Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nanna Larsson
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk
Titel 2 Historier om hævn
Titel 3 DHO: Oplysningstiden (GCP)
Titel 4 Lyrik
Titel 5 Fortællinger om fattigdom
Titel 6 Nyhedsmedier
Titel 7 Overgange
Titel 8 80'er-lyrik
Titel 9 Skrivecup
Titel 10 Danmark og danskhed (GCP)
Titel 11 Romantikken
Titel 12 Rejser og kulturmøder (GCP)
Titel 13 Politisk kommunikation
Titel 14 Psykiske lidelser som tema i litteraturen
Titel 15 Mellemkrigstidens modernisme
Titel 16 Fugle som motiv i litteraturen
Titel 17 Repetition
Titel 18 Digitale læremidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

Grundforløbet introducerer eleverne for to af fagets tre stofområder, det litterære og det sproglige. Fokus på at træne anvendelsen af faglige begreber samt på elevernes egen skriftlige produktion af tale og litterær analyse.

Kernetekster i forløbet:
Følgende afsnit i  Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk:
Argumentation", "Retorik", "Litterære genrer", "Hvad handler teksten om?", "Fortæller", "Komposition" og "Fremstillingsformer"
Mathias Uglebjerg Vinholt demonstrationstale om lærlingeoprøret 2022
Raymond Carver: Min
Pia Juul: Opgang
Naja Marie Aidt: Bulbjerg

Supplerende tekster:
"Fortæller, synsvinkel, fortælleteknik" in Peter Brask og Mogens Gradenwitz: Moderne europæiske noveller, 1976
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Historier om hævn

I forløbet har vi arbejdet tematisk med tekster, der behandler hævnmotivet. Vi har læst tekster fra middelalder (saga og folkevise) og tekster fra nyeste tid, herunder tekster fra de seneste fem år. Derudover har vi arbejdet med filmanalyse, og eleverne har afleveret to skriftlige opgaver, én om Ravnkel Frøjsgodes Saga, og én om filmen Drive.
Vi har desuden besøgt Nationalmuseets vikingeudstilling

Arbejdsformer:
Gruppearbejde, klassedialog, læreroplæg, matrixfremlæggelser, individuelle skriveøvelser etc.

Primære tekster i forløbet:
Ravnkel Frøjsgodes Saga (VÆRK)
Ebbe Skammelsøn (KANON)
Morten Pape: Planen, 2015 (uddrag)
Haidar Ansari: Institutionaliseret, 2022 (uddrag)

Supplerende:
Littteraturens veje: afsnit om sagatiden, sagaen som genre, folkeviser og om ridderviser.
Håndbog til dansk: afsnit om filmanalyse samt analysemodel til film
Haidar Ansari: "Det er på tide, at mænd græder ud", Politiken 26. nov. 2022
Stephanie Hollender: "Morten Pape: jeg begik den største synd ved af dem alle ved at fortælle om min fortid", Kristeligt Dagblad 16. jan. 2017
Video: Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsøn: Hvad fanden skal det nu betyde?, youtube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: Oplysningstiden (GCP)

Forløbet leder op til klassens arbejde med at skrive DHO om emnet oplysningstiden. Her har eleverne kunnet vælge mellem følgende opgaveformuleringer:

Opgaveformulering 1
Redegør for trekantshandelen i 1700-tallet.
Analyser og fortolk uddrag af Robinson Crusoe med henblik på komposition og temaet
kolonisering.
Sammenlign opfattelsen af kolonisering hos Daniel Dafoe med en selvvalgt samtidig
historisk kilde og diskuter, hvem der er mest kritisk overfor koloniseringen.

Opgaveformulering 2
Redegør for hvad oplyst enevælde går ud på.
Analyser og fortolk uddrag af Erasmus Montanus med henblik på komediegenren, personkarakteristik af Erasmus Montanus og hans forældre, samt hvordan oplysningstanken kommer til udtryk. Overvej desuden, hvem der bliver til grin.
Diskuter, hvordan Ludvig Holberg forholder sig til oplysningstanken. Inddrag en ophavsanalyse af Kants citat om den selvforskyldte umyndiggørelse.

Opgaveformulering 3
Redegør for trekantshandelen i 1700-tallet.
Analyser opfattelsen af slaveri ud fra samtidige kilder.
Analyser ud fra Robinson Crusoe, hvordan kulturmødet og synet på den fremmede
fremstilles.
Diskuter hvordan synet på den anden afspejler opfattelsen af egen kultur i Vesten.

Opgaveformulering 4
Redegør for udviklingen i den danske enevælde i 1700-tallets sidste halvdel.
Analyser fremstillinger af Struensee og Caroline Mathilde i mindst to af følgende værker: Livlægens besøg, En kongelig affære og I morgen bliver bedre.
Diskuter hvorfor Struensee og Caroline Mathilde er interessante at fremstille kunstnerisk i dag og hvilke sider af historien, der fremhæves og udelades i film, roman og/eller tegneserie. Inddrag i den forbindelse begrebet “historiebrug”.

Kernetekster i forløbet:
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, 1723 (KANON, VÆRK)
Per Olov Enquist: Livlægens besøg, Samleren 1999 (uddrag)
Nikolaj Arcel (instr.): En kongelig affære, 2012
Karoline Stjernfelt: I morgen bliver bedre. 1. Kongen, Cobolt, 2015 (uddrag)
Karoline Stjernfelt: I morgen bliver bedre. 2. Dronningen, Cobolt, 2020 (uddrag)
Daniel Defoe: Robinson Crusoe, 1719, dansk oversættelse ved Mogens Boisen, Rosinante 2011
Ludvig Holberg: Niels Klim, 1741

Supplerende tekster:
Berthelsen, Sune: Oplysningen. Rundt om Holberg. https://rundtomholberg.dk/temaer/oplysningen/ Aarhus Universitetsforlag (2019). Sidst opdateret: 13-11-2019

Berthelsen, Sune: Komedierne. Rundt om Holberg. https://rundtomholberg.dk/temaer/komedierne/ Aarhus Universitetsforlag (2019). Sidst opdateret: 13-11-2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lyrik

Formålet med forløbet har været at introducere eleverne til lyrik som genre. Vi har læst kanon såvel som digte fra nyeste tid og har været ude af huset til et forfatterarrangement med Caspar Eric. Derudover har eleverne skrevet en reflekterende artikel om lyrik.

Primære tekster i forløbet:
Caspar Eric: Nye balancer, 2023 (uddrag)
Benny Andersen: På det tørre
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (KANON)
Tove Ditlevesen: Den sidste gæst
Søren Ulrik Thomsen: Levende

Supplerende:
DR Genstart podcast 15.3. 23: En kropumulig verden (interview med Caspar Eric)
Kamilla Löfström: Motorvej til Babylon, Dansklærerforeningen 2002, afsnittet "At læse digte"
Susan Mose: Digtbogen, Gads forlag, afsnittet "Billedsproget"
Håndbog til dansk, afsnittet "Litterær analyse af digte"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fortællinger om fattigdom

I forløbet har vi arbejdet tematisk og læst tekster, der tematiserer fattigdom. Teksterne har været fra forskellige perioder, og vi har således set på forskelle og ligheder mellem nutidens optagethed af klasse og de ældre tekster fra det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud. Desuden har vi arbejdet med dokumentaren "På røven i Nakskov."
Vi har læst kanonforfattere, litteratur fra de seneste fem år samt verdenslitteratur i oversættelse.
Som en del af forløbet er eleverne blevet introduceret til at skrive debatterende artikel.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde, klassedialog, rundbordssamtale, individuelle skriveøvelser, individuelt skriftligt hjemmearbejde etc.

Kernetekster:
Édouard Louis: Færdig med Eddy Bellegueulle (uddrag), 2015
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Manifest (uddrag), 2022
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (KANON)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (KANON)
Johannes V. Jensen: Bitte-Selgen (KANON)
Tove Ditlevsen: Barndommens gade (uddrag)
Jan Sonnergaard: Fallit, 1997
Mikael Josephsen: De andre (uddrag), 2021
Asta Olivia Nordenhof: Djævlebogen (uddrag), 2023
Asta Olivia Nordenhof: jeg vil tale om arbejde (Fra det nemme og det ensomme, 2013)
Geeti Amiri: Der er en pervers fascination af livet i samfundets kælderetage. Især i litteraturens snakkende kredse, Berlingske 22. april 2023
Nanna Goul: Litteratur kan noget, som statistik ikke kan: den kan vise klassesamfundets usynlige markører, Information 7. september 2019
Film og TV:
På røven i Nakskov, tv2, 2015
Tove i stykker, instr. Sami Saif 2020

Supplerende:
Jeppe Grandahl: Arbejderklasselitteraturen er tilbage igen, og den er blevet endnu mere personlig, SEIN 20. feb. 2023:https://seinmag.dk/arbejderklasse-litteraturen-er-tilbage-igen-og-den-er-blevet-endnu-mere-personlig/

https://www.dr.dk/nyheder/fransk-stjerneforfatter-underklassen-er-politik-ligesaa-intimt-som-det-foerste-kys
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsmedier

Forløb i det mediemæssige stofområde. Introduktion af væsentlige begreber vedr. lay-out, avisens genrer, avistyper, nyhedstrekanten, nyhedskriterierne og vinkling. Vi har arbejdet med fortællende journalistik og set TV-AVISEN samt set en dokumentar om journalisters arbejde. Derudover har vi talt om nogle af de dilemmaer, journalister oplever i forhold til udvælgelse af historier og vinkling. Eleverne er blevet introduceret for begrebet konstruktiv journalistik, og vi har kigget på hjemmesiden Verdens Bedste Nyheder. Endelig har vi læst uddrag fra Lea Korsgaards bog "Den der råder, lyver", og eleverne har skrevet en debatterende artikel om klimajournalistik.

Kernetekster i forløbet:
Håndbog til dansk, følgende afsnit: Layout, Avisens genrer, Nyhedsjournalistik, Nyhedskriterier, Vinkling, Fortællende journalistik
Lærke Cramon: Den blodige bandekonflikt illustrerer, hvordan den svenske drøm er bristet, Information 7. okt. 2023
TV-AVISEN, 6. nov. 2023
Ryd forsiden, episode 1: "Dødstrusler og deadlines", DR 2019 https://www.dr.dk/drtv/episode/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
Lea Korsgaard: Den der råber, lyver. Mediebrugerens manual til løgnens tidsalder, Zetland 3. juli 2020: https://www.zetland.dk/historie/s8qDJrRx-a8DEYXaM-83271
Dilemmaspil om journalistens valg: https://dilemmaspil.com/den-vigtigste-historie/
Thomas Gringer Jakobsen: Konstruktive nuheder vil vise vej væk fra katastrofen, Jyllands-Posten 3. feb. 2019
Øjvind Hesselager: Bla bla bothsideism, Kommunikationsforum  19. jan. 2022
”Ryd fladen for klimaet, DR?” i P1 debat, DR , 15.6. 2023

Arbejdsformer:
gruppearbejde, klassedialog, individuelle kreative skriveopgaver, fremlæggelser i matrixgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Overgange

Litterært forløb med fokus på syndefaldsmotivet og på overgangen fra barn til voksen som motiv i litteraturen, fra folkeeventyrene til i dag. Hovedvægten har ligget på tekster fra 1950'erne. Vi har læst et par kanonforfattere og har læst modernisme og realisme samt eventyr.

Som en del af forløbet har vi set forestillingen Grimm på Teater Republique i januar 2024.

Primære arbejdsformer: gruppearbejde, klassedialog, rundbordssamtale.
Klassen har desuden skrevet en analyserende artikel om Kronprins Frederiks tale til Prins Christians 18 års fødselsdag.

Kernetekster i forløbet:
Brødrene Grimm: Pigen uden hænder
Lotte Kirkeby: Violvej, 2016
Martin A. Hansen: Paradisæblerne, 1953 (KANON)
Karen Blixen: Ringen, 1958 (KANON)
Villy Sørensen: Det ukendte træ, 1953
Kronprins Frederik: H.K.H. Kronprins Frederiks tale i anledning af H.K.H. Prins Christians 18-års fødselsdag. Tale holdt ved Gallataffel på Christiansborg Slot 15. oktober 2023.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 80'er-lyrik

Forløb om 1980'ernes danske lyrik med hovedvægt på Søren Ulrik Thomsen og Michael Strunge. Som en del af forløbet har eleverne skrevet en analyserende artikel om City Slang eller en reflekterende artikel om Strunges relevans i dag.

Primærtekster:
Søren Ulrik Thomsen: City Slang, uddrag (1981)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Dokumentarfilm: Torben Skjødt Jensen: Væbnet med ord og vinger, 2018 (VÆRK)

Supplerende:
Michael Strunge: Væbnet med disse...(1984)
Michael Strunge: "Døgndrømme - døgnstrømme", Sidegaden nr. 1, 1981
Caspar Eric: "Nogle tanker fra en nat, inden det hele starter forfra" (2018)
Barbara Kjær-Hansen et. al.: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Afsnittet "80'er-lyrik"
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, afsnittet om 80'erne

Arbejdsformer:
Shared reading, rundbordssamtale, gruppearbejde, klassedialog, individuelle skriveøvelser etc.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skrivecup

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Danmark og danskhed (GCP)

I forløbet har vi undersøgt fænomenet national identitet og analyseret en lang række tekster, der tematiserer, problematiserer eller forsøger at definere danskhed. Vi har analyseret digte, kampagnefilm og reklamefilm og billedkunst. Eleverne har trænet  diskursanalyse, retorisk analyse, filmanalyse, lyrikanalyse og billedsanalyse. De har holdt gruppeoplæg for klassen. Derudover har de i forbindelse med forløbet skrevet enten en debatterende, analyserende eller  reflekterende artikel om danskhed.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Kernetekster i forløbet:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819 (KANON)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850 (KANON)
N.F.S. Grundtvig: Folkeligt skal alt nu være, 1848 (KANON)
Ulige Numre: Frit land, 2016.
Natasja: Giv mig Danmark tilbage, 2007
Maja Lee Langvard: Find Holger Danske, 2006 (uddrag)
Kashif Ahmad: Der er 5,6 millioner måder at være dansk på, Berlingske Tidende, 27. sept. 2016
Mette Frederiksens tale ved 100-året for genforeningen, 2020
Videoer:
Den bedste danske opfindelse er danskerne, Socialdemokratiet, 2016 (youtube)
Carlsberg - The Danish Way, 2017 (youtube)
VisitDenmark - Mere end bare Danmark, 2020 (youtube)
Dansk Folkeparti: Vi elsker Danmark, 2018 (youtube)


Supplerende tekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime (ibog). Følgende afsnit:
Medieanalyse af reklamefilm, Diskursanalyse, Retorisk analyse, Billedanalyse

Barbara Kjær-Hansen et al.: Litteraturhistorie på langs og på tværs, Systime, (ibog). Følgende afsnit: Romantikkens samfund. Fra enevælde til demokrati, Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen, Nationalromantikken i Danmark

Desuden har vi besøgt Statens Museum for Kunst, hvor eleverne har holdt oplæg om følgende malerier:
C.W. Eckersberg: Udsigt fra Kronborg Vold over flagbatteriet og Sundet til den svenske kyst, 1829
Christian Købke: Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, 1838
Johan Thomas Lundbye: En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843
Frederik Vermehren: En jydsk fårehyrde på heden, 1855
P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, 1857.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken

Periodelæsning. Vi arbejder med romantikken og dens forskellige understrømninger.

Primære tekster:
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805) KANON
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen (1828) KANON, VÆRK
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830)
Emil Aarestrup: Paa Sneen, Angst (1838)
H.C. Andersen: Skyggen (1847) KANON

Supplerende:
Barbara Kjær-Hansen et. al.: Litteraturhistorien på langs og på tværs, afsnittet "Romantikken"
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, afsnittet "Romantikken"
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug Litteraturhistorien, Systime 2014, afsnittet "Romantikken - enhed og splittelse"

Arbejdsformer:
Elevoplæg, gruppearbejde, rundbordssamtale, klassedialog, kreative skriveøvelser etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Rejser og kulturmøder (GCP)

Som optakt til klassens studietur arbejder med tekster, der tematiserer rejser og kulturmøder. Teksterne repræsenterer forskellige perioder fra det moderne gennembrud til i dag og dækker forskellige genrer såsom reportage, rejselitteratur, roman og lyrik.

Primære tekster:
Herman Bang: Paa Thingvalla, 1881, KANON
Tom Kristensen: En kavaler i Spanien (uddrag), 1926 KANON
Thomas Boberg: Africana (uddrag), 2019
Christina Hagen: White Girl (uddrag), 2012
Caroline Albertine Minor: Pura Vida, 2013 (VÆRK)

Supplerende:
Vi Sidder Bare Her: Ankomst, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=dtbUFF0xzFM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Psykiske lidelser som tema i litteraturen

Tematisk forløb med fokus på litteratur, der skildrer psykiske lidelser. Vi læser et værk, men ellers uddrag af romaner, digtsamlinger og autofiktive hybridværker. Hovedvægten ligger på værker fra de seneste 11 år, idet vi også undersøger, hvorfor der i de senere år er en forøget interesse for det syge sind som emne i litteraturen. Her taler vi om genre, forfatterens rolle, det autofiktive og den politiske vending i samtidslitteraturen. Forløbet afsluttes med at eleverne indspiller en podcast om emnet, hvor de inddrager romanen og andre af de læste tekster.

Primære tekster:
Peter Seeberg: Den anatomiske tegning, 1990 (KANON)
Amalie Skram: Professor Hieronimus, 1895
Malene Ravn: Den virkelige verden, 2023. Uddrag.
Fine Gråbøl: Ungeenheden, 2021. Uddrag.
Asta Olivia Nordenhof: Det nemme og det ensomme, 2013. (VÆRK)
Bjørn Rasmussen: Jeg er gråhvid, 2018. Uddrag.
Hanne Højgaard Viemose: HHV, FRSHWN. Dødsknaldet i Amazonas, 2019. Uddrag.

Sekundære tekster:
https://litteratursiden.dk/temaer/det-folsomme-sind
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Mellemkrigstidens modernisme

I forløbet arbejder vi med den tidlige modernisme, som  fremkom i årene efter første verdenskrig. Vi prøver at definere modernismebegrebet, ligesom vi undersøger retninger som futurisme, ekspressionisme, surrealisme, dadaisme etc. Vi læser verdenslitteratur i oversættelse og læser danske forfattere fra perioden.
Fokus er dels på forholdet mellem litteraturen og det omgivende samfund (hvorfor opstod modernismen på dette tidspunkt?) og dels mere tekstinternt på at udpege stilistiske træk, der er karakteristiske for den modernistiske litteratur.


Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Europa
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Arbejdsformer i forløbet:
Gruppearbejde, læreroplæg, skriveøvelser etc.

Kernetekster i forløbet:
Emil Bønnelycke: Gaden, 1917
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Rudolf Broby-Johansen: Odalisk skønhed, Lystmord, Bordelpige dræber ufødt, 1922
Louis Aragon: Den parisiske bonde, 1926 (uddrag)
Virginia Woolf: Mrs Dalloway, 1925 (uddrag på Gyldendals litteraturportal)
Marcel Proust: På sporet af den tabte tid (uddrag i Camilla Skovbjerg Paldam, Rasmus V. Andresen, Martin Paldam og Connie Paldam: Mellemkrigstiden, Systime 2006)
Franz Kafka: Processen (uddrag i Camilla Skovbjerg Paldam, Rasmus V. Andresen, Martin Paldam og Connie Paldam: Mellemkrigstiden, Systime 2006)
James Joyce: Ulysses, 1922 (uddrag i Camilla Skovbjerg Paldam, Rasmus V. Andresen, Martin Paldam og Connie Paldam: Mellemkrigstiden, Systime 2006 s. 107-109.)



Film:
Louis Buñuel og Salvador Dali: Den andalusiske hund, 1929, youtube: https://www.youtube.com/watch?v=cB7gd_t6WMQ
Billeder og skulpturer af Marcel Duchamp, Salvador Dali og Vilhelm Freddie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Fugle som motiv i litteraturen

I forløbet har vi undersøgt, hvordan fuglemotivet anvendes i forskellige perioders litteratur. Vi har set på den antropomorfe fugl, der symboliserer menneskelige karaktertræk, og vi har set på den modernistiske fugl, der får lov at "flyve tilbage til naturen". Formålet med forløbet har dels været at genopfriske elevernes litteraturhistoriske overblik, dels at træne deres evne til at påpege stilistiske træk i en tekst, samt endelig at kunne sammenligne litterære tekster på tværs af perioder og dermed udlede noget om periodens syn på fx forholdet mellem menneske og natur.

I forløbet har vi arbejdet med arbejdsformer, der styrkede elevernes selvstændighed og trænede deres mundtlige formidlingsevner.
Primære arbejdsformer: Fish bowl, elevoplæg, pararbejde, gruppearbejde, prøveeksamen, elevstyret klassegennemgang, individuel skrivning, klassedialog, læreroplæg etc.

Kernetekster:
B.S. Ingemann: I sne står urt og busk i skjul, 1831
Steen Steensen Blicher: Præludium, 1838 (KANON)
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt, 1899 (KANON)
H.C. Branner: De blå undulater, 1939
Thorkild Bjørnvig: Lappedykker, 1959
Klaus Rifbjerg: Solsort, 1962 (KANON)
Per Højholt: Den tydelige solsort, 1977
Inger Christensen: Alfabet, 1981 (uddrag)
Helle Helle: Fasaner, 1996
Rasmus Nikolajsen: Saltstraumen, 7. december 2013, 2016

Supplerende:
Anna Møller: Thorkild Bjørnvig, Forfatterweb:https://forfatterweb.dk/bjornvig-thorkild
Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster, Håndbog til dansk
Anne Bøndergaard (red):  Danske forfattere, Systime. Afsnit om Helle Helle.
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime, afsnittet "Formel modernisme".
Victor Ovesen: Inger Christensen: Alfabet, Litteratursiden: https://litteratursiden.dk/analyser/christensen-inger-alfabet
Video:
Inger Christensen: System og Fibonacci, youtube: https://www.youtube.com/watch?v=1APICX9rDeY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Digitale læremidler

Herunder en oversigt over, hvilke digitale hjælpemidler, klassen har anvendt i hele skoleforløbet.

-Håndbog til dansk (e-bog). Ole Schultz Larsen. Systime. 2019, https://hbdansk.systime.dk/
-Litteraturhistorien på langs og på tværs (i-bog) Barbara Kjær-Hansen et al. Systime,  
https://litthist.systime.dk/
-Ordbog over det danske sprog, https://ordnet.dk/ods/forside
-ordnet.dk, https://ordnet.dk/
-Gyldendals onlineordbøger, https://www.ordbogen.com/da/mobile/
-Min læring - herunder de to undersider Danskgram online grammatiksite, og God stil, https://minlaering.dk/login?r=dashboard
- Sproget.dk,  https://sproget.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer