Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Stine Risum Jensen
|
Hold
|
2024 Bi_B2 (Bi_B2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Limfjordens økologi
Forløbet har taget udgangspunkt i FN’s verdensmål nr. 14 ”Livet i havet” og vi har løbende arbejdet med:
- Opbygningen af det marine økosystem, biotiske og abiotiske faktorer
- Osmose og betydningen af salt for de levende organismer i havet
- Livet i vandsøjlen, herunder plankton, større dyr, fødekæder, energistrømme, stofomsætning og årstidsvariation
- Livet ved bunden, og kort introduktion til stofomsætning ved bunden
- Fotosyntesen, med fokus på lysprocessen
- Kulstofkredsløbet
- Nitrogenkredsløbet
- Fosforkredsløbet
- Eutrofiering og iltsvind
- Overordnet introduktion til svovlkredsløbet ift. at forstå grundlaget for et liglagen og hvor svovlbrinte kommer fra
Eksperimentelt arbejde:
- Osmose i kartofler og æg
- Springlag
- Simpel kromatografi, pigmenter i tang, ålegræs og spinat
- Dissektion af blåmusling, samt demonstration af muslingers filtration
Feltarbejde:
- Biotopundersøgelse af Limfjorden, herunder artskendskab
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan påvirker alkohol dit nervesystem?
Vi har været igennem følgende:
- Introduktion til kroppens organsystemer
- Nervesystemets opbygning og inddeling
- Nervecellens opbygning og funktion
- Nerveimpulsen/aktionspotentialet, herunder hvilemembranpotentialet og natrium-kalium-pumpen
- Synapsen og transmitterstoffer
- Projektarbejde om nervesystemet og alkohol, herunder generelt om alkohols virkning på kroppen (alkoholpromille, alkoholmolekylet, alkohols virkning på cellemembranen og alkohols virkning i synapsen)
Praktisk/eksperimentelt arbejde:
- Mini sundhedsprofil
- Nervesystemet, sanser og reflekser
- Nerveledningshastighed
- Alkohols virkning på cellemembranen (forsøg med rødbeder)
- Dafnier, hjerterytme og alkohol
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantningssystemet og hormonel regulering
Vi har været igennem emnerne:
- Endokrin og parakrin signalering
- Hormonernes cellulære virkning
- Feedbackmekanismer
- Overordnet opbygning af manden og kvindens kønsorganer
- Regulering af mandens og kvindens kønshormoner
Eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med blodsukkermåling (et praktisk eksempel på regulering af hormoner)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dykkerrefleksen
Vi har arbejdet med:
- Aerob respiration og ATP dannelse
- Anaerobt stofskifte
- Blodkredsløbet, herunder blod, blodkar, hjerte og lunger (kort genopfriskning fra C-niveau)
- Vejrtrækning, herunder indånding, udånding og ventilation
- Dykkerrefleksen (holde vejret, nedsat hjerterytme, sammentrækning af blodkar)
- Perspektivering: Fridykning og effekten på kondition
Praktisk/eksperimentelt arbejde:
- Undersøg din vitalkapacitet
- Dykkerrefleks og puls
- Hæmatokritværdi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dit fantastiske genom
Vi har arbejdet med:
- Genopfriskning af cellelære (pro og eukaryote celler), herunder udvalgte strukturers funktion, forskelle og ligheder mellem celler
- Kromosomer
- Celledeling (mitose og meiose)
- Mendel og arvelighed, Mendels to love med fokus på Mendels første lov
- Nedarvningsprincipper
- Dominant og recessiv nedarvning
- Ufuldstændig dominans
- Co-dominans (blodtype)
- Autosomal og kønsbunden nedarvning
- Nedarvning af monogene sygdomme og stamtræsanalyse
- DNA's struktur og funktion
- DNA replikation
- Proteiners opbygning og strukturniveauer
- Det centrale dogme, proteinsyntese, transskription og translation
- Mutationer (kromosommutationer og genmutationer)
- Gensplejsning/genmodificering af en mikroorganisme/bakterie (med perspektivering til insulin/insulinproduktion)
- Enzymer, enzymaktivitet, temperatur- og pH-optimum
Praktisk arbejde:
- Gensplejsning, papirøvelse
- Mere juice fra æbler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi
Vi har været igennem emnerne:
- Mikroorganismer eukaryoter/prokaryoter/virus
- Vækst og vækstfaktorer
- Vækstkurven med vækstfaser (nølfasen, den eksponentielle vækstfase, den stationære fase og dødsfasen)
- Gæring
- Reproduktion af virus
- Reproduktion af bakterier
- Gruppearbejde om infektionssygdomme (SARS-CoV-2, Hiv-aids, HPV og klamydia)
- Overordnet introduktion til immunforsvaret (det ydre forsvar, det uspecifikke forsvar, det specifikke forsvar)
- Bakterier og resistens (herunder evolution, variation, naturlig selektion)
Eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65481299472",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65481299472",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65481299472"
}