Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Jakob Thorgård
|
Hold
|
2024 Sa/p (2p Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ung i det senmoderne samfund
Forløbet har fokus på individets forhold til individualitet og fællesskab i det senmoderne samfund med udgangspunkt i udvalgte sociologers samtidsdiagnoser (Giddens, Ziehe, Rosa). Forløbet har ligeledes haft fokus på sociale medier og teknologiens betydning for førnævnte forhold samt på den pressede ungdom - herunder Turkle, Goffmann og Meyrowitz. Der har været fokus på køn og ligestilling samt kvalitativ og kvantitativ metode.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger.
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fagligt kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering.
- Medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- Komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
- Ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi og velfærd under pres
Beskrivelse:
Forløbet har fokus på den økonomiske udvikling og situation i Danmark omhandlende økonomiske mål og målkonflikter, økonomisk politik, EU's betydning, arbejdsmarkedet og den globale økonomi. Der er blevet arbejdet med økonomiske skoler (Keynes, neoklassisk).
I forløbet har der ligeledes været fokus velfærdsmodeller, velfærdstrekanten, konkurrencestaten, velfærdssystemet i Danmark, velfærdsstatens udfordringer og løsninger på udfordringer.
Fagligt kernestof:
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt.
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Forløbet er gennemført i samspil med KS samfundsfag C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ideologier, partier og vælgere
I forløbet har der været fokus på klassiske politiske ideologier, politiske skillelinjer, partityper, partiadfærd samt vælgervandringer og vælgeradfærd.
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Fagligt kernestof:
- Politisk meningsdannelse
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kriminalitet og straf
Forløbet arbejder med kriminalitet - herunder bandekriminalitet - i Danmark. Vi ser på omfanget af kriminalitet og bandekriminalitet, forklaringer på kriminalitet, hvorfor man bliver bandemedlem, retssystemet og syn på straf og resocialisering - herunder Kant og utilitarismen. Der er blevet arbejdet med partiernes syn på straf og bekæmpelse af kriminalitet, og i den forbindelse koblet til politiske skillelinjer.
Der inddrages teorier af Bourdieu, Honneth, Goffman, Czikzentmihailyi, Hylland-Eriksen, Sutherland, Merton, Hirschi, Cohen, Bloch/Niederhoffer. Yderligere har forløbet fokus på sociale og kulturelle forskelle i samfundet generelt herunder social arv og integration.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger herunder professionsrettede problemstillinger.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
Fagligt kernestof:
- Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- Retssystemet
- Identitetsdannelse og socialisering
- Politiske skillelinjer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fungerer demokratiet?
Forløbet har haft fokus på det politiske system i Danmark på national niveau samt fokus på EU som politisk system. Der har været fokus på afdækning af magtforhold, demokratiformer, demokratiopfattelser, magtformer, medborgerskab, politiske indflydelseskanaler, lovgivning samt betydningen af bl.a. medierne og EU. Der er blevet arbejdet med EU's institutioner, udviklingen i EU-samarbejdet herunder integrationen mellem EU-landene samt lobbyisme, borgerinddragelse og EU's værdier.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra politik til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Fagligt kernestof:
- Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224863259",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224863259",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224863259"
}