Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Astrid Trier Mørk, Casper Gaarde Madsen
Hold 2022 DA/j (1j DA, 2j DA, 3j DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2: retorik og epik
Titel 2 Sagatiden
Titel 3 Miniforløb om skriftlighed - indl og afsl
Titel 4 Oplysningstiden - optakt til DHO
Titel 5 Lange linjer i litteraturhistorien
Titel 6 Romantikken som periode
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Forbudt litteratur
Titel 9 Dokumentarisme
Titel 10 Løgneren
Titel 11 Nyeste tendenser
Titel 12 Det skabtes vaklen
Titel 13 Realisme og modernisme
Titel 14 Twin Peaks
Titel 15 Transaktionsanalyse og face-teori
Titel 16 Teori og metode
Titel 17 Nietzsche og Södergran
Titel 18 Skriftlige hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2: retorik og epik

Grundforløb med introduktion til danskfaget. Forløbets formål er at få et kendskab til basale teksttyper, genrer, analysemetoder og begreber, som der arbejdes med i danskfaget. Dette indebærer et kendskab til opdelingen mellem det litterære, sproglige og mediemæssige fagområde. Eleverne introduceres til, hvad det vil sige at analyse og fortolke tekster.

Inden for litterære fagområde:
- forskellen mellem epik, lyrik og drama
- fokus på novelleanalyse, herunder miljøbeskrivelser og personkarakteristik
- fortælleforhold og synsvinkel
- kompositionsmodeller
- fremstillingsformer

Inden for det sproglige fagområde:
- det retoriske pentagram
- talegenrer
- Toulmins argumentationsmodel
- appelformer
- disposition
- eleverne udarbejder taler og omskriver talerne til læserbreve

Forløbsmateriale:
Håndbog til dansk (baggrund)


Raymond Carver: "Min" (1977)
Naja Marie Aidt: "Myggestik" (2006)
Pia Juul: "Opgang" (2001)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sagatiden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Miniforløb om skriftlighed - indl og afsl

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lange linjer i litteraturhistorien

I dette forløb slår vi ned i seks centrale litteraturhistoriske perioder, nemlig middelalderen, oplysningstiden, romantikken, det moderne gennembrud, modernismen og millenium i et forsøg på at danne os et overblik over ca 1000 års dansk litteraturhistorie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forbudt litteratur

Dette forløb leder op til elevernes deltagelse i Skrivecup 2024. I forløbet ser vi på historiske tekster inden for forskellige genrer der enten har været forbudte eller som tematiserer det forbudt. Parallelt med tekstlæsningen arbejder eleverne individuelt og i grupper med forskellige skriveøvelser, der skal styrke deres skriveridentitet og kreativitet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2j DA 3 06-03-2024
2j DA 4 skrivecup 21-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Løgneren

Værklæsning IV Løgneren (M.A. Hansen, kanon)
Vi har arbejdet med eksistentialisme (Kierkegaard), litteraturhistorie.
Forløbet inkluderer analyse og fortolkning, transaktionsanalyse samt remidiering.
Kernestof: litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Supplerende stof: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (https://litthist.systime.dk/?id=173)
Omfang: 150 sider
Forløbet inkluderer fokus på de 3 skriftlige genrer i dansk.
Eleverne må anvende:
Håndbog til dansk
ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nyeste tendenser

Eric og Bech
Vi læser nyeste tendenser med afsæt i uddrag fra Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" og Caspar Erics "Nye balancer".
FOKUS på sprogbrug, diskurs, genrehybrid, det (selv)biografiske, tendens og intention.
Supplerende stof: https://www.youtube.com/watch?v=mxjCoI5cSfg
(Glenn Bech og Iben Maria Zeuthen) samt https://www.youtube.com/watch?v=lYxT3yVFCmA (Caspar Eric) og https://www.youtube.com/watch?v=lYxT3yVFCmA (Judith Butler og Sunaura Taylor)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det skabtes vaklen

Værk V Det skabtes vaklen
Fokus på livsfilosofiske anskuelser i lyrik og poetik og en skelnen mellem det hymniske og elegiske.
Forløbet inkluderer portrætdokumentaren "Jeg er levende" (Leth).
Kernestof: litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Realisme og modernisme

Fokus på den realistiske/modernistiske tradition
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Twin Peaks

Værk II
Filmanalyse og post-modernisme
Vi har arbejdet med pilotafsnittet.
Kernestof: medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Supplerende stof: Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=232)
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Transaktionsanalyse og face-teori

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Teori og metode

DMG
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Skriftlige hjælpemidler til eksamen

Håndbog til dansk - https://hbdansk.systime.dk/?L=0
minlaering.dk
Litteraturhistorien - Litteraturens veje (fysisk)
https://ordnet.dk/ordnetdk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer