Titel
10
|
Danmark og danskhed (GCP)
I forløbet har vi undersøgt fænomenet national identitet og analyseret en lang række tekster, der tematiserer, problematiserer eller forsøger at definere danskhed. Vi har analyseret digte, kampagnefilm og reklamefilm og billedkunst. Eleverne har trænet diskursanalyse, retorisk analyse, filmanalyse, lyrikanalyse og billedsanalyse. De har holdt gruppeoplæg for klassen. Derudover har de i forbindelse med forløbet skrevet enten en debatterende, analyserende eller reflekterende artikel om danskhed.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernetekster i forløbet:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819 (KANON)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850 (KANON)
N.F.S. Grundtvig: Folkeligt skal alt nu være, 1848 (KANON)
Ulige Numre: Frit land, 2016.
Natasja: Giv mig Danmark tilbage, 2007
Maja Lee Langvard: Find Holger Danske, 2006 (uddrag)
Kashif Ahmad: Der er 5,6 millioner måder at være dansk på, Berlingske Tidende, 27. sept. 2016
Mette Frederiksens tale ved 100-året for genforeningen, 2020
Videoer:
Den bedste danske opfindelse er danskerne, Socialdemokratiet, 2016 (youtube)
Carlsberg - The Danish Way, 2017 (youtube)
VisitDenmark - Mere end bare Danmark, 2020 (youtube)
Dansk Folkeparti: Vi elsker Danmark, 2018 (youtube)
Supplerende tekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime (ibog). Følgende afsnit:
Medieanalyse af reklamefilm, Diskursanalyse, Retorisk analyse, Billedanalyse
Barbara Kjær-Hansen et al.: Litteraturhistorie på langs og på tværs, Systime, (ibog). Følgende afsnit: Romantikkens samfund. Fra enevælde til demokrati, Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen, Nationalromantikken i Danmark
Desuden har vi besøgt Statens Museum for Kunst, hvor eleverne har holdt oplæg om følgende malerier:
C.W. Eckersberg: Udsigt fra Kronborg Vold over flagbatteriet og Sundet til den svenske kyst, 1829
Christian Købke: Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, 1838
Johan Thomas Lundbye: En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843
Frederik Vermehren: En jydsk fårehyrde på heden, 1855
P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, 1857.
|