Struer Statsgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Struer Statsgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1gf2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Struer Statsgymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Jeanette Garde Kongsgaard, Rikke Verner Todbjerg Larsen
Hold
2025 ap/1gf2 (
1gf2 ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - den latinske del
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - den latinske del
AP - latinske del. Jeg vælger at fokusere mere på at udbrede kendskabet til grammatiske redskaber (ud over oversættelse også give dem en vis analyse- og ordklasseforståelse) til nytte/brug i andre sprogfag end at fokusere på mængden af den latinske tekst. Håber, at jeg på den måde kan vise latinens enorme betydning ud fra en anden vinkel. Arbejdsformerne bliver meget gruppe/pararbejde med spil - undervisningen tager udgangspunkt i hjemmesiden "MinLæring", hvor der er en del selvrettende opgaver online, som gør det mindre trættende for eleverne og med fokus på forbedring for deres grammatiske kundskaber.
KERNESTOF: MinLæring - den latinske del - de fem første stykker samt div. oversigtsark i papirformat.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til almen sprogforståelse! Jeg glæder mig til at møde jer.
Læs s. 3-13 i Sprogenes veje, så du har styr på, hvordan artiklerne og substantiverne ser ud, og hvordan de bøjes. I timen skal I lave øvelser til ordklasserne.
Minlæring
Claus drengsted-Nielsen og Emilie Bach: Sprogenes veje, Min læring; sider: 14-46, 48-52
Læs om adjektiverne og numeralierne s. 14-19 og bemærk, hvordan de kan bøjes.
Læs om pronominerne og bemærk, hvad der kendetegner de forskellige underklasser af pronominerne.
Læs s. 34-46 om verberne. Fokusér på at forstå de 5 tider og gerne også deres latinske betegnelse (øv. s. 44) og at forstå forskellen på finit/infinit. Resten tager vi sammen i timen.
Lav opgaven om verber, som jeg gav på papir, så godt som du kan. Vi samler op på det i timen, og I får nye øvelser på Min Læring til verberne.
Diverse hjælpeark til latin.pdf
Læs om adverbierne i "Sprogenes veje". Fokusér på at huske, at adverbier er biord, og at de ofte beskriver, tid, sted, måde og grad (men ikke altid).
Titel
Se videointroduktionen til præpositioner på Min Læring (link nedenfor). Åbn selv video 1. Læs derudover i Min Læring bogen s. 53-55. Fokusér på at præpositionerne ofte angiver hvor noget er i forhold til noget andet. Derudover har de nogle gange en s
Minlæring Præpositioner
Skriv alle præpositionerne ind i dine noter om præpositioner, så du har dem som opslagsværk:
Læs s. 58 i Sprogenes veje (om interjektioner). Pas på ikke at forveksle dem med imperativ af verber (f.eks. "stop")
Bogstavvælgerhjul
Lav øvelserne på Min Læring om subjekt og verballed.
Læs "kort fortalt" om indirekte objekt på Min Læring og se videoen til. Vi laver øvelser i klassen.
FORSKELLIGE INFORMATIONER VEDR.docx
Lav øvelserne til indirekte objekt, som du fik på papir i timen onsdag (på bagsiden, s.61). Du skal lave øvelse 59 og 63 på papiret (syntaktisk analyse).
https://www.dr.dk/stories/1288510966/har-du-styr-paa-de-danske-dialekter
Læs i "Sprogenes veje" s. 71-75 om adverbialled og konjunktional. Lav de tilhørende opgaver på Min Læring bagefter (i alt 14 min. inklusiv den medfølgende videoforklaring, som I skal se).
Læs i "Sprogenes veje" s. 104-106. Fokusér på at forstå begreberne markeret med fed i starten: rod, bøjningsendelse, suffiks, præfiks og bindebogstav.
Foretag en syntaktisk analyse af følgende sætninger.docx
Du har reserveret plads i toget, men en anden har taget din plads. Dit formål er at få din reserverede plads tilbage, så hvordan henvender du dig bedst til denne person hvis det er en fyr på din egen alder en mor med et barn på skødet en ældre dame e
Opgaver som laves i timen: Minlæring
Læs i bogen om semantik (s. 117-120) og sociolingvistik s. 162-173.
Termer for sne og is – Oqaasileriffik
Vi mødes i auditoriet :) Medbring computer, bog og noter.
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 60
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71460636398", "T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71460636398", "H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71460636398" }