Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Flemming Nielsen, Marianne Damgaard Andersen, Stine Risum Jensen
Hold 2024 nf/p (1p nf, 1p nf bi_c, 1p nf ge_c, 1p nf ke_c)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kemi - Grundlæggende kemi
Titel 2 Forløb#1 Vand geografi
Titel 3 Limfjordens økologi
Titel 4 Kemi - Ioner og salte
Titel 5 Forløb#2 GEO: Det gode liv. sundhed, befolkning
Titel 6 Din krop - din sundhed
Titel 7 Kemi - Syrer og baser
Titel 8 Klima  geografi.
Titel 9 Kemi - Organisk kemi
Titel 10 Klimaforandringer
Titel 11 Forløb 4. GEO: Klimaforandringer
Titel 12 Kemi - Redoxreaktioner
Titel 13 Forløb 5. Evalueringsprøven.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kemi - Grundlæggende kemi

Vi har arbejdet med:
- Atomets opbygning
- Det periodiske system
- Molekylers kemiske formler
- Molekylers form
- Molekylers polaritet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Limfjordens økologi

Forløbets tema er Limfjordens økologi og det fællesfaglige emne "VAND". Eleverne arbejder med økosystemer og samspillet mellem arter og det omgivende miljø. Herunder inddrages følgende teoriområder:
- Verdensmål 1 "Livet i havet"
- Økosystemers opbygning, abiotiske og biotiske faktorer
- Fødekæder og fødenet
- Energistrømme
- Celletyper, eukaryote og prokaryote celler
- Osmose og vandlevende dyr
- Processer i celler, fotosyntese og respiration
- Kulstofkredsløbet
- Biodiversitet mm.

Under forløbet udføres bl.a. en kvalitativ marin feltundersøgelse ved Limfjorden og klassen arbejder med en grundlæggende forståelse for springlag og iltsvind i fjorden.

Praktiske øvelser:
- Biotopundersøgelse ved Bremdal strand
- Osmose og vandlevende dyr
- Forsøg med fotosyntese og respiration hos vandpest
- Fremstil et springlag

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kemi - Ioner og salte

Vi arbejder med
-Ioners opbygning og egenskaber
-Saltes opbygning
-Stofmængde
-Kemisk mængdeberegning
-Stofmængdekoncentration
-Mættet opløsning/aktuel stofmængdekoncentration

Demoforsøg:
- Saltes opløselighed

Eksperimentelt arbejde
-Fældningsreaktioner
-Natronøvelse
- Salinitets bestemmelse ved Kilen og Bremdal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Din krop - din sundhed

Forløbet tager afsæt i KRAM-faktorerne og det fællesfaglige tema "SUNDHED". Fokus er KRAM-faktorerne kost og motion.

Vi har arbejdet med følgende underemner:
- De energigivende stoffer (kulhydrat, fedt og protein)
- Fordøjelsessystemet med fokus på fordøjelsen af kulhydrater
- Enzymer og deres rolle i fordøjelsen
- Blodsukkerregulering
- Blodkredsløbet (hjerte, blod, blodkar og lunger)
- Kondition

Praktisk arbejde:
- Påvisning af stivelse i fødevarer
- Forsøg med spytamylase
- Blodsukkermåling
- Dissektion af svinehjerte
- Blodtypebestemmelse (i forbindelse med PP2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kemi - Syrer og baser

Vi arbejder med:
-Syrer og baser
-pH-begrebet
-Syre/basetitrering

Demoforsøg:
- Kridt i forskellige koncentrationer af syre

Eksperimentelt arbejde:
- Måling af pH
- CaCO₃ i tavlekridt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kemi - Organisk kemi

Vi har arbejdet med
- Alkaner og alkener - herunder deres navngivning
- Alkoholer
- Fedtstoffers opbygning

Demoforsøg:
- Addition og substitution med bromvand
- Afbrænding af ethanol og rensebenzin(fuldstændig og ufuldstændig forbrænding)

Eksperimentelt arbejde
- Lightergas
- Blandbarhed
- Fedt i chips
- TLC med hovedpinepræparater(pp2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Klimaforandringer

Forløbet tager udgangspunkt i det fællesfaglige tema "KLIMA".

Vi har arbejdet med følgende:
- Livets opståen
- DNAs opbygning og funktion
- Grundbegreber i genetik (herunder homologe/heterologe kromosomer, fænotype, genotype, homozygot, heterozygot, allele gener, recessiv og dominant)
- Evolution og klimatilpasninger
- Celledeling (mitose og meiose)
- Nedarvning
- GMO
- Klima- og biodiversitetskrisen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kemi - Redoxreaktioner

Vi har arbejdet med:
- Oxidation og reduktion
- Spændingsrækken
- Batteriets opbygning
- Power-2-x

Eksperimentelt arbejde:
- Spændingsrækken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer