Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Flemming Johannsen
|
Hold
|
2024 MA/31vh (31 MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner
Invers funktion
Parallelforskydning af funktioner
Trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
Stamfunktion og ubestemt integral
Arealer og bestemt integral, integralregningens hovedsætning (bevis)
Regneregner for integration
Arealer mellem grafer
Differentiabilitet for sammensat funktion (bevis)
Integration ved substitution (bevis)
Anvendelse af integralregning: rumfang af omdrejningslegeme og kurvelængde (beviser)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gyldendals Gymnasiematematik B til A, 2.1 Stamfunktioner og ubestemt integral
-
Gyldendals Gymnasiematematik B til A, 2.2 Arealer og bestemt integral
-
Gyldendals Gymnasiematematik B til A, 2.3 Regneregler
-
Gyldendals Gymnasiematematik B til A, 2.4 Arealer mellem grafer
-
Gyldendals Gymnasiematematik B til A, 2.5 Integration ved substitution
-
Gyldendals Gymnasiematematik B2, 5.1 Definition af differentialkvotient
-
Gyldendals Gymnasiematematik fra B til A, 8.2 Arealer og bestemt integral
-
Gyldendals Gymnasiematematik fra B til A, 2.6 Anvendelser af integralregning
-
Integralregningens hovedsætning.pdf Hvad er matematik? 3, s. 100-103
-
Thomas hebsgaard og Hans Sloth, Højniveaumatematik 2, Forlaget Trip, 1. udg. 2001, Trip_HN2_1udg (1).pdf s. 34-36
-
Hvad er matematik 3, Kurvelængde.pdf s. 121
-
Hvad er matematik 3 s. 95-96, 100-103.pdf
-
5.3 Regneregler for differentiation | Gyldendals Gymnasiematematik B2
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialligninger
At gøre prøve
Bestemmelse af tangentligninger
Linjeelementer og hældningsfelter
Simple vækstmodeller herunder beviser for fuldstændige løsning: eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst, logistisk vækst
Separable differentialligninger
Lineære differentialligninger af 1. orden
Opstilling af differentialligninger
Differentialligningsmodeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorfunktioner og parameterkurver
Vektorfunktion, parameterfremstilling, parameterkurve og banekurve
Hastighed for partikels bevægelse og differentialkvotient for vektorfunktion
Tangentvektor, tangent og tangentligning
Banekurvens skæring med koordinatakserne
Acceleration
Dobbeltpunkter og tangenter i dobbeltpunkter
Beregning af vinkler mellem vektorer (bevis)
Anvendelse: den jævne cirkelbevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner af to variable
Koordinatsystemer, vektorer og geometri i 3D
Funktioner af to variable og deres graf (flade, niveaukurve, snitkurve)
Partielle afledede
Tangentplaner
Stationære punkter
Nødvendige og tilstrækkelige betingelser for ekstrema (maksimum, minimum, saddelpunkt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Normalfordelinger
Fordelings- og tæthedsfunktioner
Hvor god er den lineære model? - fraktilplot
95% konfidenstinterval for hældningerne i lineær regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning - projektmateriale
Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion
Regning med sandsynligheder
Betinget sandsynlighed
Loven om total sandsynlighed
Bayes' sætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Repetition og beviser
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223648777",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223648777",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223648777"
}