Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Astrid Trier Mørk, Casper Gaarde Madsen
Hold
2022 DA/j (
1j DA
,
2j DA
,
3j DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb 2: retorik og epik
Titel 2
Sagatiden
Titel 3
Miniforløb om skriftlighed - indl og afsl
Titel 4
Oplysningstiden - optakt til DHO
Titel 5
Lange linjer i litteraturhistorien
Titel 6
Romantikken som periode
Titel 7
Det moderne gennembrud
Titel 8
Forbudt litteratur
Titel 9
Dokumentarisme
Titel 10
Løgneren
Titel 11
Nyeste tendenser
Titel 12
Det skabtes vaklen
Titel 13
Realisme og modernisme
Titel 14
Twin Peaks
Titel 15
Transaktionsanalyse og face-teori
Titel 16
Teori og metode
Titel 17
Nietzsche og Södergran
Titel 18
Skriftlige hjælpemidler til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb 2: retorik og epik
Grundforløb med introduktion til danskfaget. Forløbets formål er at få et kendskab til basale teksttyper, genrer, analysemetoder og begreber, som der arbejdes med i danskfaget. Dette indebærer et kendskab til opdelingen mellem det litterære, sproglige og mediemæssige fagområde. Eleverne introduceres til, hvad det vil sige at analyse og fortolke tekster.
Inden for litterære fagområde:
- forskellen mellem epik, lyrik og drama
- fokus på novelleanalyse, herunder miljøbeskrivelser og personkarakteristik
- fortælleforhold og synsvinkel
- kompositionsmodeller
- fremstillingsformer
Inden for det sproglige fagområde:
- det retoriske pentagram
- talegenrer
- Toulmins argumentationsmodel
- appelformer
- disposition
- eleverne udarbejder taler og omskriver talerne til læserbreve
Forløbsmateriale:
Håndbog til dansk (baggrund)
Raymond Carver: "Min" (1977)
Naja Marie Aidt: "Myggestik" (2006)
Pia Juul: "Opgang" (2001)
Indhold
Kernestof:
Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022 - Danske Taler
Håndbog til dansk: Retorik
4.10 Argumentation
Vanopslagh og Messerschmidt
How to speak so that people want to listen | Julian Treasure
Den gode tale ppt
Hold en tale videoaflevering.docx
4.9 Retorik Disposition
4.9 Retorik Appelformer
Skriv dispositionen til jeres tale færdig
Arbejdsspørgsmål til Raymond Carver_ _Min_.docx
Raymond Carver, Min.pdf
3.6 Litterære genrer
Naja Marie Aidt - Myggestik.pdf
Naja Marie Aidt om Bavian
Naja Marie Aidt Myggestik Arbejdsark.docx
3.1 Hvad handler teksten om?
Naja Marie Aidt_Bulbjerg.pdf
Fortællersynsvinklen bestemmer historien.docx
3.3 Fortæller
Raymond Carver, Min (1).pdf
Arbejdsspørgsmål til Pia Juul_ Opgang.docx
3.2 Komposition
Pia Juul_ Opgang - (OCR m linjetal).pdf
Øvelser Fremstillingsformer.docx
Scenisk, panoramisk og alle de andre fortælleformer - animeret dansk
3.4 Fremstillingsformer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sagatiden
Indhold
Kernestof:
Ravnkels saga ny oversaettelse.pdf
LV Saga og samtiden.pdf
Sagastil | Sagatid
Arbejde med stilen om Bulbjerg.docx
Arbejde med Ravnkels Saga 1j.docx
Tænk over ideer til jeres filmpitch
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Miniforløb om skriftlighed - indl og afsl
Indhold
Kernestof:
Minlæring indledninger
Arbejde med stilen om Bulbjerg.docx
Minlæring afslutninger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Oplysningstiden - optakt til DHO
Indhold
Kernestof:
Kant, Hobbes, Locke, Voltaire, Rousseau citater.pdf
Forordet til Bredsdorff Oplysningen.doc
Indledende modul om Oplysningstiden.docx
skriveøvelse
Arbejdsspørgsmål til uddrag af Erasmus Montanus.docx
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus
Arbejdsspørgsmål til Niels Klim, Mardak.docx
Holberg Niels Klim.pdf
Arbejdsspørgsmål til Heibergs Selskabssang og Sproggranskning.docx
P.A. Heiberg Selskabssang og Sproggranskning (1).pdf
Analysemodel til tegneserier.pdf
Arbejdsspørgsmål til Stjernfeldt.docx
I morgen bliver bedre 1 16 23.pdf
I morgen bliver bedre 1 108 113.pdf
I morgen bliver bedre 2 14 19.pdf
I morgen bliver bedre 2 168 171.pdf
I morgen bliver bedre 2 222 225.pdf
Instruktion til DHO
Diskussion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Lange linjer i litteraturhistorien
I dette forløb slår vi ned i seks centrale litteraturhistoriske perioder, nemlig middelalderen, oplysningstiden, romantikken, det moderne gennembrud, modernismen og millenium i et forsøg på at danne os et overblik over ca 1000 års dansk litteraturhistorie.
Indhold
Kernestof:
LL Teksteksempler .docx
LL overblik.doc
Virelai - Agnete & Havmanden
lange linjer ppt 1.ppt
LL middelalder.doc
LL oplysningstid.pdf
Bjerge som hvide elefanter novelle.pdf
LL romantik og moderne gennembrud.pdf
LL modernisme.pdf
LL millenium.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantikken som periode
Indhold
Kernestof:
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Dansksiderne: Litteraturhistoriske oversigter
Guldhornene af Adam Oehlenschläger, læst op
Adam Oehlenschläger; Guldhornene, 1802
C. W. Eckersberg: Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk
Spørgsmål til En morgenvandring og uddrag af Aladdin.docx
Dansk Litteratur 1: Fra Oldtiden til Aarestrup; sider: 275-282, 285, 364-382, 417-421
Litteraturens veje; sider: 138-140, 142-150, 155-175, 177-180, 185-186
Arbejde med Schack Staffeldts to digte Ved Søen og Kunstnerlængsel.docx
Modul om Nationalsangene.docx
Langt højere bjerge
Kong Christian stod ved højen mast
Der er et yndigt land
Arbejdsspørgsmål til Sildig Opvaagnen af Steen Steensen Blicher.docx
De politiske partiers syn på klimaet.docx
Danskfaget
Udvalgte tekster fra det kreative minefelt i 1j.docx
Arbejde med tre digte af Aarestrup.docx
Romantisme videointroduktion
Spørgsmål til uddrag af Forførerens dagbog.docx
Dansk litteratur 2: Fra H.C. Andersen til Johannes V. Jensen; sider: 17-21, 48-57, 64-70
Arbejde med Skyggen af HCA.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2j DA 1
13-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud åbningsmodul.docx
1502px-Camille_Pissarro_(1830-1903)_-_'Morning,_Winter_Sunshine,_Frost,_the_Pont-Neuf,_the_Seine,_the_Louvre,_Soleil_D'hiver_Gella_Blanc',_ca._1901.jpg
800px-Berthe_Morisot_004.jpg
Litteraturens veje; sider: 194-200, 218-221, 244-248, 250-252
Dansk litteratur 2: Fra H.C. Andersen til Johannes V. Jensen; sider: 120-128, 155-159, 191-195, 220-226, 327-328, 393-396
impression-soleil-levant-monet.jpg
IP Jacobsen Fru Marie Grubbe Spørgsmål.docx
Arbejdsspørgsmål til Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan.docx
Arbejdsspørgsmål til Frøkenen af Herman Bang.docx
Arbejdsspørgsmål til uddrag af Et Dukkehjem af Henrik Ibsen.docx
Reflekterende artikel
opgaven
Eksempel på god reflekterende artikel
Arbejdsspørgsmål til Rejseminder.docx
Jeppe Aakjær - Danske Digterruter
Taylor Swift - ivy (Official Lyric Video)
Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær - Dansk litteratur
Arbejde med Pelle Erobreren.docx
Pelle Erobreren i uddrag.pdf
Minlæring
Dronningens nytårstale 2023.docx
H.M. Dronningens nytårstale 2023
Spørgsmål til Paa Memphis Station af Johannes V Jensen.docx
Minlæring Debatterende artikel
Gymdansk Debatterende artikel
Næste opgave
Minlæring eksemplarisk debatterende artikel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forbudt litteratur
Dette forløb leder op til elevernes deltagelse i Skrivecup 2024. I forløbet ser vi på historiske tekster inden for forskellige genrer der enten har været forbudte eller som tematiserer det forbudt. Parallelt med tekstlæsningen arbejder eleverne individuelt og i grupper med forskellige skriveøvelser, der skal styrke deres skriveridentitet og kreativitet.
Indhold
Kernestof:
Hyldestdigt til din lærer.docx
SkriveCup
Ingen læselektie, men I skal medbringe det bedste diss track (altså en rapsang der nedgør en anden kunstner) I kender. Det må gerne være på dansk, men det er ikke et ultimativt krav.
Smædevers om Struensee-affæren;Grev Struensees Bedrifter, 1772
Smædeverset som genre.docx
Smædevers over Christian Møinichen.docx
Emil Aarestrup
Charles Baudelaire Vampyrens Forvandlinger.docx
Skriveøvelse om en retssag.docx
Bag de nedslupne portierer.docx
Rudolf Broby Johansen Uddrag af Blod.docx
Anders Bodelsen Drivhuset.pdf
Årets emne | SkriveCup
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2j DA 3
06-03-2024
2j DA 4 skrivecup
21-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dokumentarisme
Indhold
Kernestof:
Analyse af Kalak.docx
Kim Leine: Kalak
Kronik Sønnen .pdf
Dobbeltkontrakten
Titel
Grønlands selvstændighed er både absolut nødvendig, men samtidig absolut umulig, siger forfatter Kim Leine
Skærmbillede 2024-04-15 kl. 07.33.25.png
dokumentarfilm på tre minutter og otte sekunder.docx
Rejsen på ophavet
Husk at I skal være næsten færdige med jeres film i dag...
Spørgsmål til Sabroes Undskyld ….docx
Undskyld kan de sige mig hvor...pdf
Biografi & Testamente
Dan Turèll & Halfdan E - Gennem Byen Sidste Gang
Biografi og testamente.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2j DA 5
17-04-2024
2j DA 6 Dokumentarisme
08-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Løgneren
Værklæsning IV Løgneren (M.A. Hansen, kanon)
Vi har arbejdet med eksistentialisme (Kierkegaard), litteraturhistorie.
Forløbet inkluderer analyse og fortolkning, transaktionsanalyse samt remidiering.
Kernestof: litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Supplerende stof: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (https://litthist.systime.dk/?id=173)
Omfang: 150 sider
Forløbet inkluderer fokus på de 3 skriftlige genrer i dansk.
Eleverne må anvende:
Håndbog til dansk
ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Kierkegaard_Eksamen (2).pdf
Epik_Analysemodel-4 (1) (9) (1).docx
29134.tekst1 (1).pdf
Litteraturens veje; sider: 314-317, 343-345
Løgneren; sider: 1-2, 6-12
M. A. Hansen
Reflekterende artikel. Køn og kanon. 12.docx
Analyserende artikel litteratur (2).docx Opgaveskabelon-til-den-analyserende-artikel-WT.pdf Opgaveskabelon-til-den-debatterende-artikel-WT (1).pdf Opgaveskabelon-til-den-debatterende-artikel-WT.pdf Opgaveskabelon-til-den-reflekterende-artikel-WT.pdf
3j Løgneren.docx
Epik_Analysemodel-4 (1) (9) (2).docx
Realisme og modernisme (8) (1) (1).pdf
patienten.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Nyeste tendenser
Eric og Bech
Vi læser nyeste tendenser med afsæt i uddrag fra Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" og Caspar Erics "Nye balancer".
FOKUS på sprogbrug, diskurs, genrehybrid, det (selv)biografiske, tendens og intention.
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=mxjCoI5cSfg
(Glenn Bech og Iben Maria Zeuthen) samt
https://www.youtube.com/watch?v=lYxT3yVFCmA
(Caspar Eric) og
https://www.youtube.com/watch?v=lYxT3yVFCmA
(Judith Butler og Sunaura Taylor)
Indhold
Kernestof:
Nyeste tids litteratur og autofiktion (3).pptx
Glenn Bech (1).pdf
Nye balancer
Iben Maria Zeuthen og Glenn Bech anerkender ikke længere jeres autoritet
Caspar Eric: »Det fineste er, hvis folk ikke opdager, at man har et handicap«
dokument med gruppernes opgaver til bogstavmiddag
Håndbog til dansk
Digtlæsningsmodel (1) - Kopi (1) (7) (1).doc
Digtlæsningsmodel appendix (2) (7).docx
4.11 Diskursanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det skabtes vaklen
Værk V Det skabtes vaklen
Fokus på livsfilosofiske anskuelser i lyrik og poetik og en skelnen mellem det hymniske og elegiske.
Forløbet inkluderer portrætdokumentaren "Jeg er levende" (Leth).
Kernestof: litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Examined Life - Judith Butler & Sunaura Taylor 720p.avi
Michael Strunge - Natmaskinen (1981)
Søren Ulrik Thomsen (f (2) (1).ppt
Strunge og Baidel (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Realisme og modernisme
Fokus på den realistiske/modernistiske tradition
Indhold
Kernestof:
Søren Ulrik Thomsen (f (2) (1).ppt
Strunge og Baidel (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Twin Peaks
Værk II
Filmanalyse og post-modernisme
Vi har arbejdet med pilotafsnittet.
Kernestof: medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Supplerende stof: Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=232)
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Filmanalyse fiktion (4) (5) (1).docx
5.5 Billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf 2022.pdf
Realisme og modernisme (8) (1) (1) (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Transaktionsanalyse og face-teori
Indhold
Kernestof:
Filmiske virkemidler | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Face-teori.PDF
4.12 Kommunikationsanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Teori og metode
DMG
Indhold
Kernestof:
3.7 Litterære metoder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
den lille pige med svovlstikkerne.pdf
Karen Blixen - De blå øjne.pdf
Epik_Analysemodel-4 (1) (9) (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Nietzsche og Södergran
HUSKUNSTNER NINNA STEEN
Indhold
Kernestof:
Edith Södergran 3j.docx
Rudolf Broby-Johansens forsvarstale for BLOD i Københavns byret
Johannes V. Jensen
Klaus Rifbjerg.docx
Tom Kristensen.docx
Ane-Mette
Martin_Andersen_Nexo-Lonningsdag.pdf
Edith Södergran.pdf
Kapitel 1.docx
www.gyldendal.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Skriftlige hjælpemidler til eksamen
Håndbog til dansk -
https://hbdansk.systime.dk/?L=0
minlaering.dk
Litteraturhistorien - Litteraturens veje (fysisk)
https://ordnet.dk/ordnetdk
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090364929", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090364929", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090364929" }