Holdet 2024 Ps/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Tina Semrau
Hold 2024 Ps/p (2p Ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Menneskedyret - socialpsykologi
Titel 2 Barndommens betydning:Tilknytning vs. omsorgssvigt
Titel 3 Personlighed, identitet og stress i det senmoderne
Titel 4 Diagnosesamfundet - klinisk psykologi
Titel 5 Menneskedyret II: Ondskab
Titel 6 Køn - metoder og feltarbejde
Titel 7 Vi er, hvad vi husker og tænker (Kognitiv psyk.)
Titel 8 Identitet og kulturmøder
Titel 9 Eksamensmetoder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Menneskedyret - socialpsykologi

Vi tager udgangspunkt i klassiske socialpsykologiske eksperimenter som Milgrams lydighedsforsøg og Aschs undersøgelse af konformitet og meget andet. Dernæst Social kognition, fordomme og stereotyper.
I forløbet har vi fokus på forskellige psykologiske forklaringer på, hvorfor vi mennesker ikke altid handler i overensstemmelse med egne overbevisninger og personlighed, men i stedet bliver påvirket af vores omgivelser. Vi undersøger de gruppepsykologiske processer, som kan forklare dette, sammen med eksperimenter som Milgrams lydighedseksperiment (gengivet i den danske udgave: Lydighedens dilemma), Sherifs Robbers Cave, Sunsteins eksperiment om politisk ekstremisme samt Ashs' konformitets-eksperiment og Bystander-effekten.
Vigtige begreber:
Konformitet, grupper og gruppedannelse, gruppepres, gruppetænkning, gruppepolarisering, social kognition, herunder stereotyper og fordomme, fordomme som følge konfliktteori: Sherif, fordomme som følge af social identifiktionsteori: Tajfel og Turner; fordomme som følge af social indlæring: Jane Elliot: Browneyed vs. Blueeyed-forsøget eller Taifel & Turner; "os mod dem"-tankegangen/in-out-group-thinking, roller og rolleforventninger, mobning, holdninger.
Holdninger består af de tre komponenter: kognitiv og affektiv komponent, foruden adfærdskomponent, jf. Festingers begreb om kognitiv dissonans og de forskellige strategier for at mindske dissonans, som kan sammenlignes med revidering af de kognitive skemaer, jf. akkomodation (s.376-379)

Under emnet Ondskabens psykologi opererer vi med tre overordnede tilgange:
1) en socialpsykologisk/gruppens indflydelse
2) udviklingspsykologisk/miljø/opvækstens indflydelse, bl.a. Baumrinds opdragelsesstile (Psyk. Veje s. 146-150)
3) en personlighedspsykologisk/arv (ved dyssocial personlighedsforstyrrelse)

Vi ser på forskellige definitioner af ondskab, bl.a. Suhrke og Svendsen og anvender Svendsens typer af ondskab, foruden de forskellige typer af moralsk frakobling (Bandura) og bystander-effekten.
Vi analyserer cases: Peter Lundin "En morder vender hjem" (dokumentar) og "Standard Operating Procedure" (dokumentar af Errol Morris om Abu Ghraib-skandalen i 2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barndommens betydning:Tilknytning vs. omsorgssvigt

Med udgangpunkt i Eriksson psykosociale og psykodynamiske udviklingsteori og dennes fokus på menneskets udvikling i et livslangt perspektiv (8 faser i alle aldre/faser) ser vi på det lille menneskes normale udvikling fra barn til voksen - med fokus på de første leveår, især "fundamental tillid til verden" contra mistillid i Eriksons teori (0-1 1/2 år). og til dels Margaret Mahlers teori og symbiose-begreb, omend hendes teori er delvist forældet (især den såkaldt normal-autistiske fase)

Den moderne og empiriske udviklingspsyk. og spædbarnsforskning afløser Erikson og Mahlers teori, der blot byggede på observationer, idet teknikken nu siden 60'erne muliggør avancerede lyd- og videooptagelser af spædbørnene, som også studeres og registreres vha. langt mere præcise målemetoder. Daniel Stern repræsenterer denne moderne udviklingspsykologi og arbejder med en lagdelt model, hvor de forskellige udviklingstrin eksisterer side om side.

Vigtige Stern-begreber: vitalitetsfølelser affektiv afsmitning, selektiv afstemning og fejlafstemning (et eksempel på fejlafstemninger ses i "Still-face"-eksperimenterne), fremkaldt ledsager og RIG'er, ansigtsduetter (non-verbal kommunikation, udvikling af empati og evne til at aflæse de sociale omgivelser), følelsesmæssig smitte, eller over- eller understimulation; social refereren og intentionel kommunikation og dannelsen af selvet.
Vi ser 1 BBC-dokumentar "Lille menneske" (nr. 1) med fokus på den tværmodale perception, social refereren og intentionel kommunikation, ansigtsduetter, emotionel optankning etc.

Væsentligt for den sunde udvikling er tilknytningen til en omsorgsperson: Vi arbejder derfor med Bowlbys tilknytningsteori og dannelsen af tilknytning (før-tilknytning, begyndende og selektiv tilknytning (7-24 mrd.), Mary Ainsworths tilknytningstyper (tryg, utryg-undgående, utryg-ængstelig, utryg-desorganiseret), som hun har frem til via fremmedsituationstesten (Psyk.Veje s. 96-98).

Midtvejs arbejdes med en projektopgave: "Lav et barn", I grupper udformes på baggrund af teorien et barn, dvs. eleverne laver en case med fokus på barnets tidlige opvækstvilkår, tilknytning, legekompetencer, socioøkonomiske baggrund, relationer osv. Casene fremlægges og resten af klassen indgår efterfølgende i roller for at skabe et andet perspektiv.

Harry Harlows forsøg med abeunger understøtter tilknytningsteorien: abeungerne foretrækker frottemoderen fremfor ståltrådsmoderen, hvilket beviser betydningen af omsorg, "kropskontakt" (til noget, der minder om en moder) og tryghed.
Rene Spitz har desuden lavet en længdesnitsundersøgelse af 123 børn på en vuggestue og fandt frem til spædbarnsdepression hos de børn, som mistede kontakten til deres mødre. I en anden undersøgelse af børn på et spædbørnshjem, opdagede han hospitalisme, som opstår, når barnet enten kun har sporadisk eller ingen kontakt til en omsorgsperson og betød, at børnenes udvikling gik i stå, bla. faldt deres intelligenskvotient drastisk.

Omsorgssvigt, risiko, resiliens og mønsterbrud:
Som særlig kontrast til den gode udvikling står risikofaktorer, omsorgssvigt, dvs. fejludvikling.
Vi ser på sammenhængen mellem omfang af og kæder af risikofaktorer, jf. Werner og Smiths Kauai-undersøgelsen i 1950'erne, som var den første resiliensforskning (se teksten "Risiko og resiliens- resiliensteori).
Definition på og typer af omsorgssvigt - Else Christensens typer: aktiv og passiv følelsesmæssig og aktiv og passiv fysisk omsorgssvigt, dvs. fejludvikling modsat resiliens: indre resiliensfaktorer, som ligger hos personen selv og ydre resiliensfaktorer, som findes i miljøet.
Konsekvenser af omsorgssvigt: kontaktforstyrrelser, forsinket udvikling, "voksent barn", ADHD, depression, skyld og skam, dissociation.
Til slut ser vi på betingelser for mønsterbrud, jf. Ulla Søgaard og mestring af tilværelsen på trods af omsorgssvigt: coping, jf. Bandura.

Undervejs arbejder vi med cases i form af dokumentarerne "Er du mors lille dreng" om lille Jørn og "Min barndom i helvede" om Lisbeth Zornig Andersen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Personlighed, identitet og stress i det senmoderne

Vi starter med trækteorien: The Big Five, dernæst den forsigtige vs. den risikovillige type, foruden forskellige perspektiver på personlighed generelt  (psykoanalytisk, eksistentiel og neuropsykologisk perspektiv) (Kap. 18 i Psyk. Veje). Vi slutter forløbet af med at se på identitet i det senmoderne og udviklingen af stress og omvendt copingstrategier som mindfulness, som vi selv afprøver vha. diverse øvelser.
Personlighedspsykologi:
- The Big Five/Trækteori om de fem personlighedstræk: ængstelighed/neuroticisme, udadvendthed, åbenhed, omgængelighed, pålidelighed - elevgruppeoplæg om ét personlighedstræk pr. gruppe

Identitet i det senmoderne (Psykologiens Veje, Kap. 17):
- Ziehe: kulturel frisættelse og paradokset omkring de mange muligheder: tvangen til at vælge
- Bourdieus kapital og habitus (økonomisk, social og kulturel kapital)
- Eriksons identitetsbegreb (jeg-identitet og social identitet
- Identitet ud fra Giddens: identitet som et refleksivt projekt
- Identitet ud fra Gergen: det multiple selv/den multiple identitet og de mange sociale arenaer
- Nynarcissime: selviscenesættelse og det øgede behov for anerkendelse
- Tre socialkarakterer - Riesmann: det traditionsstyrede, indrestyrede og gruppestyrede
- "Teori om det senmoderne" (NB: se pdf) 13/3!):  
Ulrick Beck: Risikosamfundet;
Rasmus Willig: skærpet individuel konkurrence;
Hartmut Rosa: social acceleration og tidshunger
+ øget selvoptagethed, selviscensættelse og selvskade

- Marcia: Fire udviklingsstadier (bl.a. inspireret af Eriksons begreb moratorium)
Ziehe: tre reaktionsmønstre (subjektivisering, ontologisering, potensering)
- Case: "Cultpigerne" (dokumentar), hvor vi laver en analyse af udviklingen af identitet med inddragelse af Giddens, Gergen, Marcia udviklingsstadier, Ziehes reaktionsmønstre.

