Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Vesthimmerlands Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Ulla Silfverberg Andreasen
|
|
Hold
|
2025 bk/p (1p bk*)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
#1 farver og formelle virkemidler
Efter forløbet kan eleverne:
• kende til Ittens farvecirkel og farveteori, kontraster, valeur, samt maleteknik.
- kende til komposition og linier
- kende forskellen mellem figurativ og abstakt kunst.
. kende et udvalg af kunst fra ældre og nyere tid: Hulemalerier fra Lascaux grotten, Vincent van gogh, Edvard Munch, Picasso, Matisse, Hilda av Klimt. Mark Rothko, Kvium, Thomas Kluge
skelne mellem personlig kunstoplevelse og analytisk tilgang knyttet til billedets virkemidler
• forstå kunstfaglige tekster på et elementært niveau om modsætningen mellem forskellige udtryksformer i kunsten
• løse elementære visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres eller egne billeder
• vælge og analysere formelle virkemidler i et relevant billedmateriale med inddragelse af eget arbejde og samle de analytiske resultater i en konklusion
• Arbejde praktisk og teoretisk med en problemstilling
Tekster:
"Den magiske kunst" s 1-4 af Henrik Enemærke (om hulemalerier)
Interaktiv oplevelse af Lascaux grotten
"Virkemidler i reklamer, film og kunstbilleder" s 68-77 om farvekontraster og farvesymbolik
Youtubefilm "Ittens farvelære" af Simon Ø Andreasen
"Figurative og nonfigurative værker" s32-35 i Grundforløbshæfte
"Virkemidler i reklamer, film og kunstbilleder" s9-11, 17+26-27+29 om komposition
"Virkemidler i reklamer, film og kunstbilleder"s62-67 om lys og skygge
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
{
"S": "/lectio/2288/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75278401177",
"T": "/lectio/2288/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75278401177",
"H": "/lectio/2288/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75278401177"
}