Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Morsø Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Olivier Cointe
|
|
Hold
|
2025 nv/G1 (G1 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
CSI
Vi arbejder med arbejdsmetoder i forbindelse med opklaring af mord, herunder den naturvidenskabelige arbejdsmetode.
EKSPERIMENTIELT ARBEJDE:
Lydens hastighed - i laboratorie (Fysik)
På sporet af gerningsmanden - DNA-analyse (Biologi)
Opskriften på et hindbær (Biologi)
Giftstoffer i vand (Kemi)
TEORI:
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode
Typer af naturvidenskabelige forsøg (observation/iagttagelser, laboratorieforsøg og feltundersøgelser)
Hypotesedannelse
Typer af data (kvalitative, kvantitative og ordnede data)
Tabeller og databehandling i excel
EVALUERING:
Midtvejsevaluering
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Mad til hele verden
I forløbet arbejder biologi, fysisk og kemi med problemformuleringen:
Hvordan kan vi sikre en tilstrækkelig og bæredygtig fødevareproduktion af sunde fødevarer til hele jordens befolkning i dag – og i 2050?
Problemstillinger i biologi:
- Hvad er sund kost, og hvilke næringsstoffer har vi brug for?
- Hvordan er kulhydrater, protein og fedt opbygget?
- Hvordan ser fremtidens mad ud, hvis den både skal dække den biologiske organismes behov, men samtidig være klimavenlig og bæredygtig?
Problemstillinger i fysik:
- Optimering af vækstbelysning for planteproduktionen i drivhus?
- Sammenhængen mellem den modtaget lysstyrke og afstand til lyskilden?
- Hvad sker der med lys, når det ramme en overflade?
- Hvad består hvidt lys af?
- Hvorfor er de fleste planter grønne?
Problemstillinger i kemi
- Hvad er molekyler?
- Hvordan finder man ud af, hvor meget fedt der er i chips?
- Kan man stole på varedeklarationen?
TEORI:
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode
Typer af naturvidenskabelige forsøg (observation/iagttagelser, laboratorieforsøg og feltundersøgelser)
Hypotesedannelse
Typer af data (kvalitative, kvantitative og ordnede data)
Tabeller og databehandling i excel, herunder tendenslinjer og R2's betydning for variablernes sammenhæng.
Det kontrollerede forsøg herunder afhængig, uafhængig og kontrollerede variabler.
Faglige mål i biologi:
- Fotosyntese og respiration
- De officielle kostråd
- Opbygningen af kulhydrater, proteiner og fedt
- Vigtigheden af kostfibre
- Enzymaktivitetens afhængighed af substratmængde, antal enzymer og temperatur.
Eksperimentelt arbejde i biologi:
- Fotosyntesens afhængighed af lysintensitet
- Enzymaktivitet i gær
- Kostanalyse af McDonald's mad
Faglige mål i fysik:
- Afstandens betydning for den modtaget lysstyrke
- Refleksion og absorption af lyset på en overflade
- Hvidt lys og farver
- Planternes farveafhængige absorbans
- Overfladernes farver
- Tabeller og databehandling i excel, herunder tendenslinjer og R2's betydning for variablernes sammenhæng.
Eksperimentelt arbejde i fysisk
- Afstandskvadratloven
- Lysets refleksion på forskellige overflader
- Planternes farveafhængige absorbans
Faglige mål i kemi:
- Det periodiske system
- Atomets opbygning
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Opbygningen af molkyler - kovalente bindinger
Eksperimentelt arbejde i kemi:
- Fedtindhold i chips
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2261/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74480065573",
"T": "/lectio/2261/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74480065573",
"H": "/lectio/2261/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74480065573"
}