Identitet og personlighed kobles til sidst på en af konsekvenserne ved det det senmoderne samfund: Stress.
Vi ser på forskellen mellem akut og kronisk stress, symptomer på stress, krav-kontrol-modellen, ydre og indre faktorer (herunder OAS, OSN, optimistisk vs. pessimistisk forklaringsstil).
Stress-case: "For ung til stress" (dokumentar), hvor vi anvender stress-teorien, personligheds- og identitets-teorien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Menneskedyret II: Ondskab

Under emnet Ondskabens psykologi opererer vi med tre overordnede tilgange:
1) en socialpsykologisk/gruppens indflydelse
2) udviklingspsykologisk/miljø/opvækstens indflydelse, bl.a. Baumrinds opdragelsesstile (Psyk. Veje s. 146-150)
3) en personlighedspsykologisk/arv (ved dyssocial personlighedsforstyrrelse)

Vi ser på forskellige definitioner af ondskab, bl.a. Suhrke og Svendsen og anvender Svendsens typer af ondskab, foruden de forskellige typer af moralsk frakobling (Bandura) og bystander-effekten.
Vi analyserer casen om Peter Lundin "En morder vender hjem" (dokumentar) og Abu Ghraib-skandalen: "Standard Operating Procedure" (dokumentar af Errol Morris, 2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vi er, hvad vi husker og tænker (Kognitiv psyk.)

Der arbejdes med grundlæggende begreber indenfor kognitiv psykologi: Hukommelse, tænkning, læring og motivation.

Den grundlæggende tilgang indenfor kognitiv psykologi er, at menneskets perception og fortolkning af virkeligheden har afgørende betydning for vores handlinger og adfærd.

Vi ser på følgende elementer:
Opmærksomhed: den selektive og fokuserede, foruden de automatiske og kontrollerede processer ser vi også på, foruden de forskellige lagre og typer af hukommelsen:
Hukommelseslagre: Sensorisk, arbejdshukommelse/korttidshuk. og langtidshukommelse.
Langtidshukommelse:
- Eksplicit: semantisk og episodisk hukommelse
- Implicit: procedure, perceptuel og hukommelse for emotionelle reaktioner

Vi ser også på det faktum, at hukommelsen fungerer som en montage og bl.a. derfor ikke altid er troværdig.
Hukommelsen kan dog trænes og skærpes vha. mnemoteknikker, fx Ciceros metode (også kaldet "Locus-metoden") og andre mere simple metoder som klumpning/chunking, cues og dobbeltkodning.
Modsat virker multitasking dårligt for vores hukommelse...
Centralt er de kognitive skemaer, som vi danner mange af i løbet af et liv, ligesom vi mere eller mindre automatisk danner stereotype forestillinger og fordomme, (jf. social kognition)

Tænkningens udvikling: Vi undersøger Piagets teori i forhold til tænkning og Piagets strukturalistiske teori, hvor tænkning opfattes som universel versus Vygotskys socialkonstruktivistiske teori, hvor tænkning opfattes som afhængig af kulturen og tilgangen til læring er, at denne bedst foregår i samspil med andre (Se: Kapitel 12 i Psykologiens Veje).

Læringsteori: Vi arbejder med læringsteorier, fx den behavioritistiske (Watson og Skinner, klassisk og operant betingngin) og motivation i forhold til viden og undervisning (Se: kap. 13, Psykologiens Veje, foruden tekster om motivation og belønning).

Dokumentar: "Hacking af hukommelsen" (DR-TV): https://drive.google.com/file/d/1AnpaVvhwcui87M3aNqaFRlTT-BI5804H/view (52 min.)
Uddrag af "Mesterhjerner", Peter Lund Madsen (DR): https://www.youtube.com/watch?v=-9wQtZtkg-Q (28 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Identitet og kulturmøder

Vi undersøger hvilke muligheder og udfordringer, der findes i kulturmøder, dvs. møder mellem folk fra forskellige kulturer, hvor man i en undersøgelse af en fremmed kultur kan anlægge en etnocentrisk eller kulturrelativistisk vinkel.
Andre vigtige teorier og begreber:
Kontaktteorien, jf. Gordon W. Allport
Akkulturation/-sproces, jf. Ishu Ishiyama akkulturationsteori/kulturtilpasningsteori
Typer af konflikter i Ishiyamas model: Høj eller lav i forhold til henholdsvis hjem- eller værtskultur
Værtskulturen versus hjemkulturen, eller minoriteten versus majoriten
Kollektivistisk kultur contra individualistisk kultur
Tokulturel livsform (modsat negativ identitet)
”Symbolsk etnicitet”, (jf Herbert Gans)
Stereotyper, fordomme og diskrimination
Vi ser desuden på betydningen af at tilhøre en minoritet i forhold til identiteten:
Multipel identitet, jf. Gergen
Refleksiv identitet, jf. Giddens
Jeg-identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet, jf. Carsten Rene Jørgensen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensmetoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer