|
Titel
7
|
Religion: Kulturmøder - Islam
I dette flerfaglige forløb arbejdes der med islam. Vores flerfaglige tilgang findes i følgende spørgsmål: Hvilke udfordringer er der forbundet med indvandring i DK?
Islam-forløbets væsentligste indhold var følgende: grundlæggelsen, tro og praksis, herunder tørklædet, sharia, (religiøs) terrorisme og hellig krig, euroislam og islam i DK i forhold til kulturmødet. Denne viden anvendes i et ks-synopsisprojekt omkring kulturmøder.
Eleverne har lavet gruppearbejde, hvor hver gruppe havde ansvar for at undersøge én af følgende muslimske grupper: Dansk islamisk trossamfund, Munida og Hizb ut tharir.
Materiale:
Siderne 15, 89-92 og 268 er taget fra ""Grundbog til Religion C" af Lene Madsen et. al., Systime, 2012"
Resten læses fra iBog-versionen af "Grundbog til Religion C" af Lene Madsen et. al., Systime, 2016:
- "Øjenåbner: Hvorfor være muslim?"
- "Islams historiske udvikling"
- "Religiøs praksis i islam", herunder "Obligatoriske ritualer", "Andre ritualer" og "Hellige steder"
- "Islamiske forestillinger - Hvad tror muslimer på?"
- "Religionen i spil: Muslimer i Danmark"
- Grundbegreber: Jan Hjärpes model
Fra "Fremmede religioner i nutiden" af Sv. Aa. Bay, 1983 er følgende tekster fundet:
Sura-tekster fra Koranen:
- "Bekendelsen", Sura 2, 256
- "Den rene bekendelse" Sura 112"
- Om menneskets skabelse og Iblis, Sura 15, 26-49
- Om wudu før bønnen, Sura 5, 6-9
- Om qibla, Sura 52, 139
- "Hovedbønnen", Sura 1
- Om almissen, Sura 2, 172 og Sura 9, 60
- Om spiseregler og faste, Sura 2, 163, 167-168; Sura 6, 121; Sura 5, 92-93
- Om mennesket, englene og de gudfrygtige, Sura 5, 26-49
- Om verdens undergang, Sura 81
- Om paradis og helvede, Sura 56, 1-56
- Sura 81, 1-29
Uddrag fra al-Bukharis traditionssamling (Hadith):
- Profetens himmelfart
Fra "Islam" af E. Wullf Pedersen, 1980, s.117-118
- Tekst 62 og 63 - forskellige citater om formålet med pilgrimsrejsen og oplevelsen i Mekka
Fra "De store verdensreligioner" af E.W. Nielsen, 1960, s.70:
- "Muezzinens kaldelse til bøn"
Følgende videoklip ses i forbindelse med begrebsanvendelse:
- Dansk imam: Der er plads til homoseksuelle i islam, 17. jun 2016, https://www.dr.dk/nyheder/indland/dansk-imam-der-er-plads-til-homoseksuelle-i-islam#!/
- Interview med Sherin Khankan - Go' aften Danmark, 23. marts 2019, https://www.facebook.com/watch/?v=532297343960753
Materiale om euro-islam:
- "Hvad er euro-islam?" af Camilla Lenti, religion.dk, 4. maj, 2009
- Tekst 27 - Tariq Ramadans råd til samarbejde i Danmark, s.137 fra "Klassisk og Moderne Islam" af Christian Vollmond og Deniz Kitir, Systime, 2010
Materiale om tørklædet:
- Sherin Kahankan, "Kravet om at bære tørklæder - og kvinders rettigheder", fra Religion.dk, 12. september 2013
Om terrorisme:
- "Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfaggruppen på hf" af Sofie Reimick et. al, Systime, 2011", s.68-69, 73
Eleverne har også arbejdet med et projekt (KS-synopsis) i dette forløb. Religionsteksterne i det udleverede materiale var:
- "Gæsterne der aldrig rejste hjem" af Øjvind Hesselager, januar 2004, Samvirke
- "Islam har fremmet min integration" af Mohamad Alnabhan, d.11. maj 2019, Information
- Erhvers- og beskæftigelsesfrekvensr (ultimo november) for 16-64-årige ift. køn i udvalgte etniske grupper i Danmark, Danmarks Statistik 2023
- "Vellykket integration - en succes, som ingen vil tage æren for" af Jørgen Goul Andersen, d.10. oktober 2011, Information
Lærerproducerede PowerPoints:
- Islam, demokrati og sharia.pptx
- Religion og Terrorisme.pptx
- EuroIslam.pptx
- Muslimer i DK.pptx
Oversigter der er supplerende materiale til 2. søjle bønnen og 5. søjlen valfarten taget fra kapitel 2 "Tro og praksis" fra :
- De forskrevne trin til bønnen
- Bønnens 5 trin
- Tabel over valfarten
Fra
Der fokuserede på følgende pinde fra bekendtgørelsen:
Kernestof:
- islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder
Faglige mål:
Indhold:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data
Metode:
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter
Kernestof:
̶ islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
̶ religionsfaglige metoder
Antal læste sider plus visuelt og auditivt materiale: 53
Under supplerende materiale er PowerPoints lærerproducerede.
|