Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Morsø Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Rikke Rask
|
Hold
|
2022 id/bn (1bn id, 2bn id, 3bn id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
volleyball
Volleyball
I afgrænsede spilsituationer har vi arbejdet med:
Fingerslag
Baggerslag
Smash
Underhåndsserv
Færdigt spil 6 mod 6 med rotation, serv og modtagning
Fokus på 3 berøring i angrebet.
Fejring af point og kampråb
Teori:
Teamudvikling
Kommunikation og kampgejst
Holdets toppræsentation - herunder synergieffekt
Formelle og uformelle roller på holdet
At opstille og arbejde med tekniske og samarbejdsmæssige målsætninger på holdet.
Springtræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
rytmisk opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio 2022-2025; sider: 71-72, 257, 1241-1247
-
Valgfagsorientering - Idræt B - 2019, til 2. g.pptx
-
30.A1 feje hen ad gulvet + op på tå
-
30.A2 Gå 8 taktslag og hop
-
30.A3 Gå 8 taktslag + hop varianter
-
30.B1 (2020): sving fra side til side
-
30.B2 (2020): fejesving - foroverbøjning i rygsøljen
-
30.B3 (2020) Rotation i rygsøljen
-
I dag arbejder vi med SVING - så vi bruger lektien fra sidste modul.
-
Se på den anatomiske mand s. 257 i Yubio og udpeg de 6 store muskelgrupper som skal varmes op under sekvensen "styrke".
-
image.png
-
https://www.dropbox.com/s/8459vu3xj7rqlz8/Yubio%20Idr%C3%A6t%20C%2BB%20%282022%29%20-%20Mors%C3%B8%20Gymnasium%20%282025%29.pdf?dl=1
-
Hav musikken til hvert element i opvarmningen klar til denne time. Lav en playliste på Spotify, der fx kan deles mellem jer.
-
Grupper - jeg kunne desværre ikke finde jeres makkerskabsgrupper, så det bliver i stedet således:
-
Vær rigtig godt forberedte - ØVE ØVE ØVE din sekvens hjemme på stuegulvet. Hvis du er lidt usikker på rækkefølge af øvelser, så skriv øvelser på lille lap du kan ha i hånden
-
Gruppe 3: Cecilie, Christian, Ze, Clara, Farozan
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
badminton + sundhed
Opvarmning
- diverse øvelser/småspil
Teknik:
Greb: forhånd og baghånd
Serv: Lang og kort forhåndsserv + kort baghåndsserv
Skud: Forhånds drop, lop, netdrop og clear
(Kendskab til skuddene i baghånden).
Benarbejde: ved nettet og bagbane
Taktik i single-spillet:
- hvor serves fra ved forskellige point
- spilcentrum
- betydning af lang hhv kort serv.
- betydning af skuddenes betydning for mulighed for angreb/forsvar.
Teori (Yubio (2020) kap. 22 (s.731-737)
- Historie, regler (mest singleregler), organisation i dk.
- sundhedens ansigter - parametre derpå
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik - Puls og leg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
Atletik (Del 1 - afviklet sidst i 1.g)
Formålet med de fire første lektioner i forløbet er at give eleverne en grundlæggende indsigt i følgende atletikdiscipliner:
- Længdespring - tilløb, afsæt, svæv og landing
- Højdespring - tilløb, afsæt, passage over overliggeren, landing
- Spydkast - kryds-over og stemskridt samt afvikling af kastet
- Sprint - 100 m og 400 m
- Mellemdistanceløb - 800 m
Atletik (Del 2 - afviklet først i 2.g)
I forløbets sidste del arbejder eleverne med 3 discipliner, som de ønsker at dygtiggøre sig i. Her er målet, at eleven lærer at udføre et spring, et kast/stød samt et løb med tilnærmelsesvis korrekt teknik.
IT
Eleverne arbejder løbende med at forbedre teknik ved at sammenholde hinandens og deres egen udførelse med video-materiale fra Yubio. Undervejs anvendes slowmotion optagelser af elevernes udførelser og dertil passende fejlretningsforslag.
Teori:
Det komplekse sundhedsbegreb: Fysisk, psykisk og socialt.
Åndedrætssystem og blodkredsløb
Aerob og anaerob ATP-dannelse under 100m, 400 m og 800 m
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball
Basketball med fokus på
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Teori:
Det velfungerende team
Synergieffekten
Procesgevinst
Ringelmann-effekten
Roller og kommunikation
Opgave kohæsion og social kohæsion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vild med dans
"Vild med dans"" består af to danse - salsa casino og jiwe
Salsa casino
- Musikforståelse og rytmen i salsa
- Isolerede grundtrin og variationer
- isloeret at vise salsagrundtrin
- Danseteknik som dansefatning, holdning og hoftens bevægelser
- At sætte variationer sammen til en rutine
- At kunne føre en partner/blive ført af partner
6 Kommandoer
- Piso
- Dame
- Dame dos
- Pa’arriba
- Vuelta
- Enshufla
At kunne råbe kommando på rette tid uden at tabe rytme.
Jive
Fokus på
- Musikforståelse
- Isolerede grundtrin og variationer
- Danseteknik som dansefatning, holdning og hoftens bevægelser
- At sætte variationer sammen til en større eller mindre rutine
- At kunne føre en partner/blive ført af partner
Trin
- grundtrin
- dame drejning
- grundtrin ved siden af hn + damedrejning
- kick 1
- Vindmølle
- American spin
Teori:
Indlæring af komplekse bevægelser: Motorik ABC
God koordination: Vestibulærsansen, taktilsansen og den kinæstetiske sans.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
FF 2g - Idræt og dansk
FF2g: INNOVATION i Idræt og Dansk
Vi skal i FF2g arbejde projektorienteret og innovativt på tværs af fagene Idræt og Dansk.
Ca. 14 dage før blokdagene: Kort introduktion til FF2g og arbejde med idégenerering. Grupperne skal sørge at for at finde et konkret idrætsfagligt problem, de ønsker at løse inden blokdagene.
To projektdage hvor I arbejder innovativ med:
a. En undersøgelse af et idrætsfagligt problem
b. En udarbejdelse af et innovativt løsningsforslag i form af f.eks. en kampagnevideo, en hjemmeside, en reklame, en folder eller et opslag til de sociale medier.
c. En vurdering af et innovativt løsningsforslag, hvor I anvender danskfaglige metoder til at medtænke afsender- og modtagerforhold.
Idrætsteori fra Yubio
der er foreslået læsning hvoraf der skulle vælges ét teoretisk område fra følgende:
s. 28-30: idræt og sund og fysisk aktivitet blandt børn og unge
s. 387-394: idræt og intergration
s. 67-84: Træningslære.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
CrossFit
Formål
Formålet med X-fit er en grundlæggende indføring i X-fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på. Elever afprøver træningskoncepterne AMRAP, EMOM, I Go -You Go og TABATA.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber, såsom nedicinball, kettlebell, dæk. I hver lektion skal I desuden lære en ny måde at sammensætte træningen/wod på.
Læringsmål
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- At kunne udføre sjipning, øvelser med kettlebells og medicinbolde.
- At kunne være fysisk i stand til gennemføre øvelser og programmer.
- At kunne sammensætte øvelser på en fornuftig måde samt at kunne argumentere for øvelsesvalg og pauselængde.
- At kunne støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
Teori
- Introduktion til crossfittens historie
- Strong is the new skinny (kapitel i Yubio - sociologisk vinkel)
- Styrketræningslære
- Tung styrketræning vs. muskeludholdenhedstræning
- - Musklens opbygning
- arbejdets tre arbejdsformer (koncentrisk, excentrisk og statisk/isometrisk)
Evaluering
I grupper sammensætter eleverne en WOD og aflevere drejebog i lectio.
Forløbet afsluttes med forløbsprøve med udgangspunkt i elevernes drejebog.
Ud af huset:
Vi har besøgt Nif Crossgym i byen hvor der blev undervist i dødløft og Jerk&clean
Studietur:
Der lægges 4 moduler på studietur som handler om Crossfit og salsa Casino
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Floorball og sundhed og idræt
Floorball
faglige mål:
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Teorikobling:
- Regler, historie og organisation
- øvelser kap 14 i Yubio
- muskleropbygning og funktion
- kontinuerlig og intervaltræning
- Den gode floorball spiller - repetition af intervalløb og arbejdskrav
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Les Lanciers - Galla
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2261/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74480065241",
"T": "/lectio/2261/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74480065241",
"H": "/lectio/2261/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74480065241"
}