Holdet 2024 if 1h1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Flemming Skovgaard Due
Hold 2024 if 1h1 (1h1 if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AppLab programmeringsforløb
Titel 2 Introduktion - IT og computere
Titel 3 Det intelligente samfund
Titel 4 IT-sikkerhed, overvågning og sociale medier
Titel 5 Hjemmesideprogrammering
Titel 6 IT-systemer og dataudveksling
Titel 7 Innovation - Fra idé til færdigt produkt
Titel 8 Interaktionsdesign
Titel 9 Prøve og klargøring til eksamen...

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AppLab programmeringsforløb

Løbende igennem hele forløbet er der lavet et programmeringsforløb med AppLab vekslende med "almindelig undervisning" i de forskellige emner.

Eleverne har arbejdet med intro-kursus på 10 opgaver og med AppLab-introduktionsnote udarbejdet af Malene Cramer Engebjerg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion - IT og computere

Indledende forløb om introduktion til IT og computere. Vi har snakket om von Neumann-arkitektur, om det binære og hexadecimale talsystem og vi har set på historisk IT-udvikling.

Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det intelligente samfund

Forløb med temaet "Det intelligente samfund", herunder om Robotter, sårbarhedsanalyse, selvkørende biler, supercomputer, kvantecomputer, Big Data, IoT, kunstig intelligens (AI), neurale netværk. Vi har i forbindelse med kunstig intelligens specielt arbejdet med Ngram-sprogmodellen. Vi har desuden set på programmering af Mindstorm robotter.

Vi har set film om robotter, Waymo (Googles selvkørende biler), DR2-udsendelse om kvantecomputer og om kunstig intelligens og Machine Learning.

Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 IT-sikkerhed, overvågning og sociale medier

Forløb om IT-sikkerhed. Vi har snakket om overvågning og IT-firmaernes høst af data, Persondataforordningen (GDPR), forskellige former for svindel på nettet, CIA-modellen og hvordan man kan sikre sig med kodeord og adgangskontrol. Dertil har eleverne under forløbet fået indblik i offentlig nøgle-kryptering og digital signatur.

Fra læreplanens kernestof dækkes:

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hjemmesideprogrammering

Forløb hvor der arbejdes med principperne bag en hjemmeside. Eleverne har stiftet bekendtskab med opbygning af hjemmesider i HTML/JavaScript. Indledningsvist har eleverne fået introduktion til den overordnede struktur, og vi har set på simple sider i HTML, og med brug af JavaScript til at få interaktion med knapper (dynamisk hjemmeside). Vi har set på, hvordan man kan anvende løkker og forgreninger til f.eks. at lave et "lykkehjul". Sidst i forløbet har eleverne selv lavet mere avancerede hjemmesider mad hjælp fra AI.

Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:

Programmering
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 IT-systemer og dataudveksling

Dette forløb handler primært om databaser. Vi har arbejdet lidt med E/R-diagrammer og med SQL-kald til en MySQL-database (relationelle databaser). Vi har også set på databaser i AppLab.
Der har i forløbet desuden arbejdet med systemarkitektur - herunder om Klient-Server-forhold og 3-lagsarkitektur, og vi har i den forbindelse snakket om internettets opbygning.


Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ Internettets teknologi
̶ client-server arkitektur

Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
̶ data og datatypers repræsentation og manipulation
̶ databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

Programmering
̶ funktioner
̶ variable
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Innovation - Fra idé til færdigt produkt

Forløb om hvordan man får den gode (IT-)idé og hvordan man får den virkeliggjort. Der er berørt emner som målgruppe-analyse, udviklingsmodeller og brugertest (herunder tænke-højt-test).

Afslutningsvist er arbejdet med en lidt længere opgave om udvikling af en hjemmeside/app til Kilen Kanoudlejning og - webshop.

Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Innovation
̶ eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Interaktionsdesign

Forløb om hvordan man opnår et godt interaktionsdesign (IxD). Der er set på brugergrænseflade (UI) og brugeroplevelse (UX).
AIDA og Laswells kommunikationsmodeller er inddraget.
Der er set på undersøgelse af brugsmønstre, Normans design-principper, Gestalt-love og Fitts lov.
Desuden er der kigget på "personas" og "figurines" som samtaleredskaber til behovsafdækning for brugergrupper


Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:

Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
̶ principper for interaktionsdesign
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Prøve og klargøring til eksamen...

Eleverne arbejder i de valgte eksamensgrupper med eksamenslignende spørgsmål, der fremlægges på klassen i de sidste timer. Dertil skriftlig prøve (uden elektroniske hjælpemidler) i starten af forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer