Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lotte Bolander
Hold
2022 DA/d (
1d DA
,
2d DA
,
3d DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Introforløb
Titel 2
Forløb#2 Slægt og ære i vikingetid og middelalder
Titel 3
Forløb#3 DHO: Oplysningstiden
Titel 4
Forløb#4 Nyheder
Titel 5
Forløb#5 Romantikken i Danmark og Norden
Titel 6
Forløb#6 Dokumentarfilm (GCP)
Titel 7
Forløb#7 Essaygenren
Titel 8
Forløb#8 Det forbudte - Det moderne gennembrud
Titel 9
Forløb#9 Selvfremstilling i det senmoderne samfund
Titel 10
Forløb#11 Unges trivsel i Øst og Vest GCP
Titel 11
Forløb#12 fortællende journalistik
Titel 12
Forløb#13 Eksistentialisme og modernisme
Titel 13
Forløb#14 Fortællinger om fattigdom
Titel 14
Forløb#15 Repetition
Titel 15
Forløb#15 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Introforløb
Eleverne introduceres til grundlæggende danskfaglige genrer, metoder og begreber
Kortfilm - genre, analysebegreber, tema m.v.
Retorik - pentagram og argumentationsanalyse
Litterære genrer - her fokus på epik, komposition, fremstillingsformer, tema og motiv og perspektivering
Eleverne introduceres ligeledes til PEEL-modellen.
Tekster i forløbet:
Raymond Carver: "Min" (1,5 sider)
Naja Marie Aidt: "Bulbjerg" (10 sider)
Tale af Mathias Uglebjerg Vinholt (2 s.)
Teori i forløbet:
Teori: Håndbog til dansk (ibog Systime):
kap 5: Retorik og argumentation (5 sider)
kap. 3: Litteratur (5 sider)
Indhold
Kernestof:
Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022 - Danske Taler (Læses i timen)
Arbejdsark til Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022.docx
Læs om det retoriske pentagram i Håndbog til dansk (til og med de sproglige dyder)
Håndbog til dansk 4.10: Argumentation. Gennemgåes i timen.
https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c1583
Færdiggør følgende spørgsmål til talen af Mathias Uglebjerg, som vi arbejdede med sidste gang:
Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022 - Danske Taler
Medbring høretelefoner. I skal have en lille læse/skrivescreening sidste halvdel af modulet, hvor I skal bruge dem!
Lav opgave 2 i opgaverne til argumentation.
Find påstande i Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022 - Danske Taler
Fælles feedback opgaver
Læs kapitel 4.10 i Håndbog til dansk om Argumentation og argumenttyper. Du skal læse de to afsnit: Toulmins argumentationsmodel + afsnittet Argumenttyper. Du skal ikke lave opgaverne, bare læse teksten.
Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022 - Danske Taler Find argumenttyper og appelformer i talen.
Læs kapitel 4.10 i Håndbog til dansk om Argumentation og argumenttyper. Du skal læse de to afsnit: Toulmins argumentationsmodel + afsnittet Argumenttyper. Du skal ikke lave opgaverne, bare læse teksten.Afsnit (samme lektie som sidst)
Lav opgave 2 i opgaverne til argumentation. (ny lektie)
Introduktion til den gode tale
Tænk over, om der er noget, du ville ønske var anderledes, som du kunne tænke dig at skrive en tale om.
Færdiggør opgaven fra sidst, hvor du skal bestemme argumenttyper og argumentationskneb.
Jeres taler fra sidste gang skal være færdige til dette modul. Jeg håber, at nogle af jer har lyst til at holde talen for klassen. Hvis du IKKE ønsker at holde talen for klassen, skal du inden modulet optage dig selv holde talen og uploade videoen i
Fra tale til læserbrev - guide
Raymond Carver: MIN (læses op i timen)
Arbejdsspørgsmål Raymond Carver: MIN (besvares i timen)
3.6 Litterære genrer: Læs underafsnittene om Roman, Novelle og Kortprosa
Fra tale til læserbrevAfsnit
Tekst 3 b Naja Marie Aidt
Bulbjerg - novelle af Naja Marie Aidt
Læs afsnittene: Tid og miljø og personkarakteristik (de andre afsnit springer du bare over)
Person- og miljøkarakteristik Bulbjerg
3.6 Litterære genrer: Læs det indledende afsnit om de tre hovedgenrer samt underafsnittene om roman, novelle og kortprosa (de øvrige genrer springer I bare over)
Øvelse- fortællertyper (laves i timen)
3.4 Fremstillingsformer (læses i timen)
Læs kap. 3.3 i Håndbog til dansk om Fortællertyper
Medbring novellen Bulbjerg + dine noter til genretræk, person- og miljøkarakteristik fra i går.
Øvelser fremstillingsformer (Punkt B: laves i timen)
Tragtindledning
Bestem fremstillingsformer i Bulbjerg
3.4 Fremstillingsformer Læs kapitlet om fremstillingsformer i Håndbog til dansk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Personkarakteristik af Amanda i kortfilmen Mor
31-10-2022
Omskriv tale til læserbrev - delvist omlagt
12-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Slægt og ære i vikingetid og middelalder
Med fokus på temaet: Slægt og ære, arbejder vi med en række tekster af forskellig genre og fra forskellige perioder. Vi laver litterær analyse og fortolkning samt medieanalyse af tv-serier (Vikings). Som intro til forløbet besøger vi Nationalmuseets vikingeudstilling: "Togtet".
Arbejdsformer: Gruppearbejde med fremlæggelser, omlagt skriftlighed, kreative skriveøvelser, projektarbejde (udarbejdelse af padlet), pararbejde om arbejdsspørgsmål og klassegennemgang.
Tekster i forløbet:
"Ravnkel Frøjsgodes saga" (15 s.) (VÆRK)
Germand Gladensvend (folkevise) (2 s.)
Ebbe Skammelsen (folkevise) (2. s.)
"Vikings" (tv-serie fra BBC, 1. afsnit 1. sæson) (2 s.)
Teori og supplerende stof:
Dokumentar om sagagenren fra BBC:
https://www.youtube.com/watch?v=taVsvYWp1UU
"Litteraturens veje" kap. 1 og 2
Indhold
Kernestof:
Sagalitteraturen - introduktion
Sagaen som genre - gennemgang
Læs evt. hjemmefra om udstillingen: Togtet
Vi mødes i forhallen til Nationalmuseet (Ny Vestergade 10) SENEST 12.30. Så har I både god tid til at holde frokostpause og komme hen til museet. Jeg forventer naturligvis, at I er stille, respektfulde og fulde af NORA-ånd under vores besøg! :-)
Ravnkel Frøjsgodes saga (teksten)
Præsentation af sagagenren pptx
Ravnkel Frøjsgodes saga - opgaver og arbejdsspørgsmål
Se denne BBC-dokumentar om sagaernes tilblivelse hjemmefra. Den varer en lille time - du kan jo se den, når du alligevel ville have set serie eller stenet sociale medier. ;-)
Guide til novelleanalyse af Bulbjerg
Fælles feedback BULBJERG
Fejlsætninger i Bulbjerg-aflevering
Vi holder en lille pause med Ravnkel og bruger modulet på feedback og feedforward i forhold til den sidste skriftlige aflevering.
