Titel
1
|
afsætning
Vi arbejder ud fra bøgerne: "Afsætning Niveau C", Trojka 2015 og Salg & Service Niveau E, D; C, Trojka og Afsætning på Systime med emnerne:
Titel 1 Virksomhedsforståelse
Titel 2 Efterspørgsel
Titel 3 Udbud
Titel 4 Marketingmix
Titel 5 Service og kundebetjening
Titel 1
Virksomhedsforståelse
Indhold Kernelitteratur:
Lene Jenrich m.fl.: ”Afsætning C” fra forlaget Trojka, 1. udgave
www.Systime: Afsætning F – C til EUD/EUX
Hovedområder:
• Forretningsmodeller og -koncepter online/offline (Sys. kap1 og 2)
• SWOT (Kap 9, Systime kap. 4)
• Distributionskæde (Kap 17, Systime kap. 3)
• Kendetegn for B2C og B2B (Kap.26, Systime kap. 5.2 og 5.3)
• Delmarkeder på B2B (Kap.26, Systime kap. 5.3)
• Købelov (Kap. 6, Systime 6.1)
Supplerende litteratur
• E-handelslov og markedsføringslov (Systime supplerende til kap. 6)
Særlige fokuspunk-ter Målene er at I kan:
Redegøre for en virksomheds koncept og distributionskæde samt
Business to business (B2B) marked.
Redegøre for relevante love og regler
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, dialog, diskussion, gruppearbejde og fremlæggelse
Titel 2
Efterspørgsel
Indhold Kernelitteratur:
Lene Jenrich m.fl.: ”Afsætning C” fra forlaget Trojka, 1. udgave
www.Systime: Afsætning F – C til EUD/EUX
Hovedområder:
• Målgrupper og segmentering på Business to Consumer (B2C) mar-kedet (Kap. 10, Systime kap. 7)
• Segmenteringskriterier (online/offline) på B2C-markedet (demo-grafi, adfærd og livsstil) (Kap. 23, Systime 7.2))
• Livsstilsmodeller (kap. 18, Systime 7.3)
• Købsadfærd (online/offline) på B2C-markedet (behov, købemoti-ver, købevaner, købstyper, køberoller og beslutningsproces) (Kap. 3, Systime kap. 8)
• Trends (Kap. 7)
Supplerende litteratur:
• Målgrupper og segmentering på B2B-markedet (Kap. 26, Systime kap. Kap. 5.3)
• Købsadfærd på B2B-markedet (Kap. 26, Systime kap. 5.3)
Særlige fokuspunk-ter Målene er, at I kan:
Anvende metoder til at segmentere markeder og vælge operationel mål-gruppe.
Anvende metoder til at beskrive købsadfærd og trends i forhold til
et konkret produkt eller virksomhed
Klasseundervisning, dialog, diskussion, gruppearbejde og fremlæggelse.
Titel 3
Udbud
Indhold Kernelitteratur:
Lene Jenrich m.fl.: ”Afsætning C” fra forlaget Trojka, 1. udgave
www.Systime: Afsætning F – C til EUD/EUX
Hovedområder:
• Snæver til bred konkurrence (Kap. 11, Systime kap. 9.1)
• Markedsopdeling (effektivt og latent marked) (Kap.11, Systime kap. 9.3)
Supplerende stof:
• Konkurrenceform (Kap. 11, Systime kap. 9.2)
• Konkurrencemæssige positioner (Kap. 11)
• Konkurrentanalyse (Kap.11x, Systime kap 9.4)
Særlige fokus-punkter Målene er at I kan:
Anvende metoder til at beskrive konkurrencesituationen for et
konkret produkt eller virksomhed.
Væsentligste
arbejdsformer Klasseundervisning, dialog, diskussion, opgaver om at finde eksempler i for-hold til konkurrencesituationen for givne virksomheder.
Titel 4
Marketingmix
Indhold Kernelitteratur:
Lene Jenrich m.fl.: ”Afsætning C” fra forlaget Trojka, 1. udgave
www.Systime: Afsætning F – C til EUD/EUX
Hovedområder:
• Produkt (Kap. 14, Systime kap. 10)
• Pris (Kap.16, Systime kap. 12)
• Place – distribution (Kap.17, Systime kap. 11)
• Promotion (Kap. 8 og 24, Systime kap. 13)
Supplerende stof:
• Online markedsføring:
• SEM, SEO, loyalitetsprogrammer og kundeklubber, herunder ind-samling og anvendelse af big data (Systime Kap. 13)
• Butiksindretning og vareeksponering (Kap. 5, Systime kap. 13.4)
• Branding og CSR (Kap. 25, Systime kap. 13.6)
• Relationsmarkedsføring (B2B) (Kap. 26, Systime Kap. 5.3)
Særlige fokus-punkter Målene er at I:
Kan anvende viden om en virksomheds målgruppe til at udarbejde
marketingmix (online/offline) for et konkret produkt eller virksomhed.
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, dialog, diskussion, udarbejdelse af markedsføringsplan, udarbejde af markedsanalyse og fremlæggelse på klassen samt løbende fremlæggelse.
Titel 5
Service og kundebetjening
Indhold Kernelitteratur:
Lene Jenrich m.fl.: ”Afsætning C” fra forlaget Trojka, 1. udgave
www.Systime: Afsætning F – C til EUD/EUX
Hovedområder:
• God/dårlig kundeservice og -rådgivning (Systime kap. 14)
• Servicekoncepter og servicepakken (Kap. 15, Systime kap.10.4 og 14.5)
Supplerende litteratur:
• Salgstrappen (Kap. 4, Systime Systime kap 14.4)
Særlige fokus-punkter Målene er at I kan:
Anvende viden om service til at udarbejde forslag til god service
(online/offline) før, under og efter købet med udgangspunkt i en
konkret virksomheds målgruppe
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, diskussion, opgaver, gruppearbejde
|