Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Lilli Margrethe Adsersen
|
Hold
|
2024 er 3h1 (3h1 er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Erhvervsjura
Forløb 1 Introduktion til erhvervsjura
Forløbets indhold og fokus Eleverne har fået en introduktion til faget er blevet gjort bevidste om juraens betydning for vores demokrati samt en forståelse af de etiske aspekter som ligger i juraen/samfundet. Eleverne forstår betydningen og indholdet af borgerrettigheder mv., ligesom eleverne er orienteret i digital dannelse.
Eleverne kan redegøre for retskilderne og deres hierarkiske orden. Eleverne har indblik i retssystemets opbygning, retssagers forløb og retssikkerheds-princippers formål og indhold.
Faglige mål • forstå det demokratiske medborgerskab
• forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• anvende retskilder
Kernestof Demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse, retskilder og det danske retssystem samt juridisk metode
Anvendt materiale Litteratur: iBogen ”Erhvervsjura C&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 1 – 4
Eleverne har set et afsnit af serien ”Retten indefra”.
Ca. 15 timer
Arbejdsformer Klasseundervisning med diskussioner og opgaver om forskellige problemtyper,
Opgaver med helt konkrete moralske/etiske spørgsmål er drøftet og ”tilsat” en juridisk vurdering..
Eleverne er sat grundigt ind i juridisk metode.
Forløb 2 Erstatning
Forløbets indhold og fokus Eleverne kan forklare dansk rets erstatningsbetingelser, herunder lempelsesreglerne og kan forholde sig til et erstatningsretligt problem efter juridisk metode. Eleverne kan redegøre for det særlige ansvar, der hviler på henholdsvis arbejdsgivere og producenter.
Eleverne har fået en forståelse for forsikringsrettens begreber, betingelser og vigtigste principper herunder tabsbegrænsningspligt og vindingsforbud.
Med udgangspunkt i almindelige skadestyper er eleverne i stand til at formulere og anvende faglig argumentation i erstatningsforhold.
Faglige mål • forstå̊ juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• anvende retskilder
Kernestof Erstatning uden for kontrakt, herunder generelle forsikringsretslige principper.
Anvendt materiale Litteratur: IBogen ” Erhvervsjura C&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 5 – 7
Ca. 17 timer
Arbejdsformer Eleverne har løst opgaver inden for forsikringsretten.
Tavleundervisning.
Eleverne har arbejdet i grupper med cases.
Eleverne har gennemgået tjekspørgsmål på klassen til repetition af emnets begreber
Forløb 3 Aftaleret
Forløbets indhold og fokus Eleverne kan anvende aftalerettens udtryk og har gennem en teoretisk gennemgang af aftalemodellen mv. og via opgaver lært at bruge reglerne om aftaleindgåelse
Eleverne er blevet introduceret til ugyldighedsgrundene med særlig fokus på forskellen mellem de stærke og svage ugyldighedsgrunde.
Umyndighed er gennemgået i hovedtræk.
Eleverne kan anvende juridisk metode til at definere et konkret juridisk problem og ved anvendelse af reglerne i Aftaleloven diskutere, vurdere og løse aftaleretlige problemstillinger.
Eleverne kan redegøre for de forskellige fuldmagtsformer og løse problemstillinger vedr. fuldmægtigens handlinger indenfor og uden for henholdsvis bemyndigelse og legitimation. (Andre mellemmænd er ikke inddraget)
Faglige mål • forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• anvende retskilder
Kernestof Aftaleret, herunder aftalers indgåelse ifølge Dansk lovgivning, aftalers ugyldighed og fuldmagt
Anvendt materiale Litteratur: iBogen ” Erhvervsjura C&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 8 – 11
Ca. 10 timer
Arbejdsformer Klasseundervisning og opgaveløsning.
Eleverne har selvstændigt og i grupper arbejdet med cases både vedr. aftalers indgåelse, aftalers ugyldighed og fuldmagt disse er herefter gennemgået på klassen.
Forløb 4 Forbrugerret
Forløbets indhold og fokus Eleverne er i stand til at definere, diskutere og vurdere forbrugerretlige spørgsmål ud fra juridisk metode.
Eleverne er bevidste om den beskyttelse, forbrugerregler yder forbrugere Eleverne kan løse juridiske problemstillinger i forhold til både forbrugerkøb, forbrugeraftaler og kreditaftaler herunder ejendomsforbehold.
Eleverne forstår betydningen af at pantsætte løsøre og kender de relevante sikringsakter.
Faglige mål • forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• foretage juridisk informationssøgning
• anvende retskilder
Kernestof Forbrugeraftaler herunder E-handel, betalingskort-regler, forbrugerkøb, kreditaftaler, ejendomsforbehold samt pant i løsøre.
Anvendt materiale Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 12 – 18
Supplerende: www.forbrug.dk og www.forbrugerombudsmanden.dk
Ca. 18 timer
Arbejdsformer Klasseundervisning med samtaler og selvstændigt arbejde med regelsættene samt opgaveløsning via cases
Eleverne har orienteret sig i forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Forløb 5 Markedsføring
Forløbets indhold og fokus Eleverne har fået indsigt i markedsføringsloven og set eksempler af bestemmelsernes praktiske anvendelse og betydning samt fået indsigt i Forbrugerombudsmandens opgaver og beføjelser.
Faglige mål • forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• foretage juridisk informationssøgning
• anvende retskilder
Kernestof Markedsføring herunder forbrugerombudsmandens opgaver mv.
Anvendt materiale Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
kapitel 19
Ca. 5 timer
Arbejdsformer Eleverne har arbejdet i grupper med kernestoffet samt fundet sager om de forskellige områder. Grupperne har herefter gennemgået kapitlet for hinanden
Forløb 6 Køberet
Forløbets indhold og fokus Eleverne har gennem arbejdet med emnet fået forståelse for betydningen af Købelovens begreber og principper. Eleverne kender reglerne og betydningen af levering, herunder undtagelser og klausuler.
Eleverne kan definere misligholdelse og forstår konsekvenserne heraf – i forhold til forsinkelse og mangler.
Faglige mål • forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• anvende retskilder
Kernestof Køberet med fokus på nationale regler i handelskøb
Anvendt materiale Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 20
Ca. 8 timer
Arbejdsformer PP gennemgået
Opgaver løst i grupper
Forløb 7 Inkasso og fogedret –
Forløbets indhold og fokus Eleverne kan redegøre for og diskutere spørgsmål om individualforfølgning herunder den forenklede inkassoproces. RPL § 509
Faglige mål • forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• foretage juridisk informationssøgning
• anvende retskilder
Kernestof Inkasso og fogedret.
Anvendt materiale Litteratur: iBogen ” Erhvervsjura C&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 22
Ca. 5 time
Arbejdsformer Gennemgang af PP
Opgaveløsning på klassen og i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
91 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279953382",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279953382",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279953382"
}