Oversigt over genrekarakteristika og historisk rids
Ravnkel Frøjsgodes saga: Du skal have læst de første 9 kapitler (i tilfælde af, du ikke nåede det sidste gang)
Arbejdsspørgsmål til Ravnkel... Du skal have lavet Peter-Plys-overskrifter til de første 9 kapitler. Lav også en oversigt over de vigtigste personer i de første 9 kapitler: Hvem er vigtige for konflikten? Læs dine overskrifter igennem inden modulet,
Kreativ skrivning sagaer
Løsningsforslag Ravnkel skriveøvelse
Du skal have læst resten af sagaen og forsøgt at besvare arbejdsspørgsmålene til resten af teksten. Husk at medbringe noter til spørgsmålene til timen, da vi starter med at gennemgå Peter-Plys-overskrifter og spørgsmålene.
Ravnkel... teksten
Plan for modulet ses her
Ebbe Skammelsøn - folkevise
Ebbe Skammelsøn kort fortalt
Arbejdsspørgsmål - Ebbe Skammelsøn
Stikord til folkeviser
Læs teoriteksten om Folkevisegenren.
Alle skal være klar til at fremlægge deres opgave fra i mandags i matrixgrupperne.
Arbejdsspørgsmål Ebbe Skammelsøn
Alle skal have læst (og helst nogenlunde forstået) folkevisen: Ebbe Skammelsøn. Arbejdsspørgsmålene arbejder vi fælles med i timen.
Afsnit
Tryllevise: Germand Gladensvend
Arbejdsspørgsmål Germand gladensvend
Læs op på dine noter fra forløbet Slægt og ære (Ravnkel Frøjsgodes saga, Vikings, folkeviser), da I får en lille test i dag.
Læs afsnittet fra Litteraturens veje om Trylleviser
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Germand Gladensvend Visen
Noteark
Færdiggør Arbejdsspørgsmålene til Germand Gladensvend
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 DHO: Oplysningstiden
Klassen introduceres til oplysningstiden som litterær, filosofisk og historisk periode. Vi læser Ludvig Holbergs: "Erasmus Montanus" som det primære litterære værk. Eleverne producerer podcasts om Ludvig Holbergs liv og værk. Dernæst beskæftiger vi os med fremstillingen af Johan Struensee i kunsten, idet vi ser filmen En Kongelig Affære, læser et uddrag af "Livlægens besøg" samt Karoline Stjernfeldts grafiske roman: "I morgen bliver det bedre". Til sidst beskæftiger vi os med rejsemotivet i tidens litteratur og læser et uddrag af "Robinson Crusoe". På baggrund af den omfattende introduktion skrives DHO om udvalgte tematiske perspektiver i perioden.
Tekster i forløbet:
Citater af oplysningsfilosofferne Rousseau, Voltaire, Hobbes og Locke 2 s.
Ludvig Holberg: ”Erasmus Montanus” (VÆRK - drama) 56 s.
Nicolaj Arcel: ”En kongelig affære” (VÆRK – spillefilm) 5 s.
Per Olov Enquist: (uddrag af) ”Livlægens besøg” 25 s.
Daniel Defoe: (uddrag af) ”Robinson Crusoe” 5 s.
Karoline Stjernfeldt: "I morgen bliver det bedre" (grafisk roman) 10 s.
Teori og supplerende materiale:
”Litteraturens veje”: ”Rejsemotivet – det 18. århundredes spejl” 4 s.
Rundt om Holberg: Komedierne (https://rundtomholberg.dk/temaer/komedierne/#historie_og_karakter) 5 s.
Rune Lykkeberg: "Alle fortællingers hovedperson" (artikel om Robinson Crusoe) 1 s.
Carsten Andersen: "Livlægen i horehuset" (Interview med Per Olov Enquist)
Jens Holmgaard: "Sandheden om Struensee?" (artikel om "Livlægens besøg")
Indhold
Kernestof:
Vi ser sidste halvdel af afsnittet om Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Gruppearbejde oplysningstiden
Introduktion til perioden: Oplysningstiden | Litteraturportalen. Brug uni-login til at logge på. Du skal læse de fire korte afsnit: Introduktion til perioden: Oplysningstiden, Oplysningstidens begreber, Oplyst enevælde og Religion.
Arbejdsspørgsmål Stjernfeldt I morgen bliver det bedre
Alle uddrag findes i denne mappe
Afsnit
Uddrag 1-3 af Livlægens besøg (læses i timen. Læs gerne hjemmefra, hvis du læser langsomt).
Arbejdsspørgsmål Struensee i fiktionen
Læs interviewet med forfatteren Per Olav Enquist
Læs artiklen: Sandheden om Struensee
Medbring kopien med tegneserien af Karoline Stjernfeldt fra i sidste uge.
Hvis du gerne vil have indflydelse på din DHO-gruppe, skal du senest i dag sende en lectiobesked til LBo med dine ønsker. Så prøver vi at tage hensyn til jeres ønsker i gruppedannelsen.
Uddrag af Robinson Crusoe (læses i timen -eller hjemmefra, hvis det fungerer bedre for dig)
Plan for modulet
Læs kapitlet fra Litteraturens veje om Rejsemotivet i litteraturen under oplysningstiden
Læs artiklen af Rune Lykkeberg om Robinson Crusoe
Gruppearbejde 3: Øvelse i autogenereret indholdsfortegnelse
Formaliahjemmeside: Opgaveformalia | Rysensteen Gymnasium
Gruppearbejde 2: Udarbejd en litteraturliste med udgangspunkt i kilderne i følgende dokument
Holberg og oplysningstiden
Præsentation af Holberg og komediegenren
Video: Hvorfor er Erasmus Montanus stadig aktuel i dag?
Erasmus Montanus eller Rasmus Berg (moderne dansk retskrivning). Du skal til dette modul have læst 1. og 2. akt!
Frivillig lektie: Se TV-drama fra 1970erne: Erasmus Montanus
Dansksiderne: Skriveprocessen
DHO - en skriveguide
Instruktion til DHO: opgaveformuleringer og formalia
Opgaveformuleringer DHO 2022dI skal senest i dag være blevet enige om i gruppen, hvilken af de tre opgaveformuleringer, I vil skrive opgave ud fra.
Læs denne gamle DHO-opgave til inspiration. Den har et helt andet emne, og ikke alt er perfekt, men den kan nok give jer lidt en idé om formen og indhold i de forskellige afsnitstyper.
Læs denne korte introduktion til strukturen i DHO (af min tidligere kollega Jan Aasbjerg)
(Gen)læs evt. disse slides fra akademia-modulet, hvor vi gennemgik opgavens forskellige afsnit og deres indhold.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Nyheder
I dette nyhedsforløb arbejder vi primært med avisjournalistik. Vi har bl.a. fokus på, hvad der kendetegner en nyhed (nyhedskriterierne), og hvad der karakteriserer sprog og komposition i en nyhedsartikel (nyhedstrekanten m.m.). Vi har undersøgt de forskellige landsdækkende avisers webudgaver og undersøgt artikeltyper, stofområder, vinkling, vægtning af nyhedskriterier, layout, målgrupper mm. Eleverne skal som en del af forløbet selv skrive en nyhedsartikel og skal i denne forbindelse anvende relevant layout, komposition, journalistisk sprog og kildetyper. Til sidst i forløbet zoomer vi ind på opinionsgenren og læser og analyserer kronikker.
Tekster i forløbet:
Ditte Lindblad: "To danskere blev såret i eksplosion i Beirut" (artikel fra Politiken) (1 s.)
Ditte Lindblad: “Danske Melissa overlevede kæmpeeksplosionen i Beirut: Jeg tænkte bare: Gør det ondt at dø?" (1 s.)
Jan Sonnergaard: "Kronik: Alkoholen kan være en fantastisk øjenåbner" (1 s.)
Diverse dagblades webudgaver 27/4 2023 (2 s.)
Teori og supplerende materiale:
Håndbog til dansk kap. 5.1 om nyhedsjournalistik
Håndbog til dansk kap 8: Retorisk analyse af opinionsjournalistik
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde avistyper
Vi starter et lille nyhedsforløb. Læs kap. 5.1 Avisjournalistik til og med afsnittet: De fem nyhedskriterier. Du skal kunne redegøre for indholdet, som vi gennemgår i timen.
Gruppearbejde én nyhed - to forskellige vinkler
Læs følgende afsnit i håndbog til dansk (gå ind i Håndbog til dansk via konto.systime.dk, hvis du ikke kan få det til at virke via disse links):
DHO-forsvar: I kan læse lidt om det mundtlige forsvar, og hvad vi lægger vægt på i vores bedømmelse, nederst i dette dokument.
Nyhedsartikel
Grupperne der arbejdede med artiklen: "Danske Melissa overlevede..." sidste gang er klar til at fremlægge. Alle har læst de to artikler (links til artiklerne er i dette dokument).Afsnit
5.1 Læs afsnittene: Avisens genrer + afsnittet (lige nedenunder): Nyhedsjournalistik
Begynd evt. at tænke over, hvilken lokal nyhed, du kunne tænke dig at skrive en nyhedshistorie eller en nyhedsreportage om.
Vær så vidt muligt færdige med at interviewe og researche, så I har modulet til at færdigskrive og finpudse artiklen!
Nyhedsartikel (reportage eller nyhedshistorie)
Peer-feedback nyhedsartikel
Model til retorisk analyse af meningsjournalistik
Kronik: Alkohol kan være en fantastisk øjenåbner
Læs afsnittet: Meningsjournalistik
Eksemplarisk analyserende artikel retorik og argumentation
Alle skal have læst kronikken: Alkoholen kan være en fantastisk øjenåbner
Analysér hjemmefra Sonnergaards kronik ud fra analyseskemaet fra starten og til og med afsnittet HVAD (argumentation, billedsprog mm.) Stikord er fint
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Romantikken i Danmark og Norden
Romantik og romantisme
Forløbet har et litteraturhistorisk fokus.Vi starter med at gå i Oehlenschlägers fodspor i Søndermarken og arbejder os op igennem de forskellige underperioder og ismer i 1800-tallets litteratur og billedkunst.
Tekster i forløbet:
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” 2 s.
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” 1 s.
H.C. Andersen: ”Nattergalen” 7 s.
Steen Steensen Blicher: ”Sildig opvågnen" 20 s.
NFS Grundtvig: "Oplysning" 2 s.
Selvvalgte malerier fra guldaldersamlingen på Statens Museum for Kunst 5 s.
Supplerende materiale og teori:
Litteraturens veje kap. 7: ”Romantismen” og kap. 6: ”Poetisk realisme og Biedermeier”
Håndbog til dansk kap. 9: Billedanalyse
Third ear podcast: ”Guldhornene”
Lydfiler om ”romantiske spots” i Søndermarken og Frederiksberg Have
Statens museum for kunst: Guldaldersamlingen. Rundt på egen hånd og analyse af selvvalgte malerier.
”1800-tallet på vrangen” 1:9 dr.undervisning
Den store danske encyklopædis tekster om guldaldermalerne:
https://denstoredanske.lex.dk/Christen_K%C3%B8bke
https://denstoredanske.lex.dk/C.W._Eckersberg
https://denstoredanske.lex.dk/J.Th._Lundbye
Indhold
Kernestof:
Velkommen i 2.g! :-) VI STARTER SKOLEÅRET MED EN ROMANTISK VANDRING - I GULDALDERENS ÅND! VI MØDES KL. 8.30 I SØNDERMARKEN VED STATUEN AF OEHLENSCHLÂGER (LIGE OVER FOR INDGANGEN TIL ZOO). Hav mobil og høretelefoner med!
Guldalderen : Læs denne korte introduktion til Guldalderen: "Et historisk indblik" + afsnittet om "C.W. Eckersberg" på SMKs hjemmeside.
HUSK NOGET AT SKRIVE MED. I skal skrive på papir på museet.
Generel introduktion til Romantikkens strømninger
Guldhornene - arbejdsspørgsmål
Guldhornene: Læs det lange digt og se hvor meget du forstår: Hvad handler digtet om?
E-nøgle til aktivering af Håndbog til dansk litteraturhistorie: 43322139-8785a-292
Læs og Schack von Staffeldt + om Nyplatonisme i Håndbog til dansk - litteraturhistorie
Du skal hjemmefra færdiggøre punkt 1 under arbejdsspørgsmålene til Oehlenschlägers: "Guldhornene" (inddeling og genfortælling med egne ord af digtet i afsnit)
Lyt evt. til Third ears podcast om guldhornene (her eller hvor du nu plejer at høre podcasts) Guldhornene | Third Ear Studio
Opgaveformulering analyserende artikel om Indvielsen
Video: Hvordan skriver man en god analyserende artikel?
Arbejdsspørgsmål Indvielsen
Trin for trin guide til den analyserende artikel
Læs Staffeldts digt: "Indvielsen"
Trin for trin guide - analyserende artikel - Indvielsen
Læs denne eksemplariske analyserende artikel (elevopgave). Emnet er et helt andet, men det kan give jer en idé om struktur og hvordan man sammensætter en litterær analyse på skrift.
I skal som minimum være færdige med at besvare arbejdsspørgsmålene til digtet Indvielsen (som I arbejdede med sidste gang)
Nattergalen - eventyret. Læs det højt i gruppen.
Gruppearbejde Nattergalen
Læs om H.C. Andersens eventyr og historier i Håndbog til dansk - litteraturhistorie
Vi må smadre ideen om naturen for at redde klimaet (1) (1).pdf
Timothy Morton uddrag.pdf
Kick off med peptalks
Grundtvig - Oplysning
Gruppearbejde Grundtvig
Læs afsnittet om Grundtvig i Håndbog til dansk litteraturhistorie: Grundtvig og den mageløse opdagelse
Læs også afsnittet: Nation og folkeånd i HBD Litteraturhistorie. Ud fra de to kapitler skal du kunne fortælle, hvilken form for kristendom og nationalromantik, N.F.S. Grundtvig repræsenterer. - LÆG MÆRKE TIL, AT IBOGEN KAN OPLÆSE TEKSTEN.
Sildig Opvaagnen (teksten) (læsning påbegyndes i timen).
Inden du går i gang med at læse Sildig Opvaagnen
Læs op på dine noter fra romantikken-forløbet (fra skolestart til nu).
Læs det første korte afsnit om Romantismen og herefter afsnittet nedenunder om Blicher (i HBD LITTERARTURHISTORIE)Romantisme – Blicher, Aarestrup og Kierkegaard
Narratologi og analyse af Sildig Opvaagnen
Læs resten af novellen "Sildig Opvaagnen", som vi begyndte på før ferien. NB: Den er ret lang, så gå i gang i god tid!
Sildig Opvaagnen: Oversigt over persongalleriet
Feedback analyserende artikel (gennemgås i timen)
Evaluering Romantikken-forløb (laves i timen)
Læs dine noter fra Romantikken-forløbet. Vi afrunder og evaluerer forløbet.
Tænk over, hvordan "Sildig Opvaagnen" kan perspektiveres til Romantismen (den sene del af romantikken). Slå op i Håndbog til dansk - Litteraturhistorie og/eller den sidste del af teksten, I arbejdede med til Rys-modulet i onsdags (se link nedenfor),
Læs om Romantismen s. 52-53 i denne tekst, hvis du ikke nåede så langt i timen i onsdags.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel - Indvielsen
22-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Dokumentarfilm (GCP)
I dette forløb undersøger vi, hvordan virkeligheden formidles i dokumentarfilm. De faglige mål med forløbet er at kunne analysere filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder i dokumentarfilm. Vi vil få et overblik over de forskellige dokumentarfilmstyper samt gå mere i dybden med enkelte dokumentarfilm, som vi analyserer i dybden. Vi vil anvende retorik og argumentation i en diskussion af etiske problemstillinger omkring dokumentarfilm. Forløbet vil ligeledes indeholde en innovationsdel, hvor eleverne selv producerer dokumentarfilm. Forløbet vil indeholde studieretningstoning, idet vi ser og analyserer dokumentarfilmen: "Left over women" om kinesiske singlekvinder. I forbindelse med analysen af dokumentarfilmen: "Skål" får vi besøg af instruktøren samt hovedpersonen, den færøske digter Dania O. Tausen.
Analyseobjekter:
"Q's barbershop" (2019) af Emil Langballe (VÆRK - dokumentarfilm) 4 s.
"Skål" (2021) af Cecilie Debell og Maria Guldbrandsø Tórgarð 4 s.
"Leftover women" (2019) af Shosh Shlam og Hilla Medalia 2 s.
Uddrag af dokumentarfilm:
"På røven i Nakskov" 1.s.
Klip fra diverse dokumentarfilmstyper 2 s.
Teori og supplerende materiale:
Håndbog til dansk kap. 5.2 og 5.3 (ibog) 2 s.
"TV2: Vi latterliggør ikke Nakskov" Berlingske 6. maj 2015: 1 s.
"Fri mig for TV2's speltbollejournalistik" Berlingske 1. maj 2015 1. s.
Indhold
Kernestof:
Gennemgang af filmiske virkemidler
Gruppearbejde og fremlæggelser dokumentarfilm
Læs kap. 5.2 i Håndbog til dansk: Dokumentarfilm og Mockumentary: Teori til at kunne analysere dokumentarfilm.
Vær færdig med oplægget om dokumentarfilmstyper (I får lige de første 20 minutter til at øve og færdiggøre, men hav det grundlæggende arbejde færdigt). Se gerne hele dokumentaren/afsnittet hjemmefra.
Dania vil forny religion på Færøerne: 'Mange oplever det som provokerende' Artikel om Dania
Matrixgruppearbejde SKÅL
Se dokumentaren: "Skål" hjemmefra. Vi arbejder med den i timen.
Læs denne analysemodel til dokumentarfilm og hav de forskellige elementer i baghovedet, når du ser filmen. Selve analysen laver vi sammen i timen. 11. Medieanalyse af dokumentarfilm
De sidste grupper er klar til at holde oplæg om dokumentarfilmstyper
Hvis du ikke fik set SKÅL til sidste gang, er det en god idé at få set den til i dag (NB: I skal også lave en aflevering om filmen). Husk jeres allerbedste manerer og Nora-spirit! :-) Ingen telefoner og vandring på toilettet! ;-)
Leftover women - analysespørgsmål
Leftover women CFU
Læs dette eksempel på analyserende artikel om levende billeder. Tænk over, hvilke forskelle og ligheder der er på at skrive analyserende artikel om hhv. litteratur og levende billeder (denne opgave er en analyse af en kortfilm). Notér spørgsmål du må
Selvproducerede dokumentarfilm
Leftover women analysespørgsmål
Se resten af dokumentaren: Leftover women derhjemme gå ind på mitcfu.dk, hvor den er lånt til jer (gå ind under: Mine materialer).
Gå ind på https://gym-trivsel.dk/elevtrivsel/login. Og brug koden til ETU undersøgelsen:
Ungeprofilen (spørgeskema 2): Sådan besvarer eleverne
I skal som minimum have besluttet jer for en genre og en hovedidé for filmen. Optag evt. scener hjemmefra eller i skolen som lektie.
Filmene skal være klar til visning og aflevering 12/12. Dette er det sidste modul, I får til arbejdet, resten er hjemmearbejde, så sørg evt. for at få filmet som lektie, så I har dette modul til redigering etc (med mindre, I vil redigere hjemme inden
Afstemningsskema film
Jeres dokumentarfilm skal være klar til visning i dag. I kan få den første halve time til at færdigpudse og sørge for, den kan vises. Herefter ser vi filmene og kårer en vinder (der vil være en lille præmie til vinderne). LÆG VIDEOEN (ELLER LINK TIL
Mappe til filmene
På røven i Nakskov! Ses i timen.
Opgaver til "På røven i Nakskov"
Første halvdel af klasselisten fra Albert til og med Kasimir læser debatindlægget: _ Fri mig for TV 2s speltbolle-journalistik - Mediearkiv - Infomedia (1).pdf Den sidste halvdel af klasselisten fra Linus til William læser TV2's modsvar: Vi latterlig
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Essaygenren
I dette mini-essayforløb skal arbejde med at definere og analysere essaygenren samt selv skrive dialogisk, abstrakt og konkret igennem en række kreative skriveøvelser.
Forløbet udmunder i, at vi skriver vores første reflekterende artikel.
Materiale i forløbet:
"Om essaygenren" fra "Med tiden" (ibog fra Gyldendal) (5 s.)
"Skriv dig frem - også til eksamen" Kap. 3 afsnit 9 (Dansklærerforeningens forlag) (3. s)
"Tanker ved en tyvestyks" essay af Dan Turéll (3 s.)
"Det smukke ved Danmark er" essay af Klaus Rifbjerg (3 s.)
Torben Bramming: "Sprog skaber identitet" (1 s.)
Indhold
Kernestof:
Q;s barbershop Vollsmose forever
Læs op på dine noter med faglige begreber til analyse af dokumentarfilm. Vi ser først en dokumentarfilm på en time. Herefter skal du forsøge at lave en analyse med så mange faglige begreber som muligt.
Hvordan reflekterer man på skrift?
Skriveøvelse 2 - fra det konkrete til det abstrakte
Skriveøvelse 1 - at skrive sanseligt
Evaluering af dokumentarfilmsforløb
Læs definition af essaygenren
Tre essays om danskhed: Læs det første essay af Dan Turéll
Færdiggør skriveøvelse 2 fra sidste gang (Fra det konkrete til det abstrakte)
Plan for introduktion til den reflekterende artikel
Tekst 1C til den reflekterende artikel: Danes Worldwide: Lær dansk i udlandet: Sådan hænger sprog, kultur og identitet sammen
Se de sidste 4 minutter af videoen: Gamle og nye dialekter i Danmark, 2020 (tekst 1B til den reflekterende artikel)
Læs essayet af Klaus Rifbjerg: "Det smukke ved Danmark er... (kommer lige efter Dan Turélls i filen)". Tænk over, hvorvidt og hvordan teksten lever op til genrekravene for et essay (jf. teksten fra sidste gang).
Fortsat arbejde med den reflekterende artikel
Sprog skaber identitet _ Kristeligt Dagblad (1).pdf
Husk pas - det skal scannes til studieturen! Læs censorvejledningen til den reflekterende artikel (altså de råd censorerne til eksamen i skriftlig dansk får tilsendt) s. 27-28 i essaykompendiet. Husk at have kompendiet med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Det forbudte - Det moderne gennembrud
Dette korte forløb om det moderne gennembrud fungerer som optakt til årets skrivecup med emnet: Forbudt. Vi vil derfor i dette forløb have fokus på Det moderne gennembruds behandling af tabubelagte emner samt tekster, der faktisk blev forbudte i samtiden. De faglige mål i forløbet er at opnå viden om den litteraturhistoriske periode Det moderne gennembrud, at analysere tekster fra perioden med fokus på fremstillingen af det forbudte, samt remediering af en litteraturhistorisk tekst.
Tekster i forløbet:
J.P. Jacobsen: "Fru Marie Grubbe" (uddrag) 5 s.
Herman Bang: "Håbløse slægter" (uddrag) 5 s.
Charles Baudelaire: "Vampyrens forvandlinger" 2 s.
Teori og supplerende materiale:
TV-dokumentar: "1800-tallet på vrangen" (DR)
Håndbog til dansk litteraturhistiorie (ibog, Systime): kap. 7: "Det moderne gennembrud"
Indhold
Kernestof:
Arbejd selv, da jeg er syg: Lav følgende punkter til den reflekterende artikel:
Det moderne gennembrud - 1800-tallet på vrangen 10.50-11.30
Læs op på dine noter til mini-essayforløbet + analysemodellen til essays. I dit fysiske kompendium eller det elektroniske her Essaykompendium
Fru Marie Grubbe - indledningen
Læs kap 7. Det moderne gennembrud (1870-1914) til og med afsnittet I.P Jacobsen og naturalismen. + afsnittet: Sædelighedsfejden Du skal forstå, hvad der er centralt for perioden, og hvem de centrale personer er, samt vide, hvad sædelighedsfejden går
Digitale retningslinjer": En præsentation af skolens digitale retningslinjer, der opridser skolens foreløbige retningslinjer i forhold til brug af computere, telefoner og kunstig intelligens. I den forbindelse skal I bl.a. finde en repræsentant i kl
(I timen) lyt til denne: Introduktion til Herman Bangs håbløse slægter
Herman Bang - Håbløse slægter
Du skal være færdig med at læse og lave opgaverne til uddraget af Fru Marie Grubbe + Medbring høretelefoner/airpods, da vi skal høre en lydfil.
Herman Bang - Håbløse slægter - tekst og arbejdsspørgsmål
Afsnit
Baudelaire - Les fleurs du mal
Herman Bang
Idéer til tekster (som vi har læst i undervisningen i løbet af 1. og 2.g), som I kan remediere med temaet: Forbudt. Tænk allerede nu over, hvilken tekst, du kunne tænke dig at arbejde med.Tjek gerne studieplan i lection, hvis du ikke helt kan huske d
Læs introduktionen til Baudelaires Les fleurs du mal + digtet: Vampyrens forvandlinger
Læs om SkriveCup 2024, som vi skal deltage i.
I har dette modul til at skrive jeres skrivecup-tekst. Giv jer selv lektier for i gruppen: Hvis I ikke er nået så langt, er det en god idé at få skrevet videre hjemmefra. Hvis der skal indgå filmklip, musik eller lignende er det måske også noget, der
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel: Sprog og identitet
18-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Selvfremstilling i det senmoderne samfund
I dette forløb arbejder vi med iscenesættelse af jeget i det senmoderne samfund i medier og i litteraturen. Vi arbejder med reality-tv, sociale medier og autofiktion. Som teori i forløbet arbejder vi med Erving Goffmans/Meyrowitz teori om frontstage, backstage og middle region, lige som vi arbejder med teorien om dobbeltkontrakten i litteraturen.
Som en del af forløbet læses et selvvalgt autofiktionsværk til efter sommerferien.
Analyseobjekter:
Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (uddrag) 2 s.
Karl Ove Knausgaard: "Min kamp 2" (uddrag - NORSK) 5 s.
"Prinsesser fra blokken" (tv-dokumentar DR) 1 s.
Selvvalgt afsnit af reality-tv 1 s.
Caspar Eric: 7/11 (uddrag) 2 s.
Lawand Hiwa Namo: "Giga-influencer siger i 'Deadline' noget af det fattigste, et privilegeret menneske har sagt i år" (artikel om Cecilie Hougaard/Cillemouse) 1 s.
Diverse profiler og posts fra Instagram 5 s.
VÆRK: selvvalgt autofiktionsværk (digtsamling)
Teori og supplerende materiale:
Jan Aasbjerg og Johanne Katrine Larsen: Dig og digital dannelse 10 s.
Håndbog til dansk kap 5.3: ”Reality-tv”:
https://hbdansk.systime.dk/?id=p226
2. s
Claus Christensen og Peter Jensen: Livsværk (”Introduktion” om autofiktion) 19 s.
Indhold
Kernestof:
Tag 3 billeder af jer selv i henholdsvis frontstage, backstage og middle region, og tænk over hvilken medieplatform disse kan bruges på.
Byvandring 23/4 2024
OBS i skal sørge for frokost til alle kineserne i jeres Gruppe. I bestemmer selv om i vil planlægge at lave madpakker eller køber mad til dem (fx i den nye kantine).
Program 23-28. april
5.3 Reality-tv
Minerva-modellen
Reality og Bourdieu
Ingen lektier pga. Kina-besøg
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik
Eksempel på eksemplarisk analyserende artikel retorik og argumentation.
Guide til analyserende artikel
Cillemouses opslag på instagram
Læs artiklen: Giga influencer siger i Deadline noget af det fattigste, et priviligeret menneske har sagt i år. Tænk over/notér skribentens hovedargumenter og eksempler på retoriske virkemidler. + Læs Opgaveformuleringen til jeres sidste opgave i år.
Gruppearbejde om reality (laves i timen)
Læs kap. 5.3 i Håndbog til dansk om Reality-tv. Det sidste afsnit i kapitlet handler om Goffman og Meyrowitz. Læs også lige dette for at få repeteret teorien.
Teori om autofiktion
Autofiktionsbegreber
I skal være færdige med jeres oplæg om reality-tv (se modulet sidste tirsdag) og klar til at fremlægge i modulet, så husk at giv hinanden lektier for!
Karl Ove Knausgård: Min kamp 2 (uddrag)
Lav en planche, hvor I finder relevante citater, der underbygger jeres analyse og fortolkning af uddraget. I kan fx kigge på: karakteristik af fortælleren, den sproglige stil, fremstillingsformer, genretræk (autofiktion), dobbeltkontrakten...
Læs om genren autofiktion fra afsnittet: "Selvbiografi og dobbeltkontrakt" s. 17 (bogens sidetal) og resten af teksten. Du skal have styr på, hvad dobbeltkontrakt er, hvad der definerer genren autofiktion, og hvad der i vores senmoderne samfund særli
OPGAVE TIL CASPER ERICS DIGT: Skriv individuelt øverst i din skriftlighedsportefølje i AFL-mappen!
Læs digtet af Casper Eric fra digtsamlingen 7-11 + Tjek denne liste ud. Du skal vælge et værk, som du gerne vil læse i sommerferien. Du skal skrive dig på listen senest i næste uge. Tænk over, om du har spørgsmål forud for skriftlig årsprøve i dansk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#11 Unges trivsel i Øst og Vest GCP
I dette forløb, der leder op til vores GCP-rejse til Kina, vil vi have fokus på unges trivsel i hhv. Danmark og Kina.
Vi vil undersøge diskursen omkring unges trivsel herhjemme gennem diskurs- og argumentationsanalyse af forskellige tekster (tale, podcast, debatindlæg). Vi vil ligeledes øve os i selv at diskutere og debattere emnet mundtligt og skriftligt i den debatterende artikel.
Vi sammenligner vilkårene for danske unge med de unge kineseres, bl.a. gennem analyse af dokumentarserien: "9.z mod Kina"
Tekster i forløbet:
Podcast: Genstart "De unge menneskers lidelser" (https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-de-unge-menneskers-lidelser-11802200060) 1 ns
Jacob Marks tale fra 2018 til folketinget om unge:
https://www.facebook.com/stemjacobmark/videos/de-unge-skal-have-mere-ro-p%C3%A5/10155919487633411/?locale=da_DK
1 ns
Dokumentar: "9.z mod Kina" (DR1, 2013) 4 ns
Teori og metode:
Håndbog til dansk kap. 4.11: Diskursanalyse 2 ns.
Indhold
Kernestof:
Plan for arbejdet med selvvalgt værk (autofiktion)
Velkommen i 3.g! :-D Du skal være færdig med at læse dit selvvalgte værk (husk at skrive dig på listen, så jeg har styr på, hvem der læser hvad) Der er stadig nogle, der mangler at skrive sig på listen!! Hvis du stadig har bogen hjemme, skal du tage
De unges menneskers lidelser: Arbejdsark
Genstart | De unge menneskers lidelser | DR LYD
Husk høretelefoner. I skal høre en podcast i timen.
Diskursanalyse Jacob Marks tale til folketinget (laves i timen)
Hvis vi har mere tid i modulet: Læs denne præsentation af den sidste skriftlige eksamensgenre: Debatterende artikel + læs et eksempel på en debatterende artikel (stil 1) s. 4 i dette dokument (for at få en idé om, hvordan et bud på en opgave i denne
Læs kap. 4.11 om diskursanalyse i Håndbog til dansk. Du skal kunne forstå og redegøre for begreberne: nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, antagonisme og flydende betegner. Skriv noter til disse begreber, så du kan huske det.
I skal selv sørge for at komme fra Rys til visumkontoret. I skal være der kl. 12.00. Adresse: Lyngbyvej 28, st.tv. 2100 Copenhagen Ø. VIGTIGT: MEDBRING PAS! MEDBRING FYSISK PASFOTO (DER LEVER OP TIL REGLERNE). Smilla står for at medbringe jeres visum
Video: Hvordan skriver man en god debatterende artikel?
Debatterende artikel opgaveformulering
Arbejde med den debatterende artikel trin for trin (laves i timen)
Læs denne præsentation af den sidste skriftlige eksamensgenre: Debatterende artikel + læs et eksempel på en debatterende artikel (stil 1) s. 4 i dette dokument (for at få en idé om, hvordan et bud på en opgave i denne genre ser ud i praksis)
Du skal have læst opgaveformuleringen til den debatterende artikel samt de tilhørende artikler (se links til artiklerne i dokumentet her) + lavet en diskursanalyse af tekst 1 (se punkt 5 A + B i "køreplanen" fra sidste gang til den debatterende artik
9.z mod Kina
9.z mod Kina arbejdsark
Vi starter med at samle kort op på jeres arbejde med den debatterende artikel, så I har mulighed for at stille eventuelle spørgsmål. I får ikke andre lektier i dansk til i dag, så måske kan I i stedet arbejde lidt på jeres opgave i weekenden. :-)
Arbejdsark: 9.z mod Kina
Se afsnit 2 i serien: "9.z mod Kina" hjemmefra: Gå ind på mitCFU.dk (brug unilogin) og find afsnittet under Mine materialer. Tænk endnu engang over filmiske virkemidler og diskurs i afsnittet. Vi samler op på både 1. og 2. afsnit i timen.CFU-login
I får ca. 20 min. til at færdiggøre med jeres præsentation af 9.z mod Kina. i timen. Herefter skal I være klar til fremlæggelse. Gense evt. dele af dokumentaren hjemmefra. Alle fire afsnit er lånt til jer på MITCFU.DK
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 11
Forløb#12 fortællende journalistik
I forløbet bygger vi oven på vores nyhedsforløb fra 1.g. I år har vi fokus på den fortællende journalistiks historie fra Herman Bang til nutiden.
Primære tekster:
Herman Bang: "Branden" (uddrag) 3 s.
Johs. V. Jensen: "Reportage fra Verdensudstillingen i Paris" + vejrmelding 3 s.
Tom Kristensen: "Kinesisk høflighed" (rejsereportage) 5 s.
Matthias Dressler-Bredsdorff: "Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der kom et brag fra himlen.” (artikel fra Information) 2 s.
Poul Høi: "Og hele månen blev som blod" (artikel fra Berlingske) 2 s.
Hunter S. Thompson: "Fear and loathing in Las Vegas" (uddrag) 1 s.
Teori og supplerende materiale:
Håndbog til dansk kap. 5.1 om nyhedsjournalistik
Mikkel Hvid: "Fiktion, fakta og fortælling"
Marcus Rubin: "Nye tider, nye fortællemåder"
Dybris, Grundtvig og Petersen: Journalistik i dansk – Breaking news.
Systime. 2004. p. 46, 136-137
"Herman Bang" fra Systime Litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Kommaøvelser fra Minlæring (laves i timen) (med startkomma)
Minlæring Kommaøvelser uden startkomma!
(I timen): Genlæs kap 5.1 Avisjournalistik til og med afsnittet: Meningsjournalistik.
Bliv i gruppen: Læs afsnittet "Fortællende nyhedsjournalistik" (vælg en, der læser højt eller læs individuelt). Herefter skal I besvare følgende spørgsmål: 1) Hvilke træk karakteriserer New Journalism (og hvorfor hedder det det?) 2) Hvad er en "featu
En fra viften nyhedsbegreber
Impressionisme i litteraturen
Arbejdsspørgsmål: Herman Bang: "Branden"
Herman Bang (tv-udsendelse)
Herman Bang: "Branden"
Afsnit
Gruppearbejde: Herman Bang: "Branden"
Dressler-Bredsdorffs artikel om branden i Børsen
Arbejdsspørgsmål til "Tårnet er væltet..." (Bredsdorffs artikel om branden i Børsen)
Du skal være færdig med at læse Herman Bangs reportage: Branden + at besvare arbejdsspørgsmålen (noter er fint - vi gennemgår dem mundtligt): Arbejdsspørgsmål: Herman Bang: "Branden"
Verdensudstillingens ofre (Johannes V. Jensen)
Skriveøvelser Johannes V. Jensen Lav skriveøvelserne (øverst) i din skriftlighedsportefølje!
Læs denne tekst om forfatteren Johannes V. Jensen
Du skal være færdig med skriveøvelserne fra sidste gang.
Tom Kristensen: Kinesisk høflighed
Kort oversigt over de tre skriftlige eksamensgenrer i dansk
Generel feedback debatterende artikel
Lad dig inspirere af Tom Kristensens besøg i Kina (se modulet fredag uge 41) og beskriv et kulturmøde fra GCP-rejsen i reportagestil (fx et af dem I nævnte til GCP-samtalen). Benspænd: Du skal bruge mindst to eksempler på billedsprog (metafor, sammen
"Og hele månen blev som blod" tekst og opgaver
Løvfald selve opgaven
Introduktion til peerfeedback og genaflevering Løvfald.
"Og hele månen blev som blod" originalt layout
Socializer
Læs din Løvfaldsopgave igennem. Skriv noter til, hvad du synes er godt, og hvad man kunne gøre bedre. Ret gerne i den.
Du skal have læst artiklen: "Og hele månen blev som blod"
Hunter S. Thompson: Fear and loathing in Las Vegas
Fear and Loathing - Intro Clip
Læs artiklen: "Nye tider, nye fortællemåder" (skriv noter til hovedpointerne)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel unges trivsel
05-10-2024
Løvfald
22-10-2024
Genaflevering debatterende
22-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#13 Eksistentialisme og modernisme
I forløbet arbejder vi med eksistentialismen og eksistentialistiske temaer i litteraturen fra Kierkegaard til nutiden. I forløbet berører vi blandt andet Kierkegaards stadielære, Sartres begreber om ond tro og engageret litteratur, Camus' opfattelse af det absurde livsvilkår. Vi har desuden fokus på forskellige faser af modernismen med eksistentialistiske træk.
Tekster i forløbet:
Kierkegaard: af Forførerens dagbog: 5 s.
Jean-Paul Sartre: af "Eksistentialisme er humanisme" 5 s.
Albert Camus: "Den fremmede" (VÆRK - roman) 150 s.
Simone de Beauvoir: "De andres blod) (uddrag) 20 s.
Martin A. Hansen: "Roden" 3 s.
Karen Blixen: "Ringen” 10 s.
Klaus Rifbjerg: "I badeværelset" 1 s. + "Nultime" (1. s.)
Peter Seeberg: "Patienten" 3,1 s.
Supplerende stof og teori
Små film om Søren Kierkegaard fra
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=134
Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk" (ibog Systime): "Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er valg og handling" 11 s., "Camus" 9 s., "Søren Kierkegaard" 8 s.
"Den franske eksistentialisme": "Camus - liv og værk" 12 s.
Litteraturens veje:
"Hereticamodernisme" 3 s.
"Konfrontationsmodernisme" 17 s.
Forordet til Simone de Beauvoirs ”Det andet køn”:
https://www.gyldendal.dk/artikler/simone-de-beauvoir-det-andet-koen-forord
3 s.
Artikel om Casper Christensen:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/casper-christensen-siger-farvel-til-vanvids-rockstar-coke-liv#
!/ 2 s.
Diverse videoer om de eksistentialistiske forfattere:
Sartre:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=96&v=3bQsZxDQgzU&feature=emb_logo
Camus (Sisyfosmyten):
https://www.youtube.com/watch?v=vPtzpjC7TF4&feature=emb_imp_woyt
Simone de Beauvoir:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=195&v=Dgc0-Cn4AAs&feature=emb_logo
Filmatiseringen af "Sorg-agre" (https://www.dr.dk/bonanza/serie/474/tv-t---80erne/65110/sorg-agre) 1. s
Indhold
Kernestof:
Video om Søren Kierkegaard med filosoffen Anders Fogh
Læs op på dine noter til forløbet om fortællende journalistik, som vi afslutter i dag + Læs denne korte definitionstekst af eksistentialismen
Handout_noegleordsskema_til_undervisning (1).docx
LYR-øvelse
Videoer om Søren Kierkegaard
Læs det korte indledende afsnit om Romantismen i – | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie samt underafsnittet om Kierkegaard | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie Skriv noter til Kierkegaards livsstadier. + Stadig samme lektie som til næste uge:
Definitionstekst - eksistentialisme (lektie fra sidste gang)
Forførerens dagbog (læses i timen)
Gruppearbejde Forførerens dagbog
Læs dette interview med Casper Christensen. Overvej, hvordan man kan bruge Kierkegaards teori om de fire livspositioner til at tolke Christensens livsfaser. Kan I genkende nogen af faserne i hans liv? Genlæs evt. teorien og stadierne/livspositionerne
Eksistentialisme er humanisme (Sartre)
Arbejdsspørgsmål - eksistentialisme er humanisme
Jean-Paul Sartre - gennemgang af liv og forfatterskab
Se denne video om Jean-Paul Sartre. Skriv noter til de vigtigste nøgleord for Sartres eksistentialisme og forfatterskab.
Grupper (der hver får tilknyttet ca. 2 singaporeanske elever):
Kreativ tegneøvelse
Vi får besøg af 20 elever fra Rys' partnerskole i Singapore. Singapores skolesystem minder efter sigende meget om det kinesiske, og mange af eleverne har kinesisk baggrund. Jeg tænker derfor, det vil give fin mening for en kort stund at springe tilba
"De andres blod" (Simone de Beauvoir) Kort resumé af "De andres blod" Læs uddraget af romanen (det er romanens slutning). Diskutér herefter i grupper, hvordan de eksistentialistiske modeller + temaer kan anvendes i en analyse og fortolkning af romane
Analysemodel til læsning af eksistentialistisk litteratur
Læs introduktionen til Simone de Beauvoirs: "Det andet køn" + se denne video, der forklarer, hvad værket handler om. Skriv noter og prøv at forklare med dine egne ord, hvad værket handler om. Filosofieleverne må meget gerne læse deres noter fra sidst
Albert Camus - introduktion til forfatterens liv og filosofi
Simone de Beauvoir: "De andres blod" - Du skal være færdig med at læse uddraget (som er romanens slutning), hvis du ikke nåede det sidste gang. Hvilke eksistentialistiske temaer ses i uddraget? Kan man anvende modellerne fra den eksistentialistiske a
Roden (lydfil, hvis du foretrækker at lytte)
Roden (teksten), hvis du foretrækker at læse
Arbejdsspørgsmål Roden
Læs afsnittet: Eksistentielle fortællinger – Martin A. Hansen og Tage Skou-Hansen | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie Læs til og med afsnittet om Martin A. Hansens: "Løgneren". Skriv noter til lektien: Hvilke er Martin A. Hansens vigtigste "eksi
Karen Blixen - En fantastisk skæbne
Præsentation af SRP i dansk
Karen Blixen: "Ringen". Læses i timen, men da jeg (LBo) kommer lidt for sent pga. biobesøg med 2.g fransk, skal I bare begynde at læse ved modulets start. Jeg forventer, at I er nået et stykke, når jeg ankommer. :-)
Matrixgruppearbejde: "Ringen"
Ingen lektier til i dag, men se beskeden under øvrigt indhold. I skal begynde timen med at læse, da jeg kommer lidt for sent pga. biografbesøg med 2.g fransk.
Sorg-agre
Tag lidt lækkert med til fællesmorgenmad. Skriv på her, hvad I tager med. :-)
Arbejdsspørgsmål til Sorg-agre
Ingen lektier til i dag (men husk at læse Camus færdig til på fredag). :-)
Skriveøvelser Den fremmede
Du skal være færdig med at læse "Den fremmede". Hvis du aldrig fik den hentet hos Bernard kan du finde den på e-reolen (eller måske i dine forældres bogreol?). Medbring bogen til timen. Vi mødes i FT2-7 læs gerne slides fra Gennemgangen af Camus' l
Præsentation af absurdismen
Peter Seeberg: Patienten (tekst) Peter Seeberg: Patienten (oplæsning)
Kreative skriveøvelser Camus
Medbring "Den fremmede" til modulet. Vi bruger første halve times tid på at arbejde videre med jeres tekster fra sidste gang.
Klippe-klistre-gruppearbejde Patienten
Læs kapitlet: Hvad er modernisme? | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie + læs Peter Seeberg: Patienten (tekst) Peter Seeberg: Patienten (oplæsning) (hvis du ikke var der sidste gang)
Kreative øvelser Rifbjerg-digte
Stikord til konfrontationsmodernisme
Læs det indledende afsnit om Konfrontationsmodernisme + afsnittet om Klaus Rifbjerg i | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie + læs afsnittet om Peter Seeberg | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Den personlige stemme i skr. dansk
Peerfeedback genaflevering eksistentialisme
Se den indledende video til den personlige stemme i dansk
Læs kapitlet om den genre, du skrev eksistentialisme-stilen i i God stil - min læring. (de tre genrer har hvert deres kapitel under hovedkapitlet: Eksamen nederst på bogens forside).
Du skal se 4 afsnit (hver 20 min.) af den svenske ungdomsserie: "Allt som blir kvar" - så får vi lige vinget svensk af (som er et krav i læreplanen). Tænk over eksistentialistiske træk. Vi ser resten af serien sammen. CFU-login Gå ind på forsiden af
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering og selvrefleksion Løvfald
11-11-2024
Blandet sæt eksistentialisme
16-12-2024
Genaflevering eksistentialisme-opgave
20-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#14 Fortællinger om fattigdom
I dette forløb arbejder vi med fattigdom og klasseforskelle so
Kernetekster:
Édouard Louis: Færdig med Eddy Bellegueulle (uddrag), 2015 (5 s.)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Manifest (uddrag), 2022 (10 s.)
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (KANON) (5 s.)
Olivia Levison: "Indespærret" (20 s.)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (KANON) (2 s.)
Tove Ditlevsen: "Barndommens gade" (VÆRK) (200 s.)
Asta Olivia Nordenhof: "Djævlebogen" (uddrag), 2023 (3 s.)
Asta Olivia Nordenhof: "Jeg vil tale om arbejde" (Fra det nemme og det ensomme, 2013) (2 s.)
Film og TV:
"Tove i stykker", instr. Sami Saif 2020
Supplerende:
Jeppe Grandahl: Arbejderklasselitteraturen er tilbage igen, og den er blevet endnu mere personlig, SEIN 20. feb. 2023:https://seinmag.dk/arbejderklasse-litteraturen-er-tilbage-igen-og-den-er-blevet-endnu-mere-personlig/
Indhold
Kernestof:
Arbejdsopgaver til Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"
Læs uddraget af Glen Bechs: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Tænk over, hvordan klasseforskelle italesættes i uddraget.
Lyt til podcasten: Skønlitteratur | Underklassen skriver - Édouard Louis og Thomas Korsgaard | DR LYD Skriv herefter, hvad hovedpointerne i podcasten er (læg noter i afl-mappen). Herefter læser I Edouard Louis: "Færdig med Eddy Bellegueule" (uddrag)
Læs de to korte uddrag af tekster af Asta Olivia Nordenhof: Djævlebogen (2023) og Den nemme og det ensomme (2013) "Djævlebogen" er en "erotisk gyser om kærlighed i kapitalismens tid", og "Det nemme og det ensomme" er en digtsamling. Fælles for de to
Du skal være klar til at kunne genfortælle hovedpointerne fra podcasten om underklassens stemmer i litteraturen (se modulet i fredags) + kunne påpege eksempler på, hvordan Edouard Louis påtaler klasseforskelle i uddraget af "Færdig med Eddy Bellegueu
Individuelt skriftligt arbejde Ane-Mette
Ane-Mette (novellen)
Materiale til hjælp til SRP: Diverse links fra Systimebog om SRP: Sådan skriver du det gode resumé – hjælp til større skriftlige opgaver, Skriv et godt talepapir til SRP, Opgaveguide – opgavens dele, Opgaveguide – opgavens opsætning, Hjælp til SRP på
(Gen)læs kap 7. om Det moderne gennembrud (1870-1914) | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie + afsnittet Kritisk realisme | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie. Formålet er at få repeteret, hvad den litteraturhistoriske periode "Det moderne genn
Olivia Levison: Indespærret (teksten) Indespærret Indtalt af LBo, hvis du foretrækker at lytte Spørgsmål til novellen
Læs kapitlet: Det moderne gennembruds kvinder | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie - som baggrundsviden for de kvindelige forfattere under det moderne gennembrud. Hvilke temaer skrev kvinderne i denne periode især om?Afsnit
Planlægning af 3.g afslutning
Idéer til hygge i Valbyparken
Idéer til sidste morgensamling
Vi bytter rundt på Rys-modul og dansk, så vi kan starte dagen lidt blidt. Mødetid 8.40. Vi får mulighed for at diskutere:
Opgaver til Tove i stykker
Læs afsnittet om Tove Ditlevsen | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Barndommens gade - sanseøvelser
I skal være klar til at fremlægge jeres analyse af klip fra "Tove i stykker". Medbring desuden "Barndommens gade" (som I forhåbentlig har hentet for længst hos Bernard på flæske). Vi tager hul på den i fællesskab.
Gruppearbejde Barndommens gade
I skal have læst "Barndommens gade" til i dag. Medbring den til timen.
"Litteraturens snakkende kredse...." "Klassekampen lever - nu også i litteraturen"
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering terminsprøve
28-02-2025
Blandet sæt
14-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#15 Repetition
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Godt at vide om mundtlig eksamen i dansk
Opsamling og afslutning forløb om fattigdom. I får en lille test i forløbet om "Fortællinger om fattigdom" (som inkluderer: Det moderne gennembrud, det folkelige gennembrud, Barndommens gade + moderne forfattere fra underklassen), så læs op på jeres
Repetitionsgruppearbejde
Oversigt over oplæg og grupper
I skal være færdige med jeres noteark og jeres lille oplæg som lektie til i dag. (Se modulet i torsdags). Læg jeres noteark i denne mappe.
Gruppearbejde à la eksamen med teksten: Liljen og Dugdraaben.
De sidste grupper skal være klar til fremlæggelser og alle noteark skal være lagt ind i mappen.Læs dette dokument med svar på ofte stillede spørgsmål til skriftlig eksamen i dansk + dette dokument med vigtig info om mundtlig eksamen i dansk + eksempl
Eksamensgruppearbejde
Læs denne eksamenstekst og forbered, hvad man kunne sige om den til en eksamen. Undersøg også, hvad man kunne perspektivere til. Se under lectioforløbet: Tilladte hjælpemidler til eksamen, hvad der er tilladte og IKKE tilladte hjælpemidler til skrift
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#15 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen forberedelsestid til mundtlig eksamen:
Følgende ibøger og websites er anvendt i undervisningen og må tilgås online:
Håndbog til dansk (Systime):
https://hbdansk.systime.dk/
Håndbog til dansk - Litteraturhistorie (Systime):
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/
Min læring: Danskgram:
https://app.minlaering.dk/bog/3
Min læring: God stil:
https://app.minlaering.dk/bog/45
Ordbogen.com
:
https://www.ordbogen.com/da/
Ordnet.dk
:
https://ordnet.dk/
(NB: her findes en ordbog over gammelt dansk 1700-1950)
Du må bruge alt materiale fra drevet (noter, tekster mm.), men det skal være downloadet til din computer. DU MÅ IKKE GÅ PÅ DREVET ONLINE TIL EKSAMEN.
Hvad må jeg IKKE bruge:
Websteder som
gymdansk.dk
,
denstoredanske.dk
,
forfatterweb.dk
,
litteratursiden.dk
og
sproget.dk
må IKKE tilgås til eksamen, men det er tilladt for eleverne på forhånd at hente og gemme sider, som de ønsker at bruge til prøven.
Skriveprogrammer som AppWriter, TxtAnalyser o.l. må hverken anvendes i online
eller offline tilstand.
DU MÅ IKKE BRUGE STUDIENET. Heller ikke i downloadet form. : "Det er ikke tilladt for eksaminanden at tilgå
Studienet.dk
, herunder offline-udgaven ”Exam Mode”, under de skriftlige prøver eller under de mundtlige prøvers forberedelsestid. Forbuddet gælder også andre lignende portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt, med mindre disse er indgået i en undervisningssammenhæng og fremgår af prøvefagets undervisningsbeskrivelse."
DU MÅ IKKE BRUGE AI.
Du må IKKE kommunikere med omverdenen under eksamen.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090360520", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090360520", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090360520" }