Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Stine Fabian Lund
|
|
Hold
|
2025 DA/1gf2 (1gf2 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb dansk
Begynde på at kunne anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse, fortolkning og vurdering af tekster - herunder give en sproglig karakteristik.
Som en del af forløbet har eleverne været i biografen og se Ludvig Poulsens film Se gennem aske.
Derudover har eleverne haft en dag med Rapolitic om rap, lyrik og demokrati.
i alt ca. 80 sider
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sidsel Dalsig Pedersen: Heavy Metal (2005)
-
3.2 Komposition | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Jan Sonnergaard: Onsdag formiddag hos Annette (2000)
-
3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Jan Sonnergaard: SEX (1997) 3,9 s
-
3.4 Fremstillingsformer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Herman Bang: Pernille (1880) 4,8s
-
3.5 Tema og perspektivering | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
4.1 Ordenes betydninger | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
4.2 Sproglige billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Tessas nytårstale i Deadline 1. januar 2021 2s
-
4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
4.3 Sproglige figurer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 2,2s
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453163691",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453163691",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453163691"
}