Holdet 2022 id/bn - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Morsø Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rikke Rask
Hold 2022 id/bn (1bn id, 2bn id, 3bn id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 volleyball
Titel 2 rytmisk opvarmning
Titel 3 badminton + sundhed
Titel 4 Atletik - Puls og leg
Titel 5 Atletik
Titel 6 Basketball
Titel 7 Vild med dans
Titel 8 FF 2g - Idræt og dansk
Titel 9 CrossFit
Titel 10 Træningsprojekt konditionstræning
Titel 11 HipHop + Labans bevægelseslære (eksamen)
Titel 12 Floorball og sundhed og idræt
Titel 13 Les Lanciers - Galla
Titel 14 eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 volleyball

Volleyball
I afgrænsede spilsituationer har vi arbejdet med:
Fingerslag
Baggerslag
Smash
Underhåndsserv
Færdigt spil 6 mod 6 med rotation, serv og modtagning
Fokus på 3 berøring i angrebet.
Fejring af point og kampråb

Teori:
Teamudvikling
Kommunikation og kampgejst
Holdets toppræsentation - herunder synergieffekt
Formelle og uformelle roller på holdet
At opstille og arbejde med tekniske og samarbejdsmæssige målsætninger på holdet.

Springtræning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 badminton + sundhed

Opvarmning
- diverse øvelser/småspil

Teknik:
Greb: forhånd og baghånd
Serv: Lang og kort forhåndsserv + kort baghåndsserv
Skud: Forhånds drop, lop, netdrop og clear
(Kendskab til skuddene i baghånden).
Benarbejde:  ved nettet og bagbane

Taktik i single-spillet:
- hvor serves fra ved forskellige point
- spilcentrum
- betydning af lang hhv kort serv.
- betydning af skuddenes betydning for mulighed for angreb/forsvar.

Teori (Yubio (2020) kap. 22 (s.731-737)
- Historie,  regler (mest singleregler), organisation i dk.
- sundhedens ansigter - parametre derpå




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Atletik - Puls og leg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Atletik

Atletik (Del 1 - afviklet sidst i 1.g)
Formålet med de fire første lektioner i forløbet er at give eleverne en grundlæggende indsigt i følgende atletikdiscipliner:

- Længdespring - tilløb, afsæt, svæv og landing
- Højdespring - tilløb, afsæt, passage over overliggeren, landing
- Spydkast - kryds-over og stemskridt samt afvikling af kastet
- Sprint - 100 m og 400 m
- Mellemdistanceløb - 800 m

Atletik (Del 2 - afviklet først i 2.g)
I forløbets sidste del arbejder eleverne med 3 discipliner, som de ønsker at dygtiggøre sig i. Her er målet, at eleven lærer at udføre et spring, et kast/stød samt et løb med tilnærmelsesvis korrekt teknik.

IT
Eleverne arbejder løbende med at forbedre teknik ved at sammenholde hinandens og deres egen udførelse med video-materiale fra Yubio. Undervejs anvendes slowmotion optagelser af elevernes udførelser og dertil passende fejlretningsforslag.

Teori:
Det komplekse sundhedsbegreb: Fysisk, psykisk og socialt.
Åndedrætssystem og blodkredsløb
Aerob og anaerob ATP-dannelse under 100m, 400 m og 800 m
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Basketball

Basketball med fokus på
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Teori:
Det velfungerende team
Synergieffekten
Procesgevinst
Ringelmann-effekten
Roller og kommunikation
Opgave kohæsion og social kohæsion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Vild med dans

"Vild med dans"" består af to danse - salsa casino og jiwe

Salsa casino
- Musikforståelse og rytmen i salsa
- Isolerede grundtrin og variationer
- isloeret at vise salsagrundtrin
- Danseteknik som dansefatning, holdning og hoftens bevægelser
- At sætte variationer sammen til en rutine
- At kunne føre en partner/blive ført af partner

6 Kommandoer
- Piso
- Dame
- Dame dos
- Pa’arriba
- Vuelta
- Enshufla

At kunne råbe kommando på rette tid uden at tabe rytme.

Jive
Fokus på
- Musikforståelse
- Isolerede grundtrin og variationer
- Danseteknik som dansefatning, holdning og hoftens bevægelser
- At sætte variationer sammen til en større eller mindre rutine
- At kunne føre en partner/blive ført af partner

Trin
- grundtrin
- dame drejning
- grundtrin ved siden af hn + damedrejning
- kick 1
- Vindmølle
- American spin

Teori:
Indlæring af komplekse bevægelser: Motorik ABC
God koordination: Vestibulærsansen, taktilsansen og den kinæstetiske sans.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 FF 2g - Idræt og dansk

FF2g: INNOVATION i Idræt og Dansk

Vi skal i FF2g arbejde projektorienteret og innovativt på tværs af fagene Idræt og Dansk.

Ca. 14 dage før blokdagene: Kort introduktion til FF2g og arbejde med idégenerering. Grupperne skal sørge at for at finde et konkret idrætsfagligt problem, de ønsker at løse inden blokdagene.  

To projektdage hvor I arbejder innovativ med:  

a. En undersøgelse af et idrætsfagligt problem
b. En udarbejdelse af et innovativt løsningsforslag i form af f.eks. en kampagnevideo, en hjemmeside, en reklame, en folder eller et opslag til de sociale medier.
c. En vurdering af et innovativt løsningsforslag, hvor I anvender danskfaglige metoder til at medtænke afsender- og modtagerforhold.

Idrætsteori fra Yubio
der er foreslået læsning hvoraf der skulle vælges ét teoretisk område fra følgende:
s. 28-30: idræt og sund og fysisk aktivitet blandt børn og unge
s. 387-394: idræt og intergration
s. 67-84: Træningslære.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 CrossFit

Formål
Formålet med X-fit er en grundlæggende indføring i X-fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på. Elever afprøver  træningskoncepterne AMRAP, EMOM, I Go -You Go og TABATA.

I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber, såsom nedicinball, kettlebell, dæk. I hver lektion skal I desuden lære en ny måde at sammensætte træningen/wod på.

Læringsmål
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- At kunne udføre sjipning, øvelser med kettlebells og medicinbolde.
- At kunne være fysisk i stand til gennemføre øvelser og programmer.
- At kunne sammensætte øvelser på en fornuftig måde samt at kunne argumentere for øvelsesvalg og pauselængde.
- At kunne støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater

Teori
- Introduktion til crossfittens historie
- Strong is the new skinny (kapitel i Yubio - sociologisk vinkel)
- Styrketræningslære
- Tung styrketræning vs. muskeludholdenhedstræning
- - Musklens opbygning
- arbejdets tre arbejdsformer (koncentrisk, excentrisk og statisk/isometrisk)

Evaluering
I grupper sammensætter eleverne en WOD og aflevere drejebog i lectio.
Forløbet afsluttes med forløbsprøve med udgangspunkt i elevernes drejebog.

Ud af huset:
Vi har besøgt Nif Crossgym i byen hvor der blev undervist i dødløft og Jerk&clean

Studietur:
Der lægges 4 moduler på studietur som handler om Crossfit og salsa Casino
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 12 Floorball og sundhed og idræt

Floorball

faglige mål:

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Teorikobling:

- Regler, historie og organisation
- øvelser kap 14 i Yubio
- muskleropbygning og funktion
- kontinuerlig og intervaltræning
- Den gode floorball spiller - repetition af intervalløb og arbejdskrav
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Les Lanciers - Galla

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer