Holdet 2024 EN/vh - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Randi Merethe Vith Truelsen
Hold 2024 EN/vh (EN/vh)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 The American Dream
Titel 2 Forløb#2 Scotland
Titel 3 Forløb#3 Romeo & Juliet
Titel 4 Forløb#4 Postmodernism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 The American Dream

Der er præsidentvalg i USA, og det er derfor oplagt at arbejde med det amerikanske samfund i et lidt bredere perspektiv. Forløbet kommer til at centrere sig om romanlæsning, men med perspektivering til nutiden. Konkret vil vi arbejde med det amerikanske valg i de sidste 3-4 uger op til valget.

Kernemateriale:
The Great Gatsby, roman, F. Scott Fitzgerald, 1925 (153,1 ns).
Election Year, Systime, 2024:
- Chapter 3: SOME, MEDIA AND AI – WHO CONTROLS THE PUBLIC DEBATE? (13,5 ns).
- Chapter 5: ABORTION PUSHING VOTES? (7,3 ns).
Donald Trump Holds a Political Rally in Saginaw, Michigan - October 3, 2024, tale, Donald Trump, 2024. https://rollcall.com/factbase/trump/transcript/donald-trump-speech-campaign-rally-saginaw-michigan-october-3-2024/ (35,4 ns).

Supplerende materiale:
Modernism, Systime, 2024 (6,5 ns).
The Roaring 20's: Crash Course US History #32, Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=VfOR1XCMf7A (4,3 ns).
The Great Gatsby, film, Baz Luhrmann, 2013 (47,3 ns).
IB English Guys: Analyzing Political Speeches:
- Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=Oml4IPodS4Y (2,7 ns).
- Video 2: https://www.youtube.com/watch?v=74VI3CavRt0 (4,3 ns).
Election Year, Systime, 2024:
- Three Modes of Appeal 0,6 ns).
- Rhetorical Tools (1,1 ns).
US election: how Trump’s speeches echo Roman rhetoric and style from 2,000 years ago, artikel, The Conversation, 2024. https://theconversation.com/us-election-how-trumps-speeches-echo-roman-rhetoric-and-style-from-2-000-years-ago-235618 (2,7 ns).
Stopping the Steal, dokumentar, DR, 2024 (30 ns).

I alt: 308,8 normalsider.

Vigtige begreber:
The American Dream, Bootlegger, Prohibition, The Jazz Age, Morality, The eye of God, Old vs. New Money, World War I, Immigration, Abortion, Economy
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hand-in Assignment 1: Eksamenstræning 04-09-2024
Hand-in Assignment 2: I Don't Dream... 02-10-2024
Hand-in Assignment 3: Trump 06-11-2024
Omfang Estimeret: 53,00 moduler
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2 Scotland

Forløbet dækker kernestofpunktet 'landestudie', og vi forholder os i høj grad til det paradoks, at Skotland både er en del af en union med England og samtidig på mange måder er meget 'uengelsk'. Vi arbejder primært med bogen Worlds of Scotland på Systime.

Kernemateriale:
1.4.1 Guid Efternoon, novelle,  Matthew Fitt, 2022 (1,9 ns).
2.1 The Resurrection Club, romanuddrag, Christopher Wallace, 1999 (3,5 ns).
2.2 Set in Darkness, romanuddrag, Ian Rankin, 2000 (5,6 ns).
2.3 Trainspotting, manuskriptuddrag, John Hodge, 1996 (1,1 ns).
2.4 Edinburgh is a Story, digt, Makar Hannah Lavery, 2022 (3,0 ns).
The Angels' Share, film, Ken Loach, 2012 (33,0 ns).

Supplerende materiale:
Fáilte, or Welcome to Scotland! (0,3 ns).
The History of Scotland, Geodiode, Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Nc4Czmt56Vg&t=485s (9,0 ns).
1.4 Language (0,4 ns).
1.5 Literature (0,8 ns).
This should be Scotland's rewilding election, artikel, Adam Ramsay, 2001 (2,5 ns).
2. One nation, two minds (1,0 ns).

I alt: 71,1 normalsider.

Begreber:
Caledonian antisyzygy, highlands, lowlands, class system.
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hand-in Assignment 4: Rewilding 04-12-2024
Hand-in Assignment 5: The Jam Maker 19-01-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3 Romeo & Juliet

Forløbet taget udgangspunkt i en introduktion til den Elizabethanske æra, renæssancen og teatret på Shakespeares tid. Derudover tager vi fat i en række sproglige og dramatiske virkemidler, som spiller ind i den måde Shakespeare skaber sine værker på.

Kernemateriale:
Clausen & Kaalund, Romeo & Juliet by Shakespeare, Gyldendal, 2017:
- Act 1, Prologue (0,5 ns).
- Act 1, scene 2 (3,4 ns).
- Act 1, scene 5 (4,8 ns).
- Act 2, scene 2 (6,3 ns).
- Act 2, scene 6 (1,2 ns).
- Act 3, scene 1 (6,4 ns).
Luhrman, Baz, Romeo + Juliet, 20th Century Studios, 1996 (40 ns).

Supplerende materiale:
Shakespeare, William, 'Sonnet 18', 1609 (0,5 ns).
Clausen & Kaalund, Romeo & Juliet by Shakespeare, Gyldendal, 2017:
- Historical Context (9,0 ns).
- Elizabethan Theatre (6 ns).
- Dramatic Toolbox (2,0 ns).
- Language in the Elizabethan Era (10,0 ns).
- The Language of Shakespeare's Plays (7,0 ns).
- Poetic Devices (2,0 ns).
- Shakespearean Tragedy (8,0 ns).

I alt: 107 normalsider.

Begreber:
Iambic pentameter, stage directions, character, symbol, theme, the great chain of being, Elizabethan Era, Chorus, Aside, Dramatic irony, Prologue, Epilogue, Foil, Foreshadowing, Metafiction, Soliloquy, Alliteration, Antithesis, Oxymoron, Simile, Metaphor, Conceit, Personification, Hyperbole, Pun, End-stopped lines, Enjambment, Caesura
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 Postmodernism

Forløbet inkluderer forskellige teksttyper, som tidsmæssigt placerer sig bredt over perioden. Vi har ikke direkte arbejdet med modernismen, men har i forbindelse med forløbet om The Great Gatsby været inde på mellemkrigstiden og de værdier og normer der var på det tidspunkt; det grundlag bygges der videre på i dette forløb.

Kernemateriale:
Through Literary Landscapes, ‘Postmodernism’, Pia Rørkær Sigh & Niels Randbo Back, Systime, 2025.
- How to Eat a Poem (digt), Eve Merriam, 1964 (0,2 ns.)
- Auggie Wren’s Christmas Story (novelle), Paul Auster, 1990 (6,7 ns.)
- ’98 Mercury Sable (novelle), Adam O’Riordan, 2017 (5,5 ns.)
- Case Study 2 (novelle), Sarah Hall, 2017 (9,4 ns.)
- Choke (romanuddrag), Chuck Palahnuik, 2001 (3,4 ns.)
- Likes (novelle), Sarah Shun-Lien Bynum, 2017 (13,7 ns.)
- The Afterlife (digt), Billy Collins, 1990 (0,9 ns)

Supplerende materiale:
Through Literary Landscapes, ‘Postmodernism’, Pia Rørkær Sigh & Niels Randbo Back, Systime, 2025.
- Historical Background (7 ns.)
- Literary Background (7,3 ns.)

I alt: 54,1 normalsider.

Begreber:
Consumerism, De-hierarchisation, Death of the author, Nihilism and meaninglessness, Pastiche, Playfulness, The Loss of Grand Narratives, Fragmentation
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde