Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Stine Risum Jensen
|
Hold
|
2024 Id_B (Id_B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
MTB og friluftsliv
Mountainbike tekniske færdigheder:
- Placering på cyklen (neutral- og klarposition)
- Gearskifte
- Balance (trackstand, cirkler om kegle, slalomkørsel, samle kegle op mens der cykles, rock dodge)
- Nedadkørsel med fokus på vægtbalance
- Opadkørsel med fokus på vægtbalance
- Svingteknik
- Teknikbane, herunder fart og forhindringer
- Kørsel i terræn (ekskursion til Klosterheden)
Desuden er der gennemført to oplevelsesture - en i kajak og en med klatring -, så eleverne har kunne koble nyere idrætsgenrer til udviklingen i danskernes idrætsdeltagelse.
Teoretiske færdigheder:
- Danskernes motions og sportsvaner
- Tendenser i organiseringen af sport og motion: foreningsidræt, kommerciel idræt, selvorganiseret og uorganiseret idræt
- Friluftsliv (Edingers friluftstrekant, friluftsrådet, de tre bølger i friluftsliv og natursyn og friluftsliv)
- Friluftsliv, fra motionist til ekstremsportsudøver (Ziehe (potensering) og Maslows behovstrekant)
- Perspektiv: Idræt og mentaltræning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arbejdskrav i volleyball
Tekniske færdigheder:
- Fingerslag med fokus på højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Bolden spilles over panden, armene strækkes og hænderne går fra "skål til plade"
- Baggerslag med fokus på en stabil spilleplade, som gør det muligt at spille videre på en fornuftig måde.
- Angreb med fokus på to-bens afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv der placeres fornuftigt på modstanderes bane
- Kendskab til og forståelse for basale regler og rotationssystemet
- Generel evne til at placere sig selv og bolden på banen
- Introduktion til brugen af springtræning/spændstighedstræning ifm. volleyball
Teoretiske færdigheder:
- Introduktion til menneskets knogler, led og relevante muskler med henblik på kobling til bevægelser indenfor volleyball. Herunder overordnet forståelse for samt udvikling af simple bevægelsesanalyser
- Musklens opbygning og funktion
- Muskelkontraktion
- Fibertyper
- Introduktion til styrketræningsområder (muskelstyrke, eksplosiv styrke, muskeludholdenhed og spændstighedstræning) med fokus på volley specifikke krav
- Aerobt arbejde (maksimal iltoptagelse, kondital, udholdenhed, aerobe processer herunder lunger, blod hjerte, kredsløb og respiration)
- Anaerobt arbejde (anaerobe processer herunder ATP spaltning, KP-spaltning og glykolyse)
- Kombinationen af aerobt og anaerobt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funky gymnastik og idrætspsykologi
Praktiske færdigheder:
- Introduktion til klassisk gymnastik med fokus på bevægelsesplaner, samt markerede, førte og svingende bevægelser. Herunder eksempler på grundlæggende sving.
- Gå i takt til musikken og øvelser med gang over gulv.
- Introduktion til øvelser på måtte, herunder forlæns og baglæns rulle, hovedstand, håndstand og vejrmølle.
- Eksempler på funky øvelser (gang over gulv)
- Funky bevægelser (inspireret af streetdansene) og eksempler på koreografier med et funky udtryk
- Sammenligning af den klassiske gymnastik og den funky gymnastik
- Overordnet introduktion til Labans bevægelsesprincipper ifm. udvikling af egen koreografi
Teoretiske fokuspunkter:
- Motivation, indre og ydre motivation
- Målsætning (SMART målsætning)
- Spændingsregulering
- Teamspykologi, herunder fælles målsætning, synergieffekt, Ringelmann-effekten, teamets udvikling, kohæsion, roller og rollekonflikter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysisk træning og træningsplanlægning
Praktiske fokuspunkter:
- gennemførsel af udvalgte dele af optagelsesprøven til politiskolen
- individuel relevant træning ud fra træningsplanen (se nedenfor)
- udvikling af egne træningsprogrammer/øvelsesvalg
Teoretiske fokuspunkter (primært fokus på styrketræning):
- styrkekvaliteter (muskelstyrke, eksplosiv styrke, muskeludholdenhed og spændstighed)
- genopfriskning af teori om målsætning
- træningsplanlægning med fokus på træningstid, træningsintensitet, træningsmængde, kvalitet, progression og restitution (herunder superkompensation)
Herudover har vi besøgt Holstebro kaserne, hvor vi har prøvet forhindringsbanen og koblet træningsplanlægningen til et job inden for politi/forsvar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold og fankultur
Praktiske fokuspunkter:
- Indersideaflevering
- Halvtliggende vristspark
- Driblinger med inderside og yderside, herunder boldkontrol og tempo
- Tæmninger (inderside, lår og bryst) – herunder retningsbestemte tæmninger
Taktiske/spilmæssige fokuspunkter:
- Placering i forhold til bolden
- Formation
- Opbygningsspil (bredde og dybde, bandespil, skabe og udnytte det frie rum)
- Afslutningsspil/gennembrudsspil (løb uden bold, temposkift)
Hertil er der arbejdet med overførsel af viden og teori fra et forløb til et andet, arbejdskrav og arbejdsfysiologi. Eleverne har arbejdet med de fysiske aspekter i fodbold, herunder aerob træning (lav/moderat/intens) og anaerob træning (hurtighedstræning, produktionstræning og tolerancetræning).
Teoretiske fokuspunkter:
- Hvad er en hooligan
- Hooliganismens årsager i det senmoderne samfund (primært Giddens (senmoderne refleksive event-fællesskaber), Maffesoli (retraditionalisering og stammekrig) og Csikszentmihalyi (flow-teori))
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Atletik (fra c-niveau)
Praktiske fokuspunkter:
Spydkast: Der arbejdes med et tilløb, der påbegyndes med venstre ben (for højrehåndede og omvendt hvis venstrehåndet). 1-2 krydsskridt og et stemskridt som afslutning på tilløbet, høj kastearm og spyddet peger lige frem i en vinkel på ca. 40° inden afleveringen. I kastet skal kastearmens hånd arbejde direkte frem i spydspidsens retning. Modsatte arm peger i kastets retning.
Hækkeløb: Flad passage over hækken med strakt svingben i hækpassage, rytme med 3 el. 5 skridt mellem hækkene. Bevægelsen ledes af forreste knæ, hvorefter knæet strækkes. Bageste ben og fod bøjes og holdes tæt ind til kroppen, men ud til siden, under hækpassage. Arme bevæges kun frem og tilbage og krydser ikke over på modsatte side af kroppen.
Højdespring: I tilløbet løbes først lige og derefter buet, i afsættet sættes kraftigt af på benet længst fra stangen (dvs. højre ben, hvis du buer til højre, og venstre ben hvis du buer til venstre), imens der trækkes med begge arme. I svævet svajes i hele kroppen imens hovedet føres ned og hoften op. Herefter lukkes eksplosivt sammen i hoften, og der landes i madrassen på det øverste af ryggen.
Eleverne har mulighed for at vælge alle tre discipliner eller alternativt vælge to discipliner ud, som de kan fokusere på.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lanciers og squaredance (fra c-niveau)
Fokuspunkter:
- Musikforståelse: I stand til at starte på det korrekte taktslag og
efterfølgende kunne holde rytmen.
- Forlæns chassétrin, baglæns chassétrin, side-chassé
- Håndfatning og dansefatning og skift mellem disse
- Kompliment
- Dosido og highfive corner
- Danseforståelse: at være i stand til at følge og huske en bestem dans med overskud og sikkerhed.
I forbindelse med Les Lanciers har eleverne arbejdet med 1., 2. og 3. samt 5. tur
I forbindelse med Squaredance har eleverne arbejdet med en enkelt dans, Uptown. Efterfølgende har eleverne arbejdet med samme dans til ny musik og udviklet på at 'peppe/spice' dansen op med enkel elevudarbejdet koreografier med inspiration fra Labans bevægelsesteori.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223583478",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223583478",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223583478"
}