Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jakob Hanghøj, Johnny Ewan Østergaard Nielsen, Lo Torun Samuelsson, Sara Sørensen
Hold 2024 ks/q (1q ks, 1q ks_hi, 1q ks_re, 1q ks_sa, 2q ks, 2q ks_hi, 2q ks_re, 2q ks_sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historie: Introduktion til KS-historie
Titel 2 Religion: Intro+Religion i det senmoderne samfund
Titel 3 Historie: Styreformer i historiens løb
Titel 4 Historie: Danmarks historie o. 1848 - o. 1915
Titel 5 Religion: Kristendom (+USA)
Titel 6 Historie: Områdestudie: USA
Titel 7 Historie: Kulturmøder
Titel 8 Projekt - Områdestudie: USA
Titel 9 Historieopgaveskrivning
Titel 10 Historie: Velfærdsstat og ungdomsoprør i Danmark
Titel 11 Kulturmøder fællesfagligt
Titel 12 Historie: Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Titel 13 Projekt: Kulturmøder
Titel 14 Økonomi og velfærd
Titel 15 Historie: Eksamenssynopsis
Titel 16 Forløb#15

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historie: Introduktion til KS-historie

Forløbets væsentligste indhold har omfattet følgende:
- introduktion til historie (historiefaglige metoder, periodisering m.m.)

Enkeltfagligt forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Religion: Intro+Religion i det senmoderne samfund

Intro + Religion i det senmoderne samfund:
- Intro til religionsbegrebet/religionsdefinition(er)
- Metode: Religionsfænomenologi og -sociologi (hvad religion ER og hvad religion GØR)
- Oversigt over verdens religioner + religionernes udbredelse
- Religion i det senmoderne samfund.
o Sekularisering, pluralisme, synkretisme, afsekularisering.
- Ninian Smarts religionsmodel

- Religionsfaglige begreber:
o Kildelæsning: Indefra/udefra/subjektiv/objektiv.
o Sekularisering/afsekularisering
o Affortryllelse/genfortryllelse
o Den religiøse aktør
o Pluralisme
o Synkretisme
o Instutionaliseret religion/ikke-institutionaliseret religion
o Maksimalisme/minimalisme
o Monoteisme/polyteisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Historie: Danmarks historie o. 1848 - o. 1915

Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
grundloven og demokratiet, andelsbevægelsen, industrialiseringen, levevilkår for de forskellige samfundsklasser o. 1848 - o. 1915 m.m..

Enkeltfagligt forløb.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religion: Kristendom (+USA)

Kristendom: 24 moduler
Tekster til kristendomsforløb:
- KS-bogen:
o 154-155 (intro)
o S. 155-157 (Evangeliernes Jesus og begreberne synd og frelse)
o S. 157-161 (Jesus og den politiske verden)
o S.161-166 (Luther, reformation, katolicisme, protestantisme)
o S. 166-169  (Den Danske Folkekirke)
- Biblens ABC: N for nadver (https://www.bibelselskabet.dk/bibelens-abc-n-nadver)
- A. Sørensen. Om Kristendommen. 1995. s. 20-21 (Martin Luther: TROEN)
- Bente Clausen. ”Kampagne mod vielse af homoseksuelle”. Kristligt Dagblad. 2004.

Tekster fra det Gamle Testamente:
- 1. Mos. 1,1-2,4 (skabelse)
- 1. Mos. 2,4-25 (skabelse)
- 1. mos. 3,1-24 (syndefaldsmyten)
- 1. mos. 9, 8-17 (Noa)
- 1. mos. 17, 1-14 (Abraham)
- 2. mos.19, 1-7+17-20 (Moses)
- Daniels Bog 7,1; 13-15 (Menneskesønnen - Fra Kristendom i Nutid, tekst 28)
- Esajas Bog 52,23-53,12 (Herrens lidende tjener - Fra Kristendom i Nutid, tekst 27)
- 2. Mos. 20,1-21 (De ti bud)

Tekster fra det Nye Testamente:
- Matt. 5, 17-48 (fra Bjergprædikenen)
- Matt. 3,1-22 (dåb)
- Nadveren (Luk 22, 7-20)
- Tekst 35 + 36 fra ”Kristendom i Nutid”:
o Jesu’ ankomst til Jerusalem (Mark 11,1-11; 11,15-18)
o Passionshistorien (Mark 14, 1-2; 14, 10-72; 15; 16)
- Rom. 5.12-18 (Adam og Kristus).

Videoer:
- https://religion.systime.dk/?id=481#c1908 (Pauluslegenden – 2 min.)
- https://www.youtube.com/watch?v=XYW-lmfbk2Y (Klip fra ”Prinsen af Egypten”)


- Myte som begreb/genre
- Den kristne grundfortælling (skabelselsmyten – problemmyten – løsningsmyten)
o Skabelsesmyten: kosmologi, kosmogoni, antropogoni.
o Problemmyten: Menneskesyn, gudsopfatteles, verdensopfattelse)
o Løsningsmyten: Jesus liv og virke.
- Pagt i GT (Noa, Moses, Abraham).
- Pagt i NT (Jesus).
o Nadverindstiftelse.
- Den apostolske trosbekendelse (tre-i-én Gud)
- Messiasforestillinger fra GT (messianologi, apokalyptik, eskatologi, apokalytisk eskatologi, profeti)
o Daniels Bog + Esajas Bog
- Loven (De 10 bud vs. Bjergprædikenen)  fokus på at Jesus radikaliserer loven. Fra gerningsaspekt til sindelagsetik.
- Ritualer (fokus på overgangsritualer herunder dåb):
o Jens Peter Schjødts religionsmodel
o Van Genneps religionsmodel (overgangsritual)
o Kultdrama (genlevelse af mytisk urtid i nutiden)
- Luther og reformationen.
- Katolicisme vs. protestantisme
- Kristne retninger og deres forskelle: Indre Mission, Grundtvigianisme, Tidehverv.


Religion i USA: 10 moduler (+ 4 moduler til synopsis).
Delemnet i kristendom "Religion i USA" er gennemgået som en del af det fællesfaglige emne "Områdestudie: USA".
Vi har undersøgt begrebet civilreligion i USA med udgangspunkt i tekster fra bogen: ”USA – historie, samfund og religion”. Forløbet tog afsæt i Robert N. Bellahs forståelse af begrebet og i hvordan religiøse symboler, ritualer og myter bruges til at skabe national sammenhængskraft i et multietnisk samfund.
Vi har sammenlignet den amerikanske adskillelse mellem kirke og stat (”Wall of Separation”) med forholdet i Danmark samt arbejdet med puritanismens betydning for amerikansk identitet og selvforståelse.
Desuden har vi arbejdet med religiøse strømninger som evangelikale og mainline protestanter, fundamentalisme og den kristne højrefløj.
Sidst i forløbet har vi arbejdet med forholdet mellem religion og videnskab og hvilken rolle religion spiller i uddannelsessystemet - herunder kreationisme og intelligent design.

Tekster:
- ”Introduktion” til emnet: Civilreligion i USA s. 224-227 i KS-bogen (Madsen m.fl.,)
- Civilreligion som ”religion”. S. 254-257 i KS-bogen (Madsen m.fl.)
- Joe Bidens sejrstale 7 november 2020 (til KS-materialesæt)

Fra iBogen ”USA. Historie, samfund, religion”
- 3.1 Amerikansk religionshistorie (ca. 7 sider)
o Oplæg om puritanismen og de store vækkelser (eleverne har ikke læst dem).
o The Wall of Separation – adskillelsen af stat og religion
o De amerikanske protestanter
- 3.3 Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj (forkortet lidt) – ca. 6 sider.
- 3.4 Kreationisme og intelligent design – (ca. 6 sider)
- 3.6 Civilreligion i Guds eget land
o Donald Trumps præsidentielle edsaflæggelse https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=339#c1029
Videoer:
- Trumps edsaflæggelser
o https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=339#c1029 (i 2017)
o https://www.youtube.com/watch?v=VIvhmRjzeYk (i 2024)


- Historisk baggrund og betydning:
o (Puritanismen, Mayflower (flugt fra religionsundertrykkelse), sammenligning med Exodus-fortællingeen – udvalgt folk/udvalgt land).
o Tanken om religiøs frihed som centralt tema i amerikanernes kultur og selvforståelse.
- USA’s religiøse landskab: Undersøgelse af de mest udbredte religioner samt kristendommens variationer (protestanter, katolikker, evangelikale osv.), religiøs pluralisme.
- Forskelle mellem USA og Europa (forhold mellem kirke og stat)
- ”City Upon A Hill”-metafor (John Winthrop). Et lysende idealsamfund, som kunne tjene som forbillede for andre samfund.
- USA som Guds eget land.
- USAs forfatning (som første sekulære forfatning). Bill of Rights (1st amendment) + Wall of Separation – som sikrer adskillelse mellem stat og religion + religionsfrihed (-udøvelse).
- Civilreligion i USA:
o Vigtige begreber og indgangsvinkler:
Et forestillet fællesskab, forbundet af ”Gud”, frihedsrettigheder og en fælles fortid.
Civilreligion handler om de sammenhænge, symboler, forestillinger, myter og ritualer, der har fællesskabs- og nationalfølelse som omdrejningspunkt.
Den amerikanske præsident som den samlende figur i USA (civilreligiøst symbol)
Den amerikanske drøm
”Gud” er en valgfri Gud.
Guds eget land (Exodus-sammenligning)
- Evangelikale vs. mainline trossamfund
- Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj (hvis medlemmer ønsker samfundet tilbage til et religiøst afsekulariseret fundament).
- Religion og videnskab: Kreationsime og intelligent design.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 8 Projekt - Områdestudie: USA

Projektets indhold har omfattet bl.a. følgende:
arbejde med synopsis og fremlæggelse af synopsis.
Projektet er relateret til forløbet "Områdestudium: USA".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Historieopgaveskrivning

Forløbets indhold har omfattet følgende:
Optakt til historieopgaveskrivning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Historie: Velfærdsstat og ungdomsoprør i Danmark

Forløbets væsentligste indhold har omfattet bl.a. følgende:
realiseringen af det gode samfund i Danmark siden o. 1890; historiske begivenheders betydning for det gode samfund i Danmark siden omkring 1900; Kanslergade-forliget 1933; gennemførelsen af velfærdssamfundet siden o. 1945; de 3 velfærdsstatsmodeller m.m.; ungdomsoprørets årsager, ungdomsoprørets følger, græsrodsbevægelser, studenteroprøret, kvindernes oprør. Hovedvægten har ligget på oprørstendenserne i det danske velfærdssamfund ca. 1960-ca. 1975.

Enkeltfagligt forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kulturmøder fællesfagligt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Projekt: Kulturmøder

Projektets indhold har omfattet bl.a. følgende:
Arbejde med synopsis og fremlæggelse af synopsis.
Projektet er relateret til forløbet "Kulturmøder".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Økonomi og velfærd

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Historie: Eksamenssynopsis

Forløbets indhold har omfattet udarbejdelse af eksamenssynopsis.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer