Holdet 2024 sa 1h1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Birthe Gransgaard Leth
Hold 2024 sa 1h1 (1h1 sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed
Titel 2 Valg i USA
Titel 3 Demokrati og Magt
Titel 4 Globalisering
Titel 5 Økonomi
Titel 6 Ungdomsliv - sociologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed

Forløbets fokus er ulighed i Danmark. Vi arbejder med ulighed og fattigdom, Bourdieu, levevilkår i Danmark, social mobilitet, social arv, ideologierne og velfærdsmodellernes betydning for ulighed.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Supplerende stof:
diverse artikler + nyhedsindslag
Dokumentarfilm "Ik'så mange penge" + "Mandefald"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 25-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Valg i USA

Valg i USA - valgsystemet og opfølgening på valget
Ser nyhedsudsendelser omkring valget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Demokrati og Magt

Demokrati og Magt:
Fokus på demokratiet i Danmark. Der arbejdes bl.a.med:
- direkte demokrati
- repræsentativt demokrati
- konkurrencedemokrati
- deltagelsesdemokrati
- demokratiets modsætninger
- de politiske partier
- værdi- og fordelingspolitik
- Magtens 3-deling
- lovgivningsprocessen
- parlamentarisme
Desuden arbejdes der med pariterne og vælgere samt deres adfærd.

Supplerende stof:
diverse artikler, hjemmesider og statistikker
Forskellige nyhedsindslag

Faglige mål:
At eleverne skal være i stad til at kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsningsmuligheder.
At eleverne ud fra kernestoffet kan forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
At de kan undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydning af EU og globale forhold
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
At de kan indsamle og vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge, således at de får fagets metoder i spil
argumentere for egne synspunkter ppå et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Globalisering

Tværfagligt projekt med mellem IØ, Historie og samfundsfag hvor eleverne har arbejdet med det overordnede emne Globalisering.

Faglige mål i fht. samfundsfag har været:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
- konkurrenceevne i et globalt perspektiv
- kvalitativ- samt kvantitativ metode
- komparativ analysemetode mellem Danmark og Kina
- indsamling af relevant data

Eleverne har arbejdet med projektet i samspil med faget International Økonomi og Historie, og afsluttet forløbet med en mundtlig fremlæggelse (eksamenslignende situation)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økonomi

Vi arbejder med dansk økonomi, med fokus på de samfundsøkonomiske mål, det økonomiske kredsløb og økonomisk politik.
Derudover inddrages forhold omkring globaliseringen, konkurreneevnen samt EUs betydning (fra Globaliseringsprojektet).

Faglige mål:
At kunne kombinere elevernes viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer.
At behandle problemstillinger i fht. den aktuelle økonomiske situation
At se og komme med løsningsforslag i fht. forskelle økonomiske senarier

Supplerende stof:
diverse artikler, hjemmesider og statistikker
"Økonomi for Dummies"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ungdomsliv - sociologi

Vi arbejder med identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Vi arbejder med Giddens, Goffmann, Hartmut Rosa.
Derudover arbejder vi med kulturmøder i Danmark, her ser vi på Hofstedes løgmodel, jeg- og vi-kultur, identitetsstrategier og integrationsformer samt Honneths anerkendelsesteori. Her anvendes bogen Luk Samfundet op! kapitel 2.5.
Som en del af forløbet laver eleverne et interview med en bedsteforældre eller lignende.

Faglige mål:
At anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi til at redegøre for akutelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Supplerende stof:
diverse artikler, hjemmesider og statistikker
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ungdomsliv dok 4 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer