Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Vesthimmerlands Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Dorthe L. Nielsen
|
|
Hold
|
2025 Ma/c (1c Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Lineære sammenhænge
Klassen har startet med at lære fagbegreberne variabler (numeriske-kategoriske), uafhængige-afhængige variabler og har arbejdet øvelsesbaseret med begreberne ud fra materialet i kompendiet.
Tanken har været at undgå formler i starten af forløbet og få snakket en masse matematik. Vi har i den forbindelse lavet målinger på højde, vingefang og fodlængder og lært at lave tabeller, punktplot og lineær regression i Nspire på dette datamateriale som optakt til at tale om lineære sammenhænge og disses egenskaber.
De 4 repræsentationsformer og skift mellem disse har været i fokus.
Ellers betydningen af a og b, tolkning af disse i konkrete sammenhænge.. Spillet Vingummifabrikant træner undervejs betydning af a og b.
Lineær regression gennemgået ud fra forskellige datamaterialer og eget opsamlet datamateriale i forbindelse med ovenstående samt aktivitet med bygning af papirskibe.
topunktsformlen og betydning af konstanterne a og b er gennemgået afslutningsvist med tilhørende beviser (se nedenfor) -og efterfulgt at typeopgaverne kendt x find y og kendt y find x.
Skæring mellem linjer, koordinatakser er gennemgået med og uden hjælpemidler.
Ligningsløsning med og uden hjælpemidler med inddragelse af algebraiske fliser.
Aktiviteter : Vingummifabrikant,, algebraiske fliser.
Beviser :
Betydningen af b s. 74
Formlen for b : s. 73
Topunktsformlen for a : s. 71-72
Delta x formlen (sætning 6) s. 78
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering 1 Lineære sammenhænge
|
26-08-2025
|
|
Aflevering 2 Lineære sammenhænge
|
08-09-2025
|
|
Aflevering 3
|
22-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
14,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse - hvordan læses en matematisk tekst, hvordan læses et bevis
- Formidling - formidling af skriftlige opgaver
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
Undgå luksusfælden
Kompendiet indeholder gennemgang af procentregning, fremskrivningsfaktor, kapitalfremskrivning, renteformlen. Endvidere er annuiteter (opsparingsannuitet og annuitetslån) gennemgået med et udblik til serielån.
Amortiseringstabeller indgår i forløbet, som afsluttes med et projekt om Iphone14.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2288/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75278401150",
"T": "/lectio/2288/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75278401150",
"H": "/lectio/2288/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75278401150"
}