Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Flemming Skovgaard Due
|
Hold
|
2024 if 1h1 (1h1 if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
AppLab programmeringsforløb
Løbende igennem hele forløbet er der lavet et programmeringsforløb med AppLab vekslende med "almindelig undervisning" i de forskellige emner.
Eleverne har arbejdet med intro-kursus på 10 opgaver og med AppLab-introduktionsnote udarbejdet af Malene Cramer Engebjerg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
App Lab - vigtige kommandoer.pdf
-
Opgave 1, My App (brug app'en).pdf
-
Opgave 2, My App (fra euro til kroner).pdf
-
Opgave 3, My App (tilføj kursfelt).pdf
-
Opgave 4, My App (tilføj rabat-beregning).pdf
-
Opgave 5, My App (tilføj BMI-beregning).pdf
-
Opgave 6, My App (klassificering af BMI).pdf
-
Opgave 7, My App (små opgaver om for-løkker).pdf
-
Opgave 8, My App (Cooper test).pdf
-
Opgave 9, My App (gem yndlingskager).pdf
-
Opgave 10, My App (find yndlingskager).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion - IT og computere
Indledende forløb om introduktion til IT og computere. Vi har snakket om von Neumann-arkitektur, om det binære og hexadecimale talsystem og vi har set på historisk IT-udvikling.
Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det intelligente samfund
Forløb med temaet "Det intelligente samfund", herunder om Robotter, sårbarhedsanalyse, selvkørende biler, supercomputer, kvantecomputer, Big Data, IoT, kunstig intelligens (AI), neurale netværk. Vi har i forbindelse med kunstig intelligens specielt arbejdet med Ngram-sprogmodellen. Vi har desuden set på programmering af Mindstorm robotter.
Vi har set film om robotter, Waymo (Googles selvkørende biler), DR2-udsendelse om kvantecomputer og om kunstig intelligens og Machine Learning.
Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
IT-sikkerhed, overvågning og sociale medier
Forløb om IT-sikkerhed. Vi har snakket om overvågning og IT-firmaernes høst af data, Persondataforordningen (GDPR), forskellige former for svindel på nettet, CIA-modellen og hvordan man kan sikre sig med kodeord og adgangskontrol. Dertil har eleverne under forløbet fået indblik i offentlig nøgle-kryptering og digital signatur.
Fra læreplanens kernestof dækkes:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hjemmesideprogrammering
Forløb hvor der arbejdes med principperne bag en hjemmeside. Eleverne har stiftet bekendtskab med opbygning af hjemmesider i HTML/JavaScript. Indledningsvist har eleverne fået introduktion til den overordnede struktur, og vi har set på simple sider i HTML, og med brug af JavaScript til at få interaktion med knapper (dynamisk hjemmeside). Vi har set på, hvordan man kan anvende løkker og forgreninger til f.eks. at lave et "lykkehjul". Sidst i forløbet har eleverne selv lavet mere avancerede hjemmesider mad hjælp fra AI.
Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:
Programmering
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
IT-systemer og dataudveksling
Dette forløb handler primært om databaser. Vi har arbejdet lidt med E/R-diagrammer og med SQL-kald til en MySQL-database (relationelle databaser). Vi har også set på databaser i AppLab.
Der har i forløbet desuden arbejdet med systemarkitektur - herunder om Klient-Server-forhold og 3-lagsarkitektur, og vi har i den forbindelse snakket om internettets opbygning.
Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ Internettets teknologi
̶ client-server arkitektur
Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
̶ data og datatypers repræsentation og manipulation
̶ databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Programmering
̶ funktioner
̶ variable
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Innovation - Fra idé til færdigt produkt
Forløb om hvordan man får den gode (IT-)idé og hvordan man får den virkeliggjort. Der er berørt emner som målgruppe-analyse, udviklingsmodeller og brugertest (herunder tænke-højt-test).
Afslutningsvist er arbejdet med en lidt længere opgave om udvikling af en hjemmeside/app til Kilen Kanoudlejning og - webshop.
Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Innovation
̶ eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Interaktionsdesign
Forløb om hvordan man opnår et godt interaktionsdesign (IxD). Der er set på brugergrænseflade (UI) og brugeroplevelse (UX).
AIDA og Laswells kommunikationsmodeller er inddraget.
Der er set på undersøgelse af brugsmønstre, Normans design-principper, Gestalt-love og Fitts lov.
Desuden er der kigget på "personas" og "figurines" som samtaleredskaber til behovsafdækning for brugergrupper
Der arbejdes i dette forløb med følgende aspekter fra læreplanens kernestof:
Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
̶ principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Prøve og klargøring til eksamen...
Eleverne arbejder i de valgte eksamensgrupper med eksamenslignende spørgsmål, der fremlægges på klassen i de sidste timer. Dertil skriftlig prøve (uden elektroniske hjælpemidler) i starten af forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274305972",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274305972",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274305972"
}