sige at være et menneske?
(Platons menneskesyn) Descartes, Nietzsche (repetition), Sartre.
Transhumanisme.
Teknologiske muligheder? Bioteknologi, AI, Cyborgs?
Film: Ex Machina
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Videnskabsteori
Klassisk videnskabsteori: Popper: Falsifikation. Kuhn: paradigmetænkning.
Socialkonstruktivisme. (historisk bagrund: Robert Boyle/ Hobbes diskussion om eksistensen af et vacuum. Ontologi og epistemologi )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opaamling og eksamens info.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65222393386",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65222393386",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65222393386"
}