Holdet 1p bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Jens Koefoed-Nielsen
Hold 2025 bk/p (1p bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1) Billedets virkemidler
Titel 2 Karrierelæring: Billedkunst som profession
Titel 3 2) Billedanalyse
Titel 4 3) Bk-eksamensprojekt og Gengivelsesstrategier
Titel 5 4) Skulptur og croquis-tegning
Titel 6 5) Arkitektur: Dekonstruktivisme
Titel 7 6) Propagandabilleder
Titel 8 7) Stilarter inden for malerkunst
Titel 9 8) Eksamensforberedelse/Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1) Billedets virkemidler

Gennemgang af komposition, rum, flade og form, linje, lys og skygge, farve og maleteknik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1) Komposition: Dynamisk/åben 11-11-2025
2) Komposition: Statisk/lukket 11-11-2025
3) Komposition: Det gyldne snit 11-11-2025
4) Komposition: Hierarkisk 11-11-2025
5) Komposition: Additiv/seriel (ikke-hierarkisk) 11-11-2025
6) Foto-opgave om rumdannelse 11-11-2025
7) Tegning med fokus på flade (2D) og form (3D) 11-11-2025
8) Foto-opgave om farvekontraster 13-11-2025
9) Farveperspektiv 20-11-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning


Titel 3 2) Billedanalyse

Gennemgang af den formalanalytiske, den socialanalytiske og den betydningsanalytiske synsvinkel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 3) Bk-eksamensprojekt og Gengivelsesstrategier

Gennemgang af:
1) Bk-eksamensprojekt: Parafraser.
2) Gengivelsesstrategier: "Øjet" (det visuelt sansede og oplevede), "Følelsen" (den indre psykologiske virkelighed) og "Tanken" (filosofi, fornuft, etik).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EKSAMENSPROJEKT: Upload af portrætfoto 11-11-2025
EKSAMENSPROJEKT: Definition af fotorealisme 11-11-2025
EKSAMENSPROJEKT: Definition af ekspressionisme 11-11-2025
EKSAMENSPROJEKT: Foto-realistisk tegning 11-11-2025
EKSAMENSPROJEKT: Maleri-parafrase 20-11-2025
12) G-strat: Tanken-Simultanperspektiv 11-12-2025
EKSAMENSPROJEKT: POWERPOINT 15-12-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 5 4) Skulptur og croquis-tegning

Gennemgang af skulptur fra ungrenæssancen, højrenæssancen og barokken med udgangspunkt i David-skulpturerne af Donatello, Michelangelo og Bernini samt modernistiske retninger.

Praktisk arbejde med croquis-tegning.

Sideløbende arbejdes der med eksamensprojekt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
10) Skulptur: Croquis-tegning 20-11-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 5) Arkitektur: Dekonstruktivisme

Der arbejdes både teoretisk og praktisk med dekonstruktivisme.
I den praktiske del har eleverne fået en opgave, hvor de skal tegne en dekonstruktivistisk facade og redegøre for bygningens funktion, materialer og placering.

Sideløbende arbejdes der med eksamensprojekt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
11) Dekonstruktivistisk arkitekturtegning 04-12-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning



Titel 9 8) Eksamensforberedelse/Repetition

Eleverne gør sig klar til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer