Holdet 2022 DA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Pernille Holm
Hold 2022 DA/f (1f DA, 2f DA, 3f DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb i dansk
Titel 2 Syndefaldsmotivet i dansk litteratur
Titel 3 Litteraturhistorie I: Oplysningstiden
Titel 4 Reklame- og kampagnefilmanalyse
Titel 5 Ulven kommer!
Titel 6 Nyhedsmedier i forandring
Titel 7 Litteraturhistorie II: Det moderne gennembrud
Titel 8 Skr. dansk: Den reflekterende artikel
Titel 9 Litteraturhistorie III: Norrøn tid
Titel 10 Digitale hjælpemidler
Titel 11 GCP-Orientalisme med fokus på Korea
Titel 12 Dokumentaren som genre
Titel 13 Ismer i mellemkrigstiden
Titel 14 Sproghandlinger
Titel 15 Natursyn fra Middelalder til i dag
Titel 16 Modernisme og realisme 1960-2024

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb i dansk

Intro-forløb om tekstanalyse i dansk, hvor der har været fokus på konsolidering af og introduktion til diverse tekstanalytiske begreber brugt på forskellige genrer (non-fiktion, noveller og digte).
Desuden har klassen skrevet taler og arbejdet kort med retoriske virkemidler, argumentationsteori og teknikker til mundtlig fremstilling.

Kernestof
Ole Schulz Larsen, Håndbog til dansk, hvor følgende afsnit er læst: 3.6 om genre, 3.2 om indre og ydre komposition; 3.1 hvad handler teksten om (personer, miljø, konflikter); 3.1 fortæller; 3.4 fremstillingsformer; 4.1 sproglige billeder samt 4.9 og 10 om retorisk analyse og argumentation.

Helle Helle, En stol for lidt
Sonnergaard, William
Simon Fruelund, Flod
Yahya Hassan, 'Du kommer i helvede min bror

Omfang:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Syndefaldsmotivet i dansk litteratur

Et kortere forløb om syndefaldet som motiv i grundmotiv i litteratur og kunst. I forløbet læser vi den originale bibelske syndefaldsmyte og analyserer forskellige teksttyper, hvor myten er et grundmotiv. Fokus på konsolidering af analytiske kompetencer efter introforløbet samt værklæsning, idet vi skal læse og arbejde med romanen Kapgang. Skriftligt arbejde: Introduktion til medieanalyse.

Kernetekster:
Syndefaldsmyten og om myten i: Mytemotiver i dansk, Systime
Rebecca Bach-Lauritzen: Paradis (novelle)
Klaus Rifbjerg: Engang, 1965 (KANON)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne, 1954 (KANON)
Digre Daier, 1998 (NORSK kortfilm)
Morten Kirkskov, Kapgang (VÆRK 1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Litteraturhistorie I: Oplysningstiden

Forløbet er et DHO-forløb i samarbejde med historie, hvor vi dels arbejder med at etablere en forståelse for perioden gennem læsning af samtidige tekster af Holberg m.fl. samt undersøger, hvordan vigtige begivenheder i tiden er blevet tolket af senere kunstnere. Vi arbejder især med temaerne kvinderettigheder, styreformer og fremstillinger af Struensee. Der er desuden fokus på opbygning af opgavetekniske kompetencer samt mundtlig forsvar af opgave.
Metoder: tekstanalyse, argumentationsanalyse, filmanalyse

Kernetekster
Ludvig Holberg (KANON):
-Fordærvet Smag i Kærlighed (epistel 89)
-Om Kvinders rettigheder (fra Heltehistorier)
-af Niels Klims underjordiske Reise (uddrag om Kokleku, Mardak og Potu)
Karoline Stjernfelt, I morgen bliver bedre, af bd 2, Dronningen
P.O. Enquist, af Livlægens besøg
Filmen En kongelig affære

Supplerende materiale
Oplæg med Karoline Sjernfelt for hele årgangen
Tur på Statens museum på kunst, diverse malerier fra samlingen af kunst fra 1700-tallet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reklame- og kampagnefilmanalyse

I forløbet har vi arbejdet med både trykte reklamer, reklamefilm og kampagnefilm med fokus at undersøge de argumenter og retoriske virkemidler, der anvendes for at få modtageren til at købe et produkt eller blive overbevist af en kampagnefilm. Klassen er desuden blevet introduceret for teorier/modeller til analyse, samt forskellige undergenrer indenfor reklamefilm. Som afrunding på forløbet har klassen lavet korte reklamefilm med forskellige former for benspænd.

Kernestof
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, afsnit 5.6
Diverse trykte reklamer som eleverne selv har fundet
Diverse reklamefilm
Kampagnefilmen 'Man kan da aldrig få for meget pølse!?'

Supplerende stof
Klaus Rifbjerg, 'Tømmermænd' (KANON)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ulven kommer!

Forløbet Ulven kommer! undersøger ulvens rolle som mytologisk og symbolsk væsen i en række tekster, der omfatter både skønlitteratur og medietekster. Forløbet repeterer dermed analytiske kompetencer lært i 1g og føjer hertil viden om specifikke litterære analysemetoder (psykoanalyse) samt om diskursanalyse. Skriftligt arbejde integreres løbende.

Kernetekster
Niels Hein, Ulv - dyret, myten, fremtiden, pp. 61, 80-85, 97-100 midt og 103-107
Tegnefilmene De tre små grise, Jungebogen (klip) og Howlin' Wolf
Brdr. Grimm, Den lille Rødhætte
Anders Bune, 'Drop disneyficeringen af ulven som menneskets bedste ven: En død ulv er en god ulv i Danmark' i Politiken, 26.05.18
Charlotte Weitze, 'Lupus'
Martin Andersen Nexø, 'Ulven og fårene' (KANON)
Animationsfilmen Vokseværk, inst. Tor Fruergaard, 2014
Karen Blixen, 'Ringen' (KANON)

Supplerende materiale
Håndbog til dansk, Dlf, om diskursanalyse, psykoanalyse mv.
Litteraturens veje, Systime, om folkeeventyr og kunsteventyr
The Handmaid's Tale, sæson 2/afsnit 11 - tre klip
Udstillingen Dansker med ulve i Rundetårn (ekskursion)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 1: non-fiktion analyse: drop 30-08-2023
Stil 2: Ringen 02-10-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsmedier i forandring

Klassens andet medieforløb fokuserer på nyhedsgenrer og nyhedsmediet under forandring. I forløbet ser vi bl.a. på vinkling, komposition og nyhedskriterierne. Vi  har desuden et fokus på klimajournalistik, som fører frem til introduktion til den debatterende artikel.

Kernetekster
Henrik Poulsen, Ryd forsiden - om nyhedsformidling. Dlf. 2009
s. 17-22 introduktion om behovet for nyheder
Håndbog til dansk, kap. 5.1 om:
-nyhedskriterier,
-layout
-komposition
-vinkling.
Mette Guldagger, 'Sådan smed en hel landsby oliefyrene ud', Politiken 15.11.23
P1, Ryd fladen for klimaet, debatprogram med Iben Maria Zeuthen.
Øjvind Hesselager: Bla bla bothsidesism bragt i Kommunikationsformum 19.122
Line Weldingh, 'Hvordan kan vi ”rydde fladen for klimaet”?. I:  Politiken, d. 26.1.23
Ryd forsiden, DR-dokumentar, episode 1 (2019)

Supplerende materiale
Diverse artikler fra forskellige omnibus-aviser læst i gruppearbejde
Diverse læsebreve fra forskellige net-aviser læst i gruppearbejde
Dilemma-demokratiet, Dilemma-spillet Den vigtigste historie i: https://www.dilemmademokratiet.dk/undervisningsspil/?fbclid=IwAR1XLRwi6FlMkwUpRKbKwZhBRZ5O-S9Az0S9tf5oxi0anWWMic7aREN_InI
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 3: Klimajournalistik 04-12-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Litteraturhistorie II: Det moderne gennembrud

I periodeforløbet om Det moderne gennembrud har klassen læst en række tekster fra 1860-1900 med særligt fokus på køn, klasse og kirke samt krigen i 1864. I forbindelse med en kort studietur til Sønderborg, har vi desuden arbejdet med litterære og filmiske perspektiver på krigen i 1864.

Kernetekster
Georg Brandes, af Indledning til Hovedstrømninger i Det 19de Aarhundredes Litteratur
Drachmann, Engelske Socialister
Herman Bang, af Tine, Foran Alteret (KANON)
Pontoppidan, Naadsensbrød (KANON)
Amalie Skram, af Constance Ring
Uddrag af Bornedals tv-serie 1864, episode 7

Supplerende materiale
Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 125, 138, 139
Diverse malerier fra perioden
Faber, Dengang jeg drog afsted
Maleriske fremstillinger af krigen i 1864
Uddrag af Tom Buk Swienty, Dommedag Als og Slagtehus Dybbøl
Teaterforestilling Peer Gynt (set i 1g)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litteraturhistorie III: Norrøn tid

I arbejdet med den første egentlige periode i nordisk litteraturhistorie dykker vi ned i dels eddadigte og sagaen som genre. Der er fokus på stiltræk ved begge genrer lige som et kort gruppearbejde om nordisk mytologi indgår for at opbygge baggrundsviden om tiden.

Kernestof
Diverse runeinskriptioner
Af Sønnetabet
Vølvens spådom
Ravnkel Frøjsgodes saga (VÆRK 2)
Om Danmarks oldtid i Litteraturhistorien på langs og på tværs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Digitale hjælpemidler

Herunder en oversigt over, hvilke digitale hjælpemidler, klassen har anvendt i hele skoleforløbet.

-Håndbog til dansk (e-bog). Ole Schultz Larsen. Systime. 2019, https://hbdansk.systime.dk/
-Jan Aasbjerg Petersen. Dansk i gymnasiet. 2019. I: https://www.gymdansk.dk/
-Litteraturhistorien på langs og på tværs (ebog), Barbara Kjær-Hansen m.fl., Systime. In: https://litthist.systime.dk/?id=1
-Litteraturportalen, Systime (2013, 2025). In: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1
-Ordbog over det danske sprog, https://ordnet.dk/ods/forside
-Den danske ordbog, https://ordnet.dk/ddo
-ordnet.dk, https://ordnet.dk/
-oedbogen.com, https://www.ordbogen.com/da/
-Min læring - online grammatiksite, https://minlaering.dk/login?r=dashboard
-sproget.dk, https://sproget.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 GCP-Orientalisme med fokus på Korea

I forløbet arbejder vi med Edward Saids teori om Orientalisme. Formålet med forløbet er at skabe rum til refleksioner over hvordan vi møder andre kulturer og dermed forhåbentlig klæde holdet på til deres studierejse til Korea. Et andet mål er at styrke evnen til mere generelt at arbejde med en teoretisk vinkel på tekster på tværs af den danske litteraturhistorie. Tekstanalytiske kompetencer er ligeledes i fokus. Alle tekster pånær to er fra Litteratur med udsyn, bind II. Klassen læser desuden romanen TOLK af Maja Lee Langvad (værklæsning) lige som mediestof inddrages perspektiverende.

Kernetekster
Introduktionstekst om Orientalisme fra Litteratur med udsyn
Carsten Niebuhr, af Rejsebeskrivelse fra Arabien
H.C. Andersen, af En Digters bazar (KANON)
Henrik Nordbrandt, to digte
Yahya Hassan, to digte
Jesper Wung Sung, af Den anden gren (romanuddrag)
DR, Nul stjerner, sæson 7, episode 3: Storbyferie i Seoul
Maja Lee Langvad, TOLK, 2024 (SENESTE 5 ÅR, VÆRK 3)

Supplerende materiale
Dokumentarfilmen It's OK Alice om en højskole i Korea, 2024
Elevproduceret video en Orientalisme i Tivoli: https://www.youtube.com/watch?v=kSgdjpEJMQc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1MMjz3ITByuwmykWCOl3Llt9MwOFtR101mEfduB-24RIK1DOewfT6fctU







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Dokumentaren som genre

I forløbet om dokumentaren som genre gøres klassen via teoretiske baggrundstekster og en række forskellige filmiske eksempler fortrolige med genrens fortælleformer. Som konsolidering af det lærte skriver klassen stil om dokumentarfilmsanalyse. Forløbet inkluderer desuden analyse af filmen Bad Boy Breathing (2014), samt filmen Kandis for livet, der indgår som medieværk.

Kernestof
Klip fra følgende film med henblik på at kunne identificere genre og fortælleformer:
- Mads Nilsson og Troels Kingo, Advokaternes tag-selv-bord, DR 2015 (00:00-06:18)
- Janus Metx, Armadillo, DR. (5:00-10:00)
- Morten Spiegelhauer, Operation X, TV2 2007. Klip på 7.20 min
- Ron Frickes, Samsara, 2011
- Joshua Oppenheimers The Look of Silence, 2014 ca. 23:24-29:50
Jepp Hansen, Bad Boy Breathing (hele filmen) 2014
Jesper Dalsgaard, Kandis for livet, DR - VÆRK 4
Anne Raaby Ravn, 'Virkelighedskunst'. Weekendavisen, 24.02.22

Supplerende stof
Håndbog til dansk om analyse af dokumentarfilm - modeller til analyse, begreber til filmiske virkemidler og fakta/fiktionskoder
Dox - Forløb i medier om genre og autencitet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 2: Refleksionsopgave Korea 08-10-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Ismer i mellemkrigstiden

Et kort forløb om mellemkrigstidens ismer i film-, biledkunst og litteratur. Klassen præsenteres for de ideologiske hovedstrømninger i futurisme, ekspressionisme og surrealisme og der er både fokus på sproglige og litteraturhistoriske kompetencer. Der holdes elevoplæg om centrale forfattere, mens der litteraturhistorisk set er fokus på at få defineret det tidlige modernistiske spor i det 20. århundredes litteratur og kunst. Til sidst et lille skandinavist perspektiv med Södergran og Lagerkvist.

Kernetekster
Futurismens manifest
Martinov, Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden - indledning
Bønnelycke, 'Aarhunderet'
Broby-Johansen, 'Stridsmænd for det vi elsker' og 'Bordelpige dræber ufødt'
Gustaf Munch-Petersen, 'Det underste land'
Fra Det surrealistiske manifest
Tom Kristensen, 'Landet Atlantis' og af Hærværk (KANON)
Per Lagerkvist, Ångest
Edith Södergran, Triumf at finnas till

Supplerende materiale
Dali og Bunuels film Den anadalusiske hund
Klip fra Fritz Langs film Metropolis
Diverse billedkunst fra perioden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sproghandlinger

Kort sprogligt forløb om sproghandlinger, sproghandlingsteor og faceworki. Vi har lavet små analyseopgaver med henblik på at kunne identificeret John Austins fem sproghandlinger, repeteret Lasswells kommunikationsmodel, og arbejdet med Goffmans teori om face og face-truende handlinger, som vi har brugt til at analysere en episode af tv-serien SKAM (no).

Kernestof
I Håndbog til dansk:
- afsnit 4.12: Sproghandlinger og indirekte sproghandlinger
-afsnit 4.12: Høflighedsprincippet og facework
-SKAM, sæson 1, episode 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Natursyn fra Middelalder til i dag

I forløbet har vi arbejdet med natursyn i perioden middelalderen til i dag i en slags diakron undersøgelse af, hvorfor så mange tekster har naturen som motiv og hvordan dette motiv har ændret sig gennem tid. Forløbet dækker tre tidligere perioder i litteraturhistorien, middelalder, oplysningstid (kun kort, da klassen haft helt forløb om dette i 1g), romantik, samt det 20. århundrede og nyeste tid. I forbindelse med læsningen af de tre tidlige perioder har vi undersøgt perioderne overordnet set via elevoplæg om fx filosofiske strømninger, nye litterære greb (den upålidelige fortæller) og om centrale forfattere. Materialet dækker primært lyrik og prosa men mediestof er inddraget perspektiverende. I det analytiske arbejde med teksterne har centrale begreber som det antropocæne og holocæne natursyn været en gennemgående prisme, som teksterne er anskuet igennem. Klassen har desuden skrevet en stil. hvor begge opgaver kredsede om natursyn.

Kernestof
Fra Naturhistorier, Toft-Christensen og Lærkesen. Dlf. 2016
-introduktion til temaet, s. 17-24
-Jean-Jacques Rousseau: af Emile
-Theis Ørntoft: af Digte 2014
-Lars Skinnebach: af Øvelser og rituelle tekster
Oehlenschlæger, Morgen-Vandring og Der er et yndigt land (KANON)
Richard Dybeck, 'Du Gamle, Du Fria'  (SVENSK)
H.C. Andersen, 'Skrubtudsen' (KANON)
Blicher, Hosekræmmeren (KANON) - VÆRK 5
Johs. V. Jensen, 'Det røde træ' (KANON) (stileemne)
Thøger Larsen, 'Septembernat' (stileemne)
Thorkild Bjørnvig, 'Lappedykkeren'
Rasmus Nikolajsen, Saltstraumen 7. december 2013
Elverhøj, folkevise
Jomfruen og dværgekongen, folkevise
I litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime:
-om middelalderen og folkevisen som genre

Supplerende stof
Reklamefilm Burberry, Hero
Diverse malerier fra oplysning og romantik
Vogue-forside med Greta Thuberg
Reklame for Roccamore sko
Weekendavisen, 17.6, 2011. 'Led os ikke i fordærv', interview med Lars Skinnebach
Reklamefilm for Volvo, hvor Zlatan synger den svenske nationalsang
Grundtvig, Det er så yndigt at følges ad '1855 (KANON)
Teaterstykket 'Folkeviser' inst. af Eliza Kragerup, på Edison
Sorten muld, sangen 'Ravnen'




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 5: termin 05-02-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Modernisme og realisme 1960-2024

I forløbet fortsættes og uddybes arbejdet med modernisme og realisme som de to centrale spor i 20. og 21. århundredes litteratur. Som en del af forløbet indgår det sidste værk, en digtsamling af Søren Ulrik Thomsen. I forløbet er der både fokus på sproglige og litteraturhistoriske kompetencer.

Kernetekster
Seeberg, Patienten (KANON)
Bodelsen, Pointen
Klaus Rifbjerg (KANON)
-Terminologi, solsort og Engang
Michael Strunge, 'Det kommende' og 'Natmaskinen'
Søren Ulrik Thomsen, City Slang - VÆRK 6
Helle Helle, af BOB (SENESTE 5 ÅR)
Pia Juul: novellen 'Alle kan ro'
Naja Marie Aidt, af Carls bog. Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage
Bjørn Rasmussen, af Ming
Asta Olivia Nordenhof, af Penge på lommen (SENESTE 5 ÅR)
af Nye øjne at se med - virkelighedstemaet i dansk litteratur
af Litteraturhistorien på langs og på tværs om realisme og modernisme samt om perioderne om 1960erne,1980erne og 1990erne

Supplerende materiale
af Jørgen Leth, Levende (dokumentarfilm)

Podcasten 20 før 20: Informations litteraturhistorie, i: https://www.information.dk/podcast/litteratur
Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 7:8. Dansk kultur i 100 år (1980-1990).
Teaterstykket 'Hvis der skulle komme et mennesker forbi' i Skuespilhuset
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer